• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kan det vara att sammanträffande att min fru också hatar min bil som drar mycket bensin? De kanske är ultramiljövänner? Jag menar att vi borde byta denna mot en större, hon hävdar att i och med att det då blir C-kort så kan ju inte hon köra, jag kontrar med att hon ju ändå vägrar köra. Svårt.
Mmm... du kan nog vara något på spåret, även om det i mitt fall nog också handlar mycket om bättre hälftens fåfänga. Hon jobbar mycket med den selektiva miljöhänsynen, där bilar och maskiner är dåliga, men billiga kläder och weekendresor över halva jorden är bra. Men hon har aldrig gett sitt godkännande till någon av mina bilar, så jag är van:)

Men man undrar ju vad man håller på med, det är på kronan att jag skulle kunna "privatleasa" en Audi A1, behålla Cruisern för de få gånger den behövs och ändå gå plus på det hela.
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A1_1_0_TFSI_Sportback_Privatleasing_62984837.htm?ca=11&w=3
 
Hyrde denna över helgen.
En av de sämsta förarpositionerna jag har varit med om för mina långa ben. Ratten går inte att dra tillräckligt långt bak så jag måste åka fram så att knäna tar i för att få en någorlunda okej position.
Sen har de valt en blå display vilket förstör mörkersynen lite varje gång man tittar på instrumentpanelen när man kör på kolsvarta vägar.
image.jpeg

Missnöjet förstärks även lite då Hertz ska ha en jävla young driver fee på nästa. 25% av hyreskostnaden. Är 23 år gammal och har kört bil i 5 år...
 
Hyrde denna över helgen.
En av de sämsta förarpositionerna jag har varit med om för mina långa ben. Ratten går inte att dra tillräckligt långt bak så jag måste åka fram så att knäna tar i för att få en någorlunda okej position.
Sen har de valt en blå display vilket förstör mörkersynen lite varje gång man tittar på instrumentpanelen när man kör på kolsvarta vägar.
image.jpeg

Missnöjet förstärks även lite då Hertz ska ha en jävla young driver fee på nästa. 25% av hyreskostnaden. Är 23 år gammal och har kört bil i 5 år...
Tyckte faktiskt dem var förvånansvärt bra när jag fick den som hyrbil vill jag minnas. Gillade även de blå mätarna även om jag inte är något större fan av Ford överlag.

Vad gäller dyrare för ungdomar är det surt men så livet dessvärre.
 
Tyckte faktiskt dem var förvånansvärt bra när jag fick den som hyrbil vill jag minnas. Gillade även de blå mätarna även om jag inte är något större fan av Ford överlag.

Vad gäller dyrare för ungdomar är det surt men så livet dessvärre.

Mina aplånga ben brukar oftast ställa till det med det mesta i passform..
Lyckligtvis har jag nästan enbart kört tyska bilar och Volvo de senaste åren så man har blivit lite bortskämd med deras tacksamma benutrymme.

Äh, får bli fortsatt sixt i framtiden så slipper man den avgiften :)
 
Hyrde denna över helgen.
En av de sämsta förarpositionerna jag har varit med om för mina långa ben. Ratten går inte att dra tillräckligt långt bak så jag måste åka fram så att knäna tar i för att få en någorlunda okej position.
Sen har de valt en blå display vilket förstör mörkersynen lite varje gång man tittar på instrumentpanelen när man kör på kolsvarta vägar.
image.jpeg

Missnöjet förstärks även lite då Hertz ska ha en jävla young driver fee på nästa. 25% av hyreskostnaden. Är 23 år gammal och har kört bil i 5 år...

Ford alltså, skulle knappt ta en om jag fick den gratis. Kör en nästan ny på jobbet ibland, sämsta bil jag någonsin kört. Inredningen är både extremt ful och så ogenomtänkt att man blir nästan blir imponerad av att någon lyckas med detta.

Mvh
Ingen Ford på min gård
 
Finns bara två Fordar av ny modell som kan vara värda att ens kolla på. Kommande "Ficus" RS och nya Mussen med V8. Allt annat är banne mig helgerån i en Mustang..

@kabro
Kör Sixt nästa gång. Tyskt, inget tillägg för ung förare men du kan däremot inte avtala/försäkra bort självrisken om du är under 25. Kolla dock upp detta innan då de kan ha ändrat detta sedan jag jobbade på Sixt.
 
Finns bara två Fordar av ny modell som kan vara värda att ens kolla på. Kommande "Ficus" RS och nya Mussen med V8. Allt annat är banne mig helgerån i en Mustang..

@kabro
Kör Sixt nästa gång. Tyskt, inget tillägg för ung förare men du kan däremot inte avtala/försäkra bort självrisken om du är under 25. Kolla dock upp detta innan då de kan ha ändrat detta sedan jag jobbade på Sixt.

Brukar oftast ta Sixt, men blev nyfiken på Hertz Mystery Vehicle , läste om andra som hade fått lite roliga bilar där (inte jag... ).
Men nu har jag doppat tån i vattnet och insett att det är bäst o stanna i båten, Sixt nästa gång :)
 
Jodå. Men inga vinterdäck. Dessutom är det 90% bak och bara 10% fram.
R8?
Är den inte ställbar? annars låter det väldigt märkligt att det skulle vara så pass mycket som 90/10
Normalt sett med de flesta awd-systemen brukar det ju vara 60/40 och sen ökar och minskar den drivkraften på bak- respektive framhjulen ifall någon av dessa skulle spinna fortare än de andra två, eller har jag missat något nytt hos Audi? :)
 
Senast ändrad:
R8?
Är den inte ställbar? annars låter det väldigt märkligt att det skulle vara så pass mycket som 90/10
Normalt sett med de flesta awd-systemen brukar det ju vara 60/40 och sen ökar och minskar den drivkraften på bak- respektive framhjulen ifall någon av dessa skulle spinna fortare än de andra två, eller har jag missat något nytt hos Audi? :)
Ja, så är det. Den är adaptiv men skickar aldrig mindre än typ 60% (om jag minns rätt) till bakhjulen.
 
R8?
Är den inte ställbar? annars låter det väldigt märkligt att det skulle vara så pass mycket som 90/10
Normalt sett med de flesta awd-systemen brukar det ju vara 60/40 och sen ökar och minskar den drivkraften på bak- respektive framhjulen ifall någon av dessa skulle spinna fortare än de andra två, eller har jag missat något nytt hos Audi? :)

Har för mig att R8:an har 15-30% fram. Men det kanske varit lite olika beroende på år och motor.
 
Har för mig att R8:an har 15-30% fram. Men det kanske varit lite olika beroende på år och motor.

Finns ju de bilar med ställbar diff, mina två tidigare Subaru's hade detta och det var då möjligt att få upp till 80% på bakhjulen, har dock svårt att tro att r8:an har detta..

Såvitt jag vet är det vanlig quattro i r8:an, samma som i RS modellerna, och denna fungerar som jag nämnde i tidigare inlägg! men någon som har bättre koll får gärna rätta mig :)

Denna förklarar ju det rätt bra! så rent tekniskt är det möjligt att få upp till 85% bak, men detta är ju inte konstant :)
 
Finns ju de bilar med ställbar diff, mina två tidigare Subaru's hade detta och det var då möjligt att få upp till 80% på bakhjulen, har dock svårt att tro att r8:an har detta..

Såvitt jag vet är det vanlig quattro i r8:an, samma som i RS modellerna, och denna fungerar som jag nämnde i tidigare inlägg! men någon som har bättre koll får gärna rätta mig :)

Denna förklarar ju det rätt bra! så rent tekniskt är det möjligt att få upp till 85% bak, men detta är ju inte konstant :)

R8:an har dock visko-diff för fördelningen fram-bak axel så inte vanliga Quattrosystemet.

Edit: fick googla lite...den nya modellen har skippat visko-centerdiffen och kör tydligen electro-hydaulisk centerdiff.
 
Senast ändrad:
R8:an har dock visko-diff för fördelningen fram-bak axel så inte vanliga Quattrosystemet.

Edit: fick googla lite...den nya modellen har skippat visko-centerdiffen och kör tydligen electro-hydaulisk centerdiff.
Min är en 2011a och i den fördelas normalt kontinuerligt 65– 90 procent av drivningen till bakaxeln. Kraftöverföringen på den årsmodellen sker, som du skriver via en viskokoppling och inte torsendifferential vilket Audipuritaner och teknikfreak troligen gnäller på. Men i en mittmotorbil med så pass mycket vikt bak behövs relativt lite drivkraft fram och viskokopplingen går därför an. Tycker jag:)

Edit: Googlade #2:)
 
Senast ändrad:
Min är en 2011a och i den fördelas normalt kontinuerligt 65– 90 procent av drivningen till bakaxeln. Kraftöverföringen på den årsmodellen sker, som du skriver via en viskokoppling och inte torsendifferential vilket Audipuritaner och teknikfreak troligen gnäller på. Men i en mittmotorbil med så pass mycket vikt bak behövs relativt lite drivkraft fram och viskokopplingen går därför an. Tycker jag:)

Tack, då slipper vi spekulera! :D Grattis till en grym bil för övrigt!
 
Tillbaka
Topp