• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Veratio

Cartier
Kan ha fel, men har fått förklarat att för att majna (för att undvika confusion...) Bitcoin använder man processorkraft och för att majna Eth använder man grafikkortens kraft.
 

SSL

Audemars
FYI:
Den wallet (Breadwallet) där jag har lite bitcoin kommer att låta oss ta ut våra Bitcoin cash from måndag 14/8, då kommer man att kunna skicka alltihop till en specifik adress, enbart.
Vet inte om det är bara denna wallet, och om de har någon direkt anledning till datumet.

Är Breadwallet som Kraken? Eller kan man göra annat i plånkan?
 

mega

Rolex
Kan ha fel, men har fått förklarat att för att majna (för att undvika confusion...) Bitcoin använder man processorkraft och för att majna Eth använder man grafikkortens kraft.
För att det skall löna sig att majna Bitcoin måste man ha speciella processorer, sk. "ASIC" dom är designade enbart för detta. Allt annant är olönsamt.
Varje "burk" har ett helt gäng med moderkort, och varje moderkort ett helt gäng ASIC:s. Storleksordning 2-6 moderkort och 10-50 ASIC på varje kort.
Dom drar sjuuuuka mängder ström och fläktarna går ofta på väldigt höga varv för att hålla tempen nere. Mycket ljud och mycket värme alltså.
Bitmain är nog störst på hårdvara med sina "Antminers". Kommer hela tiden snabbare/mer strömsnåla.
Vill man testa kan man köpa en gammal superbillig på ebay.
Eftersom sannolikheten att hitta ett sk "block" (och få en belöning) själv är minimal så majnar man oftast i en sk. pool och delar på belöningarna.

Antminer S1 utan lock (supergammal modell):
miner.jpg



Majnerfarm (Kineserna är störst):
farm.jpg
 

Veratio

Cartier
NEO, vad fan 34$. Har givetviss inte köpt en endaste...

Velade vid 19... Nu har jag bestämt mig för att köpa om den går ner mot 20$ - 23$. Man är uppenbarligen ingen expert. Kompis köpte 1 100 st vid 9...

Å andra sidan har mitt största innehav, PAY, ökat med ett par hundra procent på några veckor, så det är en bra sensommar ändå. Mina sämsta är Ripple (mitt minsta innehar), som gått ner 50%, och PING (satt in för mycket där) som har gått ner närmare 50%, förlust sedan inköp på runt 10-11 000.

Men totalt har det gått mycket bra nu sista veckorna.

Neo. Värt att handla när dippen kommer? Om den kommer...
 

mega

Rolex
Frågan är om man ska ta hem sina xbt medan det är plus och se om det dippar. Inga pengar direkt men vore ju kul att gå plus någon gång.
Känns som om både Bitcoin och Bitcoin cash är på väg uppåt. Det känns som om valutorna alltid dippar på kvällen efter uppgångar, men det kan vara en känsla bara. Jag passar Bitcoin cash just nu eftersom jag köpte på mig en del utan att tänka mig för och nu har lite dåliga vibbar om den valutan...
Har ni sålt av ert innehav av Bitcoin cash eller håller ni på dom ?
 

Lowe92

Cartier
Känns som om både Bitcoin och Bitcoin cash är på väg uppåt. Det känns som om valutorna alltid dippar på kvällen efter uppgångar, men det kan vara en känsla bara. Jag passar Bitcoin cash just nu eftersom jag köpte på mig en del utan att tänka mig för och nu har lite dåliga vibbar om den valutan...
Har ni sålt av ert innehav av Bitcoin cash eller håller ni på dom ?
Har fortfarande semester och bestämde mig för att inte handla något under tiden oavsett upp och nedgångar, går av semestern 20e augusti så ska ta ställning då, men har ju följt lite och det verkar väl gå mer upp än ner senast jag kollade. Tror dock inte på den långsiktigt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Känns som om både Bitcoin och Bitcoin cash är på väg uppåt. Det känns som om valutorna alltid dippar på kvällen efter uppgångar, men det kan vara en känsla bara. Jag passar Bitcoin cash just nu eftersom jag köpte på mig en del utan att tänka mig för och nu har lite dåliga vibbar om den valutan...
Har ni sålt av ert innehav av Bitcoin cash eller håller ni på dom ?
Håller. Nästa vecka blir nog lite rörlig där?

Ripple har jag köpt lite nu då det varit nere, känns bra, men vi får väl se...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Neo har ju exploderat helt. Inte helt oväntat dock för den som har läst på och följt utvecklingen. Kineserna är galna i den. Jag köpte lite först vid $9 för någon månad sedan, och sedan när låg på $6 köpte jag på mig en hel del. Har trott stenhårt på den ända sedan de först meddelade att namnbytet skulle ske. Det är en sån där valuta som har potentialen att bli en stabil basvaluta i framtiden, vid sidan om BTC och ETH.

Nu blickar jag mest mot XRP. Lite nedgång på senaste och mycket horisontell rörelse, även när allt annt gick upp. Men jag tror fortfarande att den kommer explodera den med.
 

SSL

Audemars
Hur tror ni Bitcoin och övriga gänget beter sig vid större oro på börsen? Kan det bli eller är det redan nya guldet/spelare vid sidan av guldet?

Vid tidigare oro har folk sökt sig till guldet. Spontana känslan (spekulation) är att folk kommer söka sig till kryptovaluta också nästa gång.
 

Veratio

Cartier
@Kvisten Härligt! Grattis!

Själv sålde jag av nästan hälften av mina PAY, gått upp 400 %, ska försöka ta plocka ut det till bankkontot. Just nu överstiger det min totala investering från början. Förhoppningsvis kan man leka vidare utan att ha något i insats.

Är faktiskt sugen på att köpa på mig mer Ripple, om inte för att sänka genomsnittliga anskaffningsvärdet.
 

Veratio

Cartier
Köpte lite Neo för drygt 33$ nu... Förbaskat sent på tåget, men har läst på lite nu och tänker se dessa mer långsiktigt, inte bry mig om dags-svajen så mycket.

200$ om 12 månader? Kanske.
 

mega

Rolex
Hur tror ni Bitcoin och övriga gänget beter sig vid större oro på börsen? Kan det bli eller är det redan nya guldet/spelare vid sidan av guldet?

Vid tidigare oro har folk sökt sig till guldet. Spontana känslan (spekulation) är att folk kommer söka sig till kryptovaluta också nästa gång.
Jag tror tvärtom, guld är fortfarande det som gäller när det blir skakigt på marknaderna. Att handla med kryptovalutor är 100% spekulation och kan enligt mig inte klassas som en investering eller ett säkert sätt att behålla pengars värde då marknaden tar helt sjuka skutt på även väldigt kort tid.
Dessutom kan ju en valuta bli fullständigt ointressant över natten och helt dö ut.
Intressant fråga tycker jag. Vad tycker/tror ni andra?
 

SSL

Audemars
Jag tror tvärtom, guld är fortfarande det som gäller när det blir skakigt på marknaderna. Att handla med kryptovalutor är 100% spekulation och kan enligt mig inte klassas som en investering eller ett säkert sätt att behålla pengars värde då marknaden tar helt sjuka skutt på även väldigt kort tid.
Dessutom kan ju en valuta bli fullständigt ointressant över natten och helt dö ut.
Intressant fråga tycker jag. Vad tycker/tror ni andra?

Ja volatiliten är ett problem, sant.
 

Oew

Rolex
Neo har ju exploderat helt. Inte helt oväntat dock för den som har läst på och följt utvecklingen. Kineserna är galna i den. Jag köpte lite först vid $9 för någon månad sedan, och sedan när låg på $6 köpte jag på mig en hel del. Har trott stenhårt på den ända sedan de först meddelade att namnbytet skulle ske. Det är en sån där valuta som har potentialen att bli en stabil basvaluta i framtiden, vid sidan om BTC och ETH.

Nu blickar jag mest mot XRP. Lite nedgång på senaste och mycket horisontell rörelse, även när allt annt gick upp. Men jag tror fortfarande att den kommer explodera den med.
Du menar att den kommer explodera mer än de 3000% den redan gått upp?
 
Topp