• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

BadkarsPiraten

Vacheron
Tycker bilen gör sig väldigt väl efter tvätt.

Biltema shampoo, Sonax fälgrengöring, Thinner på avgasrören och Meguiars Quick Detailer ca 3ggr per år.
Nästa år får den nog nytt lackskydd för då är detta 4 år gammalt.
IMG_20190712_133644.jpg
 

melzen

Omega
AC49C525-A775-4965-B65F-BE467D521AD1.jpeg
Tershine Refract funkar perfekt på mattlackade fälgar. Som synes har det gått åt en del då även insidan av fälgarna ska hållas fina.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
AC49C525-A775-4965-B65F-BE467D521AD1.jpeg
Tershine Refract funkar perfekt på mattlackade fälgar. Som synes har det gått åt en del då även insidan av fälgarna ska hållas fina.
Har noterat att vissa lägger refract och andra speedcoats på fälgarna. Men klarar verkligen skydden den värmen som blir? Mycket smidigare att köpa tex pingens wheel coat som är gjord att klara värmen som blir. Lätt att applicera, håller bra mycket bättre och till lägre pris :)
 

melzen

Omega
Har noterat att vissa lägger refract och andra speedcoats på fälgarna. Men klarar verkligen skydden den värmen som blir? Mycket smidigare att köpa tex pingens wheel coat som är gjord att klara värmen som blir. Lätt att applicera, håller bra mycket bättre och till lägre pris :)

Har inte testat så många andra produkter. Viktig är att jag vill ha en matt finish. Klarar pingens det så är det helt klart värt ett försök.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
I vad förvarar ni era bilvårdsgrejer samt MF-dukar? Blir ju lätt att allt flyger omkring där bak på väg till GDS-hall. Jag kör denna lösning nu, funderar på att sätta lite kardborre undertill så den inte välter lika lätt i bilen. Sorry för dålig bild
C498666D-2C8D-4CCA-B835-764EA09FC935.jpeg
 

falten

Cartier
I vad förvarar ni era bilvårdsgrejer samt MF-dukar? Blir ju lätt att allt flyger omkring där bak på väg till GDS-hall. Jag kör denna lösning nu, funderar på att sätta lite kardborre undertill så den inte välter lika lätt i bilen. Sorry för dålig bild
C498666D-2C8D-4CCA-B835-764EA09FC935.jpeg
Alltid i påsar för att inte få smuts på sig, förvarar lite finare grejer i en Ikea box tillsammans med massa dukar
IMG_20190818_184926.jpg
 

falten

Cartier
I vad förvarar ni era bilvårdsgrejer samt MF-dukar? Blir ju lätt att allt flyger omkring där bak på väg till GDS-hall. Jag kör denna lösning nu, funderar på att sätta lite kardborre undertill så den inte välter lika lätt i bilen. Sorry för dålig bild
C498666D-2C8D-4CCA-B835-764EA09FC935.jpeg
Förövrigt brukar jag ha spännband aka bläckfiskar för alla hinkar, skulle tipsa att ha allt flytande i nån slags plastbehållare Om det börjar läcka, den där biltema pumpen har jag också, brukar köra en plastpåse över huvudet då jag råkat missa släppa trycket o det börja pysa avfettning där man inte vill ha det:)
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Får hem bilen från rekond imorgon och har tänkt beställa hem lite prylar för framtida underhåll.
Innan så har jag kört mycket tvätta själv stationer och automattvätt.
Jag har kikat lite på olika snabbförseglingar/quick detailers. Pingens speed coat, angelwax enigma, tershine, ja det finns ju hur många som helst. Är dom typ lika bra eller finns det någon som är bättre än dom andra?
 

Gnomon

Cartier
Jag behöver lite råd om "rätt nivå" på bilvård.
Jag var på jakt efter en Skoda Fabia Kombi med automatlåda och dragkrok och så blev det den här...
IMG_9538.jpg


Min tidigare erfarenhet av att tvätta bil har varit att köra igenom snikprogrammet på macken bredvid bilbesiktningen för att inte besiktningsmannen ska bli negativt inställd av all fågelskit.

Nu behöver jag skärpa till mig... den är alldeles för fin för att inte vårdas.

Bilen kommer att stå på gatan, är ett bilkapell en bra ide?
Är uv-strålning och regn/smuts ett problem eller stänger man in fukt och smuts mm under kapellet och gör det värre?

Jag tror inte att bilvård blir min nya hobby, jag är mer ute för att bevara bilen.
Duger tex Biltemas produkter eller var går gränsen för dumsnålhet?
 

Edin

Panerai
Jag behöver lite råd om "rätt nivå" på bilvård.
Jag var på jakt efter en Skoda Fabia Kombi med automatlåda och dragkrok och så blev det den här...
IMG_9538.jpg


Min tidigare erfarenhet av att tvätta bil har varit att köra igenom snikprogrammet på macken bredvid bilbesiktningen för att inte besiktningsmannen ska bli negativt inställd av all fågelskit.

Nu behöver jag skärpa till mig... den är alldeles för fin för att inte vårdas.

Bilen kommer att stå på gatan, är ett bilkapell en bra ide?
Är uv-strålning och regn/smuts ett problem eller stänger man in fukt och smuts mm under kapellet och gör det värre?

Jag tror inte att bilvård blir min nya hobby, jag är mer ute för att bevara bilen.
Duger tex Biltemas produkter eller var går gränsen för dumsnålhet?

Bilkapell är det sämsta du kan göra för lacken om bilen står ute!!
All den skit du har på bilen kommer att "gnidas" runt och skapa massvis med repor. Kanske inte första gången du har det men allt eftersom du använder det kommer det komma skit i tyget som ligger mot lacken, hamnar lite på gatan, blir blött osv. Sen är det kasst för klarlacken på långsikt då det ligger ett blött tyg mot lacken konstant.

kör på regimen en bra fälgtvätt, alkalisk avfettning, schampo, en bra torkduk och en bra snabbflrsegling. Tershine har bra grejer men ävenså ValetPro. Då bilen dessutom är svart kommer i princip all beröring innan smutsen är borta skapa repor som syns så stå inte och gnid med en trasa/svamp utan glidmedel (schampo).
 
Topp