• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vissa saker känns bara för härliga, hade en Audi A5 som hämtades ut 2019, tog strax över ett år innan jag tröttnat på den. Så vad gör man då? Jo man avyttrar den och köper en till Saab såklart! Så välkomnar nu denna 2003 9-5 Aero:n tillverkad för Saudi marknaden hem. Det som utmärkte dessa är bland annat fläktar i stolarna, taklucka större AC samt automatlåda som standard. Denna har dessutom Harman Kardon ljudsystemet samt automatiskt avbländade inner och ytterback backspeglar, rätt sjysst för en -03:a 😉
Äntligen en vardagsbil med lite karaktär 😁

P.S har full förståelse för de som anser att jag är knäpp.
4DA488AB-527C-4E80-BB40-7C03EB715498.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
tack! Blir mer understyrt då rent teoretiskt. Intressant att de de skriver att den bli mer agile when cornering. Den kanske redan är ganska tail-happy
Sen har de väl PS4S däcken i åtanke med som ger mer grepp och det i kombination med kralligare hämmare och fjädring fram så ger den väl det som de var ute efter

Jag tänker likadant rent teoretiskt - det som förvånade mig var att en av de, få, saker som kritiserades i den test jag kollade igår var just att den INTE upplevdes som tail happy utan snarare på klassiskt 4WD-manér kortade av kurvorna. Så till den grad att man blev sugen på att använda handbromsen för att tvinga ut den (vilket man kan iom att den frikopplar diffen/drivningen när man rycker i kryckan - jäkligt ballt gjort av Toyota).

Sen är det väl iof så att få tillverkare verkligen vågar tillverka en bil som är riktigt överstyrd standard så det kanske går att trimma in med lite hjulinställning etc.

Hur som - en bil jag blir glad av att den faktiskt tillverkas!

Skulle vilja ha en vit med Compomotive! :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tänker likadant rent teoretiskt - det som förvånade mig var att en av de, få, saker som kritiserades i den test jag kollade igår var just att den INTE upplevdes som tail happy utan snarare på klassiskt 4WD-manér kortade av kurvorna. Så till den grad att man blev sugen på att använda handbromsen för att tvinga ut den (vilket man kan iom att den frikopplar diffen/drivningen när man rycker i kryckan - jäkligt ballt gjort av Toyota).

Sen är det väl iof så att få tillverkare verkligen vågar tillverka en bil som är riktigt överstyrd standard så det kanske går att trimma in med lite hjulinställning etc.

Hur som - en bil jag blir glad av att den faktiskt tillverkas!

Skulle vilja ha en vit med Compomotive! :D
Hade kört dem här
Tänk på en vit eller troligtvis ännu bättre svart GR
63875655-FC50-458B-8C7E-B81C5F7D70BB.jpeg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Har en Volkswagen Golf 1.6 TDI Master DSG 5300, Automat, Diesel, 2012.

Tar gärna tips på var man enklast kan sälja den i Stockholm. Behöver inte få topdollar. Prio är smidig affär!
 

Renadu

Cartier
Hittils aldrig hänt mig faktiskt.
Grattis till din upplevelse! Han behövde nog ladda den kort därpå :D

Folk lever i sin utopi där allt, jag menar ALLT fokus handlar om förbrukning. För då blir det billigt.
Sen om avbetalningen på bilden är 6000kr i månaden kvittar, för det är ju billigt att köra!



Fan vad fint Direktörn går nu på 17" vinterpuckarna jämfört med 18" sommarhjulen. Mycket trevligare gång i bilen.
Men i vanlig ordning är jag en lurad idiot, vinterhjulen har ingen TPMS i sig. Suck......
20201202_091157.jpg
Vad är det för någon Lexus?
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Börjar bli dags att kika på ny (nyare) bil då min V40 har rullat ganska många mil. Letar efter något i liknande storlek och prioriterar hellre mer utrustning än nyare bil och håller mig gärna under 10.000mil. Kollat på Seat Leon (inte ST) i FR utförande runt -15/-16 årsmodell då det verkar ingå ganska mycket trevlig utrustning, vad säger panelen? Det enda jag kan tänka mig att jag kommer sakna gentemot V40n är backkamera, det verkar svårt att hitta på Leon. Finns det ens? Någon annan bil jag också borde kolla på utifrån ovan kriterier?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
FR utförande runt -15/-16 årsmodell då det verkar ingå ganska mycket trevlig utrustning, vad säger panelen? Det enda jag kan tänka mig att jag kommer sakna gentemot V40n är backkamera, det verkar svårt att hitta på Leon. Finns det ens? Någon annan bil jag också borde kolla på utifrån ovan kriterier?
Alldeles utmärkt bil. I det närmaste tekniskt identisk med Golf så det är beprövat så att säga. Backkamera kan du eftermontera relativt enkelt.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Alldeles utmärkt bil. I det närmaste tekniskt identisk med Golf så det är beprövat så att säga. Backkamera kan du eftermontera relativt enkelt.
Lite så jag tänker också, har kört en del i en Golf -14 på jobbet och tycker den är ganska trevlig. Leon borde kännas liknande om inte ännu trevligare med FR paket och sportstolar som Golfen saknar motsvarande av.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

-SC-

Omega
Pledge Member
2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg

65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg

7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg

5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG


Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg

65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg

7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg

5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG


Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.
När du väl börjat fundera i de där banorna är det svårt att återgå till att åka runt med en bullrig brasa under huven...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg

65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg

7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg

5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG


Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.
Fin bil. En riktig bil med elmotor. Inte en elmotor med en bil.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg

65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg

7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg

5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG


Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.

Bra drag i den till skillnad från E-tron. Synd bara att den är så ful.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg

65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg

7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg

5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG


Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.
Verkar vara en kompetent vagn!:) Trist bara att det verkar som att hela designavdelningen var på semester när de tog fram denna modell!:(
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ni som sålt bil vis KVD, har ni tokstädat bilen innan eller har ni låtit KVD jobba för provisionen?

Har två goa bilbarnstolar i bak och skulle nog behöva lägga några timmar på att få det mint...
 

NickG

Cartier
Ni som sålt bil vis KVD, har ni tokstädat bilen innan eller har ni låtit KVD jobba för provisionen?

Har två goa bilbarnstolar i bak och skulle nog behöva lägga några timmar på att få det mint...
Hej,

Jag har faktiskt jobbat på KVD, rekommenderar dig att städa bilen så bra som möjligt själv. Det ingår en lättare rekond men för att vara säker på att dom inte ska anmärka på fula märken i sätet så tycker jag att du ska se till att dom är borta innan du lämnar in.

Inte jobbat i själva produktionen med tester utan satt mer med annonser ut till kund. Men vet att det är en lättare rekond så om det är märken som sitter riktigt djupt så är det inte säkert att dom får bort det, så för att säkra upp så hade jag gjort det själv.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tar vidare gärna tips om firma i Stockholmsområdet som man med kort varsel kan lämna in bilen på invändig rekond. Ska lämna in bilen till KVD på måndag och hinner inte svabba själv.
 
Topp