• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Oew

Rolex
Hur menar du inte kopplat till certifikatet? Det är i allra högsta grad kopplat till certifikatet. Alla derivat äger, köper och säljer och hedgar underliggande tillgång i form av råvara, papper, valuta etc.
Att ni andra köper värdepapper utan att ens kolla upp hur det fungerar förvånar mig, XBT Provider har en mycket bra hemsida där all information står.

HOW IS THE VALUE OF THE INSTRUMENTS GUARANTEED?
We buy bitcoin for all money we receive through the sale of certificates which ensures that we are always 100% hedged. This means that our assets (as well as liabilities to Certificate-holders) follow the price of bitcoin. Besides this, the certificates are guaranteed by Global Advisors (Jersey) Limited.
Jag menar att priset på certifikatet inte direkt följer priset på btc. Certifikatet berättigar inte dig till 0.05 btc, till skillnad mot många andra cert som är direkta speglingar.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag menar att priset på certifikatet inte direkt följer priset på btc. Certifikatet berättigar inte dig till 0.05 btc, till skillnad mot många andra cert som är direkta speglingar.
Nej helt klart. Market makers hänger inte alltid med heller, dessutom skiljer sig bitcoin en del beroende på marknadsplats. Det var bara ganska otydligt skrivet av dig och de som inte ens har läst grundläggande information lär bli ännu mer förvirrade. XBT Provider köper och säljer bitcoins hela tiden helt enkelt, på tre marknader, när folk köper och säljer deras cert. De hedgar hela tiden med underliggande bitcoins. Jag tycker market makers gör ett helt ok jobb trots stora svängningar, har sett mycket värre exempel.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej helt klart. Market makers hänger inte alltid med heller, dessutom skiljer sig bitcoin en del beroende på marknadsplats. Det var bara ganska otydligt skrivet av dig och de som inte ens har läst grundläggande information lär bli ännu mer förvirrade. XBT Provider köper och säljer bitcoins hela tiden helt enkelt, på tre marknader, när folk köper och säljer deras cert. De hedgar hela tiden med underliggande bitcoins. Jag tycker market makers gör ett helt ok jobb trots stora svängningar, har sett mycket värre exempel.
Försöker hänga med och tackar för infon. Kursen styrs alltså inte enbart av vad jag och andra som köper/säljer i certet tycker att det är värt? Justeras kursen av cert-utgivaren beroende på vad bitcoin-kursen står i?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Försöker hänga med och tackar för infon. Kursen styrs alltså inte enbart av vad jag och andra som köper/säljer i certet tycker att det är värt? Justeras kursen av cert-utgivaren beroende på vad bitcoin-kursen står i?
Exakt, kursen ska egentligen enbart styras av underliggande bitcoin. Men ibland hänger inte market makers med, men de för ett bra jobb och variationerna som ses är tillfälliga. På sikt ska de följa botcoin minus avgiften.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Exakt, kursen ska egentligen enbart styras av underliggande bitcoin. Men ibland hänger inte market makers med, men de för ett bra jobb och variationerna som ses är tillfälliga. På sikt ska de följa botcoin minus avgiften.
Tack för förklaringen!
Vad finns det för för- och nackdelar med att handla med certifikat jämfört med "riktiga" bitcoins?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack för förklaringen!
Vad finns det för för- och nackdelar med att handla med certifikat jämfört med "riktiga" bitcoins?
Fördel: du kan köpa via en reglerad handelsplats och över en mäklare du litar på. T ex Avanza. Du kan även handla inom ett schablonbeskattat skal som KF/ISK vilket alla utom Gordon begriper är en stor fördel när kursen rusar med 1000%.
Du slipper ha och göra med obskyra webbplatser som är svåra att kvalitetskontrollera.

Nackdel: avgifter, i vissa fall upp till 2,5%
Du tar en motpartsrisk, om konkar blir det jobbigt.
Du kan inte handla under natten eller helgen via Avanza.
Ev likviditetsbegränsningar.
Det finns såvitt jag vet bara BTC och ETH-cert nu.
 

Chad

Rolex
Fördel: du kan köpa via en reglerad handelsplats och över en mäklare du litar på. T ex Avanza. Du kan även handla inom ett schablonbeskattat skal som KF/ISK vilket alla utom Gordon begriper är en stor fördel när kursen rusar med 1000%.
Du slipper ha och göra med obskyra webbplatser som är svåra att kvalitetskontrollera.

Nackdel: avgifter, i vissa fall upp till 2,5%
Du tar en motpartsrisk, om konkar blir det jobbigt.
Du kan inte handla under natten eller helgen via Avanza.
Ev likviditetsbegränsningar.
Det finns såvitt jag vet bara BTC och ETH-cert nu.

Nej, du som missar poängen med krypto helt och hållet :)

Tips till er som faktiskt köper krypto: Verge!!
 

Chad

Rolex
Dina svar inger förtroende. Finns det någon anledning till att du inte upplyser oss andra?

Det är en så basic sak att förstå, så om man sitter och argumenterar för Avanza i sammanhanget är mitt enda tips att göra sin egna research om krypto. När du/ni gjort det kan vi återuppta diskussionen. Tror dock inte ni är speciellt intresserade av det när ni förstår vad jag menar :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det är en så basic sak att förstå, så om man sitter och argumenterar för Avanza i sammanhanget är mitt enda tips att göra sin egna research om krypto. När du/ni gjort det kan vi återuppta diskussionen. Tror inte ni är speciellt intresserade av det när ni förstår vad jag menar :)

Jag är inte speciellt intresserad av krypto alls. Din argumentationsteknik liknar pyramidspelsvurmare och andra stjärnor. Vad förlorar du på att förklara?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det är en så basic sak att förstå, så om man sitter och argumenterar för Avanza i sammanhanget är mitt enda tips att göra sin egna research om krypto. När du/ni gjort det kan vi återuppta diskussionen. Tror dock inte ni är speciellt intresserade av det när ni förstår vad jag menar :)
Jag argumenterar inte alls för att handla via cert. Läs igen och hjälp oss oupplysta att begripa är du hygglig.
 

azcii

Patek
2-Faktor
ladda ned.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tips på bra svensk eller engelskspråkig sida där man kan se kurserna för de populäraste kryptovalutorna inklusive historik?
 
Topp