• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Men vart förvarar man sin hardwallet? Bankfack?
Som @Zandibar skriver behövs en pinkod för att kunna göra något. Med en Ledger Nano S har man 3 försök att pricka rätt, sen factory resetar den sig. Så länge inte en kryptovalutarånare sätter en pistol mot ditt huvud och ber dig föra över alla dina bitcoins till honom är du safe med att ha den hemma.

Allt ner ganska mycket idag, förutom Bitcoin som stiger precis som vanligt någon eller några tusen dollar per dag.
IOTA ner 30%.
Har man missat nåt?
Kan vara läge att hoppa in för er som tvekar och ändå tänker hoppa på. Försök pricka vändningen bara...

Vad händer med Kraken? De är riktigt snabba på att ta emot min överföring, men har inte kunnat lägga en order på över 2 veckor...

Vad händer med Kraken? De är riktigt snabba på att ta emot min överföring, men har inte kunnat lägga en order på över 2 veckor...
Enorma kapacitetsproblem trots total avskalning av funktionalitet.
Det brukar gå så småningom om man reloadar sidan 234345 gånger. Om man inte krossat musen mot någonting hårt eller sprängt ett blodkärl innan vill säga.

Lämnade Kraken för ett tag sedan. Riktigt kass sida.

Det brukar gå så småningom om man reloadar sidan 234345 gånger. Om man inte krossat musen mot någonting hårt eller sprängt ett blodkärl innan vill säga.
Vill väldigt gärna rensa mitt Kraken konto, den dagen..
Har nu öppnat ett konto hos Coinbase, som har en väldigt fin sida - dock dyra(?) och även tråkigt med endast BTC, ETH och LTC.
Har även öppnat ett konto hos Bitfinex, är det något ni använder?

Har nu öppnat ett konto hos Coinbase, som har en väldigt fin sida - dock dyra(?) och även tråkigt med endast BTC, ETH och LTC.

Tkr Coinbase e OK om man värdesätter en smidig plattform. Men som du säger så är det trist att man bara kan handla dom 3. Sägs dock att det kmr endel nya valutor till CB under 2018, förmodligen endel från top 10 iaf. Som du säger är CB dyrt, men tkr ändå fyller bra funktion på marknaden, många som inte orkat handla annars kommer nu igång med CB.

Bitfinex upplever jag som bra, finns många valutor, enkelt att handla när man väl fått häng på det osv. Helt klart värt att testa imo! Många konton som blev hackade på just Bitfinex för nåt år sen, så ett måste att ha en ordentlig wallet och ej storea där.

Senast ändrad:
Bitfinex kör jag med just nu. Funkat bra än så länge.

Men vart förvarar man sin hardwallet? Bankfack?
Skulle avråda från bankfack. Ha den hemma någonstans så att du kan använda den när du vill. Den är värdelös utan pinkod. Däremot ska man vara försiktig med det fysiska pappret där man skrivit ner ens recovery keys. De bör sparas i bankfack istället!
Kommer ni ihåg en medlem som blev rånad i sitt hem för ett tag sedan, rånaren trodde att det fanns värdefulla klockor i hemmet och forsökte få med sig dessa under pistolhot. Rånaren hade såklart trålat dessa sidor och hittat sitt offer. Så visst är det en god idé att förvara sin hard wallet i bankfack.

Kommer ni ihåg en medlem som blev rånad i sitt hem för ett tag sedan, rånaren trodde att det fanns värdefulla klockor i hemmet och forsökte få med sig dessa under pistolhot. Rånaren hade såklart trålat dessa sidor och hittat sitt offer. Så visst är det en god idé att förvara sin hard wallet i bankfack.
Enligt den logiken ska man ha ens betalkort och bankdosa i bankfack..

Är det bökigt att få ut pengarna från Coinbase? Köpte lite med mastercardet för skojs skull men det lär ju vara svårare att få tillbaka pengarna till samma konto man köpte ifrån?

Är det bökigt att få ut pengarna från Coinbase? Köpte lite med mastercardet för skojs skull men det lär ju vara svårare att få tillbaka pengarna till samma konto man köpte ifrån?
nej väldigt enkelt man behöver bara verifiera sitt bankkonto genom att sätta in pengar hos coinbase genom utlandsbetalningar.
köp bitcoin kommer att nå 20000dollars innan jul;)

Bitcoin ligger just nu på 17 400 $ på cex.io och 15 100 på bitfinex.. Hur kan det skilja så mycket?

+1

Och senaste två veckorna har det blivit värre. Omöjligt att göra något via solen utan att reloada 4009ggr

1000 upp idag? Vad händer?

Skärmavbild 2017-12-06 kl. 12.32.06.png
EB7A4ABC-CFEA-4B84-B5AD-A011F641F569.png

Jag gillar idén med Bitcoin och hoppas att det blir kvar, men nu pratar ju varenda shomme om att de ska investera. Varningslampan blinkar.

När jag förstod att en Bitcoin-transaktion drar 80kWh så insåg jag att det bara är en tidsfråga innan värdet på en Bitcoin är ca 0. Effektivare kryptovalutor kommer att konkurrera ut den till 100%. Synd att det inte verkar finnas något sätt att korta Bitcoin på Avanza / Nordnet för jag orkar inte skapa något konto på tex Bitfinex.
(Jag skulle dock vänta med att blanka tills marknaden visar nedåtrörelse. Upptrenden verkar urstark)

Boys. Säg att man vill köpa IOTA. Hur gör man lättast? Förklara för en som fattar 0. Jag har SEK och en dator :D
Jag har ett konto på Bitfinex sen förut men orkar inte göra hela registreringen av bank. Kan man köpa Bitcoins någonstans och föra över till Bitfinex?

Boys. Säg att man vill köpa IOTA. Hur gör man lättast? Förklara för en som fattar 0. Jag har SEK och en dator :D
Jag har ett konto på Bitfinex sen förut men orkar inte göra hela registreringen av bank. Kan man köpa Bitcoins någonstans och föra över till Bitfinex?
Yes, du kan köpa bitcoins eller ethereum och föra över dit. Sen kan du handla IOTA med dessa på bitfinex.

Jag köpte själv via kraken och förde över dit. Gjorde en banköverföring till kraken.

Du kan annars köra cex.io och coinbase.. Dock behöver du verifiera hos dessa med. Lite enklare och snabbare än bitfinex.
ok så jag skapar ett konto på coinbase (detta är ingen börs?) och sedan har jag BTC där. Hur gör jag sen? Hur gör jag överföringen? Laddas BTC ner till mig o sen upp till Bitfinex?

ok så jag skapar ett konto på coinbase (detta är ingen börs?) och sedan har jag BTC där. Hur gör jag sen? Hur gör jag överföringen? Laddas BTC ner till mig o sen upp till Bitfinex?
Nej, du för över direkt från coinbase till bitfinex. Du skapar en deposit address hos bitfinex som du sedan för över till från coinbase. Tänk dock på att du kommer förlora lite på att köpa hos coinbase, deras "euro" exchange rate ligger högre än de flesta andra. Dessutom tar de även ganska höga avgifter vid insättning med kredit/debitkort. Blir billigare att köra en banköverföring till exempelvis kraken, men tar självklart också längre tid.

Nej, du för över direkt från coinbase till bitfinex. Du skapar en deposit address hos bitfinex som du sedan för över till från coinbase. Tänk dock på att du kommer förlora lite på att köpa hos coinbase, deras "euro" exchange rate ligger högre än de flesta andra. Dessutom tar de även ganska höga avgifter vid insättning med kredit/debitkort. Blir billigare att köra en banköverföring till exempelvis kraken, men tar självklart också längre tid.
ok tack för tålamodet. :D Kanske bäst att göra en överföring direkt till Bitfinex då. Ska titta på det.

När jag förstod att en Bitcoin-transaktion drar 80kWh så insåg jag att det bara är en tidsfråga innan värdet på en Bitcoin är ca 0. Effektivare kryptovalutor kommer att konkurrera ut den till 100%. Synd att det inte verkar finnas något sätt att korta Bitcoin på Avanza / Nordnet för jag orkar inte skapa något konto på tex Bitfinex.
(Jag skulle dock vänta med att blanka tills marknaden visar nedåtrörelse. Upptrenden verkar urstark)

Jag håller med om att "framtidens krypto" måste vara energieffektiv. Jag undrar hur man kan se olika valutors transaktionskostnad på ett överskådligt sätt?
Sen tycker jag 80 kWh låter mycket (men inte att du har fel, eftersom jag inte vet).

Nu blir det blottande av okunskap här, varsågod och invänd ni som kan det här...
En bitcointransaktion verkar ta 3-4 minuter.
80 kWh är (väl?) samma som en förbrukning på 1,2 miljoner watt under fyra minuter. Om vi tar i från tårna med en rejäl dator med stor skärm så förbrukar den (typ?) 250 W. Då ska alltså 4800 datorer jobba fullt under dessa minuter för att genomföra transaktionen?
Eller, om jag hittar på litet, om det är 500000 datorer aktiva i hanteringen av transaktionen, tar varje transaktion upp nästan en tiondel av dessas förbrukning under 4 min?

Som sagt, det här är bara gymnasiematte och antaganden, så jag tar gärna emot förklaringar!

Jag håller med om att "framtidens krypto" måste vara energieffektiv. Jag undrar hur man kan se olika valutors transaktionskostnad på ett överskådligt sätt?
Sen tycker jag 80 kWh låter mycket (men inte att du har fel, eftersom jag inte vet).

Nu blir det blottande av okunskap här, varsågod och invänd ni som kan det här...
En bitcointransaktion verkar ta 3-4 minuter.
80 kWh är (väl?) samma som en förbrukning på 1,2 miljoner watt under fyra minuter. Om vi tar i från tårna med en rejäl dator med stor skärm så förbrukar den (typ?) 250 W. Då ska alltså 4800 datorer jobba fullt under dessa minuter för att genomföra transaktionen?
Eller, om jag hittar på litet, om det är 500000 datorer aktiva i hanteringen av transaktionen, tar varje transaktion upp nästan en tiondel av dessas förbrukning under 4 min?

Som sagt, det här är bara gymnasiematte och antaganden, så jag tar gärna emot förklaringar!
Det verkar rimligt. Det är grymt många datorer inblandade och det maximala antalet transaktioner är 7 per sekund för bitcoinprotokollet.

Tillbaka
Topp