Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det måste ju finnas fler på forumet som kör 997? Visa vad ni har för sköna kärror!
Är spekulant på en 997 turbo men har inte bestämt mig riktigt för om jag skall gå på den eller en fin 993 eller 964. Skall bara användas som hobbybil 500 mil om året för trevliga utflykter och är lite fundersam på om 997.2 turbon kommer vara för ny/bra för ändamålet?
Hur skulle ni resonerat?
Alla modellerna passar förstås för ändamålet. 997 turbo är ju en modernare bil och mer potent. Den är mycket allround och är en mer modern klassiker medan de andra är mer vintage.Är spekulant på en 997 turbo men har inte bestämt mig riktigt för om jag skall gå på den eller en fin 993 eller 964. Skall bara användas som hobbybil 500 mil om året för trevliga utflykter och är lite fundersam på om 997.2 turbon kommer vara för ny/bra för ändamålet?
Hur skulle ni resonerat?
Jag sonderar vidare i mina funderingar gällande 7-sits...
Om man nu kan svälja försäkringspremien som är lite dyr, så kanske en beggad X5 från 2016-2017 med minsta dieselmotorn kan vara något? Måste såklart åka och kika hur de känns att sitta i men jag tycker man får ganska mkt utrustning mm för pengarna. Har haft BMW innan med dieselsexa och tycker dessa går mysigt.
Upplevs dessa som mkt mer omoderna jämfört XC90? Ja, jag vet att de är mindre men det är OK bara 2 barn kan sitta på sista 2 sätesraden.
Jag sonderar vidare i mina funderingar gällande 7-sits...
Om man nu kan svälja försäkringspremien som är lite dyr, så kanske en beggad X5 från 2016-2017 med minsta dieselmotorn kan vara något? Måste såklart åka och kika hur de känns att sitta i men jag tycker man får ganska mkt utrustning mm för pengarna. Har haft BMW innan med dieselsexa och tycker dessa går mysigt.
Upplevs dessa som mkt mer omoderna jämfört XC90? Ja, jag vet att de är mindre men det är OK bara 2 barn kan sitta på sista 2 sätesraden.
Ah, jag förstår. Men det är då man får se fram mot sommaren när entusiastfordonen kommer fram.
Antingen M2 eller Nova -69 för min del.
Jag håller med! Just BMW röda analoga intrumentpanel tycker jag nog också är de absolut snyggaste faktiskt.OT, men vad otroligt mycket snyggare det är med analoga mätare och separat skärm för gps m.m. mot vad som börjar bli standard med digitalt instrumenkluster.
Helt klart en framtida premiumprodukt, analoga mätare. Förstår dock vinsten med att kunna byta utseende angående extrainformationen.OT, men vad otroligt mycket snyggare det är med analoga mätare och separat skärm för gps m.m. mot vad som börjar bli standard med digitalt instrumenkluster.
Jag har en BMW M2:a manuellt växlad förutom min dito Porsche 997 turbo undanställda nu på vintern för att plocka fram och rasta till våren...Ah, jag förstår. Men det är då man får se fram mot sommaren när entusiastfordonen kommer fram.
Antingen M2 eller Nova -69 för min del.
Kollade upp hur det ser ut, fanns bra på youtube. Ok, allt är relativt men det är bara barn som skall åka längst bak (5 till 12 år). Utrymmet bakom blir då litet, men det duger absolut för våra behov som stranden, weekend till familj à 20 mil osv. Om 3:e raden behövs så är det i 8 fall av 10 bara ena sidan vilket gör att man kan få in lite grejer bredvid. Ja, jag känner att det här var bra grejer faktiskt.Grannarna har en sån (dock ej 7-sits-modellen) och kan inte tänka mig att det är något baggageutrymme kvar med uppfälld sista stolsrad. Det är ganska litet redan som det är. Men om du inte ska åka på semester med packning och uppfälld stolsrad så funkar det kanske ändå.
Som teknikfientlig är förvånad över hur positiv jag är till digitala mätare, jag gillar verkligen flexibiliteten och tydligheten, men med det sagt så håller jag med om att framtidens premiumbilar antagligen kommer ha någon form av blandning mellan digitalt och analogt, har inte BMW redan sådana lösningar idag?Helt klart en framtida premiumprodukt, analoga mätare. Förstår dock vinsten med att kunna byta utseende angående extrainformationen.
Helt klart en framtida premiumprodukt, analoga mätare. Förstår dock vinsten med att kunna byta utseende angående extrainformationen.
Takbox när ni har mkt packning så är saken löst.Kollade upp hur det ser ut, fanns bra på youtube. Ok, allt är relativt men det är bara barn som skall åka längst bak (5 till 12 år). Utrymmet bakom blir då litet, men det duger absolut för våra behov som stranden, weekend till familj à 20 mil osv. Om 3:e raden behövs så är det i 8 fall av 10 bara ena sidan vilket gör att man kan få in lite grejer bredvid. Ja, jag känner att det här var bra grejer faktiskt.
Då återstår bara frågan om det är bra bilar generellt, aldrig ägt en X5? Däremot en drös 535d, 740d mm.
Jag håller med! Just BMW röda analoga intrumentpanel tycker jag nog också är de absolut snyggaste faktiskt.
Trevligt med en M2cs, var o kollade på den när den kom till min lokala handlare och den ser ju jättefin ut. Hade jag inte redan ägt min M2 Black Shadow Edition så hade jag med ganska stor sannolikhet köpt en CS. Grattis till fin och härlig bil.Jag har en M2cs, det är så mycket mer. Men X3/4an är inte dåliga på något sätt.
Grattis till fina bilar! Jag tycker att M2 är en av de mer lyckade och tilltalande designer någonsin, den ser helt fantastisk ut och är alldeles lagom på alla sätt och vis. En trevlig bil med härlig körkänsla kort och gott.Jag har en BMW M2:a manuellt växlad förutom min dito Porsche 997 turbo undanställda nu på vintern för att plocka fram och rasta till våren...
Hade en M3 GT (E36) innan som jag ägde i ca 14 år vilken .....en gick väl ca 400 mil under alla dessa år
Det är relativt lätt att torka av. Skinn idag är täckfärgat, man kan rengöra ganska hårt utan att något förstörs. Med svart inredning syns damm mycket mer, inte säkert att det blir mindre städa för det.Ni som har lite koll på bilar med ljust skinn, specifikt BMW.
Hur känsligt är det för smuts och liknande? Jag har av hävd aldrig köpt en bil med ljust skinn, mest av rädsla för att förstöra färgen. Jag tänker på typ blå jeans, ungar som med lite smutsiga kläder och skor mm? Att det blir lite smuts går inte att komma ifrån i en familjebil (som detta skall vara), men går det att rädda upp med rekond osv eller är det kört?
Ni som har lite koll på bilar med ljust skinn, specifikt BMW.
Hur känsligt är det för smuts och liknande? Jag har av hävd aldrig köpt en bil med ljust skinn, mest av rädsla för att förstöra färgen. Jag tänker på typ blå jeans, ungar som med lite smutsiga kläder och skor mm? Att det blir lite smuts går inte att komma ifrån i en familjebil (som detta skall vara), men går det att rädda upp med rekond osv eller är det kört?
Låter ju verkligen spännande. Får man vara nyfiken och fråga vad det är för projekt det rör sig om?
LS3:an är ett utmärkt val och fungerar klockrent i Novan. Jag skulle inte vilja byta ut den. En mer driftsäker motor får man leta efter. LS7 är ju säkerligen inte dålig överhuvudtaget men det första jag tänker på är den ekonomiska aspekten. LS7 är ju väldigt mycket dyrare om man tänker i jämförelse med LS3. Sen att blocket är tunnare mellan cylinderfodren på LS7 än LS3 känns för mig som ännu en aspekt att ta i beaktande. Dock har ju LS7 en del fina komponenter som man får för de extra slantarna och du har väl även torrsump (vilket kan vara bra om du tänker köra bana o liknande) men jag tycker inte det väger upp mot en LS3 ändå. Sen är jag väl lite partisk får man väl säga men jag kan inte på något vis påstå att det är något jag är missnöjd med vad gäller motorn i min bil. Den har helt klart tillräckligt med power för mitt användningsområde och jag tycker den funkar kanon på både låga varv men även när varvtalet stiger så känns det som jag har fullgott med mos under huven.
Har tyvärr inte haft möjligheten att köra någon bil med LS7 så har inga erfarenheter utifrån det att jämföra med. Det verkar som det är två olika läger och detta med LS3 vs LS7 kommer nog alltid vara en fråga för diskussion.
Ska man modifiera och plocka ut mer hästar känns LS3 som ett bra alternativ, runt 800 hästar ska vara realistiskt vad jag läst mig till och detta då utan att man helt och hållet äventyrar hållbarheten i blocket. Finns de som plockat ur mer men ja, man kanske inte ska töja på gränserna hur långt som helst om man vill ha sin motor ”bulletproof” (även om jag egentligen inte tror på det uttrycket vad gäller någon motor, allt kan hända) så att säga. Vill man plocka ut mer hästar bör man nog överge aluminiumblocket och gå in på LSX och det ”tunga” artilleriet. Men då blir det ju även mer tungt i nosen på bilen om motorn nu sitter monterad i fram vill säga.
Det går ju att plöja in hur mkt pengar som helst och byta delar men om man jämför de tre motorerna direkt ”out of the box” så tycker jag iaf att valet är lätt utifrån min synpunkt. Jag skulle alla dagar i veckan välja just LS3 och då av årsmodell -09 och framåt. Om jag inte missminner mig helt så var det just -09 som GM uppdaterade blocket på LS9 motorn i Corvette ZR1 och iom detta fick även LS3 motorn samma block det året. Så hoppa över LS3 från 2008 om du kollar efter en sådan motor.
En sista grej vad gäller LS7 motorn är ju att den fick dåligt rykte pga vipparmsproblem vill jag minnas men detta åtgärdades väl till 2008 så väljer man att skaffa en äldre LS7 är det en god idé att inte skaffa en 06-07 eller så utan en av senare år där nållagren är tillfixade så vipparmsproblematiken är ett minne blott.
Spännande samtalsämne helt klart och det finns ju hur mkt som helst att ”prata” om. Men ett bra utgångsläge kanske att välja motoralternativ utifrån var ditt projekt mestadels kommer framföras. Behövs det mkt varv och den ska gå som bäst då (bana) eller är det ett önskemål att ha mkt rå kraft i botten när du glider fram på gatan en härlig sommarkväll?
Om valet skulle hamna på en fyra, vad tänker du dig då?
Ljust skinn här.Ni som har lite koll på bilar med ljust skinn, specifikt BMW.
Hur känsligt är det för smuts och liknande? Jag har av hävd aldrig köpt en bil med ljust skinn, mest av rädsla för att förstöra färgen. Jag tänker på typ blå jeans, ungar som med lite smutsiga kläder och skor mm? Att det blir lite smuts går inte att komma ifrån i en familjebil (som detta skall vara), men går det att rädda upp med rekond osv eller är det kört?
Dyrt och fint medel som gör samma sak som babytvål gör.Har haft mängder med bayerskt ljust skinn och just nu korallrött, läder i en bil är ju täckfärgat och med topcoat. Inga problem att göra rent men mycket enklare om det görs regelbundet. Utmärkt guide här som jag följer + tips på produkter.
Fast varför använda sådant som inte är tänkt för biltvätt? Bara faktumet att jag skulle behöva ställa mig och skära upp en tvål i småbitar är motiv nog för att låta bli. Jag vill tvätta ofta men lite. Därav medel i flaska. Sen är jag också fullt medveten om att det inte är någon magi i fettlösning.Dyrt och fint medel som gör samma sak som babytvål gör.
Jag köper en sådan fancy flaska till dig om du provar babytvål och tycker det är kasst.
Och babytvål luktar himmelskt gott! Blir sjukt fräscht inne i bilen.
10kr för lite barntvål och skära ned det tar bara någon minutFast varför använda sådant som inte är tänkt för biltvätt? Bara faktumet att jag skulle behöva ställa mig och skära upp en tvål i småbitar är motiv nog för att låta bli. Jag vill tvätta ofta men lite. Därav medel i flaska. Sen är jag också fullt medveten om att det inte är någon magi i fettlösning.
Sen är det inte direkt "dyrt". 500ml späds ut 20ggr så det kostar 8,95kr/litern ;-)
Vad spännande! Låter som du har en kul tid framför dig med ditt projekt. Skoj!Projektet är en Nissan Silvia PS13, som först och främst ska vara en trevlig sommarbil. Fast i självinsikt så vet jag precis hur det kommer sluta, bilen kommer stå i molekyler för alla bra saker man ändå kan byta ut "när man ändå är igång"och karossen kommer få uppleva livet med vinkelslip samt montage av bur som livförsäkring.
Ja, LS3 vs LS7 är lite av funderare. För mig är egentligen blocket det viktiga, resten är relativt enkelt att byta ut i jämförelse nämligen för dess eventuella svagheter. Med den ytterligare informationen du gav där faller det sig nästan självklart att gå på LS3 efter-09.
Tanken är också att hålla sig kring 600 whp NA, så järnblock V8a är helt uteslutet av flera skäl, först och främst för att det är extra vikt jag inte vill bära på.
Vilken motorkaraktär det blir är egentligen sekundärt. Huvudsaken den inte beter sig som en turbomatad 2JZ med DCT i ett Nissan S-chassi. Då ingen blir ska ha samma karaktär som den andra.
Valet av fyra blir Nissan SR20DET/VET, två rätt roliga motorer som varvar 9000 samt gillar laddtryck. Vilket också skulle bli motsatsen till en V8, så oavsett så har jag utrymme får vardera koncept när de är så olika. Men endast ett projekt åt gången.