• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Detta kanske inte är rätt forum att fråga på men tänkte att det kanske finns någon här som har något tips.

Har fått någon form av beläggning på lacken. Tror att det har droppat från taket i det gemensamma garaget från vad jag tror är en springa med någon tätning/lim. Men är inte 100% säker då det inte droppat mer. Har testat med avfettning och schampo men det försvinner inte.

Är det någon som har någon idé på hur jag kan få bort det? Bilen i fråga är en äldre V70 som tur är så det är inte hela världen men tråkigt ändå.

4893BA94-784A-4020-B356-73D91704AFB0.jpeg
9F2B0EF8-FEB4-42D1-9144-033B27943047.jpeg
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Detta kanske inte är rätt forum att fråga på men tänkte att det kanske finns någon här som har något tips.

Har fått någon form av beläggning på lacken. Tror att det har droppat från taket i det gemensamma garaget från vad jag tror är en springa med någon tätning/lim. Men är inte 100% säker då det inte droppat mer. Har testat med avfettning och schampo men det försvinner inte.

Är det någon som har någon idé på hur jag kan få bort det? Bilen i fråga är en äldre V70 som tur är så det är inte hela världen men tråkigt ändå.

4893BA94-784A-4020-B356-73D91704AFB0.jpeg
9F2B0EF8-FEB4-42D1-9144-033B27943047.jpeg
Testat alkalisk avfettning?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Detta kanske inte är rätt forum att fråga på men tänkte att det kanske finns någon här som har något tips.

Har fått någon form av beläggning på lacken. Tror att det har droppat från taket i det gemensamma garaget från vad jag tror är en springa med någon tätning/lim. Men är inte 100% säker då det inte droppat mer. Har testat med avfettning och schampo men det försvinner inte.

Är det någon som har någon idé på hur jag kan få bort det? Bilen i fråga är en äldre V70 som tur är så det är inte hela världen men tråkigt ändå.

4893BA94-784A-4020-B356-73D91704AFB0.jpeg
9F2B0EF8-FEB4-42D1-9144-033B27943047.jpeg
Lera kan du prova.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Nån som har erfarenhet av att torka bilen med någon av Milwaukees batterilövblåsar?

Frågar specifikt om Milwaukee då jag redan har massa av deras M18 batterier.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Testat att ta bort fläcken med Sonas Rubbing idag utan nämnvärt resultat. Använde både svamp och microfiberduk med både lätt mer högre tryck. (https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/rubbing-629068/#tab04).

Mitt sista försök blir clay bar tänkte jag. Vågar man köpa från Clas Ohlsson eller är det slöseri med pengar och tid? https://www.clasohlson.com/se/Rengöringslera-Glosser-Pro-Series-Clay-Bar,-200-g/p/Pr316163000
Kostar kanske en slant men är de inte en idé att åka förbi en rekondare och bara få hjälp med just den där fläcken? Känns som minst tidspill och huvudvärk.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tror @MaziK kört en del med lövblås som tork. @-SC- och @mps
Inte testat själv då vi enbart har en bensindriven lövblås på landet och där tvättar jag inte bil..
yes I have!

Kör dock dedikerat blower! Funkar grymt om bilen har någon form av behandling. Om man vill köra med lövblås då bör man ha ett munstycke som är avsmalnat/avlångt kontra ett stort 90mm hål eller vad dem nu har. Vindstrålen blir för utspridd annars

Riktig bra för att få ut vatten bakom lister, grill, handtag, backspeglar etc.

Dessutom så slipper lacken bli berörd ytterligare en omgång med torkdukar etc

kolla här vad jag menar änna, den startar på 14:06
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Testat att ta bort fläcken med Sonas Rubbing idag utan nämnvärt resultat. Använde både svamp och microfiberduk med både lätt mer högre tryck. (https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/rubbing-629068/#tab04).

Mitt sista försök blir clay bar tänkte jag. Vågar man köpa från Clas Ohlsson eller är det slöseri med pengar och tid? https://www.clasohlson.com/se/Rengöringslera-Glosser-Pro-Series-Clay-Bar,-200-g/p/Pr316163000
Kan du inte nöta bort fläcken är det ju bara att ge upp.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köpt på mig lite bilvårdsgrejer. Borde frågat här först men tänker att det bör vara dugliga grejer?

20210309_170302-01.jpeg


Verkar missat köpa ett vanligt schampoo men blivit vinter här igen så hinner komplettera med det, tvätthandske och ett par hinkar. Har en K5 högtryckstvätt och den större oscillerande polermaskinen från Biltema.

Något vitalt jag missat?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Köpt på mig lite bilvårdsgrejer. Borde frågat här först men tänker att det bör vara dugliga grejer?

20210309_170302-01.jpeg


Verkar missat köpa ett vanligt schampoo men blivit vinter här igen så hinner komplettera med det, tvätthandske och ett par hinkar. Har en K5 högtryckstvätt och den större oscillerande polermaskinen från Biltema.

Något vitalt jag missat?

Tänk på att Fast Cut nog är ganska aggressiv. Så ta det lite lugnt bara.
 
Säkert varit uppe tidigare men någon som kan uttala sig om tips på högtryckstvätt. hur mycket vattenflöde och tryck bör man ha för att få vettig biltvätt? vet att många rekommenderar värstingmaskiner när man söker men håller mig gärna söder om 3k i inköp då det är en maskin som främst kommer nyttjas på sommaren när man är i sommarhuset.

klarar man sig på 420l/130 bar eller bör man upp på i 500l/145 bar?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte direkt bilvård men söker ett polermedel till lacken på hojen, och jag kommer bli tvungen att polera för hand. Behöver verkligen inga värstinggrejer utan blir nöjd med en lättare touch-up. Vad bör jag köpa för typ av medel (och bör jag även köpa något vax att avsluta med?)?
 
Topp