• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Tunnel

Omega
Angående deklarationen: Vem kommer att skicka kontrolluppgifter till SKV?

Banken kommer flagga dit konto om du tar emot stora belopp från utlandet, och det är du som har bevisbördan.

Jag är väldigt fundersam över det här ämnet då det inte finns någon som delat med sig sitt uplägg på nätet, och väldigt lite information finns om just kryptoväxlingar och hur man skall göra innan man omvandlar till sek och tar ut vinsten (kanske för att bara +-300 personer deklarerade en vinst på krypto 2016)
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så länge man inte förvarar sina coins i en fysisk "plånbok" är de osäkra som jag förstått det. Flera "börser" har genom åren hackats och coins försvunnit.

Det borde dock kunna vara sant även när det gäller Avanzas upplägg(?).
I teorin skulle ju XBT Provider kunna bli hackade - alternativt den "börs" där de har sina coins.

...eller tänker jag fel?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Du får nog samma utdelning. Men du har bara några stycken att välja mellan.
Du får inte alls samma "utdelning" utan det du köper är ett cert med motpartsrisk och avgifter. Däremot kan det ju vara en bra idé ändå för att slippa deklarationsångesten (köp i ISK/KF) och känna att det inte är ett nigeriabrev man skickar in sin Fiat till.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Ni som vill ha tips på tillvägagångssätt för att handla med altcoins.

Köp BTC/ETH på Coinbase via bankkort.

Tradea på Binance.

Förvara i en Ledger Nano S (ledgerwallet.com).
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En sak som jag funderat på "i det stora" när det gäller kryptovaluta är det här med storheterna.
Särskilt påtagligt blir det med BTC.

Vi tänker oss tio år framåt i tiden, att spekulationerna de etablerade kryptovalutorna i princip avstannat och att de är ett väl utbrett betalningsmedel.

Att BTC då är värda kanske 20K $ blir ju otroligt bökigt, allt man handlar kommer ju att kosta i stil med 0,000003637 BTC, det kommer vara svårt att ha en känsla för vad saker kostar.

Hur tror ni det kommer att utvecklas? Kommer BTC helt "enkelt" att flytta kommatecknet ett antal steg (alltså dela varje coin i lämpligt antal och kalla delarna för bitcions) eller kommer man börja tala om exempelvis nanoBitcoins då man jämför priser?

"Kolla, en cola kostar bara två nano-B på Lidl!"

Ursäkta om jag tar diskussionen in i filosofiska rummet! :D
 

Chad

Rolex
En sak som jag funderat på "i det stora" när det gäller kryptovaluta är det här med storheterna.
Särskilt påtagligt blir det med BTC.

Vi tänker oss tio år framåt i tiden, att spekulationerna de etablerade kryptovalutorna i princip avstannat och att de är ett väl utbrett betalningsmedel.

Att BTC då är värda kanske 20K $ blir ju otroligt bökigt, allt man handlar kommer ju att kosta i stil med 0,000003637 BTC, det kommer vara svårt att ha en känsla för vad saker kostar.

Hur tror ni det kommer att utvecklas? Kommer BTC helt "enkelt" att flytta kommatecknet ett antal steg (alltså dela varje coin i lämpligt antal och kalla delarna för bitcions) eller kommer man börja tala om exempelvis nanoBitcoins då man jämför priser?

"Kolla, en cola kostar bara två nano-B på Lidl!"

Ursäkta om jag tar diskussionen in i filosofiska rummet! :D

Kommer nog växla mot någon stabilare valuta, t.ex som USDT.
 

CROE

Omega
2-Faktor
En sak som jag funderat på "i det stora" när det gäller kryptovaluta är det här med storheterna.
Särskilt påtagligt blir det med BTC.

Vi tänker oss tio år framåt i tiden, att spekulationerna de etablerade kryptovalutorna i princip avstannat och att de är ett väl utbrett betalningsmedel.

Att BTC då är värda kanske 20K $ blir ju otroligt bökigt, allt man handlar kommer ju att kosta i stil med 0,000003637 BTC, det kommer vara svårt att ha en känsla för vad saker kostar.

Hur tror ni det kommer att utvecklas? Kommer BTC helt "enkelt" att flytta kommatecknet ett antal steg (alltså dela varje coin i lämpligt antal och kalla delarna för bitcions) eller kommer man börja tala om exempelvis nanoBitcoins då man jämför priser?

"Kolla, en cola kostar bara två nano-B på Lidl!"

Ursäkta om jag tar diskussionen in i filosofiska rummet! :D

Att använda uttryck som mBTC (dvs 0.001 BTC) är redan vanligt. uBTC fungerar också (0.000001BTC) :)
 

Tunnel

Omega
Swedbank kommer flagga dit konto om du tar emot stora belopp från utlandet, och det är du som har bevisbördan.
En sak som jag funderat på "i det stora" när det gäller kryptovaluta är det här med storheterna.
Särskilt påtagligt blir det med BTC.

Vi tänker oss tio år framåt i tiden, att spekulationerna de etablerade kryptovalutorna i princip avstannat och att de är ett väl utbrett betalningsmedel.

Att BTC då är värda kanske 20K $ blir ju otroligt bökigt, allt man handlar kommer ju att kosta i stil med 0,000003637 BTC, det kommer vara svårt att ha en känsla för vad saker kostar.

Hur tror ni det kommer att utvecklas? Kommer BTC helt "enkelt" att flytta kommatecknet ett antal steg (alltså dela varje coin i lämpligt antal och kalla delarna för bitcions) eller kommer man börja tala om exempelvis nanoBitcoins då man jämför priser?

"Kolla, en cola kostar bara två nano-B på Lidl!"

Ursäkta om jag tar diskussionen in i filosofiska rummet! :D

Bitcoin i sig kommer nog aldrig bli ett universalt betalningsmedel, den är redan i stenåldern jämfört med flera altcoins.

Sedan finns det ju inget som säger att man måste ta med sin månads lön när man ska till ica redan nu och detsamma gäller krypto, om BTC skulle ha ett stabilt värde hade vi kunnat pegga 0.0x btc till 1kr tex :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ja, du tänker i princip fel om man frågar skv.

nej det blir det inte. Jmf reavinstbeskattning och förlustavdrag vid aktiehandel.
Du som verkar ha bra koll på finans och aktiehandel, kan fråga dig.

Säg att jag sätter in 400$ och köper BTC. Köper sedan XLM för mina BTC. Köper sedan BTC för mina XLM. Köper sedan ETH för mina BTC. Köper sedan BTC för mina ETH. Säljer sedan mina BTC för 1000$.

Vad spelar det för roll om jag deklarerar att jag gick in med 400$ och tog ut 1000$, dvs 600$ i vinst

eller ...

om jag deklarerar varenda transaktion jag gjorde?

Jag kanske missförstått hur vinstskatten på kryptovalutor funkar.

EDIT: Kör SEK istället för $... spela roll
 

Tunnel

Omega
Du som verkar ha bra koll på finans och aktiehandel, kan fråga dig.

Säg att jag sätter in 400$ och köper BTC. Köper sedan XLM för mina BTC. Köper sedan BTC för mina XLM. Köper sedan ETH för mina BTC. Köper sedan BTC för mina ETH. Säljer sedan mina BTC för 1000$.

Vad spelar det för roll om jag deklarerar att jag gick in med 400$ och tog ut 1000$, dvs 600$ i vinst

eller ...

om jag deklarerar varenda transaktion jag gjorde?

Jag kanske missförstått hur vinstskatten på kryptovalutor funkar.

Jag ser det också som om att ditt totala GAV då är 400$ dollar och vinster skall beskattas på dom övriga 600$
Men SKV svar till mig får mig att tro annorlunda....

Tex. Om jag byter en tavla mot en högre värderad tavla kan jag ju inte betala en vinstskatt, vad skulle hända om tavel marknaden är död veckan efter när jag skall sälja? Känns som att ingen deklaration behövs göras förens man realiserar vinsten, högst troligt svarade skv snubben fel :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
En sak som jag funderat på "i det stora" när det gäller kryptovaluta är det här med storheterna.
Särskilt påtagligt blir det med BTC.

Vi tänker oss tio år framåt i tiden, att spekulationerna de etablerade kryptovalutorna i princip avstannat och att de är ett väl utbrett betalningsmedel.

Att BTC då är värda kanske 20K $ blir ju otroligt bökigt, allt man handlar kommer ju att kosta i stil med 0,000003637 BTC, det kommer vara svårt att ha en känsla för vad saker kostar.

Hur tror ni det kommer att utvecklas? Kommer BTC helt "enkelt" att flytta kommatecknet ett antal steg (alltså dela varje coin i lämpligt antal och kalla delarna för bitcions) eller kommer man börja tala om exempelvis nanoBitcoins då man jämför priser?

"Kolla, en cola kostar bara två nano-B på Lidl!"

Ursäkta om jag tar diskussionen in i filosofiska rummet! :D
Satoshi är svaret på din fråga :D
 

azcii

Patek
2-Faktor
Nu slog en annan sak mig... Hur gör folk som använder script som köper och säljer kryptovalutor hela tiden... o_O Kommer ju ta flera år att deklarera allting?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det borde dock kunna vara sant även när det gäller Avanzas upplägg(?).
I teorin skulle ju XBT Provider kunna bli hackade - alternativt den "börs" där de har sina coins.
...eller tänker jag fel?
Är absolut inte kvalificerad att svara men jag _tror_ att ETF:en garanteras av en extern part. Har för mig att jag läste något om det i prospektet (eller vad det nu heter). @Carlf kanske vet?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Nej! Tänkte på de köp tex du gör på utländska siter. (vad kallar man en coin exchange på svenska?). Kommer tex Coinbase att skicka någon info till SKV?
Möjligtvis, men har svårt att tänka mig det...

Sen en annan grej.. Säg att du använder Shapeshift för att köpa/sälja dina valutor.. Hur ska de ha koll på vem du är? Du skickar valutor från en anonym adress och får valutor till en annan anonym adress...
 
Topp