• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Nu kör du ju dock halmdockeargumentation.
Vart har jag någonsin påstått att dollarn är bättre än Bitcoin? Du målar upp ett argument, som jag aldrig tagit i min mun, och slänger fram det som att jag sagt det? Därför kommer du inte ens att få ett svar på den frågan, för det är helt enkelt något som jag aldrig ens påstått.

Alla kryptovalutor kan påverkas av regleringar, men har lika hög fallhöjd som Bitcoin har idag. Skatt av Bitcoin löser man med samma sak som aktier och dylikt, dvs lagstifta och om en person inte rapporterar en vinstgivande försäljning blir det klassat som ett brott. Sedan är det upp till var och en om man vill begå brott eller ej.

Bitcoin är sämre än andra valutor för att den är långsam och dyr. Det har jag redan förtydligat tidigare.
Du använder uttrycket halmdockeargumentation helt fel. Det var blott en följdfråga på din tidigare fråga. Försökte inte på något sätt göra en nidbild av dig och argumentera mot den. Du borde ge exempel på vad för regleringar som skulle kunna stoppa Bitcoin istället för att spy ut lösa antaganden.

Jag ställde frågan "Varför är dollarn bättre än Bitcoin?". Du sa faktiskt att skatter kommer vara en stötesten för Bitcoin. Och USA är ett av världens största länder. Skatt innebär att bland annat USA skulle kräva deras FIAT-valuta som nu är amerikansk dollar av konsumenten som använder Bitcoin. Därför frågar jag dig varför t.ex. dollarn är bättre än Bitcoin? Du påpekar indirekt att Bitcoin är underordnad till FIAT-valutor när du säger att skatt är ett black om foten för dess framgång. Märker att du har 0 koll ju mer vi pratar.

Trodde verkligen att du visste vad du pratade om först men det är verkligen inte givande att diskutera med dig, dessutom skulle det bara legitimera din inkompetens.

Du använder uttrycket halmdockeargumentation helt fel. Det var blott en följdfråga på din tidigare fråga. Försökte inte på något sätt göra en nidbild av dig och argumentera mot den. Du borde ge exempel på vad för regleringar som skulle kunna stoppa Bitcoin istället för att spy ut lösa antaganden.

Jag ställde frågan "Varför är dollarn bättre än Bitcoin?". Du sa faktiskt att skatter kommer vara en stötesten för Bitcoin. Och USA är ett av världens största länder. Skatt innebär att bland annat USA skulle kräva deras FIAT-valuta som nu är amerikansk dollar av konsumenten som använder Bitcoin. Därför frågar jag dig varför t.ex. dollarn är bättre än Bitcoin? Du påpekar indirekt att Bitcoin är underordnad till FIAT-valutor när du säger att skatt är ett black om foten för dess framgång. Märker att du har 0 koll ju mer vi pratar.

Trodde verkligen att du visste vad du pratade om först men det är verkligen inte givande att diskutera med dig, dessutom skulle det bara legitimera din inkompetens.
Nej, det gör jag inte. Jag har aldrig sagt att dollarn är bättre än bitcoin, men du insinuerar att jag har gjort det.
Jag har redan sagt varför Bitcoin kommer att misslyckas. Det är för långsamma överföringar och för höga avgifter. Några frågor på det?
Hur det sedan går för FIAT och jämförelse mellan FIAT och bitcoin är en helt annan fråga som jag inte ens är intresserad av att diskutera, för läget är för osäkert där.
Fiat kan försvinna, eller så kan det utvecklas, eller så är det kvar som det varit. Det kan vara så att vi byter med kossor istället i framtiden, vad fan vet jag? Kryptovalutor är här för att stanna, men Bitcoin är en av de sämsta valutorna.

För mig är att argumentera för Bitcoin över andra kryptovalutor ungefär som att föredra en macbook från 2000 över en macbook air från 2017. Visst var macbooken från 2000 bra när den kom, men nu finns det bättre datorer och då är det inte logiskt att köpa macbooken från 2000. Sedan får du väl tycka precis vad du vill om min kompetens, det rör mig inte i ryggen. Själv har du inte presenterat ett enda vettigt argument till varför Bitcoin är en bra kryptovaluta, förutom att det är många som gräver i dagsläget. Det var många som bytte med tulpaner innan tuplankrisen också, så det är inget argument för att det är vettigt. Flockmentalitet är typiskt för bubblor och det är vad jag upplever har pushat upp Bitcoin. Folk skriver HODL!!! och tror att den kommer gå upp i all oändlighet. Det är inte rimligt. Den är för dålig för det.

Bitcoin är för långsamt redan idag. Finns valutor som gör en transaktion på ett par sekunder redan idag och till 1/100 av priset. Varför är Bitcoin bättre? Ologiskt.
Men visst, jag kanske har fel, dock har du inte presenterat något argument som övertygat mig, förutom då att säga att jag är dum i huvudet och inte kan någontin om kryptovalutor. Men om så är fallet, då är det väl bara att pumpa in dina pengar i Bitcoin och skratta hela vägen till banken? Vi kan ju jämföra våra kryptoplånböcker om fem år om du vill?

Det här är lästvärt. https://www.cryptocoinsnews.com/700-million-stuck-115000-unconfirmed-bitcoin-transactions/

Verkar som om det är Etherium som rusar nu...
Började imorse, vi får väl se vad som händer under dagen.

Screen Shot 2017-11-14 at 9.29.10 AM.png

Kan någon vettig själ hjälpa en okunnig? För några dagar sen handlade jag lite ETH via Avanza, ligger ca 10% plus i skrivande stund.
Är det någon skillnad på handeln där mot exempelvis Kraken?

Kan någon vettig själ hjälpa en okunnig? För några dagar sen handlade jag lite ETH via Avanza, ligger ca 10% plus i skrivande stund.
Är det inte certifikat man handlar på Avanza?
Alltså inte riktiga BTC/ETH?
Typ som att handla olja eller guld på Avanza, dom har certifikat på produkterna men inte guldtackor eller oljefat.
Rätta mig om jag har fel...
Kan tänka mig att nackdelen är astt det inte är speciellt i realtid och att dom dessutom tar en avgift förutom själva handelsavgiften.

Det du köpt är ett certifikat med motpartsrisk och eventuella villkor som man bör läsa innan köp.
Så, ja, det är skillnad på handeln både i likviditet och det faktum att det inte är ETH du köpt. Men visst kan det vara ett bra sätt att exponera portföljen mot krypto utan att hålla på med Kraken och dylika sajter som kraschar så fort det blir lite volym...

Är det inte certifikat man handlar på Avanza?
Alltså inte riktiga BTC/ETH?
Typ som att handla olja eller guld på Avanza, dom har certifikat på produkterna men inte guldtackor eller oljefat.
Rätta mig om jag har fel...
Kan tänka mig att nackdelen är astt det inte är speciellt i realtid och att dom dessutom tar en avgift förutom själva handelsavgiften.
Korrekt. Samt motpartsrisken och eventuellt en valutaeffekt, beroende på certifikat.
Men man läser ju prospektet innan man köper. ;)

Det du köpt är ett certifikat med motpartsrisk och eventuella villkor som man bör läsa innan köp.
Så, ja, det är skillnad på handeln både i likviditet och det faktum att det inte är ETH du köpt. Men visst kan det vara ett bra sätt att exponera portföljen mot krypto utan att hålla på med Kraken och dylika sajter som kraschar så fort det blir lite volym...
Det är ju också annorlunda skatterättsligt eftersom du kan köpa det via isk

Tror mycket har flyttats till BTC som går mot nytt rekord igen.

Edit: fast nu kollade jag på kraken och där ligger btc fortfarande på runt 7300 , sjukt hur mycket det skiljer mellan olika exchanges.
Är du säker på att du jämför med samma valutor, USD/EUR ?
USD och EURO ligger ganska lika prismässigt så det är lätt att missa.

Ja du ha rätt, kollar man på BTC så ligger Bitfinex vs Kraken USD 7379 vs USD 7349.
Har tänkt på detta tidigare, då har det inte skiljt så mycket. Nästan så man tjänar pengar på att flytta runt mellan platformar. Flytt av BTC tar ca 20 minuter.
Nu börjar jag få ideer... Man kanske inte skall tradea utan bara flytta runt pengarna :p

Ja du ha rätt, kollar man på BTC så ligger Bitfinex vs Kraken USD 7379 vs USD 7349.
Har tänkt på detta tidigare, då har det inte skiljt så mycket. Nästan så man tjänar pengar på att flytta runt mellan platformar. Flytt av BTC tar ca 20 minuter.
Nu börjar jag få ideer... Man kanske inte skall tradea utan bara flytta runt pengarna :p
Bara att låna upp ett par miljoner och utnyttja arbitraget mellan handelsplatserna. Vad kan gå snett?;)

Wow. Varför du snöar in på att köpa "finansprodukter" från obskyra "rådgivare" är något oklart men om du tror att "enda möjligheten till riskspridning" är indexfonder med "höga avgifter som äter upp allt" så förstår jag att vi har olika inställning.
Du har helt rätt i att finansbranschen lever på folks okunskap men du uppvisar i övrigt rejäla kunskapsluckor i den korta text du skriver. Kanske bäst att styra bort från börsen för där luras ju alla...det finns inga gratisluncher men lite egen hjärngympa har ingen dött av.
Lycka till med trisslotterna!
Så du menar att SEB och Skandias pensionsförsäkringar är obskyra? Jag tror du inte riktigt läser vad jag skriver. Men eftersom du uppenbarligen jobbar i finansbranschen så har du en ganska tråkig attityd mot icke insatta.

Så du menar att SEB och Skandias pensionsförsäkringar är obskyra? Jag tror du inte riktigt läser vad jag skriver. Men eftersom du uppenbarligen jobbar i finansbranschen så har du en ganska tråkig attityd mot icke insatta.
Nej jag jobbar inte i branschen men det behöver man inte för att hitta direkta fel i en del påståenden som gjordes.
Det bästa du kan göra om du är icke insatt är attt läsa på lite. Det finns gott om bra information som inte är förklädd försäljning vilket de flesta av storbankernas produkter är.

50.000 SEK att investera, behöver dom om 2 år. Sprida ut bland olika valutor eller köra all in på tex bitcoin?
Investera och kryptovalutor går inte ihop. Snarare spekulera, eller chansa.
Behöver du pengarna om två år är det nog det sista du skall ge dig på. Jag kan inte tänka mig något som är osäkrare att spekulera i.
Bätte isf med aktier.
Skall du ändå hoppa på tåget så skulle jag rekommendera att du sprider riskerna. Går luften ur så kan många av dessa valutor sjunka ner till noll på ett par minuter.

Det måste vara godis att handla med kryptovalutor med tanke på volatiliteten. Just nu känns det som om man kan köpa vad som helst och sälja det dyrare om ett par dagar.
Det skall verkligen bli intressant att se vad som hänt om 2-3 år, om läget stabiliserat sig eller om det fortsätter uppåt pga att fler privatpersoner börjat spekulera.
Jag tycker även att många "skitvalutor" borde försvunnit, men det brukar sällan följa logikens lagar...

Tillbaka
Topp