• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det är väl bara business
Om det ligger nån planering bakom stör jag mig på det där med att han helt plötsligt skriver det där om att det drar energi. Kan han inte prata med Bitcoin då? Men han går till Dodge för skojs skull typ. Men fult att skriva "det är för det drar energi" som om att han fick reda på det förra veckan när alla vet att så inte är fallet. Dessutom påverkar det ju marknaden enormt när han twittrar (vilket såklart inte enbart är hans fel)

cf3f667.png
 

Lionheart

Omega
Om det ligger nån planering bakom stör jag mig på det där med att han helt plötsligt skriver det där om att det drar energi. Kan han inte prata med Bitcoin då? Men han går till Dodge för skojs skull typ. Men fult att skriva "det är för det drar energi" som om att han fick reda på det förra veckan när alla vet att så inte är fallet. Dessutom påverkar det ju marknaden enormt när han twittrar (vilket såklart inte enbart är hans fel)

cf3f667.png
Man kan se det från flera håll, det har inte varit många som klagat när han haussat bitcoin utan någon som helst förklaring. Det går ju åt båda hållen, han vill trycka ner för att köpa och trycka upp för att sälja
 

ScubaKing

Audemars
Nu skriver han om potentiellt samarbete med Dogecoin istället. Riktigt tröttsamt hur han håller på. Varför är han då oärlig ang. BTC? Han vet nog exakt hur mycket energi som går ut på mining. Det var ok för nån månad sen men sen plötsligt inte? Nu känns det som allt är för att han bara gillar memes och vill få upp Dogecoin för skojs skull typ.
20210512_005850.jpg

ef47e6c.png

håller helt med, tröttsamt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Man kan se det från flera håll, det har inte varit många som klagat när han haussat bitcoin utan någon som helst förklaring. Det går ju åt båda hållen, han vill trycka ner för att köpa och trycka upp för att sälja
Jo men jag syftar inte enbart på det ekonomiska. Hela grejen som är tokig och blir irriterad på Elon och hela spektaklet. Han har fått för mycket makt över krypto, vilket ju går emot mycket vad det står för.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lite helt apropå så fick jag reda på i går att en i bekantskapskretsen (37 år är han) gjorde exit nu i början av året. Gammal datornörd som hodlat sedan han/vi först hörde talas om bitcoin.
Oklart hur mycket han hade (så pass känner vi inte varandra), men han realiserade i alla fall det mesta, och satte in på ”normalt” spar, och sa sedan upp sig från mellanchefsjobbet på en processindustri.
Skönt med pension före 40.
Jag är genuint glad för hans skull, lite avis så klart, men ändå glad.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lite helt apropå så fick jag reda på i går att en i bekantskapskretsen (37 år är han) gjorde exit nu i början av året. Gammal datornörd som hodlat sedan han/vi först hörde talas om bitcoin.
Oklart hur mycket han hade (så pass känner vi inte varandra), men han realiserade i alla fall det mesta, och satte in på ”normalt” spar, och sa sedan upp sig från mellanchefsjobbet på en processindustri.
Skönt med pension före 40.
Jag är genuint glad för hans skull, lite avis så klart, men ändå glad.
Makalöst. Gött att höra!
Det finns säkert en massa liknande historier - hatten av!
Sen finns det nog en miljard historier om folk som kunde köpt men aldrig gjorde det. Jag har tex en kompis som blev erbjuden i storleksordningen 10 Bitcoin för nåt skin eller nån gubbe på ett datorspel för ett antal år sen. Han hoppade såklart dealen.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Lite helt apropå så fick jag reda på i går att en i bekantskapskretsen (37 år är han) gjorde exit nu i början av året. Gammal datornörd som hodlat sedan han/vi först hörde talas om bitcoin.
Oklart hur mycket han hade (så pass känner vi inte varandra), men han realiserade i alla fall det mesta, och satte in på ”normalt” spar, och sa sedan upp sig från mellanchefsjobbet på en processindustri.
Skönt med pension före 40.
Jag är genuint glad för hans skull, lite avis så klart, men ändå glad.
Hört linkande historier dock som inte slutade lika lyckligt som din väns. Hörde ett reportage på P1 där man intervjuade flera stycken som har miljarder i värde av btc men inte kan inte minnas sina uppgifter man fick från allra börja. Dem flesta höll på med IT.

Måste kännas riktigt jobbig att vara i deras sits.
 

ScubaKing

Audemars
Lite helt apropå så fick jag reda på i går att en i bekantskapskretsen (37 år är han) gjorde exit nu i början av året. Gammal datornörd som hodlat sedan han/vi först hörde talas om bitcoin.
Oklart hur mycket han hade (så pass känner vi inte varandra), men han realiserade i alla fall det mesta, och satte in på ”normalt” spar, och sa sedan upp sig från mellanchefsjobbet på en processindustri.
Skönt med pension före 40.
Jag är genuint glad för hans skull, lite avis så klart, men ändå glad.

Jag kan omöjligt bli glad på sådana människor. Jag blir arg, sur, avundsjuk och missunnsam.......:shifty:
 

ScubaKing

Audemars
Hört linkande historier dock som inte slutade lika lyckligt som din väns. Hörde ett reportage på P1 där man intervjuade flera stycken som har miljarder i värde av btc men inte kan inte minnas sina uppgifter man fick från allra börja. Dem flesta höll på med IT.

Måste kännas riktigt jobbig att vara i deras sits.

Sådant här däremot kan man bli uppriktigt glad över att höra!! Skönt att jag inte är en av dem :cigar:
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag kan omöjligt bli glad på sådana människor. Jag blir arg, sur, avundsjuk och missunnsam.......:shifty:
Sådant här däremot kan man bli uppriktigt glad över att höra!! Skönt att jag inte är en av dem :cigar:
Haha 😂
I feel you. Jag och polarn pratar titt som tätt om när vi satt i hans lägenhet för en herrans massa år sen och när han sa typ: ”fan vi kanske skulle köpa lite bitcoins”
Och jag svarade ungefär som 99,99% av befolkningen på den tiden: ”Vad fan är en bitcoin”

Det kan vara lite surt ibland, men vafan, sånt är livet!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte lägga in ett par tusen runt 2013 tror jag det var och skickade in bild på mitt körkort men det godkändes inte då vissa inte accepterar det och hade inget pass då. "Äh skitsamma, dum investering ändå och vill inte ha mitt ID på nån internetgrej" Sen hade jag en polare som snackade om mining "Så jag ska lägga typ alla pengar jag har på datorer som gör... vad? Haha är du dum i huvudet?" Sen hade jag dålig ekonomi åren efter det så investerade inte öht. då alla pengar gick åt.

Bitter? Ja. Men man vet aldrig, hade kanske plockat ut när det dubblat i värde eller nånting (värsta scenariot är ju det där jappdapi skriver om ovan) och jag är mer ekonomisk idag med bättre ekonomi och tycker det är kul att hålla på lite med krypto nu :) Men det är ju oundvikligt med "tänk om jag.."
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte lägga in ett par tusen runt 2013 tror jag det var och skickade in bild på mitt körkort men det godkändes inte då vissa inte accepterar det och hade inget pass då. "Äh skitsamma, dum investering ändå och vill inte ha mitt ID på nån internetgrej" Sen hade jag en polare som snackade om mining "Så jag ska lägga typ alla pengar jag har på datorer som gör... vad? Haha är du dum i huvudet?" Sen hade jag dålig ekonomi åren efter det så investerade inte öht. då alla pengar gick åt.

Bitter? Ja. Men man vet aldrig, hade kanske plockat ut när det dubblat i värde eller nånting (värsta scenariot är ju det där jappdapi skriver om ovan) och jag är mer ekonomisk idag med bättre ekonomi och tycker det är kul att hålla på lite med krypto nu :) Men det är ju oundvikligt med "tänk om jag.."
Alltid lätt att vara efterklok. Jag kör lite blandat idag för skojs skull. Hade man lagt in från allra början hade man troligtvis tagit ut långt innan dagens värde skulle jag tro.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Mer politiskt larv om miljöförstöring. Om man säger det ofta och får mäktiga personer att säga det så tror till slut folk att det är sant. Ska Tesla sluta ta emot pengar öht?
20210513_135041.jpg
Source står 2020, men "Data source" är från 2018?

Om det stämmer låg energikonsumtionen för Bitcoin mining 2018 på ca 32.56 TWh, idag ligger det på ca 129 TWh och växer hela tiden.
I dagsläget ligger det med andra ord ungefär på samma nivå som Norge (https://www.visualcapitalist.com/visualizing-the-power-consumption-of-bitcoin-mining/)

Norge som syns längst upp till höger från länken i din källa ovan:
norway.JPG
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Source står 2020, men "Data source" är från 2018?

Om det stämmer låg energikonsumtionen för Bitcoin mining 2018 på ca 32.56 TWh, idag ligger det på ca 129 TWh och växer hela tiden.
I dagsläget ligger det med andra ord ungefär på samma nivå som Norge (https://www.visualcapitalist.com/visualizing-the-power-consumption-of-bitcoin-mining/)

Norge som syns längst upp till höger från länken i din källa ovan:
norway.JPG
Ok? Och? Ligger bankerna lägre?

@ScubaKing hodl som kidsen säger. Är ADA som gör att jag inte ligger back just nu. Men har inga planer att sälja på ett tag men fortsätter det såhär blir det jobbigt.
 

ScubaKing

Audemars
Vad är ner 25% ? Inget drygt menat, undrar seriöst.

Jag har investerat det jag tänkt ta ut om flera år och (på riktigt) kan förlora så är ganska lugn i båten.
Jag är minst 25% ner på insatta pengar i Bitcoin på senaste tiden. Visst får man räkna med dippar, men detta är ganska grovt just nu...
 

iko

Panerai
2-Faktor
Ok? Och? Ligger bankerna lägre?
Hur många kunder / användare har bankerna?

Hur många använder bitcoin?
Och då menar jag inte användare likt mig som köpt för flera år sedan och sedan bara sitter på det; utan användare som faktiskt gör transaktioner regelbundet.

Intressant, men rätt intetsägande och missvisande jämförelse som jag kan se det.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hur många kunder / användare har bankerna?

Hur många använder bitcoin?
Och då menar jag inte användare likt mig som köpt för flera år sedan och sedan bara sitter på det; utan användare som faktiskt gör transaktioner regelbundet.

Intressant, men rätt intetsägande och missvisande jämförelse som jag kan se det.
Varför är den intetsägande när Tesla tar emot fiatpengar som drar en sjuhelvetes mycket mer energi än krypto men slutar ta emot bitcoin pga. energiförbrukning?

Det är ju inte transaktionerna det snackas om. Utan mining.

Att Elon twittrade det han gjorde och skyller på miljön är såklart skitsnack. Som att han inte hade koll på det några veckor tidigare.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Varför är den intetsägande när Tesla tar emot fiatpengar som drar en sjuhelvetes mycket mer energi än krypto men slutar ta emot bitcoin pga. energiförbrukning?

Det är ju inte transaktionerna det snackas om. Utan mining.

Att Elon twittrade det han gjorde och skyller på miljön är såklart skitsnack. Som att han inte hade koll på det några veckor tidigare.
Ja att Elon var ute efter att tjäna pengar, det kan vi säkert enas om i alla fall.

Mans-a-snake.jpg
 
H

Hysteria

Guest
Tror att det finns en silverlining i att Musk ”trollar” (om man tycker Bernie Madoff 2.0 är trolleri). Som svar på kommentar om ”man var ju glad när det var positiva nyheter” - såklart.
Men vill tro att för varje idiotisk tweet han drar iväg så sjunker påverkansvärdet. Köpa bitcoin för 1mdr usd = grönt ljus på vadå, 20? Sluta acceptera btc = 20(?) ned.
Musk påverkar såklart kursen mtp enorm följarskara och en hel del (idioter) till fanboys. Men detta kommer i slutet av dagen gå till doge (eller värre typ SHIB, cumrocket, safemoon etc vilka alla är till 100% en konsekvens av ett huvudlöst ”trollande” från Musk) - och om Musk twittrar något negativt om btc om säg en månad eller två tror jag att vi inte kommer se några större rörelser. I varje fall inte i närheten av de nivåer vi sett nu.

Tar inte gift på att så blir utfallet men det är logiskt i takt med att penetration / adoption av btc blir starkare för var dag och mindre påverkansbart av ”influencers”.
För några år sedan var det viktigt att bitcoin inte crowdfundades till wikileaks för rädsla av repressalier från amerikanska myndigheter - då ett mycket mycket mer fragilt projekt, nu är ”problemet” större men vilar på samma grund till lösning - fortsatt penetration.
Enbart i USA håller 45m individer bitcoin och enorma summor pengar flödar in as we speak (Family offices, institutionella spelare, HNWI etc). Individer i länder med korrupta regimer har sett btc som en safe haven och så kommer det fortsätta vara. Kolumnen holders i länder med väldigt höga skattetryck lär även öka markant under året.

Lite tankar såhär på kvällskvisten=)
 

ScubaKing

Audemars
Lite intressant och skrämmande detta.
Sedan Elon Musk twittrade sin FUD har Bitcoin på 4 dygn gått ned från $63.000 till $43.600, det motsvarar en nedgång på cirka -31%
Vilka andra marknader har gått ned -31% på 4 dygn?
Under den värsta veckan i Oktober 2008 föll S&P 500 föll -20% och Dow Jones -18%
Sista veckan i Februari 2020 gick FTSE ned -13% , medans Dow Jones & S&P500 föll -12%
Och här har vi bitcoin som faller -31% på 4 dygn, vilket är ett rekord som till och med tangerar Oktober 1987 (-28%) och vi ser ännu inte botten.

Å andra sidan, vilka marknader har sett uppgångar som BC gjort, Tessla kanske, inte många fler. Inte ens guld tror jag i sina bästa dagar. Kan dock inte ta gift på det.

Men positivt är det inte, la du in 100k en period sedan ska du vara glad om du har 70k kvar, för många är det stora pengar...
 
Topp