• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Lite intressant och skrämmande detta.
Sedan Elon Musk twittrade sin FUD har Bitcoin på 4 dygn gått ned från $63.000 till $43.600, det motsvarar en nedgång på cirka -31%
Vilka andra marknader har gått ned -31% på 4 dygn?
Under den värsta veckan i Oktober 2008 föll S&P 500 föll -20% och Dow Jones -18%
Sista veckan i Februari 2020 gick FTSE ned -13% , medans Dow Jones & S&P500 föll -12%
Och här har vi bitcoin som faller -31% på 4 dygn, vilket är ett rekord som till och med tangerar Oktober 1987 (-28%) och vi ser ännu inte botten.

Å andra sidan, vilka marknader har sett uppgångar som BC gjort, Tessla kanske, inte många fler. Inte ens guld tror jag i sina bästa dagar. Kan dock inte ta gift på det.

Men positivt är det inte, la du in 100k en period sedan ska du vara glad om du har 70k kvar, för många är det stora pengar...
Intressant synvinkel. Tycker Elon har sjukt stor inflytande i börsen vilket gör det jätteprovocerande.
 

ScubaKing

Audemars
Intressant synvinkel. Tycker Elon har sjukt stor inflytande i börsen vilket gör det jätteprovocerande.

Det är en stor grej på gång där världens största handlare av antika bilar ska börja ta betalt i BC. Det "kanske" kan få marknaden att gå upp lite, väldigt tveksamt dock. Det gör ju inte att jämföra med Tessla historien...
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Spännande att följa utvecklingen och lite glad just nu att jag bara köpt för småpengar, är det något som talar för att det inte komma vända upp igen som vid alla tidigare ras?
 

ScubaKing

Audemars
Spännande att följa utvecklingen och lite glad just nu att jag bara köpt för småpengar, är det något som talar för att det inte komma vända upp igen som vid alla tidigare ras?

Finns ingenting som säger att folk inte blir skiträdda nu, säljer av och då kommer det ge eko även på dem stora investerarna och då kan det krasha helt. Precis som dem säger i videon så kommer det bli en stark reaktion på denna dipp, och vissa menar den kommer pågå till September 2021. Finns liksom inga referenser på tidigare perioder som just denna.

MEN om man ser till historien av Bitcoin så har det alltid gått upp ordentligt efter perioder som denna.

Har man mycket pengar, is i magen och inte påverkas av massan så köp massor av BC nu när det är som lägst, kolla inte på dem och följ ingen media rörande krypto alls, jag menar skit i det helt. Kolla igen om 2 år och du borde se en ordentlig förtjänst.

Men människor som mig, som inte är rika, inte har is i magen, vet och kan för lite och inte har råd att investera mer än 50 lax, sådana ska nog inte syssla med detta. Tuff läxa för mig själv....

 

mega

Rolex
Har inte hängt med i tråden på ett tag, men kan mycket väl tänka mig att Elon gillat konceptet med Bitcoinbetalningar och inte varit riktigt medveten om vilka sjuka mängder energi som krävs för att driva alla minerfarmar, dom flesta lokaliserade i Kina, där kraftverken ofta eldas med kol.
Jag har en känsla av att fler kommer att hoppa av PoW coins (Proof of work = mycket energi), och gå över till PoS (Proof of Stake = lite energi) coins för att skona miljön.
Hela kryptokarusellen är ju helt urspårad i vilket fall som helst och bygger bara på spekulation, så man kan lika gärna spekulera i miljövänligare alternativ.

För egen del så lyckas jag inte riktigt skaka av mig känslan av att min girighet förstör miljön, kommer att sälja av alla BTC och ETH så fort dom når upp till ca 55k USD igen. Och detta har jag funderat på ganska länge.
 

Hubbe

Omega
Har inte hängt med i tråden på ett tag, men kan mycket väl tänka mig att Elon gillat konceptet med Bitcoinbetalningar och inte varit riktigt medveten om vilka sjuka mängder energi som krävs för att driva alla minerfarmar, dom flesta lokaliserade i Kina, där kraftverken ofta eldas med kol.
Jag har en känsla av att fler kommer att hoppa av PoW coins (Proof of work = mycket energi), och gå över till PoS (Proof of Stake = lite energi) coins för att skona miljön.
Hela kryptokarusellen är ju helt urspårad i vilket fall som helst och bygger bara på spekulation, så man kan lika gärna spekulera i miljövänligare alternativ.

För egen del så lyckas jag inte riktigt skaka av mig känslan av att min girighet förstör miljön, kommer att sälja av alla BTC och ETH så fort dom når upp till ca 55k USD igen. Och detta har jag funderat på ganska länge.
Klart Elon visste om energimängden innan. Han körde en klassisk pump and dump, han är precis samma lirare som de han dissat.
Vad gäller energi. Hur mycket energi är mycket? Vad drar fiatmarknaden om dagen? Är det finare energi?

Sen är det måhända urspårat, men vad är inte det idag? Kryptovärlden är bevisligen inget för knäsvaga... Jag ligger kvar och köper mer, ethereum.



Det jag inte gillar är att en person kan påverka så mycket. Eller så gillar jag det då det påvisar att allt är i sin linda... :)
 

Vinflaskan

Cartier
Snart måste Bitcoin upp 100% för att vara tillbaka på all time high :D
Är så sjukt spännande att se vart hela cryptogrejen ska ta vägen. Att ingen har någon som helst aning utan alla bara spekulerar gör resan ännu roligare. Har själv några tusenlappar "investerat" i denna lottsedel mest för att inte stå utanför OM det visar sig att crypto faktiskt är framtiden som vissa hävdar. Jag tror dock att det är farligt för välmåendet att bli helt frälst och övertygad om att det är framtiden när det lika gärna kan vara nutidens Minidisc ingen känner till om 10 år. Vad man själv tycker och känner har ju i slutet av dagen noll betydelse om inte institutioner och övriga majoriteten håller med.

Lider dock med er som ligger för tungt och får ont i magen av nedställen. Tipset är väl att rädda det som går eller sluta titta på innehavet och hoppas att det vänder. Bitcoin va väl nere och vända på 4500 dollar sist det gick käpprätt ner? Dom som satt kvar blev nog glada i efterhand att dom hade is i magen. Dock var nog dom som HODLade sina tulpanlökar mindre nöjda...
Slutsatsen är som alltid att inte investera mer pengar än man har råd att förlora, i synnerhet mentalt. Några procents extra avkastning är aldrig viktigare än hälsan.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Ngn specifik nyhet som jag missat (förutom Elon Musk)? (eller bara gamla vanliga svängningarna)
People’s Bank of China gick ut med ett förtydligande igår/idag att man ej får handla med kryptovalutor i Kina. Det gjorde nog inte kursen mer stabil...

 

mega

Rolex
Klart Elon visste om energimängden innan. Han körde en klassisk pump and dump, han är precis samma lirare som de han dissat.
Vad gäller energi. Hur mycket energi är mycket? Vad drar fiatmarknaden om dagen? Är det finare energi?

Sen är det måhända urspårat, men vad är inte det idag? Kryptovärlden är bevisligen inget för knäsvaga... Jag ligger kvar och köper mer, ethereum.



Det jag inte gillar är att en person kan påverka så mycket. Eller så gillar jag det då det påvisar att allt är i sin linda... :)
BTC transaktioner sparas inte på något klassiskt sätt i en databas.
Dom läggs till i en gigantiskt lång kedja av gamla transaktioner, sedan beräknas en checksumma på allt detta, sen om igen för varje transaktion.
Du skulle kunna ha en dator med det vassaste grafikkortet igång på 100% i ett år utan att kunna räkna ut en enda transaktionskedjas checksumma.
Det behövs speciellt anpassad hårdvara, inte äldre än en, max två generationer för att det skall löna sig att mina (i Sverige, om man betalar elen själv).
Det är mycket energi.

Snabbgooglade lite jämförelser, vet ej hur bra dom stämmer:
Bitcoin processes 4.6 transactions per second. Visa does around 1,700 transactions per second...

Då skall man komma ihåg att betalar man inte tillräckligt så går ens BTC transaktion inte igenom (snabbt), utan läggs på kö.
Gissar att en Visa-transaktion alltid går igenom på mindre än 1 sekund.

---

Berätta, vad är mer urspårat än en marknad som regelbundet svänger 10-30% på ett par timmar?
 

ScubaKing

Audemars
BTC transaktioner sparas inte på något klassiskt sätt i en databas.
Dom läggs till i en gigantiskt lång kedja av gamla transaktioner, sedan beräknas en checksumma på allt detta, sen om igen för varje transaktion.
Du skulle kunna ha en dator med det vassaste grafikkortet igång på 100% i ett år utan att kunna räkna ut en enda transaktionskedjas checksumma.
Det behövs speciellt anpassad hårdvara, inte äldre än en, max två generationer för att det skall löna sig att mina (i Sverige, om man betalar elen själv).
Det är mycket energi.

Snabbgooglade lite jämförelser, vet ej hur bra dom stämmer:
Bitcoin processes 4.6 transactions per second. Visa does around 1,700 transactions per second...

Då skall man komma ihåg att betalar man inte tillräckligt så går ens BTC transaktion inte igenom (snabbt), utan läggs på kö.
Gissar att en Visa-transaktion alltid går igenom på mindre än 1 sekund.

---

Berätta, vad är mer urspårat än en marknad som regelbundet svänger 10-30% på ett par timmar?
Som vanligt har du helt rätt i det du skriver. Man ser att du vet vad du talar om. Tiden för mining för privatpersoner är helt över. Även om man kör i en pool.
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Som vanligt har du helt rätt i det du skriver. Man ser att du vet vad du talar om. Tiden för mining för privatpersoner är helt över. Även om man kör i en pool.
Bitcoin kan man inte mina för evigt, det finns bara ett visst antal.
Ether går över till proof of stake så småningom, iom eth 2.0
De flesta andra kräver antingen betydligt mindre energi eller är redan PoS...
 

ScubaKing

Audemars
Bitcoin kan man inte mina för evigt, det finns bara ett visst antal.
Ether går över till proof of stake så småningom, iom eth 2.0
De flesta andra kräver antingen betydligt mindre energi eller är redan PoS...

Ja? Det var ju BC vi talade om. Och jag skrev att det inte lönar sig att mina det längre. Det blir svårare och svårare för varje BC som minas och i dagens läge kräver det enorma resurser, det är inte lönsamt för privatpersoner längre, inte ens miningpooler.
 

mega

Rolex
Bitcoin kan man inte mina för evigt, det finns bara ett visst antal.
Ether går över till proof of stake så småningom, iom eth 2.0
De flesta andra kräver antingen betydligt mindre energi eller är redan PoS...
Man "minar" när man beräknar checksumman på transaktionerna som ingår i ett "block", det kommer man alltid att behöva göra så länge BTC byter ägare.
Den som hittar lösningen på "checksumman" belönas med X antal nya BTC, samt alla transaktionsavgifter.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag i måndags: "Äh jag ligger fortfarande bra till tack vare Cardano"

Jag idag: "Hmm hur ser Cardano ut?" WTF!!!!!!

Aja jag säljer ingenting. Har tänkt ha det liggande ett tag. Det enda jag påverkas av är certifikaten på Avanza som jag hade tänkt sälja när jag låg plus men så var det röd dag. Nä aldrig mer certifikat. Har raderat Avanzas app (mina aktier och fonder går åt helvete med) och vill inte kolla förrän 2022. Det dumma är att jag blev lite för hajpad och köpte för mycket på en gång så missar att köpa dippen nu. Man kanske skulle isolera sig fram till typ 2050?
 

iko

Panerai
2-Faktor
Tydligen två år gammal bild, men ändå:
Screenshot_20210520-195030_9GAG.jpg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Detta kom 3 timmar sedan, är det slutet för BC vi kommer se nu i dagarna när detta sprids?


sss.jpg
Nej det är inte slutet för BTC
Inte första eller sista gången det pumpas ut alla möjliga och omöjliga nyheter

Det är ju inte så att jänkarna handlade krypto skattefritt innan heller... Rapporteringkrav osv var anledningen till att binance stängde handeln på vanliga och sedan öppnade en US-version tex. Detta var väl över ett år sedan. Vissa delstater är hårdare än andra
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Nej det är inte slutet för BTC
Inte första eller sista gången det pumpas ut alla möjliga och omöjliga nyheter

Det är ju inte så att jänkarna handlade krypto skattefritt innan heller... Rapporteringkrav osv var anledningen till att binance stängde handeln på vanliga och sedan öppnade en US-version tex. Detta var väl över ett år sedan. Vissa delstater är hårdare än andra

Jag tror inte heller det är slutet på något sätt. MEN det har varit ett extremt ras, det största raset i Bitcoins historia. Och det ligger fortfarande en enorm oro över marknaden, och nu kommer denna nyhet. Går det ner till 26-28k dollar så kommer jag köpa riktigt stort, det har jag lovat mig själv....
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Jag tror inte heller det är slutet på något sätt. MEN det har varit ett extremt ras, det största raset i Bitcoins historia. Och det ligger fortfarande en enorm oro över marknaden, och nu kommer denna nyhet. Går det ner till 26-28k dollar så kommer jag köpa riktigt stort, det har jag lovat mig själv....
Varför skriver du då "är detta slutet"..?
Det är exakt den typen av kommentarer och spridande av nyheter (som inte en enda person nämnt i någon av alla de grupper jag är med i) med oklart innehåll som bygger på oron.
 

mega

Rolex
Tydligen två år gammal bild, men ändå:
Screenshot_20210520-195030_9GAG.jpg
Dom avlånga silverfärgade burkarna är "sk. Antminers" (osäker på exakt modell), från företaget Bitmain, kostar ca 1000-2000 USD/st, exkl. strömaggregat.
Gissar att varje burk drar ca 1-2kW, (konstant).
Lådorna närmast bild med runda hål är grafikkort, används antagligen för att mina ETH el. liknande, då det inte lönar sig att mina BTC längre med dessa, men ETH går bra eftersom "matten" som skall beräknas är lite annorlunda.

EDIT: Livslängden för en Antminer är ca 1-2 år, sedan lönar det sig inte att mina med dessa längre då elen kostar mer än vad man kan mina.
 

Bally

Cartier
Jag tror inte heller det är slutet på något sätt. MEN det har varit ett extremt ras, det största raset i Bitcoins historia. Och det ligger fortfarande en enorm oro över marknaden, och nu kommer denna nyhet. Går det ner till 26-28k dollar så kommer jag köpa riktigt stort, det har jag lovat mig själv....
Hur kommer det sig att du vill köpa stort om den går ner till 26-28k? Vad har ändrat sig jämfört med några månader sedan då priset låg där? Går vi tillbaka ett år var ju en bitcoin värd 8-10k ungefär och aktiviteten i den här tråden var ju nära noll.

Och för att förtydliga här, jag är genuint nyfiken och hoppas kunna lära mig något genom att fråga, på inget sätt försöker jag klanka ner på någon här. Ligger själv sen länge inne med lite pengar i ETH som än så länge varit en ruggigt fin investering.
 

mega

Rolex
Hur kommer det sig att du vill köpa stort om den går ner till 26-28k? Vad har ändrat sig jämfört med några månader sedan då priset låg där? Går vi tillbaka ett år var ju en bitcoin värd 8-10k ungefär och aktiviteten i den här tråden var ju nära noll.

Och för att förtydliga här, jag är genuint nyfiken och hoppas kunna lära mig något genom att fråga, på inget sätt försöker jag klanka ner på någon här. Ligger själv sen länge inne med lite pengar i ETH som än så länge varit en ruggigt fin investering.
Jag tror perspektivet skiftar när man ser att det finns en sannolikhet att ett coin kan nå upp till en viss (hög) nivå.
Har BTC nyligen handlats för 60k men handlas just nu för 30k så är det lätt till köp...
Mina egna tankar, men jag är också ganska påverkbar :)
 

ScubaKing

Audemars
Varför skriver du då "är detta slutet"..?
Det är exakt den typen av kommentarer och spridande av nyheter (som inte en enda person nämnt i någon av alla de grupper jag är med i) med oklart innehåll som bygger på oron.
Jag ändrade texten. Angående nyheten så är det en stor nyhet som absolut kommer påverka kursen, källan kan du se i min länk. Se från 14:26 i denna video..

 
Senast ändrad:
Topp