• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

När la du på det keramiska?
Har du lagt på någon toppskiktsskydd?
- Speciellt nu under vintern när man kör starkt kem så är det bra med ett offringslager
Hur länge låter du kallavfettningen ligga på
- Nu under vintern så behöver det ligga kvar längre
Vad är det för skit som är kvar
- trafikfilm?
- Salt
Keramiska är lagt i april -19. Toppat med Tershine refract var 3-4 tvätt. Kallavfettningen får ligga i ca 5 minuter sen lägger jag alkaliskt på och låter det ligga i 6-8 minuter till.

Brukar ofta vara efter att bilen varit skitig och det regnat, då blir det gulaktiga fläckar på huv och tak där vattnet torkat. Det går bara bort när jag mekaniskt går på lacken. På sidorna sitter det ibland kvar asfalt så jag får gå på 2-3 vändor med kall.

Problemet ligger väl i att kem rinner av ganska snabbt pga keramiska. Det gör att jag måste lägga på mer och gå på flera gånger för att den ska bli ren.

Tanken nu är att härda ut och testa låta kem dra längre osv för att hitta något optimalt, sen polera bilen till våren och börja om på nytt med något kul.
 
Testa nu under vinter att låta kallavfettningen att ligga kvar längre. Alkaliska skall generellt ligga kortare än det kalla.
Men intressant att det blir gula fläckar av vattnet :S

Testa en annan topcoat till din keramiska, vad är det för keramiskt som är lagd? Jag gillar P&S beadmaker väldigt, men det håller inte alls länge. Använde det på Mustangen hela förra vintern uppe på min CQuartz 3.0 som jag hade lagt, fanns inte en asfaltsfläck eller annat bös efter en hel vinter. Dock så sköljde jag av bilen 1-2ggr vecka (oftast bara med vatten).

Jag har som jag nämnt inte lagt keramiskt på någon av de nya utan kör med Fuzzo coat. Får se hur det håller sig, främsta anledningen var att prova något nytt och att ha möjlighet till att enklare kunna polera om det skulle behövas.

Har lagt Mequiars Hybrid Ceramic wax på damens nya bil förra veckan, låt se hur den funkar. Annars så funderar jag att gå över och testa Turtle Wax seal and shine verkar stå emot starkt kem riktigt bra! Det är också en spray-on produkt.

Keramiska är lagt i april -19. Toppat med Tershine refract var 3-4 tvätt. Kallavfettningen får ligga i ca 5 minuter sen lägger jag alkaliskt på och låter det ligga i 6-8 minuter till.

Brukar ofta vara efter att bilen varit skitig och det regnat, då blir det gulaktiga fläckar på huv och tak där vattnet torkat. Det går bara bort när jag mekaniskt går på lacken. På sidorna sitter det ibland kvar asfalt så jag får gå på 2-3 vändor med kall.

Problemet ligger väl i att kem rinner av ganska snabbt pga keramiska. Det gör att jag måste lägga på mer och gå på flera gånger för att den ska bli ren.

Tanken nu är att härda ut och testa låta kem dra längre osv för att hitta något optimalt, sen polera bilen till våren och börja om på nytt med något kul.
 
Följande är mycket pang för pengen
https://www.shinemastereurope.com/
(Sidan verkar vara nere för tillfället)

Jag kör med Rupes själv(LHR21MK II samt LHR75E). Total overkill för en hemmapulare men men...

Vad använder ni för polermaskin?
Letar efter en prisvärd oscillerande men hittar ingen som inte vibrerar sönder händerna. Vill ha Chemichal guys men den blir dyr i Sverige
https://www.chemicalguys.com/torqx-random-orbital-polisher/BUF503.html

Förslag?
 
Hörrni experter - kommer mitt nuvarande flitiga bruk av kallavfettning förstöra min asfalterade uppfart? Det är ju det enda som får bilen ren :(
 
Testa nu under vinter att låta kallavfettningen att ligga kvar längre. Alkaliska skall generellt ligga kortare än det kalla.
Men intressant att det blir gula fläckar av vattnet :S

Testa en annan topcoat till din keramiska, vad är det för keramiskt som är lagd? Jag gillar P&S beadmaker väldigt, men det håller inte alls länge. Använde det på Mustangen hela förra vintern uppe på min CQuartz 3.0 som jag hade lagt, fanns inte en asfaltsfläck eller annat bös efter en hel vinter. Dock så sköljde jag av bilen 1-2ggr vecka (oftast bara med vatten).

Jag har som jag nämnt inte lagt keramiskt på någon av de nya utan kör med Fuzzo coat. Får se hur det håller sig, främsta anledningen var att prova något nytt och att ha möjlighet till att enklare kunna polera om det skulle behövas.

Har lagt Mequiars Hybrid Ceramic wax på damens nya bil förra veckan, låt se hur den funkar. Annars så funderar jag att gå över och testa Turtle Wax seal and shine verkar stå emot starkt kem riktigt bra! Det är också en spray-on produkt.
Ska testa med Pingens Speed Coat. Är inne på att testa Pingens keramiska wax eller Angelwaxs. Får se vad det blir sen. Hört bra om Turtles med, du får återkomma med betyg.
 
@Amme , @Sylta

Ofta blir det ju billigare att köpa dyrt första gången än att köpa fel en gång och uppgradera. ;)

@MaziK
Hur tycker du LHR75E funkar att använda? Är det helt galet på stora ytor eller funkar det? Vet att kastet även gör att den jobbar "saktare" då den avverkar mindre iom det mindre kastet. funderade ett tag på en Ibrid Nanon men det är nog jäkligt mycket overkill...

Kanske ska säga att jag har tillgång till att låna en LHR21MK II av en polare men känns inte rätt att alltid låna. Har man en själv som man kan låna ut tillbaka för mindre jobb känns det bättre att låna och då även "dela" lite på kostnaden.
 
Tänkte "rapportera" från mitt besök hos ColorGlo i Haninge förra veckan.
Jag har som sagt en 12 år gammal Bmw 325ci med halvskinns utrustning där sido- bolstrena var slitna. Normalt för en 12 år gammal bil men något måste man ju kunna göra med det därav besöket till ColorGlo. Ringde först och pratade med Robert på ColorGlo och blev ombedd att skicka bilder på skadorna varpå jag fick ett cirkapris på 3.200:- för både förarstolen och passagerarstolen. Tyckte det lät och så bokade in ett besök.

Så här såg förarstolen ut innan
1.jpg

2.jpg

3.jpg


Sliten och lite smutsig men inte katastrof (som jag såg en del stolar som stod hos dom...)
Jag gjorde även en klädseltvätt på bara framstolarna med en klädseltvättsmaskin och vart rätt förvånad när jag skulle tömma maskinen så här såg vattnet ut efter enbart framstolarna...
21.jpg

22.jpg


Nog om det. här är resultatet av ColorGlo´s jobb.
11.jpg

12.jpg

13.jpg


14.jpg


Den som tittar noga kan se att dekorsömmen på sista bilden är bortnött vilket ColorGlo inte kan göra något åt. Den är dock enbart estetisk men lite synd är det allt. Allt som allt är jag mycket nöjd med resultatet. Det ser mycket trevligare ut och helt klart värt priset. Det blev dessutom billigare än utlovat och det är alltid trevligt, 2.800:- istället för 3.200:-

Kan helt klart rekommendera CollorGlo om man har en skada som man vill fixa.
 
Tänkte "rapportera" från mitt besök hos ColorGlo i Haninge förra veckan.
Jag har som sagt en 12 år gammal Bmw 325ci med halvskinns utrustning där sido- bolstrena var slitna. Normalt för en 12 år gammal bil men något måste man ju kunna göra med det därav besöket till ColorGlo. Ringde först och pratade med Robert på ColorGlo och blev ombedd att skicka bilder på skadorna varpå jag fick ett cirkapris på 3.200:- för både förarstolen och passagerarstolen. Tyckte det lät och så bokade in ett besök.

Så här såg förarstolen ut innan
1.jpg

2.jpg

3.jpg


Sliten och lite smutsig men inte katastrof (som jag såg en del stolar som stod hos dom...)
Jag gjorde även en klädseltvätt på bara framstolarna med en klädseltvättsmaskin och vart rätt förvånad när jag skulle tömma maskinen så här såg vattnet ut efter enbart framstolarna...
21.jpg

22.jpg


Nog om det. här är resultatet av ColorGlo´s jobb.
11.jpg

12.jpg

13.jpg


14.jpg


Den som tittar noga kan se att dekorsömmen på sista bilden är bortnött vilket ColorGlo inte kan göra något åt. Den är dock enbart estetisk men lite synd är det allt. Allt som allt är jag mycket nöjd med resultatet. Det ser mycket trevligare ut och helt klart värt priset. Det blev dessutom billigare än utlovat och det är alltid trevligt, 2.800:- istället för 3.200:-

Kan helt klart rekommendera CollorGlo om man har en skada som man vill fixa.
Vet du hur mycket de målade/lackade? Hela skinnbiten eller tonade de ut bemålningen?
 
han tonade ut. Vet inte riktigt om det är
Bra eller dåligt. På lack vägrar jag sådana jobb men i detta fall tror jag det bästa var just tona för det fanns naturlig linje att hålla sig mot.
Känns inte helt tokigt då man vet att originallacken från fabrik håller bra. Lägger man då ny sämre lack ovanpå så kan det potentiellt bli lite knas. Var det bara färg eller lade de någon slags filler där det var som mest slitet?
 
Känns inte helt tokigt då man vet att originallacken från fabrik håller bra. Lägger man då ny sämre lack ovanpå så kan det potentiellt bli lite knas. Var det bara färg eller lade de någon slags filler där det var som mest slitet?

Lite så jag resonerat med. Känns som att risken för att den nya färgen ska flagna av då är stor om man färgar allt. Jag såg inte exakt allt han gjorde men jag tror inte han använde filler. Eventuellt lite men låter det vara osagt då han tyckte det var mindre slitet än han trott från bilderna han fick (vilket gav det billigare priset).
 
Ar det bara jag som ar sa petig att bilarna inte kommer ut om det regnar/ska bli regn/har regnat.....November-Mars ar det helt otankbart att det lamnar vinteridet...

Till en annan fraga. Har vid de sista nybilsleveranserna bestallt lackfofrsegling. Man rekommenderar efterbehandling var 18-24e manad. Vad sager expertisen. Ar detta nagot man bor gora da forseglingen bryts ner pga tid oavsett korforhallanden.
Eller nagot helt onodigt om bilen inte anvands vintertid?

mvh
 
Tycker den är riktigt bra att jobba med vad gäller effektivitet och ergonomi

Riktigt smidigt med en mindre maskin för smalare områden samt för användning kring kanter. Men för områden kring trösklar, handtag etc så är även 75:an för stor.

Då mängden material du kan lägga på minskar med mindre diameter på trissor och mindre slaglängd/diameter generellt så blir det som du säger att ytan som kan avverkas minskaren hel del jämfört med 21:an. Köra en hel bil med 75 blir onödigt långdraget i min mening. Går bra mycket fortare med 21an på stora ytor.



@Amme , @Sylta

Ofta blir det ju billigare att köpa dyrt första gången än att köpa fel en gång och uppgradera. ;)

@MaziK
Hur tycker du LHR75E funkar att använda? Är det helt galet på stora ytor eller funkar det? Vet att kastet även gör att den jobbar "saktare" då den avverkar mindre iom det mindre kastet. funderade ett tag på en Ibrid Nanon men det är nog jäkligt mycket overkill...

Kanske ska säga att jag har tillgång till att låna en LHR21MK II av en polare men känns inte rätt att alltid låna. Har man en själv som man kan låna ut tillbaka för mindre jobb känns det bättre att låna och då även "dela" lite på kostnaden.
 
Senast ändrad:
Ar det bara jag som ar sa petig att bilarna inte kommer ut om det regnar/ska bli regn/har regnat.....November-Mars ar det helt otankbart att det lamnar vinteridet...

Till en annan fraga. Har vid de sista nybilsleveranserna bestallt lackfofrsegling. Man rekommenderar efterbehandling var 18-24e manad. Vad sager expertisen. Ar detta nagot man bor gora da forseglingen bryts ner pga tid oavsett korforhallanden.
Eller nagot helt onodigt om bilen inte anvands vintertid?

mvh
Jag skulle säga att det är onödigt...
Förutom salt och stenskott är det stark sol som först
Ar det bara jag som ar sa petig att bilarna inte kommer ut om det regnar/ska bli regn/har regnat.....November-Mars ar det helt otankbart att det lamnar vinteridet...

Till en annan fraga. Har vid de sista nybilsleveranserna bestallt lackfofrsegling. Man rekommenderar efterbehandling var 18-24e manad. Vad sager expertisen. Ar detta nagot man bor gora da forseglingen bryts ner pga tid oavsett korforhallanden.
Eller nagot helt onodigt om bilen inte anvands vintertid?

mvh
Jag skulle säga att det är onödigt.... Det som sliter mest på lacken är salt, stenskott och stark sol. Jag skulle inte vilja påstå att den sol vi har i Sverige är särskilt stark
 
Jag skulle säga att det är onödigt...
Förutom salt och stenskott är det stark sol som först

Jag skulle säga att det är onödigt.... Det som sliter mest på lacken är salt, stenskott och stark sol. Jag skulle inte vilja påstå att den sol vi har i Sverige är särskilt stark
Tack for svar

Det ar ungefar det jag trodde.
Sa lange damm ar latt att skolja av och vattnet rinner av karossen latt behovs ingen efterbehandling.

Far ga ut i garaget och torrkora lite....

MvH
 
Vad använder ni för medel/tillvägagångssätt för att få bort avgas sot på ändrören?Själv har jag kört med autosol och manuell värk i fingrar men det går sjukt långsamt (suttit länge och mkt)
 
är det utsidan eller insidan av rören?
Tänker att utsidan ej har så mycket sot potentiellt.

För utsidan så kan du köra med fälgrengöring sen någon form av tjärlösare/asfaltslösare(kan använda 000 stålull för att jobba in det) sen rengöring med en APC eller schampo.
Lite beroende på skick och material så kan du gå med på polermedel för metall antingen för hand eller med maskin (finns trissor som är pyramidformade för att komma åt).

Vad använder ni för medel/tillvägagångssätt för att få bort avgas sot på ändrören?Själv har jag kört med autosol och manuell värk i fingrar men det går sjukt långsamt (suttit länge och mkt)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp