• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Aldrig åkt med på BTC-tåget, rätt baissad till detta i sin helhet. Klart är man ju lite avundsjuk på er som tjänat grova pengar på detta. Tycker det är sjukt kul att jämföra Googles statistik på sökningar kring "How to trade bitcoin?" och kursen på BTC som stämmer rätt väl överrens. Man ser ju onekligen ett visst mönster ;)
btc1.png
btc2.png

Har du hört något nytt om Electroneum? Såg att de är nere nu

Läste lite om det på reddit, verkade ändå bra.
Dom blev ddosade när dom skulle släppa på ICO-coinsen så dom håller på koda om en hel del för att kunna göra det säkert. Förhoppningsvis kommer vi åt våra mynt vilken dag som helst. Försäljningen av minade coins ser ju såklart lovande ut än så länge men utbudet kommer öka rejält när det väl släpps så en rejäl setback räknar jag med initialt.

Har hela mitt innehav sedan några månader bara i mini-Micro-valutor, vilket gör att det inte har gått lysande efter senare rushen på BTC. Så man sitter här och väntar och hoppas på en ordentlig nedgång, så folk blir rädda och säljer sina BTC och hoppar på mina mini-Micro-valutor. :D

Jag ger dig den år och du är rik bror. För ingen spottar verser som du här där vi bor.
Har hela mitt innehav sedan några månader bara i mini-Micro-valutor, vilket gör att det inte har gått lysande efter senare rushen på BTC. Så man sitter här och väntar och hoppas på en ordentlig nedgång, så folk blir rädda och säljer sina BTC och hoppar på mina mini-Micro-valutor. :D
Altcoins kommer rusa.

Tycker dom flesta välkända altcoins gått ordentligt uppåt under veckan. En del runt 10-20%. Detta från att ha stått still i en evighet känns det som.
Frågan om är om dom gör en till rusning eller går nedåt igen i närtid?

Tycker det är overkligt mycket projekt som startas, och det är grymt svårt att avgöra vilka som är bättre än andra.
Läste några inlägg och tycker att dom fick väldigt lite mothugg... Ofta brukar communityn skjuta ut sig när dom stora drakarna går in i små projekt.
Tycker det här projektet liknar ripple avs. funktionalitet, men det är svårt att avgöra om det är en bättre teknisk lösning.

Bitcoin nere på under 7000 igen nu
Allt verkar ha dippat lite. BTC var ruskigt nära 8000 förra veckan.
Har sålt av det mesta och sitter och klurar på vad man skall köpa in sig i om det går ner lite mer...
Handlar inte för några gigantiska summor, ett par tusenlappar per valuta, ca 5-8 valutor, dom mest välkända.
Blir ungefär 2-3 affärer per vecka med perioder av fullständig inaktivitet.
Hur ser era kryptovanor ut?

Bitcoin cash nådde precis 1450$..

Jahapp... då har man missat det tåget med då... Känns som om jag satsar på fel hästar hela tiden nu när det gäller detta med Crypto valutor, visst ligger +30% totalt men ändå inget mot vad vissa fått till. Var lättare när jag bara höll på med LTC och thats it..
Vad är det nu man bör hålla ögonen öppna för tycker ni; ska man kanske ändå satsa på BTC i långa loppet, har kanske Bitcoin Cash mer att ge ändå eller andra tankar som ni vill dela med er av?

Verkar som om den tilltänkta forken som skulle ske den runt den 16:e kom av sig. Därav att Bitcoin går ner till mer "normala" nivåer igen.
Men varför rusar Bitcoin Cash?

Funderar på att börja med mining med min gamingdator, jag har ingen elräkning i mitt boende så behöver inte bry mig. Vilken rekommenderar ni? Etherium?

Koreaner tok-köper Bitcoin cash. Gillar inte idén med att öka storleken på ett block för att klämma in fler betalningar. Det blir bara svårare för små mining pooler och vips så styr stora företag miningen - mindre decentralisering. Dessutom är att öka blockstorleken bara en fördröjning av problem.

Jag personligen tror att skalbarhetsproblem kommer lösas av BTC-communityt och vi kommer se sjuka ökningar av BTC om bara en månad. För er som tror att det är försent att köpa BTC tror fel.

Det värsta är att det är ju omöjligt att handla när det är lite rörelse eftersom kraken kraschar konstant. Man får då vackert titta på tills allt är över. Känns lite som aktiehandel på 80 talet.

Verkar som om en del av dom större altcoins är på väg mot veckolägsta. Köpläge Etherium/Zcash/Litecoin?
Jag köpte lite grand alldeles nyss men var nog lite för ivrig, det sjunker fortfarande.
Gillar verkligen Bitfinex, kommer alltid in, snabbt som bara den och dom har en app som verkar ok. Finns det några nackdelar som ni ser det?

Någon som kan "candle bars" diagram får gärna förklara förresten :)

Screen Shot 2017-11-12 at 10.38.24 AM.png

Jag har inte koll, men tittar åtminstone ett par gånger per vecka vad som händer. Nu vet inte jag, men inlägg som "nu ligger BTC på XXXX dollar" tillför inte jättemycket. Det är klart, att en uppdatering för folk som inte är insatta kanske är kul, men ett par inlägg dagligen med kursändringen är ju helt meningslöst.

Kanske det är för att jag är bitter att jag väntade för länge och inte har några BTC alls.... ;)

Jag har inte koll, men tittar åtminstone ett par gånger per vecka vad som händer. Nu vet inte jag, men inlägg som "nu ligger BTC på XXXX dollar" tillför inte jättemycket. Det är klart, att en uppdatering för folk som inte är insatta kanske är kul, men ett par inlägg dagligen med kursändringen är ju helt meningslöst.

Kanske det är för att jag är bitter att jag väntade för länge och inte har några BTC alls.... ;)
Hehe, ja det svider allt lite

Jag tycker mer att det är anmärkningsvärt hur många som spekulerar handlöst och huvudlöst i någonting som de allra flesta är fullständigt inkapabla att förstå. Jag inser att det för de flesta nog är ett substitut till annan gambling, men det blir lite lätt fjantigt när vartannat inlägg inleds med "öh jag vet inte men köp detta eh blir grymt ju"

Jag tycker mer att det är anmärkningsvärt hur många som spekulerar handlöst och huvudlöst i någonting som de allra flesta är fullständigt inkapabla att förstå. Jag inser att det för de flesta nog är ett substitut till annan gambling, men det blir lite lätt fjantigt när vartannat inlägg inleds med "öh jag vet inte men köp detta eh blir grymt ju"

Jag håller med och är helt medskyldig. Har, på en god väns initiativ, köpt på mig lite, men jag ligger iaf några månadslöner plus, så jag ska inte klaga. Men alla pengar jag har lagt in har jag varit beredd att förlora också, det ska man nog vara.

Är skyldig till en del "kursinlägg" och det är mest för att jag är förvånad över den hysteriska volatiliteten i "kryptovalutorna". Ser helt klart alla insatser här som att spela på lotto eller hästar. Tyvärr är jag nog benägen att klassa all övrig "värdepappershandel" som lika spekulativ eftersom den uppenbarligen drivs av personer som lätt skulle sälja sin mor för pengar. Någon substansvärdering av börsbolag baserat på tillgångar, produktion, vinster etc har inte skett sedan 80-talet. Att proffsplacerare skulle göra något som gynnar sina kunders t.ex pensionsplaceringar är lika sannolikt som att det regnar köttbullar. De är bara intresserade av kortsiktig kommission som vaskas på närmaste champagnebar. Mina pensionsfonder från 90 talet på det urusla Skandia har ännu inte uppnått insatt kapital så kom inte och snacka att "långsiktigt går allt bra". Och nej jag är helt ointresserad av att aktivt förvalta mina pengar för jag har absolut noll intresse och ingen kunskap om vad som gör att aktie x är så jävla bra. Men sen ska man sälja fort som fan för tydligen hade direktör y satt på sin sekreterar osv, allt enligt ett inlägg på twitter. Eller så hade en påtänd utvecklare fått en drömvision om en app som gör att alla kan odla hasch själva. Lite så känns utvärderingskriterierna nu. Kort sagt en hysterisk följa john i sociala medier utan någon som helst koppling till verkligheten eftersom ingen varit utanför dörren de senaste tre åren. Självklart kan ryssarna styra alla val eftersom alla tror på sociala medier med noll faktagranskning. Så att lägga pengar på kryptovalutor, aktier, lotto eller liknande har ungefär samma chans att lyckas för den ointresserade medelsvensson som bara vill lägga undan lite pengar till pensionen. Sannolikt är den bästa placeringen att köpa aktier i företag som producerar varor som 25-30 åriga "finansvalpar" gillar att köpa.

Är skyldig till en del "kursinlägg" och det är mest för att jag är förvånad över den hysteriska volatiliteten i "kryptovalutorna". Ser helt klart alla insatser här som att spela på lotto eller hästar. Tyvärr är jag nog benägen att klassa all övrig "värdepappershandel" som lika spekulativ eftersom den uppenbarligen drivs av personer som lätt skulle sälja sin mor för pengar. Någon substansvärdering av börsbolag baserat på tillgångar, produktion, vinster etc har inte skett sedan 80-talet. Att proffsplacerare skulle göra något som gynnar sina kunders t.ex pensionsplaceringar är lika sannolikt som att det regnar köttbullar. De är bara intresserade av kortsiktig kommission som vaskas på närmaste champagnebar. Mina pensionsfonder från 90 talet på det urusla Skandia har ännu inte uppnått insatt kapital så kom inte och snacka att "långsiktigt går allt bra". Och nej jag är helt ointresserad av att aktivt förvalta mina pengar för jag har absolut noll intresse och ingen kunskap om vad som gör att aktie x är så jävla bra. Men sen ska man sälja fort som fan för tydligen hade direktör y satt på sin sekreterar osv, allt enligt ett inlägg på twitter. Eller så hade en påtänd utvecklare fått en drömvision om en app som gör att alla kan odla hasch själva. Lite så känns utvärderingskriterierna nu. Kort sagt en hysterisk följa john i sociala medier utan någon som helst koppling till verkligheten eftersom ingen varit utanför dörren de senaste tre åren. Självklart kan ryssarna styra alla val eftersom alla tror på sociala medier med noll faktagranskning. Så att lägga pengar på kryptovalutor, aktier, lotto eller liknande har ungefär samma chans att lyckas för den ointresserade medelsvensson som bara vill lägga undan lite pengar till pensionen. Sannolikt är den bästa placeringen att köpa aktier i företag som producerar varor som 25-30 åriga "finansvalpar" gillar att köpa.
Det här är ju bitvis rent svammel.
Om du på fullaste allvar tror att krypto, lotto och aktiemarknaden har samma chanser att generera värde till dig så är du snett på det.
Lotto vet du säkert själv att oddsen suger.
Krypto är ett spekulationsmedel och har likt fiatvaluta inget inneboende värde. Det genererar heller inget värde.
Investeringar i börsnoterade bolag däremot, det är något annat och kommer över tid göra dig rikare - om du undviker fällorna.
Påfalllande ofta är det vänstersympatisörer som har blivit blåsta av någon "professionell" förvaltare som uttrycker denna hållning.
Investerar man långsiktigt i en bred korg etablerade bolag som genererar vinst, betalar utdelning och växer (tänk stora delar av OMXS30) så är det osannolikt att man kommmer fattigare ur det. Försöker man däremot pricka in nästa FING eller lägger sina pengar i händerna på en diskretionär pensionsförvaltare, ja då kanske det är lika bra att skaffa sig en god man direkt.

Tillbaka
Topp