• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Två av mina vinterfälgar ser riktigt fula ut. Är det någon som har tips på bra medel och metod att få dem i bättre skick?

Funderar på om RWs syratvätt kan göra någon skillnad eller om man måste lämna in dem för blästring.
IMG_9046.jpeg
Denna är starkaste på marknaden (läs instruktioner och se några videos innan användning):

Men jag tror tyvärr att de fälgarna är för förstörda och inte enbart smutsiga.

Jag tvättade bilen igår och upptäckte att jag hade fullt av svarta prickar (asfalt?) över precis hela bilen. Fick inte bort allt trots avfettning, utan har fortsatt små svarta prickar kvar. Speciellt vid insteg, bagagelucka och andra skrymslen. Använder CAR5 Cold Degreaser eller finns det någon annan avfettning som är bättre?

Jag tvättade bilen igår och upptäckte att jag hade fullt av svarta prickar (asfalt?) över precis hela bilen. Fick inte bort allt trots avfettning, utan har fortsatt små svarta prickar kvar. Speciellt vid insteg, bagagelucka och andra skrymslen. Använder CAR5 Cold Degreaser eller finns det någon annan avfettning som är bättre?
Testa tjärlösare.

Två saker;

IMG_8431.jpeg

1. OKQ8 (i Sthlm iaf) har dom senaste veckorna kört 40% på sitt utbud av Koch Chemie. Skynda fynda, tror 31/3 är sista dagen.

2. Är det någon som vet vad som har hänt med SGA's Citrofoam? Verkar ha försvunnit ifrån hemsidan och när man googlar dyker bara någon annan tillverkares "Citrofoam" upp.
Försöker ta reda på pH-värdet på varianten som SGA brukade sälja.

Det här ser ju inte så roliga ut, och de kommer nog att fordra en renovering innan man känner sig stolt… men hur ska jag ens få dem rena?

Jag har provat både fälgrengöring och traditionell avfettning men det är fortfarande inte ens så rena att det har gått att arbeta med något ”renoveringsarbete”, och det gömmer sig massor av ingrodd smuts på insidan av ekrarna
IMG_5525.jpeg

Jag råkade få polermedel som fastnade på sidolisterna på Saaben. Meguiars, applicerat med maskin. Svinsvårt att få bort.
Finns det några bra trix?

Jag råkade få polermedel som fastnade på sidolisterna på Saaben. Meguiars, applicerat med maskin. Svinsvårt att få bort.
Beroende på hur stort området är, testa med mirakelsvamp. Jag fick bort några fläckar som jag tror orsakades av polermedel på en svart sidolist en gång med hjälp av en mirakelsvamp.

Du kan även prova med ett mjukt suddgummi(typ en som satt på pennor när vi var små ;D) . Kan även prova med att gå över med en APC.

Maskera lister etc nästa gång :)

Beroende på hur stort området är, testa med mirakelsvamp. Jag fick bort några fläckar som jag tror orsakades av polermedel på en svart sidolist en gång med hjälp av en mirakelsvamp.
Den är väl abrasiv så är väl det sista man går på? Iofs aldrig testat en så vet inte hur grov den är.

Den är väl abrasiv så är väl det sista man går på? Iofs aldrig testat en så vet inte hur grov den är.
Den är inte alls särskilt grov. Vissa använder ju såna svampar när de rengör ratten eller skinnsäten och det skulle jag nog aldrig göra men att använda den på en matt plastlist på utsidan av bilen är inga som helst bekymmer. Det blev inga märken eller skav på sidolisten på min bil iaf.

Den är inte alls särskilt grov. Vissa använder ju såna svampar när de rengör ratten eller skinnsäten och det skulle jag nog aldrig göra men att använda den på en matt plastlist på utsidan av bilen är inga som helst bekymmer. Det blev inga märken eller skav på sidolisten på min bil iaf.
Är ju plast på skinnsäten så är väl mer eller mindre samma sak du gjorde på listerna.

Tillbaka
Topp