• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

MaziK

Rolex
2-Faktor
Alkaliskt kan du späda ut med ej kallavfettning då det är petroleumbaserat

Som tips spruta kallavfettning upp till samma höjd som handtagen. Är ej så bra att få in det in bakom lister vid fönster etc.

Tack för input, var lite rädd för att det skulle behöva poleras.



Sprutade alltså på kallavfettning först, outspädd så inget vatten inblandat, och lät verka några minuter sen la jag på ett lager extract med en foam lancer.
Men det står att man kan späda ut kallavfettningen, så blir den verkligen sämre av vatten?
 
Senast ändrad:

DwightSchrute

Omega
2-Faktor
Som @Ruben säger så verkar det ha bränt fast. Har den stått under träd? Vatten kan skapa sådana fläckar med speciellt om vattnet får torka in stark solljus/hårt vatten även så...

Om en vanlig tvätt ej tar bort det så kan du prova exv meguiars wash plus schampo, den innehåller abrasivt material som kan får bort det. Annars så kan du prova med något medel som bryter ner mineraler. Om det inte funkar så kan du prova med att lera bilen, lera i sig kommer ge dig microrepor(som behöver poleras för att får bort det). Om inte lera tar bort det så är nästa steg polering. I värsta fall så måste vissa delar våtslipas.

Okej, det schampot kanske kan vara värt att testa med.
Har du något exempel på medel som bryter ner mineraler?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Okej, det schampot kanske kan vara värt att testa med.
Har du något exempel på medel som bryter ner mineraler?
Du kan prova med vinäger bland annat men det måste ligga kvar och få reagera och inte 30 sekunder som videon nedan.
Vet att Chemical guys hare något medel för att få bort mineraler. Men som om resterna ifrån vattnet har tagit sig ner i klarlacken så är det i princip bara polering som löser det

 

DwightSchrute

Omega
2-Faktor
Du kan prova med vinäger bland annat men det måste ligga kvar och få reagera och inte 30 sekunder som videon nedan.
Vet att Chemical guys hare något medel för att få bort mineraler. Men som om resterna ifrån vattnet har tagit sig ner i klarlacken så är det i princip bara polering som löser det


Tack, ska kika på det!
Har en lackförsegling på så kan hoppas att det inte satt sig i klarlacken.
 

JEK

Cartier
Vad kan ni rekommendera för produkt för att hålla gummilister kring dörrar m.m. mjuka och skyddade för värme och is?
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Frun lämnade in bilen till en tvättfirma medans hon hade möten, tvättfirman har torkat av instrumentpanelen med någonting som lämnat en vidrig hinna över glaset. VAD kan jag göra för att åtgärda detta? Är det glasrent? Är det ens glas? Har ju en fullt digital display så vill ju inte spruta på någonting som pajjar allt fullständigt... :drowning::drowning::drowning::drowning:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Beställde 5L, ska testa i helgen
Sorry för sen återkoppling!

Jag kommer inte ihåg alla, har provat det ena och det andra.
Men Hamber har funkat grymt, 5L räcker länge med tanke på resultatet. På min bil i alla fall så är den grym mot exv vägfilm.
Den skummar inte supermycket men det är så den är, går ju även att öka koncentrationen med om så skulle behövas

//M
 

falten

Cartier
Blev 330e idag, ska bli skoj att lära känna denna nya kompis:)

2CEC7E9F-CB33-4E94-B9ED-249D0F54961E.jpeg
1E490537-30D4-48E3-BB02-D4FC844CD03C.jpeg
 

manekin

Omega
Hej,
jag är rädd för att mina skinnsäten kommer att slitas, ser små sprickor komma. Oklart när senaste behandlingen var.
Hur gör ni för att rengöra skydda er skinninredning? Vilka produkter använder ni?
Är det kanske bäst att lämna in det?
//manekin
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Hej,
jag är rädd för att mina skinnsäten kommer att slitas, ser små sprickor komma. Oklart när senaste behandlingen var.
Hur gör ni för att rengöra skydda er skinninredning? Vilka produkter använder ni?
Är det kanske bäst att lämna in det?
//manekin
Gör det själv.
Använder mig av Angelwax Heaven for Leather.
Det är busenkelt.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,
jag är rädd för att mina skinnsäten kommer att slitas, ser små sprickor komma. Oklart när senaste behandlingen var.
Hur gör ni för att rengöra skydda er skinninredning? Vilka produkter använder ni?
Är det kanske bäst att lämna in det?
//manekin
Vad är det för bil? Ålder?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Lite sent svar kanske. Jag använder denna uteslutande i alla mina fordon, helt grym, lämnar plast och paneler rena, matta och utan något som helst kladd. Bara att spraya på och torka med mikrofibertrasa. Biltema har ett 12pack med mikrodukar för 60kr som funkar fint.
http://www.cartecshop.se/bilvardsprodukter/interior-cleaner


Frun lämnade in bilen till en tvättfirma medans hon hade möten, tvättfirman har torkat av instrumentpanelen med någonting som lämnat en vidrig hinna över glaset. VAD kan jag göra för att åtgärda detta? Är det glasrent? Är det ens glas? Har ju en fullt digital display så vill ju inte spruta på någonting som pajjar allt fullständigt... :drowning::drowning::drowning::drowning:
 

Edin

Panerai
Fick för mig att städa ur bilen igår då jag hade lite tid att avvara. Spårade rätt omgående då stolarna åkte ur...

3D939F50-8A0E-475F-844C-16D87FD6DC62.jpeg


Stolarna var allt annat än rena...

5DDCC253-3A31-4C02-B35E-F68DED2C4F0B.jpeg


Körde en långt ifrån snäll metod med ValetPro APC, inredningsborste följt av mirakelsvamp som gav bra resultat..

0987F2A2-5BC6-445C-B861-C2D62008477B.jpeg


Körde samma metod på all inredning utom tyget i klädseln och rutorna. Till rutorna använde jag Tershine Vision och dubbla microfibertrasor för rutor. Tyget behöver en omgång med en riktig mattvätt så det får bli nån dag. Jag höll ju ”bara” på nån timme, till 02.00... :banghead:

Luren dog rätt tidigt så fick inte så mycket efter bilder men tog en bild på passagerarstolen när den åter var monterad. Efter att rattkransen var rengjord var mirakelsvampen (som var kritvit vid start) helt svart! Missade dock ta bild på detta tyvärr..

BB769A59-4001-4FED-AD7D-BDBBC4512738.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick för mig att städa ur bilen igår då jag hade lite tid att avvara. Spårade rätt omgående då stolarna åkte ur...

3D939F50-8A0E-475F-844C-16D87FD6DC62.jpeg


Stolarna var allt annat än rena...

5DDCC253-3A31-4C02-B35E-F68DED2C4F0B.jpeg


Körde en långt ifrån snäll metod med ValetPro APC, inredningsborste följt av mirakelsvamp som gav bra resultat..

0987F2A2-5BC6-445C-B861-C2D62008477B.jpeg


Körde samma metod på all inredning utom tyget i klädseln och rutorna. Till rutorna använde jag Tershine Vision och dubbla microfibertrasor för rutor. Tyget behöver en omgång med en riktig mattvätt så det får bli nån dag. Jag höll ju ”bara” på nån timme, till 02.00... :banghead:

Luren dog rätt tidigt så fick inte så mycket efter bilder men tog en bild på passagerarstolen när den åter var monterad. Efter att rattkransen var rengjord var mirakelsvampen (som var kritvit vid start) helt svart! Missade dock ta bild på detta tyvärr..

BB769A59-4001-4FED-AD7D-BDBBC4512738.jpeg
Skönt att se rengöring med klassisk avfettning ist för magiska fettlösningar. Väldigt belönande att avfetta gamla lackade skinndetaljer.
 

Edin

Panerai
Skönt att se rengöring med klassisk avfettning ist för magiska fettlösningar. Väldigt belönande att avfetta gamla lackade skinndetaljer.

Tack. :)
Vet inte om jag klassar ValetPro APC som avfettning men försökte läsa mig till på deras hemsida om så var fallet eller ej utan resultat så låter det vara osagt. Har dock lite ”mumbo jumbo” läderprodukter med men det behövdes verkligen en rejäl rengöring så jag var nästan inne på att använda isopropanol men det får bli när de ska färgas/lackas om för att fixa skadorna som är på instegs bolstret (vad är rätt ord på kanterna på stolen?).

Ska försöka bli lite bättre på att dokumentera mitt bilvårdsarbete (men inte lika bra som @MaziK ) för det kanske finns dom som finner det intressant.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack. :)
Vet inte om jag klassar ValetPro APC som avfettning men försökte läsa mig till på deras hemsida om så var fallet eller ej utan resultat så låter det vara osagt. Har dock lite ”mumbo jumbo” läderprodukter med men det behövdes verkligen en rejäl rengöring så jag var nästan inne på att använda isopropanol men det får bli när de ska färgas/lackas om för att fixa skadorna som är på instegs bolstret (vad är rätt ord på kanterna på stolen?).

Ska försöka bli lite bättre på att dokumentera mitt bilvårdsarbete (men inte lika bra som @MaziK ) för det kanske finns dom som finner det intressant.
Är ju en vanlig rengöringsmedel som löser fett. Ytan är ju inte skinn utan plast så lädervårdande feta saker är bara dumt. Plasten ska bara bli ren. Här är bästa videon angående infärgning av stolar:
 

Edin

Panerai
Är ju en vanlig rengöringsmedel som löser fett. Ytan är ju inte skinn utan plast så lädervårdande feta saker är bara dumt. Plasten ska bara bli ren. Här är bästa videon angående infärgning av stolar:

Att det är fettlösande rengöringsmedel, där är jag med dig till 100%.
Ska spana in videon lite senare men vet ganska bra vad som ska göras. Dock alltid bra med mer info.
 
Topp