• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte direkt bilvård men söker ett polermedel till lacken på hojen, och jag kommer bli tvungen att polera för hand. Behöver verkligen inga värstinggrejer utan blir nöjd med en lättare touch-up. Vad bör jag köpa för typ av medel (och bör jag även köpa något vax att avsluta med?)?
du kan använda precis allt som funkar till en vanlig bil, inga konstigheter
 

Amme

Cartier
Nån som vet vilken GDS hall som har tryckluft där man kan byta munstycke? Vill använda en Tornador men OKQ8 Årsta t ex har fastskruvade munstycken så det går inte byta :(
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köpt på mig lite bilvårdsgrejer. Borde frågat här först men tänker att det bör vara dugliga grejer?

20210309_170302-01.jpeg


Verkar missat köpa ett vanligt schampoo men blivit vinter här igen så hinner komplettera med det, tvätthandske och ett par hinkar. Har en K5 högtryckstvätt och den större oscillerande polermaskinen från Biltema.

Något vitalt jag missat?
Tycker det funkade bra med grejerna jag köpte från BBV så fick bli en till beställning ikväll. Foam Lance är ju riktigt kul. Trodde aldrig jag skulle lägga så mycket tid och pengar på att tvätta bilar... 🤷
Screenshot_20210506-212812_Samsung Internet.jpg
 

Tapiren

Cartier
Jag har köpt en Jaguar XF till mina föräldrar och den är kanonfin, sånär som på en sak, alu-listerna runt rutorna som är rejält missfärgade och oxiderade.

De har antagligen samma typ av ytbehandling som Audi med flera. Autosol och liknande är alltså inte melodin, är det någon som provar följande produkt;


 

Bilagor

  • IMG_2436-large.jpg
    IMG_2436-large.jpg
    141.4 KB · Visningar: 18

melzen

Omega
Jag har köpt en Jaguar XF till mina föräldrar och den är kanonfin, sånär som på en sak, alu-listerna runt rutorna som är rejält missfärgade och oxiderade.

De har antagligen samma typ av ytbehandling som Audi med flera. Autosol och liknande är alltså inte melodin, är det någon som provar följande produkt;


Har en flaska hemma och det är riktigt bra. Funkar även bra för inbränd kalk på rutor.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har köpt en Jaguar XF till mina föräldrar och den är kanonfin, sånär som på en sak, alu-listerna runt rutorna som är rejält missfärgade och oxiderade.

De har antagligen samma typ av ytbehandling som Audi med flera
ra. Autosol och liknande är alltså inte melodin, är det någon som provar följande produkt;


Återkom gärna med resultat om du testar. Min GLK skulle nog bli glad om det fungerar lika bra som på filmen.
Har en flaska hemma och det är riktigt bra. Funkar även bra för inbränd kalk på rutor.
👍
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mycket av det som ser ut som krom på bilar är egentligen lackad yta. Det är då inte aluminiumfinish som ska användas då utan vanligt polermedel. Förstås finns "riktig" aluminium också beroende på bil.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Passade på att ta lite bilder efter biltvätten. Tvättade GLK:n och vår Caravelle. Körde BBV Degreaser HD, BBV Arti green, BBV Ultra shine och BBV Wet coat. Förtvätt och schampoo lade jag på med foamlance. Schampoo använde jag sedan tvätthanske till.

Tar sin tid med en stor Caravelle och en liten SUV...
20210608_224133-01.jpeg
20210608_224259-01.jpeg
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Jag har hittils använt Tershine Apex+ som torkstöd. Dvs spraya i torkduk och torka av bilen efter tvätt. Jag tycker att den förenklar torkandet, men vet inte om den gör skillnad när det kommer till glans. Den ska ju dock vara en "gloss booster" enligt tershine själva.

Men, den är snart slut och jag undrar då om det finns något liknande som är bättre? Främsta användningen är alltså som s.k. torkstöd.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har kört fusso på två bilar men hade svårt att få bort det (alltså precis när man lagt på det)

Vet inte om det var teknik, vämre i garaget, fukthalt etc eller allt kombinerat. Har lagt på och testat en hel del andra medel och Fusso har by far varit den svåraste att jobba med.
 
Jag har kört fusso på två bilar men hade svårt att få bort det (alltså precis när man lagt på det)

Vet inte om det var teknik, vämre i garaget, fukthalt etc eller allt kombinerat. Har lagt på och testat en hel del andra medel och Fusso har by far varit den svåraste att jobba med.
Jag upplever inte några svårigheter att få bort det efter appliceringen. Kör deras coat speed & barrier direkt efter. Då får jag bort alla små rester + att man får upp glansen ytterligare. Men det blir svårare att få bort om man tar antingen för mycket wax eller att det får ligga på för länge. Det kan inte vara nåt sånt? Jag tar ett kvarts varv till hela huven, sen får de verka i 5 max 10 minuter innan jag torkar av.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag upplever inte några svårigheter att få bort det efter appliceringen. Kör deras coat speed & barrier direkt efter. Då får jag bort alla små rester + att man får upp glansen ytterligare. Men det blir svårare att få bort om man tar antingen för mycket wax eller att det får ligga på för länge. Det kan inte vara nåt sånt? Jag tar ett kvarts varv till hela huven, sen får de verka i 5 max 10 minuter innan jag torkar av.
Testade båda varianterna, att låta det ligga kvar en stund samt ta bort det ganska omedelbart.
Tror inte jag hade för mycket vax, men kan vara så, oklart
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Sambons systerson var och köpte sin första bil🙄. Köp inte första bästa sa jag till han… han köpte första bilen han tittade på. Första bilden är nivån på hela bilen.
AE164CD6-9541-4742-B1E6-677997DEA5B1.jpeg
CA14F0C8-E091-41E6-A0D5-FADD70F7220D.jpeg
 

bluetrain

Cartier
Någon som har tips på rengöring/kräm för läderklädsel som är bra och som luktar gott? Har kört autoglym och det funkar väl ok men luktar lite väl mkr kemifabrik. Man vill ju det ska lukta ”läder”!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på rengöring/kräm för läderklädsel som är bra och som luktar gott? Har kört autoglym och det funkar väl ok men luktar lite väl mkr kemifabrik. Man vill ju det ska lukta ”läder”!

Kör med BMW original som har funkat mycket bra. Rengör och återfuktar. Inte tänkt på någon speciell doft, i alla fall inte oangenäm, men det är bra om stolen får torka över natten efter behandling.

Rolex 2020-04-23 (läderkräm).jpg
 

melzen

Omega
Någon som har tips på rengöring/kräm för läderklädsel som är bra och som luktar gott? Har kört autoglym och det funkar väl ok men luktar lite väl mkr kemifabrik. Man vill ju det ska lukta ”läder”!
Gliptones produkter luktar riktigt mycket läder. Se bara till att produkten passar till det sorts läder du ska behandla.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag har köpt en Jaguar XF till mina föräldrar och den är kanonfin, sånär som på en sak, alu-listerna runt rutorna som är rejält missfärgade och oxiderade.

De har antagligen samma typ av ytbehandling som Audi med flera. Autosol och liknande är alltså inte melodin, är det någon som provar följande produkt;


Har du provat, fungerade det bra?
Någon som har någon lösning på hur man får bort fula fläckar från kallavfettning på lister?
Undrar samma. Jag har dock svarta lister som blivit riktigt fula :(
20210720_173113.jpg
 
Topp