• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Bilkapell är det sämsta du kan göra för lacken om bilen står ute!!
All den skit du har på bilen kommer att "gnidas" runt och skapa massvis med repor. Kanske inte första gången du har det men allt eftersom du använder det kommer det komma skit i tyget som ligger mot lacken, hamnar lite på gatan, blir blött osv. Sen är det kasst för klarlacken på långsikt då det ligger ett blött tyg mot lacken konstant.

kör på regimen en bra fälgtvätt, alkalisk avfettning, schampo, en bra torkduk och en bra snabbflrsegling. Tershine har bra grejer men ävenså ValetPro. Då bilen dessutom är svart kommer i princip all beröring innan smutsen är borta skapa repor som syns så stå inte och gnid med en trasa/svamp utan glidmedel (schampo).

Fint, lite som jag tänkte om täcket, Tack för info...

Screenshot_20190913-094406_Chrome.jpg

Blev en beställning på detta paket + shampoo och Speed coat. Deras stora torkduk och en tvätthandske :)

Vart köper ni billiga och bra mikrofiberdukar?
Blev snål när dom ville ha 50kr styck

Screenshot_20190913-094406_Chrome.jpg

Blev en beställning på detta paket + shampoo och Speed coat. Deras stora torkduk och en tvätthandske :)

Vart köper ni billiga och bra mikrofiberdukar?
Blev snål när dom ville ha 50kr styck
Bbv har billiga gröna microfiber dukar som de säljer i typ 10pack,det är helt ok om man tänker mer slit o släng. Annars är tershines jäkla bra men lite dyrare

Ska du torka bilen så behöver du en bra torkduk. Till speedcoat använder jag en tjockare duk, ofta polerduk för den är mjuk och fin. Till insida kan man köpa billigare slit och släng. Bra microfiberdukar kostar pengar.
Köpte pingens stora torkduk för att torka lacken, en tvätthandske för shampoo.
Var lite otydlig i mitt svar.
Då jag köper en duk till speed coaten och sen ett billigare gäng till insidan :)

https://pingens.se/produkt/multi-purpose-cloth-35x40cm-320-gsm/
Denna var den enda dom hade i lager, den lär väl funka till speed coaten?
Tack för tipsen :)

Köpte pingens stora torkduk för att torka lacken, en tvätthandske för shampoo.
Var lite otydlig i mitt svar.
Då jag köper en duk till speed coaten och sen ett billigare gäng till insidan :)

https://pingens.se/produkt/multi-purpose-cloth-35x40cm-320-gsm/
Denna var den enda dom hade i lager, den lär väl funka till speed coaten?
Tack för tipsen :)
Det gör den! Speed coat kan du även lägga på våt lack. Spraya på, ta en duktig våffel-svamp och sprid ut, sen skölj av. Så gör jag, går lite snabbare :)

Var nyss förbi Biltema och köpte på mig lite mikrofiberdukar, köptes deras polerduk och ett flerpack. Kändes hyffsat mjuk och bra.
Vart köper ni bra dukar? Till applicering och polering.

Får nästan prova dig fram, vill det sig illa så kan själva duken repa lacken...

Deras bruna har jag använt tidigare och det har funkat bra.

Var nyss förbi Biltema och köpte på mig lite mikrofiberdukar, köptes deras polerduk och ett flerpack. Kändes hyffsat mjuk och bra.
Vart köper ni bra dukar? Till applicering och polering.

Några vändor idag med produkter från Angelwax.
Dark Angel vax för svarta bilar.
Ti22 Titanbaserad snabbförsegling.
Enigma qed keramisk quickdetailer.

5FD4B306-73E5-4C50-8A47-B949D94721BE.jpeg

Jag är total nybörjare i detta ämne, jag börjar få fram en plan på ungefär vilken typ av produkter jag behöver skaffa för att hålla lacken ren men:

Hur gör ni med smuts i hjulhusen?
Efter en tur på blöta grusvägar på landet så sitter det ju en del blöt smuts i hjulhusen, jag tänker att det är större risk för rost om det får sitta kvar.
Jag bor i lägenhet och har bilen på gatan så att spola av blir lite besvärligt.

En hink varmvatten och diskborste borde ju funka eller har ni några bättre tips?

Jag är total nybörjare i detta ämne, jag börjar få fram en plan på ungefär vilken typ av produkter jag behöver skaffa för att hålla lacken ren men:

Hur gör ni med smuts i hjulhusen?
Efter en tur på blöta grusvägar på landet så sitter det ju en del blöt smuts i hjulhusen, jag tänker att det är större risk för rost om det får sitta kvar.
Jag bor i lägenhet och har bilen på gatan så att spola av blir lite besvärligt.

En hink varmvatten och diskborste borde ju funka eller har ni några bättre tips?
Spola rent i en GDS hall eller utomhustvätt där det finns högtryck. Så skulle jag ha gjort men diskborste och en hink vatten funkar säkert bra.

Har nyss börjat tvätta bilen för hand, läste igenom hela tråden och det slutade med införskaffning av foam lance med diverse kemikalier.
Efter att jag tvättat bilen och torkat av så är det små fläckar kvar som inte vill försvinna och nu hoppas jag på att någon kunnig här har någon aning om vad det är och hur man kan få bort det.

Har kört Tershine Dissolve med ett lager Extract från foamlancen ovanpå. Efter det har jag använt ett schampoo från meguiars och resultatet när man torkar bilen är detta.

IMG_2042.jpeg

Har nyss börjat tvätta bilen för hand, läste igenom hela tråden och det slutade med införskaffning av foam lance med diverse kemikalier.
Efter att jag tvättat bilen och torkat av så är det små fläckar kvar som inte vill försvinna och nu hoppas jag på att någon kunnig här har någon aning om vad det är och hur man kan få bort det.

Har kört Tershine Dissolve med ett lager Extract från foamlancen ovanpå. Efter det har jag använt ett schampoo från meguiars och resultatet när man torkar bilen är detta.

IMG_2042.jpeg
Svårt o säga utifrån den bilden. Men skulle gissa att skiten har bränt fast och måste poleras bort

IMG_2042.jpeg
Sen skulle jag inte köra kallavfettning i foamlance, tillsätter man vatten så brukar effekten bli kass. Kallavfettning skall användas på torr bil och sedan spolas bort efter några minuter

Svårt o säga utifrån den bilden. Men skulle gissa att skiten har bränt fast och måste poleras bort

Tack för input, var lite rädd för att det skulle behöva poleras.

Sen skulle jag inte köra kallavfettning i foamlance, tillsätter man vatten så brukar effekten bli kass. Kallavfettning skall användas på torr bil och sedan spolas bort efter några minuter

Sprutade alltså på kallavfettning först, outspädd så inget vatten inblandat, och lät verka några minuter sen la jag på ett lager extract med en foam lancer.
Men det står att man kan späda ut kallavfettningen, så blir den verkligen sämre av vatten?

Tack för input, var lite rädd för att det skulle behöva poleras.

Sprutade alltså på kallavfettning först, outspädd så inget vatten inblandat, och lät verka några minuter sen la jag på ett lager extract med en foam lancer.
Men det står att man kan späda ut kallavfettningen, så blir den verkligen sämre av vatten?
Tershines (kör också den) skall ju funka med vatten, men vettifan, jag gör aldrig de.

Så här såg min ut innan polering och efter polering med lackskydd. Lite olika ljus på bilderna men men.

524DE392-BD29-442D-9730-8AC52BBD156C.jpeg

1AB00435-AC3E-4EF0-96B3-6E0048F6AFBD.jpeg

Som @Ruben säger så verkar det ha bränt fast. Har den stått under träd? Vatten kan skapa sådana fläckar med speciellt om vattnet får torka in stark solljus/hårt vatten även så...

Om en vanlig tvätt ej tar bort det så kan du prova exv meguiars wash plus schampo, den innehåller abrasivt material som kan får bort det. Annars så kan du prova med något medel som bryter ner mineraler. Om det inte funkar så kan du prova med att lera bilen, lera i sig kommer ge dig microrepor(som behöver poleras för att får bort det). Om inte lera tar bort det så är nästa steg polering. I värsta fall så måste vissa delar våtslipas.

Tillbaka
Topp