• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ha ha, vad f-n!?!🤡Måste ändå vara världsrekord i skitnödighet gällande onödiga utrustningstillval?:bag:
azXg72x_460s.jpg



lol, exakt mina tankar, och det kommer från en som valde in saker som heated & cooled cupholders till baksätet.
Märkte den tidigare idag och tänkte "ojdå, hur hamnade den där?" - jag var tydligen i en spec-trans när jag beställde bilen😅

En till sak som jag inte visste men tycker är rätt cool är att bilen kan spela in det man säger i högtalarna i fram/baksätet lite diskret för att göra konversation mellan samtliga passagerare lite lättare utan att behöva skrika. Återkommer med en review på denna när jag orkar testa om det finns intresse.

20210115_222428.jpg
 
Senast ändrad:
lol, exakt mina tankar, och det kommer från en som valde in saker som heated & cooled cupholders till baksätet.
Märkte den tidigare idag och tänkte "ojdå, hur hamnade den där?" - jag var tydligen i en spec-trans när jag beställde bilen😅

En till sak som jag inte visste men tycker är rätt cool är att bilen kan spela in det man säger i högtalarna i fram/baksätet lite diskret för att göra konversation mellan samtliga passagerare lite lättare utan att behöva skrika. Återkommer med en review på denna när jag orkar testa om det finns intresse.

20210115_222428.jpg
Hur känns bilen annars då?
 
Jag menar vägljud osv
Volvo har grymma inredningar jag gillar dom.

Dock har dom inte samma tysthet o komfort som merca. Volvo har en jäkla massa däckljud o små vibrationer
Ok, jag har inte kört dem så mycket men hade nog valt XC90 framför GLS, vi har haft två XC60 och har varit väldigt nöjda med dem, XC90 är ju ”samma” bil men ett nummer större. Mercedesen är säkert mer stabil i höga farter och har förstås många kvaliter men som vardagsbil skulle jag låta Volvons fina inredning och design fälla avgörandet tillsammans med att den är mer modern med digitalt instrumenthus osv. Dessutom stör det mig att inredningen känns så billig i GLS.

SPA-plattformen Volvon bygger på är nog en ovanligt lyckad konstruktion, medan GLS av förra generationen inte känns helt 100. Den upplevs väldigt gammal, den senaste jag körde en längre sträcka var förvisso en AMG men den gillade jag inte alls, inredningen kändes som sagt billigt utförd och komforten var inte heller speciellt bra, dels var den stötig men inte heller stolarna var speciellt sköna, bilen som helhet kändes inte alls som en Mercedes.
 
7-sits verkar de ha men privatleasing för 6,5-7,5 i månaden är jag tämligen säker på är helt off. De kostar ju 682 000 kr från start så kan jag aldrig i h-elvete tänka mig det priset du anger. Snarare det dubbla med en lite utrustning. Men du får gärna visa mig att jag har fel.


En snabb sökning.
 
Privatleasingpriser är inte logiska. Styrs mycket mer av kampanjtryck från importören än nybilspriserna.

XC90 är inte en modell som har sådant stöd. Därför blir den svindyr och Land Rover Discovery billig. Helt enkelt för att den senare säljer 0 annars medans Volvo säljer massor XC90 på företagsleasing ändå.

Finns massor med spännande inslag i privatleasing. Exempelvis fick jag betalt 7kr i månaden för att välja dragkrok.
 

En snabb sökning.
Det där är dock en Discovery Sport, en helt annan (och mycket mindre) modell än Discovery.
 
  • Like
Reactions: Wi
Det var i jämförelse med priserna idag ganska dåligt betalt. Sen får man ju aldrig lika bra betalt som privatperson. Eller pratar du inbytespris?
Sålde till en handlare i och för sig. Tilläggas bör att bilen var i snuskigt fint skick. Fullstämplad hos Bilia med nya S/V-däck på original finfälgar. 7-sits också :)
 
lol, exakt mina tankar, och det kommer från en som valde in saker som heated & cooled cupholders till baksätet.
Märkte den tidigare idag och tänkte "ojdå, hur hamnade den där?" - jag var tydligen i en spec-trans när jag beställde bilen😅

En till sak som jag inte visste men tycker är rätt cool är att bilen kan spela in det man säger i högtalarna i fram/baksätet lite diskret för att göra konversation mellan samtliga passagerare lite lättare utan att behöva skrika. Återkommer med en review på denna när jag orkar testa om det finns intresse.

20210115_222428.jpg
Vad heter denna funktion :) / hur aktiverat man den?
 
varit nöjd med min Sklass i åtta år, men nu har luftfjädringen fram börja läcka lite av en mardröm, funderar på att konvertera den till vanlig fjädring, eller sälja billigt.

EE59F116-0FC2-4965-A6B9-E3C749E32856.jpeg
Härlig bil! Vilket är problemet?

Det är ju inget evighetssystem, jag har fått skruva med luftfjädringen på båda mina S-klass men SÅ hemskt är det inte, är det inte bara bälgarna och / eller ventilpaketet?
 
Härlig bil! Vilket är problemet?

Det är ju inget evighetssystem, jag har fått skruva med luftfjädringen på båda mina S-klass men SÅ hemskt är det inte, är det inte bara bälgarna och / eller ventilpaketet?
Problemet är att den tappar luft fram, är inte riktigt spantad att laga själv . Intresserad av ett extraknäck ? Den fyller ju upp när man startar men hur länge vågar man köra så ?
 
Problemet är att den tappar luft fram, är inte riktigt spantad att laga själv . Intresserad av ett extraknäck ? Den fyller ju upp när man startar men hur länge vågar man köra så ?
Hur snabbt sjunker den ihop?

Jag hade nog inte kört jättelänge, kompressorn kommer ju få jobba betydligt hårdare än det är tänkt och till slut blir den ju överhettad eller utsliten. Är bilen 15 år gammal så börjar den nog närma sig slutet av sin livstid ändå.

Problemet är väl att när den väl går sönder, eller bälgen havererar totalt, då blir man ju väldigt strandad.

Men med det sagt, om du kör en månad till eller så är säkert ingen fara, det hade jag gjort, men jag hade nog inte packat bilen full och dragit på semester.

Hade du varit... jag vet inte, bästa kompis eller granne hade jag gärna hjälpt dig men efter att ha skruvat mycket med ”gamla” bilar vet jag hur stor risken är att något går fel och bilen blir ståendes i två veckor i väntan på fler delar och att allt blir dyrare än man tänkt sig. Du får väl skicka ett pm om du bestämmer dig för att sälja, eller om du vill ha tips och råd.

Jag fixade ju just bälgarna bak på min W220, så nu åker jag lyxkryssare för småpengar. Det skall väl ta ett par timmar om man gör det enligt instruktion men i praktiken det tog en dag med fikapauser, felsökning och allmänt krångel.
 

Bilagor

  • E7B732EE-FCC9-4B3F-B1D0-C22D6506E7DB.jpeg
    E7B732EE-FCC9-4B3F-B1D0-C22D6506E7DB.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 34
  • CC92A45E-C437-4C7B-9788-F86AF7490A11.jpeg
    CC92A45E-C437-4C7B-9788-F86AF7490A11.jpeg
    788.7 KB · Visningar: 54
varit nöjd med min Sklass i åtta år, men nu har luftfjädringen fram börja läcka lite av en mardröm, funderar på att konvertera den till vanlig fjädring, eller sälja billigt.

EE59F116-0FC2-4965-A6B9-E3C749E32856.jpeg
Bygg inte om till stålfjädring, då förstör du ju bilen. Bättre då att sälja den med trasig fjädring.

Men delarna verkar ju inte så dyra?
 
Bygg inte om till stålfjädring, då förstör du ju bilen. Bättre då att sälja den med trasig fjädring.

Men delarna verkar ju inte så dyra?
Jag tror, utan att veta exakt, att det där enbart är bälgen och att det är mer jobb att byta enbart den kontra hela ”tornet”.

På W220 var det så, men jag valde att byta hela tornet till högre kostnad men betydligt mindre arbete
 
Jag tror, utan att veta exakt, att det där enbart är bälgen och att det är mer jobb att byta enbart den kontra hela ”tornet”.

På W220 var det så, men jag valde att byta hela tornet till högre kostnad men betydligt mindre arbete
Så kan det alldeles säkert vara.
Fjäderbenen kostar mer men jag tycker ändå inte kostnaden motiverar att åka runt med obekväm stålfjädring och plingande felmeddelanden,
 
Så kan det alldeles säkert vara.
Fjäderbenen kostar mer men jag tycker ändå inte kostnaden motiverar att åka runt med obekväm stålfjädring och plingande felmeddelanden,
Nä, det kan jag nog hålla med om även om jag tror man kan döda eventuella felmeddelanden.

En Range Rover har jag konverterat för länge sedan, men på dem är inte luftfjädringen SÅ himla bekväm att åka på ändå, så det blev ingen större skillnad. Men det var ju inte en -97:a, moderna bilar har förstås en mycket bättre luftfjädring både vad gäller komfort och kvalitet.
 
Hur känns bilen annars då?

Mycket bekväm bil, just nu kör jag med styrning och chassi i "sport" och -1 sänkning för att vänja mig lite. Frugan föredrar dock vanlig "komfort läge".
Har aldrig ägt en större bil än en Impreza STI, och efter par dagar med GLEn förstår jag inte riktigt varför var jag så envis att köra mindre bilar i hela mitt liv. Men teknologin gör säkert sin del för att underlätta körningen jämfört med 90-00tals SUVar.

Det är dock några saker som irriterar mig som FAN:

1. Jag har den utökade läderinredning. Men vid en ställe så missade Mercedes en stitch som nu måste redas ut i efterhand. Det har inte Mercedes Sverige märkt i pre-delivery kontrollen heller utan jag när jag undersökte bilen noggrant innan jag körde ut den. Vad i hela helvete? Det är ju en bil i miljonklassen, man förväntar sig lite bättre koll...

2. Kanske petig nu men bilen blev inte ens waxad innan leverans. Det fanns också olika svarta fläckar på lacken och inredningen (ljus läder). De kallade in "detailkillen" och det visade sig att han använder samma handduk både ute och inne i bilen. Återigen, förväntade mig lite bättre koll än detta. Inte förvånande att det fanns fläckar på lädret.

3. Säljsgubben var vänlig och snäll, men hade inte koll på halva av funktionerna för "det är inte ofta som vi har bilar med så mycket i", men kom igen... hur fungerar köassistans, gestkontroll osv, eller att det finns en tjänst som heter "Mercedes me charge" (enkel laddningsavtal) och hur tecknar man den borde han veta. Eller åtminstone ha koll på vilka funktioner har bilen istället för att bli förvånad när kunden ställer frågor om dem.

4. På tal om köassistans osv. Så fungerar alla kamera och radar styrda system sporadiskt. Jag får varningsmeddelande på skärmen hela tiden. Antar att man måste aktivera eller uppdatera mjukvaran, vilket är fair enough, men samma varningsmeddelande uppstod även i leveranshallen och då påstod de att det är lugnt, det bara är så för vi står stilla en längre period...

Så, ja... gillar bilen, men leveransupplevelsen kan bli bättre.


Vad heter denna funktion :) / hur aktiverat man den?

Den heter "markbelysning", vilket är det jag ville ha egentligen (att kunna se runt bilen när det är mörkt ute), men hade missat att det står även "med Mercedes logo"😂
 
Senast ändrad:
Vad heter denna funktion :) / hur aktiverat man den?
den aktiveras automatiskt när man låser upp bilen, mirror package tror jag det heter.
Jag har det men vet ej i vilket av alla jäkla paket det finns i...
Mycket bekväm bil, just nu kör jag med styrning och chassi i "sport" och -1 sänkning för att vänja mig lite. Frugan föredrar dock vanlig "komfort läge".
Har aldrig ägt en större bil än en Impreza STI, och efter par dagar med GLEn förstår jag inte riktigt varför var jag så envis att köra mindre bilar i hela mitt liv. Men teknologin gör säkert sin del för att underlätta körningen jämfört med 90-00tals SUVar.

Det är dock några saker som irriterar mig som FAN:

1. Jag har den utökade läderinredning. Men vid en ställe så missade Mercedes en stitch som nu måste redas ut i efterhand. Det har inte Mercedes Sverige märkt i pre-delivery kontrollen heller utan jag när jag undersökte bilen noggrant innan jag körde ut den. Vad i hela helvete? Det är ju en bil i miljonklassen, man förväntar sig lite bättre koll...

2. Kanske petig nu men bilen blev inte ens waxad innan leverans. Det fanns också olika svarta fläckar på lacken och inredningen (ljus läder). De kallade in "detailkillen" och det visade sig att han använder samma handduk både ute och inne i bilen. Återigen, förväntade mig lite bättre koll än detta. Inte förvånande att det fanns fläckar på lädret.

3. Säljsgubben var vänlig och snäll, men hade inte koll på halva av funktionerna för "det är inte ofta som vi har bilar med så mycket i", men kom igen... hur fungerar köassistans, gestkontroll osv, eller att det finns en tjänst som heter "Mercedes me charge" (enkel laddningsavtal) och hur tecknar man den borde han veta. Eller åtminstone ha koll på vilka funktioner har bilen istället för att bli förvånad när kunden ställer frågor om dem.

4. På tal om köassistans osv. Så fungerar alla kamera och radar styrda system sporadiskt. Jag får varningsmeddelande på skärmen hela tiden. Antar att man måste aktivera eller uppdatera mjukvaran, vilket är fair enough, men samma varningsmeddelande uppstod även i leveranshallen och då påstod de att det är lugnt, det bara är så för vi står stilla en längre period...

Så, ja... gillar bilen, men leveransupplevelsen kan bli bättre.




Den heter "markbelysning", vilket är det jag ville ha egentligen (att kunna se runt bilen när det är mörkt ute), men hade missat att det står även "med Mercedes logo"😂

Trevligt.

1. jag har inte den inredningen nu men i min nya som jag får inom 1 månad har jag det, ska kolla sömmarna noga :)
4. jag får rätt ofta varningsmeddelande ang det, tror det är väldigt känsligt, brukar funka igen direkt, typ automatiskt helljus när något stör den som sol eller något.

Jag har själv valt bort mercedes ÅF i min hemstad för att dom var kassa, köper bilen 30 mil bort för att undvika det du just beskrivit :)
 

Bilagor

  • MercedesGLETurtle.jpg
    MercedesGLETurtle.jpg
    1.1 MB · Visningar: 50
4. jag får rätt ofta varningsmeddelande ang det, tror det är väldigt känsligt, brukar funka igen direkt, typ automatiskt helljus när något stör den som sol eller något.

Mm, är medveten om det. Men jag tror snarare att det är ett "problem" i min just nu.
Meddelanden lyser upp direkt när man kliver i bilen, även inne i garaget, och funktionen återstår bara vid restart av bilen. Ibland hjälper inte ens det.

Aja, får se hur vi gör på måndag..

Och till en roligare ämne: vi lämnade åf med ca 70% batteri. Körde bilen som vanligt (läs: lite tungt på höger pedalen) men lyckade ändå klämma ut 56km enbart på el. Mycket imponerad!
Undrar vad kan jag få ut från 100% ladd med lagomhastighet och aktiv cruise-control på (när den väl fungerar....)
 
1. Jag har den utökade läderinredning. Men vid en ställe så missade Mercedes en stitch som nu måste redas ut i efterhand. Det har inte Mercedes Sverige märkt i pre-delivery kontrollen heller utan jag när jag undersökte bilen noggrant innan jag körde ut den. Vad i hela helvete? Det är ju en bil i miljonklassen, man förväntar sig lite bättre koll...
Mercedes Sverige (eller rättare sagt ÅF) tar av transportplasten, tvättar och slänger i gummimattorna typ. Någon närmare undersökning av bilen gör de inte.
3. Säljsgubben var vänlig och snäll, men hade inte koll på halva av funktionerna för "det är inte ofta som vi har bilar med så mycket i", men kom igen... hur fungerar köassistans, gestkontroll osv, eller att det finns en tjänst som heter "Mercedes me charge" (enkel laddningsavtal) och hur tecknar man den borde han veta. Eller åtminstone ha koll på vilka funktioner har bilen istället för att bli förvånad när kunden ställer frågor om dem.
De har rätt dålig koll men det blir så när det säljer 50st snålutrustade CLA på varje välutrustad bil.
4. På tal om köassistans osv. Så fungerar alla kamera och radar styrda system sporadiskt. Jag får varningsmeddelande på skärmen hela tiden. Antar att man måste aktivera eller uppdatera mjukvaran, vilket är fair enough, men samma varningsmeddelande uppstod även i leveranshallen och då påstod de att det är lugnt, det bara är så för vi står stilla en längre period...
Tror inte bilen kommer läka av sig själv. Ibland kan det uppstå felmeddelanden på grund av låg batterispänning men då ska de inte leverera ut bilen.
 
Senast ändrad:
den aktiveras automatiskt när man låser upp bilen, mirror package tror jag det heter.
Jag har det men vet ej i vilket av alla jäkla paket det finns i...


Trevligt.

1. jag har inte den inredningen nu men i min nya som jag får inom 1 månad har jag det, ska kolla sömmarna noga :)
4. jag får rätt ofta varningsmeddelande ang det, tror det är väldigt känsligt, brukar funka igen direkt, typ automatiskt helljus när något stör den som sol eller något.

Jag har själv valt bort mercedes ÅF i min hemstad för att dom var kassa, köper bilen 30 mil bort för att undvika det du just beskrivit :)
Tänkte mer på funktionen med att högtalaren spelar upp bak vad man säger fram och tvärt om.
 
Tänkte mer på funktionen med att högtalaren spelar upp bak vad man säger fram och tvärt om.


Ahhaaa, den! Jag tror att det är en del av antingen premium plus paketet, utökade mbux eller komfort baksäte plus. Kan leta efter den i min specsheet lite senare.

Om jag minns rätt så finns den under ljud inställningar. Kan bekräfta imorgon.
 
img_20201211_191521_875-jpg.1649756
IMG_20201210_160205.jpg

Plockat bort styrenheten samt ventilhuset tillhörande en DCT-låda idag (GS7D36SG) som satt i en M3 E92 med S65B40 för omprogrammering av styrningen så den ska fungera ihop med en 2JZ och allt vad där tillkommer.

Kommer bli intressant att se gasreponsen då någon vikt på svänghjul ej är att tala om, 2.5kg.
 

Bilagor

  • IMG_20201211_191521_875.jpg
    IMG_20201211_191521_875.jpg
    242.3 KB · Visningar: 406
Tänkte mer på funktionen med att högtalaren spelar upp bak vad man säger fram och tvärt om.

Ahhaaa, den! Jag tror att det är en del av antingen premium plus paketet, utökade mbux eller komfort baksäte plus. Kan leta efter den i min specsheet lite senare.

Om jag minns rätt så finns den under ljud inställningar. Kan bekräfta imorgon.

Enligt Google heter funktionen "voice amplification" och kräver att bilen är utrustad med Burmester 3D och "command online" (ingår premium eller premium plus tror jag, kanske en del av "interior assistent" eller utökad MBUX? vet inte om det går att välja individuellt)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp