• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Om man spred ut 1000$ på top 10 valutorna efter market cap den 1:a januari 2017...

photo_2017-12-11_11-26-37.jpg

Får jag fråga varför man väljer att köpa certifikat istället för "the real deal"? (Ärlig fråga, försöker inte vara dryg)

Nackdelen är väl typ att man inte får ta del av t ex när de gjorde en fork.
Sen att man inte kan annvända sig av BTC för att köpa något.
Vet inte hur stor skillnaden är om man vill göra en snabb försäljning om det börjar rasa, det vet nog andra bättre
Via Avanza kommer det en utbetalning efter fork. Hur mycket eller när vet dom dock ej.

Nackdelen är väl typ att man inte får ta del av t ex när de gjorde en fork.
Sen att man inte kan annvända sig av BTC för att köpa något.
Vet inte hur stor skillnaden är om man vill göra en snabb försäljning om det börjar rasa, det vet nog andra bättre
Menar du att försäljningen av ett certifikat skulle ta längre tid? Borde det inte ske i realtid som med aktier?

Ett varningens finger till er som redan är inne: När jag börjar intressera mig för något är det oftast för sent :D

Intressant att både ETH och DASH stigit så myckert mer än BTC. Har haft ögonen på DASH ett bra tag nu. Synd man inte hade mer tillgänglitgt att handla för igår/förrigår när kurserna var så låga. Nu verkar allting börja på att återhämta sig igen.

Precis, jag tittade tidigt på DASH men kände nja det där hoppar vi och satsar på ETH istället - alltid super lätt att vara efterklok.

Jag är iof väldigt nöjd med min tid i crypto trading världen, ligger idag sedan typ april på över 100% på instatt kapital. Nu var mitt insatta kapital rätt lågt i förhållande till många andras här iom att jag enbart hade del av pappapeng att leka med men ändå.

Sitter och kollar på Avanzas avgifter, 2,5% i administrationsavgift, plus courtage.
Bitfinex tar 0,2% av det handlade värdet i avgift, och bara "åt ena hållet" (köp eller sälj). Kraken har också låga avgifter, ca 0.25% av värdet, men fungerar väldigt dåligt.

Jag kör mycket på Bittrex och där "All trades have a 0.25% commission." Det är nog relativt jämnt hur commision / avgifter ser ut på de flesta ställen

Nej, Bitcoin XBT ligger på First North och handlas endast under marknadens öppettider.
Hörde på ekonominyheterna att man från och med idag eller om det var i fredags (?) kan köpa Bitcoin på en ny stor mer reglerad lista i USA. Det borde ju ge lite mer förtroende till fenomenet.

Hörde på ekonominyheterna att man från och med idag eller om det var i fredags (?) kan köpa Bitcoin på en ny stor mer reglerad lista i USA. Det borde ju ge lite mer förtroende till fenomenet.
Samtidigt som det blir möjligt att blanka/korta i bitcoin vilket oroar en del.

Tror jag köper in mig via Avanza också, mest för att det är kul.

Sitter och kollar på Avanzas avgifter, 2,5% i administrationsavgift, plus courtage.
Bitfinex tar 0,2% av det handlade värdet i avgift, och bara "åt ena hållet" (köp eller sälj). Kraken har också låga avgifter, ca 0.25% av värdet, men fungerar väldigt dåligt.
Helt annan skattetabell om du köper via Avanza, då har du möjlighet att handla via ISK och på så sätt sänka skatten rejält.

Den stora grejen med kryptovalutor ska ju vara blockkedjan som gör att man kan följa transaktioner på ett säkert sätt och "liggaren" delas mellan massor av datorer så ingen kan manipulera den. Men hur är det med identiteten på den som använder valutan? Om jag tex köper en klocka av @yonsson och betalar med en bitcoin, vad kan "allmänheten" se?

Tillbaka
Topp