• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

par

Patek
2-Faktor
Hur långt fram i kön är långt fram i kön? Jag hängde på låstet och förbokade nån minut efter lanseringen 2016, fick nyligen min uppskattade leveranstid framflyttad till "början av 2019". Känns ju trist, men har egentligen inte så stort behov av bil och har varit utan i ett år nu, så spelar egentligen ingen roll.
Lycka till :D Alla ska få sin Tesla 3 i början av nästa år
(ja jag har en kompis som säger exakt samma sak och han var ”först” osv)
 

Rearden

Cartier
Modellen är säkert hur bra och prisvärd som helst. Problemet är väll att de inte klarar av att leverera bilar och hittar nya ursäkter varje gång det brister. Jag tror inte de får ihop kalkylen och går back på varje bil dessutom. Istället för att få fram bilar till alla kunder som förbeställt och lagt handpenning lägger man någon miljard på att skicka upp en raket till mars....
Säkert ironiskt inlägg men SpaceX och Tesla är inte samma företag..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Upptäckte vid tvätt av bilen idag att jag fått skrapmärken på stötfångaren bak.

Det känns som att det bara är färg från andra bilen som lagt sig ovanpå, känns strävt när man känner på det. Verkar som sagt inte som det gått igenom min lack då det känns som en upphöjning.

Min bil är förmånsbil så ingen fara på taket egentligen. Men vore skönt att slippa anmäla och blanda in jobbet i detta, då det känns som något man bör kunna lösa själv.

Finns det något idiotsäkert sätt att få bort detta? Idiotsäkert så tillvida att min insats inte kan göra det värre.

Har läst någon om någon lera som ska vara bra mot sluts etc?
Testa med https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-kromvard/rubbing/rubbing-pa266322sv eller motsvarande. Viktigt att smörja samtidigt med snabbvax eller vatten blandat med schampoo (står på förpackningen exakt hur du ska göra men du får aldrig i alla fall köra torrt).
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Börjar dra ihop sig för att köpa ny kärra. Är dock till skillnad från många andra i den här tråden både ointresserad och okunnig :)

Har kikat på VW golf Sportscombi eller Skoda Octavia. Årsmodell typ 14-15.
Är väl mest sugen på golfen men är rädd att den kanske är lite för liten. Ska ha plats för bakåtvänd bilbarnstol och barnvagn.

Tacksam om någon har lite input! Något särskilt att tänka på? Gör man bort sig med diesel? Känns som utbudet är större med diesel på begagnatmarknaden. Vi kör ganska lite ska tilläggas.

Andra förslag välkomnas även det. Budget max 100-110.
 

Rearden

Cartier
Viss ironi:) Men finns ändå en viss poäng i det eller?
Kan finnas folk som har bättre insyn i det ekonomiska än jag har men från allt jag vet är det inte närmare än att Elon sitter som storägare i båda - Teslan som sköts upp av SpaceX var ju självklart marketing för Tesla och allt Elon rör vid men Tesla betala inte för det och det var Muskys privata.

Kan tycka att det är lite väl cyniskt att klaga på vad som essentiellt är mannen som på egen hand tvingar oss in i elbilar och som är den första som skickar upp raketer i den här klassen sen Apolloprogrammet. Han hade kunnat ligga på en lyxjakt med hollywoodblondiner om han prioriterat annorlunda. Även om han har en förmåga att lova mer än han kan hålla..
 

par

Patek
2-Faktor
Kan finnas folk som har bättre insyn i det ekonomiska än jag har men från allt jag vet är det inte närmare än att Elon sitter som storägare i båda - Teslan som sköts upp av SpaceX var ju självklart marketing för Tesla och allt Elon rör vid men Tesla betala inte för det och det var Muskys privata.

Kan tycka att det är lite väl cyniskt att klaga på vad som essentiellt är mannen som på egen hand tvingar oss in i elbilar och som är den första som skickar upp raketer i den här klassen sen Apolloprogrammet. Han hade kunnat ligga på en lyxjakt med hollywoodblondiner om han prioriterat annorlunda. Även om han har en förmåga att lova mer än han kan hålla..
Inget snack om att mannen ska ha cred för att han driver/drivit utvecklingen framåt. Just nu är däremot känslan att man lanserar nya bilar, lastbilar, rymdprojekt för att ”titta här borta” istället för att konkret leverera vad man börjat sälja.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Börjar dra ihop sig för att köpa ny kärra. Är dock till skillnad från många andra i den här tråden både ointresserad och okunnig :)

Har kikat på VW golf Sportscombi eller Skoda Octavia. Årsmodell typ 14-15.
Är väl mest sugen på golfen men är rädd att den kanske är lite för liten. Ska ha plats för bakåtvänd bilbarnstol och barnvagn.

Tacksam om någon har lite input! Något särskilt att tänka på? Gör man bort sig med diesel? Känns som utbudet är större med diesel på begagnatmarknaden. Vi kör ganska lite ska tilläggas.

Andra förslag välkomnas även det. Budget max 100-110.
Barnvagn är lugnt i båda men i mitt tycke är båda för små för bekvämt familjeåkande med bakåtvända kids. Smala kupéer och inte särskilt mycket längd åt stolar. Kanske funkar i Octavian om både du och frugan är korta men jag hade gått direkt på Skoda Superb eller Passat. Eller kanske ännu hellre styrt bort från VAG om jag var tvungen att betala själv. Toyota Avensis kanske om den är stor nog. Trist men Skoda och Golf är ju även de "förnuftiga" val.
 

Rearden

Cartier
Inget snack om att mannen ska ha cred för att han driver/drivit utvecklingen framåt. Just nu är däremot känslan att man lanserar nya bilar, lastbilar, rymdprojekt för att ”titta här borta” istället för att konkret leverera vad man börjat sälja.
På teslasidan kan jag absolut hålla med dig. Men det är ju kritik som rent tekniskt ska riktas mot Tesla och inte mot SpaceX som mer än leverade med Falcon Heavy's första uppskjutning med bara begränsade förseningar (Om BFG kommer i tid är en annan fråga). SpaceX är ju än så länge den mest framgångsrika privata rymdsatsningen nånsin.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Barnvagn är lugnt i båda men i mitt tycke är båda för små för bekvämt familjeåkande med bakåtvända kids. Smala kupéer och inte särskilt mycket längd åt stolar. Kanske funkar i Octavian om både du och frugan är korta men jag hade gått direkt på Skoda Superb eller Passat. Eller kanske ännu hellre styrt bort från VAG om jag var tvungen att betala själv. Toyota Avensis kanske om den är stor nog. Trist men Skoda och Golf är ju även de "förnuftiga" val.
Jag är 1.78 ish och har tax-ben.. Hon är väl 1.70 kanske.
Superb och Passat verkar väldigt stora i kupén. Särskilt superb vad jag förstått. Men de blir genast lite dyrare om man vill ha en hyfsat ny. Och vill egentligen ha en lite mindre, smidigare bil. Ska kika på Avensis! Tack för tipset.

Varför skulle du inte välja VAG om du skulle betala själv? Tänker du på service osv?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag är 1.78 ish och har tax-ben.. Hon är väl 1.70 kanske.
Superb och Passat verkar väldigt stora i kupén. Särskilt superb vad jag förstått. Men de blir genast lite dyrare om man vill ha en hyfsat ny. Och vill egentligen ha en lite mindre, smidigare bil. Ska kika på Avensis! Tack för tipset.

Varför skulle du inte välja VAG om du skulle betala själv? Tänker du på service osv?
Ja, service är apdyrt på VAG. Jag har en Passat Alltrack GTS som förmånsbil och noterar att den kostar drygt dubbelt så mycket i service som frugans Ford Mondeo.
Mondeo kanske skulle kunna va något om du vill ha mycket pang för pengen.
 

Tapiren

Cartier
Jag är 1.78 ish och har tax-ben.. Hon är väl 1.70 kanske.
Superb och Passat verkar väldigt stora i kupén. Särskilt superb vad jag förstått. Men de blir genast lite dyrare om man vill ha en hyfsat ny. Och vill egentligen ha en lite mindre, smidigare bil. Ska kika på Avensis! Tack för tipset.

Varför skulle du inte välja VAG om du skulle betala själv? Tänker du på service osv?
Jag hade också undvikit VAG om det betalas ur egen ficka, vi har flera VW-produkter på jobbet och de är väldigt dyra i service, och kvalitetsmässigt är de på sin höjd mediokra. De senaste vi servade var Golf / Tiguan och de kostade (långt) över 10.000kr för en 6000-mila. Hemska pengar, min Jaguar XJ8 kostade typ en tredjedel att serva.

Nu vet jag inte exakt var modellskiftena går men nuvarande VW Golf Variant är förhållandevis rymlig, en väldigt lyckad bil.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kan nån förklara vad h-vete VW håller på med, fejkutblås och dyrare än en BMW m2, vilken väljer man? Visste kanske olika segment men helt stört ändå
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

De bilarna är bara snygga på flygplatsen...
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Jag hade också undvikit VAG om det betalas ur egen ficka, vi har flera VW-produkter på jobbet och de är väldigt dyra i service, och kvalitetsmässigt är de på sin höjd mediokra. De senaste vi servade var Golf / Tiguan och de kostade (långt) över 10.000kr för en 6000-mila. Hemska pengar, min Jaguar XJ8 kostade typ en tredjedel att serva.

Nu vet jag inte exakt var modellskiftena går men nuvarande VW Golf Variant är förhållandevis rymlig, en väldigt lyckad bil.
Tack för input! Låter ju inget vidare. Kanske får släppa VAG-spåret.
2013 kom nya golfkombin tror jag.
 

demondave

Rolex
Någon med erfarenhet av spot repair? Ny bil innebär ju ofelbart att något jäkla nöt ska emot, i detta fallet har något nöt backat in i bakstötfångaren. Dragkulan ungefär mitt på, och stötfångarhörnet lite längre ut mot kanten. Skrapat lite djupare på ett av vecken ner mot ”diffusorn”, så bara polering funkar nog inte.

Tänkte om spot repair kan bli billigare än självrisken. Nöten smet ju såklart.
 
Jag hade också undvikit VAG om det betalas ur egen ficka, vi har flera VW-produkter på jobbet och de är väldigt dyra i service, och kvalitetsmässigt är de på sin höjd mediokra. De senaste vi servade var Golf / Tiguan och de kostade (långt) över 10.000kr för en 6000-mila. Hemska pengar, min Jaguar XJ8 kostade typ en tredjedel att serva.

Nu vet jag inte exakt var modellskiftena går men nuvarande VW Golf Variant är förhållandevis rymlig, en väldigt lyckad bil.
Man behöver ju inte serva på VAG bara för att man har en VW. Har i princip halverat servicekostnaden på annan verkstad.
 

Iskender

Omega
Gäller garantier etc då? Svärfar fick inbytespriset sänkt med 15 000 på sin 3 år gamla Nissan när det uppdagades att en service hade gjorts på märkesoberoende verkstad.

Det kan variera, för det mesta skall vilken auktoriserad som helst fungera, dock har vissa märkesgarantier som krav att du servar hos deras egna verkstäder, kan vara värt att kolla upp innan.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Överväger att skaffa en extrabil. Den kommer gå mestadels i stadstrafik och sällan sträckor längre än 5mil. Behöver inte kunna lasta något mer än nån matkasse eller två.
Vad finns det för hyggliga alternativ? Budget runt 80-100k kanske, alternativt privatleasing.
Kan nån begagnad elbil vara en idé?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man behöver ju inte serva på VAG bara för att man har en VW. Har i princip halverat servicekostnaden på annan verkstad.
10.000kr är långt ifrån normalpris för en service. Det tyder snarare på att någon komponent(-er) bytts ut. Visserligen är det oljebyte i DSG vid 6k mil men så dyrt ska det inte behöva bli.

Generellt sett är Golf bland det bättre begagnatköp du kan göra. Bilen ligger bra till på varenda punkt man tittar på. Inte alltid bäst men alltid i toppen. Starkt andrahandsvärde och lättsåld gör ekonomin bra trots högt nypris.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Överväger att skaffa en extrabil. Den kommer gå mestadels i stadstrafik och sällan sträckor längre än 5mil. Behöver inte kunna lasta något mer än nån matkasse eller två.
Vad finns det för hyggliga alternativ? Budget runt 80-100k kanske, alternativt privatleasing.
Kan nån begagnad elbil vara en idé?
Jag köpte en A1 1.2tfsi till min sambo för de pengarna. I princip samma bil som VW Polo så om du inte gillar designen kan du köpa en sådan istället och spara några kronor. Bilen är faktiskt rymligare och trevligare än man tror.
IMG_1715.jpg
 

Tapiren

Cartier
10.000kr är långt ifrån normalpris för en service. Det tyder snarare på att någon komponent(-er) bytts ut. Visserligen är det oljebyte i DSG vid 6k mil men så dyrt ska det inte behöva bli.

Generellt sett är Golf bland det bättre begagnatköp du kan göra. Bilen ligger bra till på varenda punkt man tittar på. Inte alltid bäst men alltid i toppen. Starkt andrahandsvärde och lättsåld gör ekonomin bra trots högt nypris.

Nja, det beror nog på motor / låda etc men Tiguanen kostade typ 13.000kr för 6000-mila och det var helt utan eventuella extrajobb, Golfen (Alltrack) var billigare men den kostade också över 10.000kr. Båda är DSG och går som företagsbilar, så vi ringde ju inte runt och pressade priset utan servade dem där de köptes. Tiguanen var enligt bverkstaden dyrare då den hade taklucka (som skall smörjas)

Men den har många styrkor, Golfen, och förhållandevis få svagheter.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag köpte en A1 1.2tfsi till min sambo för de pengarna. I princip samma bil som VW Polo så om du inte gillar designen kan du köpa en sådan istället och spara några kronor. Bilen är faktiskt rymligare och trevligare än man tror.
IMG_1715.jpg
Frugan kör en likadan. Tror dock den är 1.4. 125 hk iaf. Riktigt trevlig som funkat bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Frugan kör en likadan. Tror dock den är 1.4. 125 hk iaf. Riktigt trevlig som funkat bra.
Vi har 86hk varianten. Ingen motorvägsraket direkt men 0-80 km/h är helt ok och bilen känns ju mestadels som en gokart. Används uteslutande av sambon fram och tillbaka till jobb och dagis och i det avseendet är prestandan över 110 km/h rätt sekundär ;) Men helt klart är den egentligen värd mer motor. Chassit har mycket att ge.
 

Ponlarsson

Panerai
Överväger att skaffa en extrabil. Den kommer gå mestadels i stadstrafik och sällan sträckor längre än 5mil. Behöver inte kunna lasta något mer än nån matkasse eller två.
Vad finns det för hyggliga alternativ? Budget runt 80-100k kanske, alternativt privatleasing.
Kan nån begagnad elbil vara en idé?
På mitt förra jobb hade vi några Opel Corsa diesel från typ -07. Väldigt mycket bil för storleken och gick väldigt snålt.
 

Påsen

Omega
Nja, det beror nog på motor / låda etc men Tiguanen kostade typ 13.000kr för 6000-mila och det var helt utan eventuella extrajobb, Golfen (Alltrack) var billigare men den kostade också över 10.000kr. Båda är DSG och går som företagsbilar, så vi ringde ju inte runt och pressade priset utan servade dem där de köptes. Tiguanen var enligt bverkstaden dyrare då den hade taklucka (som skall smörjas)

Men den har många styrkor, Golfen, och förhållandevis få svagheter.
Nu kör jag förvisso en Volvo , men jag passade på att teckna ett service avtal .. har funkat klockrent , sen nu när jag gjorde stora servicen ( byte av kammremmen ingick ) vid 16’ så rådde mecken mig att säga upp avtalet. För det blir billigare att ta service på ”röd avgång” som de kör med på bilia..
 
Topp