• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att det är fettlösande rengöringsmedel, där är jag med dig till 100%.
Ska spana in videon lite senare men vet ganska bra vad som ska göras. Dock alltid bra med mer info.
Tyckte mest den videon var intressant för jag hade inte riktigt tänkt att man kunde göra på detta sätt. Inte helt oproblematiskt att lägga på läderfärg på slitna stolar som även har ett plastlager. Man vill ju egentligen bara lägga i färg där lacken spruckit upp. Att lägga färg på plasten håller inte speciellt bra.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Do it :)
Tack. :)
Vet inte om jag klassar ValetPro APC som avfettning men försökte läsa mig till på deras hemsida om så var fallet eller ej utan resultat så låter det vara osagt. Har dock lite ”mumbo jumbo” läderprodukter med men det behövdes verkligen en rejäl rengöring så jag var nästan inne på att använda isopropanol men det får bli när de ska färgas/lackas om för att fixa skadorna som är på instegs bolstret (vad är rätt ord på kanterna på stolen?).

Ska försöka bli lite bättre på att dokumentera mitt bilvårdsarbete (men inte lika bra som @MaziK ) för det kanske finns dom som finner det intressant.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kör autosmarts rengöring för skinn. Funkar grymt och lämnar en matt yta
Så länge den löser fett och du kan torka/skölja bort allt så funkar allt som inte löser plast bra.
Sedan borde det finnas någon kemisk lösning som kan tex mjuka upp plastlacken på skinnet men aldrig läst om den egenskapen någonstans.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Så länge den löser fett och du kan torka/skölja bort allt så funkar allt som inte löser plast bra.
Sedan borde det finnas någon kemisk lösning som kan tex mjuka upp plastlacken på skinnet men aldrig läst om den egenskapen någonstans.

Sagt det förr och säger det igen.
Barntvål.

Polaren som jobbade med rekord vägrade tro mig. Sedan tvättade han en inredning med det och blev bara tyst. Vågade inte erkänna Hur något simpelt kunde vara så bra :woot:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sagt det förr och säger det igen.
Barntvål.

Polaren som jobbade med rekord vägrade tro mig. Sedan tvättade han en inredning med det och blev bara tyst. Vågade inte erkänna Hur något simpelt kunde vara så bra :woot:
Lite onödigt med det extra fettet och skonsamheten, men visst funkar även det. Bara man torkar av efteråt.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Har ni någon smidig förvaring för era medel? Dukarna kör jag i en vanlig plastlåda med lock. Alla olika medel kör jag i Ica korg och en hink.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Har ni någon smidig förvaring för era medel? Dukarna kör jag i en vanlig plastlåda med lock. Alla olika medel kör jag i Ica korg och en hink.
Biltemas verktygsväska. Funkar perfekt. Dukarna är i låda samt påsar
42D9E1EE-8692-43C2-B315-9EC349DDC9C4.jpeg
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Blev jävligt stressigt idag när jag kört in på GDS hallen. Lagt på kall, alkalisk och fälgmedel. När jag ska spola av går hela tvätten sönder och det finns inget vatten. OKQ8 kunde inte ens erbjuda en vanlig vattenslang. Hade tur att det fanns en annan ute-tvätt på andra sidan vägen så fick köra dit som en galning och spola av. Stressig morgon
 
Hoppar in lite här med en fråga. Har fått en mindre parkeringsskada på stötfångare bak. Den är i plast och det finns lite färglämningar efter motpartens bil. Kan jag testa att ta bort färgen med en Clay bar? Har ingen erfarenhet av rubbing och polerande av bilar så vill gärna ha något som är hyfsat idiotprof.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Köpte precis en Kärcher K7 för en struntsumma och fick med Kärchers egna "foam lance". Sugen på att prova den så då är frågan, vad rekommenderas det för medel för detta?
 

oystercase

Cartier
Täckande lack, blir inte ratten lite plastig? Finns väl iofs inget bra alternativ.
Nä det tycker jag absolut inte. Även original ratten har ju täckande "lack"/polymercoating.

Den blev ganska matt/sträv och inte riktigt lika smooth som nytt läder. På nytt läder stryker och pressar man ju ofta på coatingen. Här sprutmålar de så då blir det ju naturligt lite mattare. Jag gissar att det ger sig med lite användning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä det tycker jag absolut inte. Även original ratten har ju täckande "lack"/polymercoating.

Den blev ganska matt/sträv och inte riktigt lika smooth som nytt läder. På nytt läder stryker och pressar man ju ofta på coatingen. Här sprutmålar de så då blir det ju naturligt lite mattare. Jag gissar att det ger sig med lite användning.
Man lackar ofta inte just ratten och hade gissat att den inte var det original, men kan ha fel i detta fall.
 
Topp