Mycket bekväm bil, just nu kör jag med styrning och chassi i "sport" och -1 sänkning för att vänja mig lite. Frugan föredrar dock vanlig "komfort läge".
Har aldrig ägt en större bil än en Impreza STI, och efter par dagar med GLEn förstår jag inte riktigt varför var jag så envis att köra mindre bilar i hela mitt liv. Men teknologin gör säkert sin del för att underlätta körningen jämfört med 90-00tals SUVar.
Det är dock några saker som irriterar mig som FAN:
1. Jag har den utökade läderinredning. Men vid en ställe så missade Mercedes en stitch som nu måste redas ut i efterhand. Det har inte Mercedes Sverige märkt i pre-delivery kontrollen heller utan jag när jag undersökte bilen noggrant innan jag körde ut den. Vad i hela helvete? Det är ju en bil i miljonklassen, man förväntar sig lite bättre koll...
2. Kanske petig nu men bilen blev inte ens waxad innan leverans. Det fanns också olika svarta fläckar på lacken och inredningen (ljus läder). De kallade in "detailkillen" och det visade sig att han använder samma handduk både ute och inne i bilen. Återigen, förväntade mig lite bättre koll än detta. Inte förvånande att det fanns fläckar på lädret.
3. Säljsgubben var vänlig och snäll, men hade inte koll på halva av funktionerna för "det är inte ofta som vi har bilar med så mycket i", men kom igen... hur fungerar köassistans, gestkontroll osv, eller att det finns en tjänst som heter "Mercedes me charge" (enkel laddningsavtal) och hur tecknar man den borde han veta. Eller åtminstone ha koll på vilka funktioner har bilen istället för att bli förvånad när kunden ställer frågor om dem.
4. På tal om köassistans osv. Så fungerar alla kamera och radar styrda system sporadiskt. Jag får varningsmeddelande på skärmen hela tiden. Antar att man måste aktivera eller uppdatera mjukvaran, vilket är fair enough, men samma varningsmeddelande uppstod även i leveranshallen och då påstod de att det är lugnt, det bara är så för vi står stilla en längre period...
Så, ja... gillar bilen, men leveransupplevelsen kan bli bättre.
Den heter "markbelysning", vilket är det jag ville ha egentligen (att kunna se runt bilen när det är mörkt ute), men hade missat att det står även "med Mercedes logo"