• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Enligt Google heter funktionen "voice amplification" och kräver att bilen är utrustad med Burmester 3D och "command online" (ingår premium eller premium plus tror jag, kanske en del av "interior assistent" eller utökad MBUX? vet inte om det går att välja individuellt)
Lär vara billigare att köpa en hel Touran (där det ingår) än att kryssa i det i utrustningslistan :rolleyes: ;)
 
Kan ju inte vara sämre på sida 996 :)

1C096D40-1532-4EAF-B10D-FD23361B28F2.jpeg
 
Lär vara billigare att köpa en hel Touran (där det ingår) än att kryssa i det i utrustningslistan :rolleyes: ;)

Typ. Men själv tror jag att om man ska köpa "lyxbil" så ska den vara just detta.
Jag hade hellre köpt en "billigare" bil fast fulltutrustad med allt jag behöver/vill ha än en bas-Mercedes utan något extrautrustning alls bara för att ha stjärnan på motorhuven.
 
Typ. Men själv tror jag att om man ska köpa "lyxbil" så ska den vara just detta.
Jag hade hellre köpt en "billigare" bil fast fulltutrustad med allt jag behöver/vill ha än en bas-Mercedes utan något extrautrustning alls bara för att ha stjärnan på motorhuven.
Lustigt hur olika man kan vara, jag är precis tvärtom, jag kör mycket hellre en S-klass eller motsvarande utan utrustning än en bil av något ”enklare” märke men med mer utrustning.

Jag kan nästan se en form av charm i en sparsmakad lyxbil, lyxen blir nästan mer påtaglig när bilen är avskalad från ”lull-lull”.

Jag föredrar min redan för den tiden snålt utrustade S-klass från 2005 framför min Passat 2019 med extra allt, varje dag i veckan.
 
Lustigt hur olika man kan vara, jag är precis tvärtom, jag kör mycket hellre en S-klass eller motsvarande utan utrustning än en bil av något ”enklare” märke men med mer utrustning.

Jag kan nästan se en form av charm i en sparsmakad lyxbil, lyxen blir nästan mer påtaglig när bilen är avskalad från ”lull-lull”.

Jag föredrar min redan för den tiden snålt utrustade S-klass från 2005 framför min Passat 2019 med extra allt, varje dag i veckan.

Håller med! Har man i grunden en riktigt bra bil behöver man inte diverse lull-lull för att trivas. Då stolarna är viktiga för min dåliga rygg lade jag bara till läder, elstyrning av stol och svankstöd samt lite bättre ljud i min BMW. Inte ångrat det en sekund.
 
Lustigt hur olika man kan vara, jag är precis tvärtom, jag kör mycket hellre en S-klass eller motsvarande utan utrustning än en bil av något ”enklare” märke men med mer utrustning.

Jag kan nästan se en form av charm i en sparsmakad lyxbil, lyxen blir nästan mer påtaglig när bilen är avskalad från ”lull-lull”.

Jag föredrar min redan för den tiden snålt utrustade S-klass från 2005 framför min Passat 2019 med extra allt, varje dag i veckan.

Det beror lite på perspektivet. Äldre S class hade jag också föredragit över en passat. Den kan ändå ha varit top of the line just då när den blev byggd och ha utrustningen man förväntar sig utav en sådan bil från samma årsmodell.
Men åt andra sidan har jag sett nya 3-5 serie utan keylesss entry tex. Det hade jag aldrig gått med om. Såvida budgeten tillåter inte (den nya) "lyxbilen" med utrustningen jag ville ha så väljer jag en annan bil istället.
 
Det beror lite på perspektivet. Äldre S class hade jag också föredragit över en passat.
Men åt andra sidan har jag sett nya 3-5 serie utan keylesss entry tex. Det hade jag aldrig gått med om. Såvida budgeten tillåter inte (den nya) "lyxbilen" med utrustningen jag ville ha så väljer jag en annan bil istället.

Ja ja, jag har keyless entry om sanningen ska fram (4-serie Gran Coupé). Guds gåva till bilägarna och har haft det på mina tre senaste bilar. :)
420 GC 2017-07-02.jpg
 
En annan aspekt är ju inköpspriset på utrustningen vs vad man får igen av de pengarna vid försäljning. Hjälp, sämsta affären någonsin...

Rätt igen! Min säljare försökte lura på mig en M-sportratt då den skulle bli lättare att sälja för honom nästa gång jag bytte bil, men jag vägrade. Då lade han till den utan kostnad för mig vilket jag är tacksam för. Fan så mycket trevligare än standardratten ... 👍
 
Mycket bekväm bil, just nu kör jag med styrning och chassi i "sport" och -1 sänkning för att vänja mig lite. Frugan föredrar dock vanlig "komfort läge".
Har aldrig ägt en större bil än en Impreza STI, och efter par dagar med GLEn förstår jag inte riktigt varför var jag så envis att köra mindre bilar i hela mitt liv. Men teknologin gör säkert sin del för att underlätta körningen jämfört med 90-00tals SUVar.

Det är dock några saker som irriterar mig som FAN:

1. Jag har den utökade läderinredning. Men vid en ställe så missade Mercedes en stitch som nu måste redas ut i efterhand. Det har inte Mercedes Sverige märkt i pre-delivery kontrollen heller utan jag när jag undersökte bilen noggrant innan jag körde ut den. Vad i hela helvete? Det är ju en bil i miljonklassen, man förväntar sig lite bättre koll...

2. Kanske petig nu men bilen blev inte ens waxad innan leverans. Det fanns också olika svarta fläckar på lacken och inredningen (ljus läder). De kallade in "detailkillen" och det visade sig att han använder samma handduk både ute och inne i bilen. Återigen, förväntade mig lite bättre koll än detta. Inte förvånande att det fanns fläckar på lädret.

3. Säljsgubben var vänlig och snäll, men hade inte koll på halva av funktionerna för "det är inte ofta som vi har bilar med så mycket i", men kom igen... hur fungerar köassistans, gestkontroll osv, eller att det finns en tjänst som heter "Mercedes me charge" (enkel laddningsavtal) och hur tecknar man den borde han veta. Eller åtminstone ha koll på vilka funktioner har bilen istället för att bli förvånad när kunden ställer frågor om dem.

4. På tal om köassistans osv. Så fungerar alla kamera och radar styrda system sporadiskt. Jag får varningsmeddelande på skärmen hela tiden. Antar att man måste aktivera eller uppdatera mjukvaran, vilket är fair enough, men samma varningsmeddelande uppstod även i leveranshallen och då påstod de att det är lugnt, det bara är så för vi står stilla en längre period...

Så, ja... gillar bilen, men leveransupplevelsen kan bli bättre.




Den heter "markbelysning", vilket är det jag ville ha egentligen (att kunna se runt bilen när det är mörkt ute), men hade missat att det står även "med Mercedes logo"😂
1. Att dom inte upptäckte det är ju inte ditt problem. Givetvis en garantiåtgärd, fabriken har gjort fel
 
1. Att dom inte upptäckte det är ju inte ditt problem. Givetvis en garantiåtgärd, fabriken har gjort fel

Ja, absolut. Som tur är så är det på passageraren framstäte så jag krävde att en ny blir skickad från fabriken och bytts ut. Hade varit lite jobbigare om det hade varit dashboarden eller något.
Men att jag kan kräva åtgärd gör inte mig mindre besviken. Att missa en sådan sak på en sådan bil? Ja, då tappade jag nästan all lust. Allt jag kunde tänka på var "vad mer missade de?". Plus att man nu måste slösa tid och energi på det. Tillsammans med sättet som ÅF behandlade bilen under leveransen och deras okunskap kring funktionerna så blev jag minst sagt besviken.
Det tar dock inte ifrån bilen i sig och lär inte spela någon roll i längre sikt eftersom jag hoppas kunna njuta av den som vardagsbilen i några år oavsett. Men kortsiktigt är jag liiiite bitter...
 
Mycket bekväm bil, just nu kör jag med styrning och chassi i "sport" och -1 sänkning för att vänja mig lite. Frugan föredrar dock vanlig "komfort läge".
Har aldrig ägt en större bil än en Impreza STI, och efter par dagar med GLEn förstår jag inte riktigt varför var jag så envis att köra mindre bilar i hela mitt liv. Men teknologin gör säkert sin del för att underlätta körningen jämfört med 90-00tals SUVar.

Det är dock några saker som irriterar mig som FAN:

1. Jag har den utökade läderinredning. Men vid en ställe så missade Mercedes en stitch som nu måste redas ut i efterhand. Det har inte Mercedes Sverige märkt i pre-delivery kontrollen heller utan jag när jag undersökte bilen noggrant innan jag körde ut den. Vad i hela helvete? Det är ju en bil i miljonklassen, man förväntar sig lite bättre koll...

2. Kanske petig nu men bilen blev inte ens waxad innan leverans. Det fanns också olika svarta fläckar på lacken och inredningen (ljus läder). De kallade in "detailkillen" och det visade sig att han använder samma handduk både ute och inne i bilen. Återigen, förväntade mig lite bättre koll än detta. Inte förvånande att det fanns fläckar på lädret.

3. Säljsgubben var vänlig och snäll, men hade inte koll på halva av funktionerna för "det är inte ofta som vi har bilar med så mycket i", men kom igen... hur fungerar köassistans, gestkontroll osv, eller att det finns en tjänst som heter "Mercedes me charge" (enkel laddningsavtal) och hur tecknar man den borde han veta. Eller åtminstone ha koll på vilka funktioner har bilen istället för att bli förvånad när kunden ställer frågor om dem.

4. På tal om köassistans osv. Så fungerar alla kamera och radar styrda system sporadiskt. Jag får varningsmeddelande på skärmen hela tiden. Antar att man måste aktivera eller uppdatera mjukvaran, vilket är fair enough, men samma varningsmeddelande uppstod även i leveranshallen och då påstod de att det är lugnt, det bara är så för vi står stilla en längre period...

Så, ja... gillar bilen, men leveransupplevelsen kan bli bättre.




Den heter "markbelysning", vilket är det jag ville ha egentligen (att kunna se runt bilen när det är mörkt ute), men hade missat att det står även "med Mercedes logo"😂
Grattis!

Gällande #2
Därför du alltid ber handlaren att inte röra bilen innan leverans.

Bäst är att lämna in bilen på ordentlig rekond hos en bra firma i efterhand.

Givetvis avhängt på mängden OCD och hur mycket bilen betyder för en :D

Sen generellt gällande leveransupplevelse så gäller det att hitta "rätt" säljare/handlare
 
Senast ändrad:
Rätt igen! Min säljare försökte lura på mig en M-sportratt då den skulle bli lättare att sälja för honom nästa gång jag bytte bil, men jag vägrade. Då lade han till den utan kostnad för mig vilket jag är tacksam för. Fan så mycket trevligare än standardratten ... 👍
BMW utan M-sport är ju totalt ointressant.
 
Jag har iofs också M sport, men lite andra plastbitar, fälgar, väghållning, säten och en ratt är ju ett skämt för 30-40000 eller vad det nu kan kosta på aktuella bilar.

Vad kan BMWs extra kostnad vara 5000?

Som en god vän som nasar bilar uttryckte det - vore det inte för fåfänga skulle jag inte sälja särskilt många bilar.... 😂
 
varit nöjd med min Sklass i åtta år, men nu har luftfjädringen fram börja läcka lite av en mardröm, funderar på att konvertera den till vanlig fjädring, eller sälja billigt.

EE59F116-0FC2-4965-A6B9-E3C749E32856.jpeg
Letade delar till chefens GL för nån månad sen, höger fram tappade tryck.
Kollade runt lite och på den iaf så var det inte speciellt invecklat. Kompressor,ventilblock,lastkännande ventiler, gummiblåsor och lite slang.
Dämparna skulle enligt forum vara enkla att få ner. 3skruv uppe, en i botten, en luftkoppling och en elkontakt. Endast gummiblåsan gick att byta om man ville.
Har för mig att en komplett uppsättning med nya fjäderbenx4 samt ventilpaket och kompressor gick att få för under 20000.
 
Jag har iofs också M sport, men lite andra plastbitar, fälgar, väghållning, säten och en ratt är ju ett skämt för 30-40000 eller vad det nu kan kosta på aktuella bilar.

Vad kan BMWs extra kostnad vara 5000?

Som en god vän som nasar bilar uttryckte det - vore det inte för fåfänga skulle jag inte sälja särskilt många bilar.... 😂
När du börjar lägga ihop kostnaderna för dem delarna så blir det inte så mycket eller. Får även med andra bromsar.

Spelar ingen roll om du köper eftermarknad eller inte. Så är kostnaden för att få delarna inte så hög plus att det är monterat och klart. Vilket för gemenean betyder en hel del.
 
Tillbaka
Topp