• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Man lackar ofta inte just ratten och hade gissat att den inte var det original, men kan ha fel i detta fall.
Man har ju väldigt sällan semi-anilin på en bilratt även om man har det på stolarna då det är så känsligt och anilinläder hade ju blivit fläckigt på 10 sekunder (har jag aldrig sett en ratt i). Då återstår ju bara färgat (finished/målat) läder eller coated (tjockare polymerfärg). Det senaste var vanligast i bilvärlden när jag jobbade på ett av företagen som tillverkar läderfärg/coats.

Men vi kanske pratar förbi varandra? Du brukar ju ha bra koll på sådana här saker?

Man har ju väldigt sällan semi-anilin på en bilratt även om man har det på stolarna då det är så känsligt och anilinläder hade ju blivit fläckigt på 10 sekunder (har jag aldrig sett en ratt i). Då återstår ju bara färgat (finished/målat) läder eller coated (tjockare polymerfärg). Det senaste var vanligast i bilvärlden när jag jobbade på ett av företagen som tillverkar läderfärg/coats.

Men vi kanske pratar förbi varandra? Du brukar ju ha bra koll på sådana här saker?
BMW har semi-anilint på flesta sportrattarna, därför de slits rätt snabbt. Audi har även de obelagt skinn som bara är infärgat på många modeller. Jag har däremot plastlack på min ratt, rätt otrevligt. Blir kladdigt och klistrigt mycket snabbare än anilint skinn, därför man undviker det. Riktigt ljusa rattar kan ju inte vara anilina men audis gråa är iaf. Du är av en annan uppfattning?

Lite kul är ju att bmw påstår att mina stolar ska vara obelagd men det stämmer inte.

Colorglo gjorde precis en läderrestaurering på min 993a. Hiss skillnad.
Screenshot_20191217_131933.jpg
Screenshot_20191217_131852.jpg

Trevligt!

Gjorde själv iordning ratt och växelspak på en Boxster jag ägde för några år sedan, använde mig då av Leather Masters produkter för rengöring och infärgning. Resultatet blev helt klart bra och förhållandevis likt det i din bil. Lät även göra en likvärdig behandling hos Colorglo på en av familjens sommarbilar vid samma tidpunkt, den bilen har vi kvar och ratten har hållit sig väldigt fin. Har dock ingen bild på den, men kan återkomma med det om intresse finns.

Kan även tillägga att ratten på Boxstern inte alls såg lika sliten ut innan jag gick på med rengöring och avfettning.

94769627-067A-48C8-9C6F-9023BBB6923F.jpeg
E3C501D3-552B-44F7-9629-915EE01D2A38.jpeg
6A7771BE-E958-41D8-AF3E-FC545D74285D.jpeg

BMW har semi-anilint på flesta sportrattarna, därför de slits rätt snabbt. Audi har även de obelagt skinn som bara är infärgat på många modeller. Jag har däremot plastlack på min ratt, rätt otrevligt. Blir kladdigt och klistrigt mycket snabbare än anilint skinn, därför man undviker det. Riktigt ljusa rattar kan ju inte vara anilina men audis gråa är iaf. Du är av en annan uppfattning?

Lite kul är ju att bmw påstår att mina stolar ska vara obelagd men det stämmer inte.
Hmmm. Varken min alpina eller x5a hade semi-anilin ratt så det kanske är som du säger till M bilarna. Går ju även att få M rattar med mocka. Även min range rover har "finished" ratt (tror jag även sett att de har det med semi-anilin stolar).

Porsche har bara typ 2 färger som går att få i semianilin. Typ röd och espresso brun. Det står specifikt i specen att ratten är I "finished" kvalitet.

Bilindustrin har traditionellt sett valt billiga splittade hundar med extra tjockt polymer/färglagt. Såg någonstans att om lagret är tjockare än en viss gräns måste de i EU deklareras som "coated leather". Porsches basalternativ är just coated leather (då har man vinyl på stolbaksidor, instrumentbrädan etc) . Sedan kan man uppgradera till finished kvalitet och i två färger till "natural" = semi-anilin.

Coated läder är ju i princip plast så det kan jag förstå känns sådär när man blir svettig. Finished är fortfarande "genomsläppligt" men all färg sitter i ytterskiktet. Semi-anilin är In färgat och sedan målat tunnt (inte helt täckande).

Finnished känns som det vi är vana vid som "fint läder". Semianilin känns speciellt. Coated känns plastigt. Så jag tror det är så att när jag kallar det "lackat" menar jag "finished". Du kanske använder "lackat" som. Beskrivning först när det är "coated"?

PS. Colorglo har även semi-anilin färg. Ds

Hmmm. Varken min alpina eller x5a hade semi-anilin ratt så det kanske är som du säger till M bilarna. Går ju även att få M rattar med mocka. Även min range rover har "finished" ratt (tror jag även sett att de har det med semi-anilin stolar).

Porsche har bara typ 2 färger som går att få i semianilin. Typ röd och espresso brun. Det står specifikt i specen att ratten är I "finished" kvalitet.

Bilindustrin har traditionellt sett valt billiga splittade hundar med extra tjockt polymer/färglagt. Såg någonstans att om lagret är tjockare än en viss gräns måste de i EU deklareras som "coated leather". Porsches basalternativ är just coated leather (då har man vinyl på stolbaksidor, instrumentbrädan etc) . Sedan kan man uppgradera till finished kvalitet och i två färger till "natural" = semi-anilin.

Coated läder är ju i princip plast så det kan jag förstå känns sådär när man blir svettig. Finished är fortfarande "genomsläppligt" men all färg sitter i ytterskiktet. Semi-anilin är In färgat och sedan målat tunnt (inte helt täckande).

Finnished känns som det vi är vana vid som "fint läder". Semianilin känns speciellt. Coated känns plastigt. Så jag tror det är så att när jag kallar det "lackat" menar jag "finished". Du kanske använder "lackat" som. Beskrivning först när det är "coated"?

PS. Colorglo har även semi-anilin färg. Ds
Jag kallar allt när man täcker skinnet med ett lager färg som lägger sig ovanpå huden just lackat. Det du kallar finished vet jag faktiskt inte vad det skulle vara, är nog vad jag kallar semi-anilint utan att veta exakt vad det är. Det jag går på är hur det känns och om det släpper igenom vatten. BMW-rattarna släpper igenom vatten, Audi likaså. När nappan är genomsliten är skinnet under infärgat på de rattar jag refererar till ovan.

Aldrig förstått mig på mellantinget mellan plastbelagt och endast infärgat, dvs det jag refererar till som semi-anilint. Tråkigt det nästan alltid är så svårt att få reda på hur skinnet är behandlat. Det är ett genomgående problem i alla branscher. Just bilar är ju egentligen rätt stört då folk väldigt länge velat betala premium för plaststolar med skinngrund. Det är egentligen inte speciellt bekvämt. Slitstarkt men annars inte så bra.

Har hela tiden under mitt liv tvättat mina bilar för hand men nu känner jag att tiden behöver spenderas med familjen istället.
Behöver tvättar bilen ca 1 ggr/mån och behöver lite tips på bra automattvättar/ handtvätt kring Bromma/Hässelby trakten? Bromma blocks har Ecoshine (ångtvätt) är det något att ha?

Jag kallar allt när man täcker skinnet med ett lager färg som lägger sig ovanpå huden just lackat. Det du kallar finished vet jag faktiskt inte vad det skulle vara, är nog vad jag kallar semi-anilint utan att veta exakt vad det är. Det jag går på är hur det känns och om det släpper igenom vatten. BMW-rattarna släpper igenom vatten, Audi likaså. När nappan är genomsliten är skinnet under infärgat på de rattar jag refererar till ovan.

Aldrig förstått mig på mellantinget mellan plastbelagt och endast infärgat, dvs det jag refererar till som semi-anilint. Tråkigt det nästan alltid är så svårt att få reda på hur skinnet är behandlat. Det är ett genomgående problem i alla branscher. Just bilar är ju egentligen rätt stört då folk väldigt länge velat betala premium för plaststolar med skinngrund. Det är egentligen inte speciellt bekvämt. Slitstarkt men annars inte så bra.
Är det infärgat under ytskiktet så är det i stort sett alltid semi-anilin men man kan ju tänka sig att biltillverkarna även infärgar andra kvalitéer på utsatta ställen för att de ska se bättre ut när de slits. Semi-anilin och anilin är alltid gjort av yttersta hudlagret. De andra kan vara splittrat och slipat. Helanilin är jättekänsligt och minsta fukt ger fläckar (läs patina). Semianilin är betydligt mer mitståndskraftigt men har fortfarande kvar mycket av "naturläderkänslan". Så I princip en kompromiss, men en bra sådan.

Tror slutsatsen är att vissa fattar erbjuds i semi-anilin men huvuddelen är finished/lackade. Läderrattar som känns plastiga har riktigt tjockt lacklager (coating).

Mina kunniga vänner, jag behöver hjälp.

Efter en period av lathet där jag tvättade min bil i automattvätt på macken (borstfritt, naturligtvis) så har mina svarta fönsterlister blivit "leopard/zebramönstrade" av någon slags rinningar. Förmodligen något kem som har torkat in.

Vad gör man åt detta? Tvättade bilen för hand idag och trodde att det skulle försvinna då men det gjorde det inte.

Kanske ska nämna att det är lackade lister (Merca night package), inte folierade eller så.

Efter en period av lathet där jag tvättade min bil i automattvätt på macken (borstfritt, naturligtvis) så har mina svarta fönsterlister blivit "leopard/zebramönstrade" av någon slags rinningar. Förmodligen något kem som har torkat in.

Vad gör man åt detta? Tvättade bilen för hand idag och trodde att det skulle försvinna då men det gjorde det inte.

Kanske ska nämna att det är lackade lister (Merca night package), inte folierade eller så.
Är det plast eller gummilister?

Körde du med eller utan vax? Testa en apc och gnugga lite med mf-duk.

Är det plast eller gummilister?
Tror det är typ lackad aluminium men kan vara plast med.
Körde du med eller utan vax? Testa en apc och gnugga lite med mf-duk.
Får testa APC, ska ändå beställa hem lite grejer.

På tal om att beställa grejer så verkar Bollnäs Bilvård ha rabatt på typ allt dom säljer just nu, https://www.bollnasbilvard.se/

Edit: Förresten, vad tycker ni om Tershines grejer?

På tal om att beställa grejer så verkar Bollnäs Bilvård ha rabatt på typ allt dom säljer just nu, https://www.bollnasbilvard.se/

Testa apc och gnugga lite. Annars kanske en lätt polering gör jobbet.
Jag gillar Tershines grejer, till våren tänkte jag köpa hem deras nya vax och köra deras linje fullt ut

Tershine har grymma grejer, deras kallavfettning, akalisk & flygrost borttagandet kanske inte är bättre än något annat av ”premium” märkena. Men purify S, refract och apex+ är grymma grejor

Ibland är det skönt att inte göra jobbet själv..
Lämnade bort arbetsbilen igår...
Före:
6FC93E64-DF84-4C60-BBDD-D2E9D9F7BC95.jpeg
0BAEDD56-ECDC-4A40-BE41-630AEC6C4373.jpeg

Efter:
F9D32C88-D614-42FA-8518-2080B4A9F9F4.jpeg

DA48093D-494B-43B7-B062-C510B50AC88C.jpeg

Skulle ni göra jobbet för denna pengen?..
Inte jag!
1D36CAD6-8EF7-4A51-B216-716967EB5BE0.jpeg

Kanske är sant.
Inflyttade människor i detta land, kanske inte tiptop kvalitet överallt,
men säga vad man vill, men arbeta kan dem!
Förstår inte heller hur prislistan ser ut som den gör.
Gå på Ditec eller motsvarande och se vad de vill ha.
Gissar att man får multiplecera priset några gånger...:rolleyes:
Prislistan ser ut som den gör för att antigen fuskas det med något i kedjan eller så utnyttjas folk till arbete. Om det nu inte är tillfälliga priser för att locka kunder

Prislistan ser ut som den gör för att antigen fuskas det med något i kedjan eller så utnyttjas folk till arbete. Om det nu inte är tillfälliga priser för att locka kunder
Fasta priser vad jag vet.
Är själv företagare så jag kollade upp företaget innan.
AB med några år på nacken, hyfsat resultat.
Håller med dig, någonstans haltar det.
Priser från 199:- för handtvätt till helrecond för 3999:-.

Fasta priser vad jag vet.
Är själv företagare så jag kollade upp företaget innan.
AB med några år på nacken, hyfsat resultat.
Håller med dig, någonstans haltar det.
Priser från 199:- för handtvätt till helrecond för 3999:-.
Förstår att du är nöjd med resultatet kontra pris. Känns bara fel mot dom som är seriösa i branschen. En riktigt handtvätt går på minst 400kr. Man får det man betalar för. Ingen kritik mot dig, du får såklart tvätta bilen vart du vill. Men för det priset du fått så är det något som inte stämmer

Förstår att du är nöjd med resultatet kontra pris. Känns bara fel mot dom som är seriösa i branschen. En riktigt handtvätt går på minst 400kr. Man får det man betalar för. Ingen kritik mot dig, du får såklart tvätta bilen vart du vill. Men för det priset du fått så är det något som inte stämmer
Tänkvärt!
Man får en riktig tankeställare av detta.
Man vill ju inte gynna utnyttjande av människor!(om det nu är så):(

Då är ni blinda. Dräller av dessa biltvättställen.
Finns säkert 10 stycken i området där jag jobbar.
Så här ser Sverige ut numera. Det kommer inte ändra sig då är ni naiva att tro det.

Betalar redan skyhög skatt. Skönt att man får lite nytta för pengarna för en gång skull.

Då är ni blinda. Dräller av dessa biltvättställen.
Finns säkert 10 stycken i området där jag jobbar.
Så här ser Sverige ut numera. Det kommer inte ändra sig då är ni naiva att tro det.

Betalar redan skyhög skatt. Skönt att man får lite nytta för pengarna för en gång skull.
Jag vet det, stöter ofta på det i jobbet. Ingen bra arbetsmiljö, svart arbetskraft, utnyttjar utsatta människor, tvättar pengar, annan kriminalitet i bakgrunden etc. Inget jag vill bidra till

Jag vet det, stöter ofta på det i jobbet. Ingen bra arbetsmiljö, svart arbetskraft, utnyttjar utsatta människor, tvättar pengar, annan kriminalitet i bakgrunden etc. Inget jag vill bidra till
I mitt område finns inga svenska biltvättar med Johan o Anders som tvättar bilar för 500 kr.
Endast ställen där det kostar 199-299 typ med invandrare som inte pratar svenska så bra. Men dom gör inget dåligt jobb för det.
Dom fakturerar också.

Gillar detta med vård, men har tidigare bara köpt på mekonomen samt gliptone lädermedel som luktar gått på nätet.

kan någon slänga ihop ett bra kitt med avfettning, svampar och schampo. Även någon bra interiör tvätt

tack

Gillar detta med vård, men har tidigare bara köpt på mekonomen samt gliptone lädermedel som luktar gått på nätet.

kan någon slänga ihop ett bra kitt med avfettning, svampar och schampo. Även någon bra interiör tvätt

tack
Här har du bra saker för nybörjaren. Jag tycker du ska köpa en microfiberhandske att tvätta med, blir dyrare i längden att köpa nya svampar. La till det bland länkarna. Du tvättar bara handsken i tvättmaskin efter du tvättat klart.
https://bilvardsexperten.se/butik/f...ttpaket-for-konsumenter-som-ger-en-bra-start/

https://bilvardsexperten.se/butik/h...usvagninvandig/bve-interior-1l-fardigblandad/

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-oxid-premium-2000037694

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/mikrofiberdukar/mikrofibervante-2000033960

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/mikrofiberdukar/mikrofiberduk-2000033957

Precis, en eller två mikrofiberhandskar ska du ha, inga svampar. Jag använder 3st handskar när jag tvättar min bil, har två gröna och en blå. Dom gröna får tvätta halva bilen var och den blåa används till områdena längst ner på karossen(typ under dörrarna) som kan vara smutsigast. Sedan har jag ytterligare en handske till fälgarna.

För att torka bilen (nästan det viktigaste steget!) kör jag två av dessa:
https://pingens.se/produkt/quality-drying-towel-74x90cm-530-gsm/

Jag kör "two bucket method" när jag tvättar min bil och tycker att dessa hinkar (med lock och grit guard) är ganska prisvärda jämfört med "orginalet":
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/biltvattstillbehor/biltvatthink-2000042355

Sedan finns det ju en massa olika fälgborstar, många billigare borstar har en ståltråd i mitten som jag är rädd kan repa fälgarna, här är en som jag använder som känns lite "säkrare" att använda då ståltråden inte är exponerad:
https://www.bollnasbilvard.se/1055/6531-softfiber-wheel-wonder-brush.html

Blev en liten tvätt idag. Tråkigt att tvätta på vintern när den blir skiten på vägen hem men men
Tershine Disolve
BVE Grön
Dragon Breath till fälgarna
Carpro hydrofoam schampo
Tershine refract på blöt bil
AE9BE803-553F-4A7D-8CF2-6CCDB7579663.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp