• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Jag håller med om att "framtidens krypto" måste vara energieffektiv. Jag undrar hur man kan se olika valutors transaktionskostnad på ett överskådligt sätt?
Sen tycker jag 80 kWh låter mycket (men inte att du har fel, eftersom jag inte vet).

Nu blir det blottande av okunskap här, varsågod och invänd ni som kan det här...
En bitcointransaktion verkar ta 3-4 minuter.
80 kWh är (väl?) samma som en förbrukning på 1,2 miljoner watt under fyra minuter. Om vi tar i från tårna med en rejäl dator med stor skärm så förbrukar den (typ?) 250 W. Då ska alltså 4800 datorer jobba fullt under dessa minuter för att genomföra transaktionen?
Eller, om jag hittar på litet, om det är 500000 datorer aktiva i hanteringen av transaktionen, tar varje transaktion upp nästan en tiondel av dessas förbrukning under 4 min?

Som sagt, det här är bara gymnasiematte och antaganden, så jag tar gärna emot förklaringar!
Som jag förstår det tar det ca 10 minuter att göra en transaktion. Jag har kollat på några miners, tex AntMiner förbrukar >1200 watt.

Bitcoin konsumerar mer el än 20 europeiska länder. 0.13% av världens el går till att bryta bitcoin. Årlig förbrukning 29,05 twh :cigar:
https://www.nyteknik.se/energi/bitcoin-drar-mer-el-an-20-europeiska-lander-6885603
Känner personligen 4 personer som gått in med över 100k på bitcoin utan att ha någon koll på hur den funkar. Frågan är hur länge till den kan fortsätta uppåt innan vi ser en stor krasch. När kommer folk sluta gå in med pengar på den/börja ta ut sina pengar?

Känner personligen 4 personer som gått in med över 100k på bitcoin utan att ha någon koll på hur den funkar. Frågan är hur länge till den kan fortsätta uppåt innan vi ser en stor krasch. När kommer folk sluta gå in med pengar på den/börja ta ut sina pengar?

Svårt att säga men småinvesterare som går in nu för ca 10.000 sek gör ju det för att spara långsiktigt. Detta dränerar marknaden på coins vilket driver upp priset nåt vansinnigt. 20.000 personer i Sverige äger bitcoin idag. Tänk 100.000 personer om ett år. Antag att de 80.000 nya kunderna lägger in 10.000 var vilket ger 800.000.000 sek av köpkraft att suga ut ur börserna. Det är bara för Sverige. Det finns för få bitcoins helt enkelt.
1 miljon sek för en bitcoin är inte längre nån fantasi utan snarare en fråga om när.
Dollarparitet nådd, guldparitet nådd, nästa är Lamborghini-paritet.

Ingen som tror på ether? Kommer denna valuta öka när bitcoin faller på måndag när jänkarna börjar blanka?
Jodå har alltid både varit klart mer intresserad av ETH än BTC och därför även legat mycket tyngre i det.

Problemet med Bitcoin som det är nu är att det drar ner värdet på i stort sett alla cryptovalutor när det väl faller. Det kombinerat med att folk skyfflar in pengar i något som uppvisar stora problem bådar inte gott.

Jodå har alltid både varit klart mer intresserad av ETH än BTC och därför även legat mycket tyngre i det.

Problemet med Bitcoin som det är nu är att det drar ner värdet på i stort sett alla cryptovalutor när det väl faller. Det kombinerat med att folk skyfflar in pengar i något som uppvisar stora problem bådar inte gott.
Man kan inte riktigt jämföra ether/ethereum med Bitcoin. Ethereum är centraliserat och deras mål är inte att konkurrera ut Bitcoin utan bli en s.k. world computer.

Tycker inte det är bra att Bitcoinnätet tar upp så mycket elektricitet men det är hela grejen med Bitcoin det ska inte vara lönt att angripa det. Safety first.

Tror det kommer bli lite bättre med el-förbrukningen när alla bitcoins är minade. Men tror också att Bitcoin kommer bli som det nya guldet. Man kommer inte göra transaktioner med det utan bara ha det som en värdetillgång. Tror inte heller Iota blir stort då det är för centraliserat. Tror mer på att Litecoin eller Monero kommer axla rollen som FIAT-pengar haft.

Det bästa vore ju att allt skulle ha sin egna krypto, jag tänker t.ex. att Burger King har Whopper Coin och så vidare, men det är långt dit. Nu tog jag Burger King och Whopper coin som exempel för att det har börjat användas i Ryssland =)

Rookie fråga, men finns inte risken att mängden bitcoins minskar med tiden när folks servar, USB stickor etc tappas bort eller kraschar?

Rookie fråga, men finns inte risken att mängden bitcoins minskar med tiden när folks servar, USB stickor etc tappas bort eller kraschar?
De försvinner inte. Blir mer som att man har grävt ner sina pengar men aldrig hittar dem. De finns kvar men ingen använder dem.
Sen är jag ingen expert så jag kan nog ha missförstått detta.. :p

Måste säga att bitfinex har den krångligaste registreringen enligt mig. Iaf av det jag har testat
Reggade mig idag, verifieringen är inte att leka med :dead:

De försvinner inte. Blir mer som att man har grävt ner sina pengar men aldrig hittar dem. De finns kvar men ingen använder dem.
Sen är jag ingen expert så jag kan nog ha missförstått detta.. :p
Försvinner som i att försvinner ifrån marknaden. Valutareserven blir ju inte mindre om folk tappar bort sina pengar, men mängden tillgängliga BC om det inte tillkommer nya.

Om jag har förstått konceptet rätt i att det faktiskt är ett begränsat antal totalt.

Någon som har koll på om det var en smart idé att köpa mark i Second Life? Hur har de investeringarna gått i långa loppet?

https://www.forbes.com/sites/omriba...w-life-into-virtual-real-estate/#55d38668511e
Det jag försöker säga är att jag inte förstår varför man i långa loppet kommer kunna ta betalt för en digital resurs, som i princip är oändlig. Vad har bitcoin som gör att det inte kan ersättas med någon annan kryptovaluta?

Det jag försöker säga är att jag inte förstår varför man i långa loppet kommer kunna ta betalt för en digital resurs, som i princip är oändlig. Vad har bitcoin som gör att det inte kan ersättas med någon annan kryptovaluta?
Klart Bitcoin kan ersättas, vilket den med största sannolikhet kommer göras i framtiden. Frågar är bara när, för att just nu går folk in blint med pengar på BTC utan att förstå hur den fungerar. Finns redan idag många andra kryptovalutor som rent tekniskt är "bättre", men det är inget köparna bryr sig om. De flesta köper som sagt endast på grund av hype.
Steam gick ut med för några dagar sedan att de inte längre tar BTC som betalningsmedel vid köp. Detta borde vara en supernegativ nyhet. Men icke sa Nicke, BTC gick upp 20% istället.

Klart Bitcoin kan ersättas, vilket den med största sannolikhet kommer göras i framtiden. Frågar är bara när, för att just nu går folk in blint med pengar på BTC utan att förstå hur den fungerar. Finns redan idag många andra kryptovalutor som rent tekniskt är "bättre", men det är inget köparna bryr sig om. De flesta köper som sagt endast på grund av hype.
Steam gick ut med för några dagar sedan att de inte längre tar BTC som betalningsmedel vid köp. Detta borde vara en supernegativ nyhet. Men icke sa Nicke, BTC gick upp 20% istället.
Har du tips på något rimligt prissatt företag / aktie som är teknikfokuserat, dvs som i framtiden kan tjäna pengar på tekniken blockchain, och inte är en investering i den skenande bitcoin-värderingen?

Läste häromdagen att det skulle släppas futures i Bitcoin under december, så då är det bara att gå kort om du tror på det!
Jag läste också det. Jag har handlat derivat på stockholmsbörsen men tror inte att man kommer att kunna handla de här derivaten hos de svenska nätmäklarna. I vart fall så ska man nog invänta att btc visar svaghet innan man bettar på nedgång.

Jag läste också det. Jag har handlat derivat på stockholmsbörsen men tror inte att man kommer att kunna handla de här derivaten hos de svenska nätmäklarna. I vart fall så ska man nog invänta att btc visar svaghet innan man bettar på nedgång.
Och nu ser den väldigt svag ut. Nu tror jag det är källaren som gäller för BTC.

Vad använder ni för sidor för att köpa BTC? Själv kör jag på Coinbase och funderar på när jag ska trycka in ännu mer pengar. Känns som det kan vara bra att vänta lite och se ifall den går ner till under 10000 USD igen.

Vad använder ni för sidor för att köpa BTC? Själv kör jag på Coinbase och funderar på när jag ska trycka in ännu mer pengar. Känns som det kan vara bra att vänta lite och se ifall den går ner till under 10000 USD igen.
Jag kör Bitfinex. Började på Kraken men höll på att få magsår eftersom det är så segt. Tror du BTC kommer att dippa under 10k? Det har den inte gjort hittills.
Jag tror bara den kommer nå ner dit när bubblan exploderar...
Har ni andra handlat nu när allt varit nere på låga nivåer? Jag handlade lite men alldeles för tidigt (dyrt).
Känns som om alla hållt andan i denna tråd senaste dygnet :)

Hoppade på hypetåget (Bitcoin) idag, lite sent påtänkt dock. Har tänkt köpa in mig rätt länge men inte kommit till skott. :banghead:
Förra månaden kändes det för sent men jag har grämt mig som fan på att jag inte köpt så idag köpte jag ändå.

Hoppade på hypetåget (Bitcoin) idag, lite sent påtänkt dock. Har tänkt köpa in mig rätt länge men inte kommit till skott. :banghead:
Förra månaden kändes det för sent men jag har grämt mig som fan på att jag inte köpt så idag köpte jag ändå.

Beroende på vilken horisont du ser investeringen så kan det bli hur bra som helst. Välkommen ombord :)

Tillbaka
Topp