• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

D

Deleted member 5780

Guest
Är absolut inte kvalificerad att svara men jag _tror_ att ETF:en garanteras av en extern part. Har för mig att jag läste något om det i prospektet (eller vad det nu heter). @Carlf kanske vet?
Yes. Det är det som kallas motpartsrisk. Sen är det ju upp till var och en att bedöma om den är större eller mindre än risken för att ett obskyr kryptobörs blir hackad eller sticker med dina coins...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Screenshot_20180102-165836_1xgg.png


....
...........
Screenshot_20180104-134103_1jjkl.png
 
D

Deleted member 5780

Guest
Möjligtvis, men har svårt att tänka mig det...

Sen en annan grej.. Säg att du använder Shapeshift för att köpa/sälja dina valutor.. Hur ska de ha koll på vem du är? Du skickar valutor från en anonym adress och får valutor till en annan anonym adress...
Skattskyldigheten upphör ju inte bara för att ingen ser. Jmf med att jobba svart.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nu slog en annan sak mig... Hur gör folk som använder script som köper och säljer kryptovalutor hela tiden... o_O Kommer ju ta flera år att deklarera allting?
Om man är kapabel att skriva ett sådant script är man förhoppningsvis skärpt nog att hålla koll på transaktionerna.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Jag ser det också som om att ditt totala GAV då är 400$ dollar och vinster skall beskattas på dom övriga 600$
Men SKV svar till mig får mig att tro annorlunda....

Tex. Om jag byter en tavla mot en högre värderad tavla kan jag ju inte betala en vinstskatt, vad skulle hända om tavel marknaden är död veckan efter när jag skall sälja? Känns som att ingen deklaration behövs göras förens man realiserar vinsten, högst troligt svarade skv snubben fel :)
Skatteverket svarade rätt och du har fel. Det faktum att du saknar likvida medel att betala vinstskatten med har inte nödvändigtvis någon relevans för din faktiska skyldighet att betala vinstskatt.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Skatteverket svarade rätt och du har fel. Det faktum att du saknar likvida medel att betala vinstskatten med har inte nödvändigtvis någon relevans för din faktiska skyldighet att betala vinstskatt.
Ska man betala skatt direkt om man byter tavlor mellan varandra? :eek: Även om inga pengar är inblandade?

Undra hur många som skattar när de byter klockor :D
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Ska man betala skatt direkt om man byter tavlor mellan varandra? :eek: Även om inga pengar är inblandade?

Undra hur många som skattar när de byter klockor :D
Om du gör mer än 50 000 kr vinst på avyttring av personliga tillgångar (exv. klockor, dock undantag för rena kapitalplaceringar) på ett år så ska du skatta för vinsten som överstiger 50 000 kr. Det inkluderar även byteshandel.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Om du gör mer än 50 000 kr vinst på avyttring av personliga tillgångar (exv. klockor, dock undantag för rena kapitalplaceringar) på ett år så ska du skatta för vinsten som överstiger 50 000 kr. Det inkluderar även byteshandel.
Intressant, tack för info.

Ska bli kul att se kaoset här om några månader när det ska deklareras :bag:
 
Spännande att följa denna tråden, allt ifrån "experter" som tror att cryptos är framtiden till raka motsatsen som tror att allt är bluff och båg. Den största risken jag ser är all okunskap som finns i marknaden, jag skulle gissa på att mindre än 5% av alla som investerat verkligen vet vad dem investerat i. Snabba pengar och förstasides material på aftonbladet får många okunniga att slänga in pengar i marknaden.

Either way, ett boktips som jag tror många skulle tycka är intressant och nyttig att läsa oavsett om man investerar i cryptos, aktier eller fonder är "fooled by randomness - The hidden role of chance in life and in the markets" skriven av Nassim Nicholas Taleb. Kortfattat beskriver den hur slumpmässig marknaden är och hur människor ofta på felaktiga grunder tar investeringsbeslut. "Fooled by Randomness is a standalone book in Nassim Nicholas Taleb's landmark Incerto series, an investigation of opacity, luck, uncertainty, probability, human error, risk, and decision-making in a world we don't understand."

Lycka till alla :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Spännande att följa denna tråden, allt ifrån "experter" som tror att cryptos är framtiden till raka motsatsen som tror att allt är bluff och båg. Den största risken jag ser är all okunskap som finns i marknaden, jag skulle gissa på att mindre än 5% av alla som investerat verkligen vet vad dem investerat i. Snabba pengar och förstasides material på aftonbladet får många okunniga att slänga in pengar i marknaden.

Either way, ett boktips som jag tror många skulle tycka är intressant och nyttig att läsa oavsett om man investerar i cryptos, aktier eller fonder är "fooled by randomness - The hidden role of chance in life and in the markets" skriven av Nassim Nicholas Taleb. Kortfattat beskriver den hur slumpmässig marknaden är och hur människor ofta på felaktiga grunder tar investeringsbeslut. "Fooled by Randomness is a standalone book in Nassim Nicholas Taleb's landmark Incerto series, an investigation of opacity, luck, uncertainty, probability, human error, risk, and decision-making in a world we don't understand."

Lycka till alla :)
Denna kommentar kommer upp lite titt som tätt i denna tråd. Jag håller med dig om att de flesta som köper kryptovalutor inte har någon koll på vad det är de köper. Skulle gissa på att 99.99% går in endast för att tjäna pengar, inte för att använda valutorna i sig.

Sen tror jag inte det är så många som ser sig själva som "experter" i den här tråden som du får att låta det. Med kryptovalutor är det enda man kan göra att googla och spekulera.
 
Denna kommentar kommer upp lite titt som tätt i denna tråd. Jag håller med dig om att de flesta som köper kryptovalutor inte har någon koll på vad det är de köper. Skulle gissa på att 99.99% går in endast för att tjäna pengar, inte för att använda valutorna i sig.

Sen tror jag inte det är så många som ser sig själva som "experter" i den här tråden som du får att låta det. Med kryptovalutor är det enda man kan göra att googla och spekulera.
Ville mest visa på att hela spektrat fanns representerat i denna tråd, allt från de som anser sig kunna väldigt mycket till de som knappt vet vad en kryptovaluta är. Där tror jag noviserna är kraftigt överrepresenterade. Sen tror jag de finns flertalet "experter" utanför KS som inte håller med om ditt sista uttalande om googling och spekulation. Huruvida dem har rätt eller fel kan nog bara tiden utvisa. Vet inte om det var i denna tråden de togs upp att en "bitcoinpsykolog" var med i nyhetsmorgon, men de är ju ändå ett tecken på att det är väldigt utbrett bland vanligt folk, vilket jag ser som en stor risk. Summa summarum står jag fast vid att ovan nämnda bok kan vara bra att läsa, och givetvis aldrig investera mer än man har råd att förlora :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ville mest visa på att hela spektrat fanns representerat i denna tråd, allt från de som anser sig kunna väldigt mycket till de som knappt vet vad en kryptovaluta är. Där tror jag noviserna är kraftigt överrepresenterade. Sen tror jag de finns flertalet "experter" utanför KS som inte håller med om ditt sista uttalande om googling och spekulation. Huruvida dem har rätt eller fel kan nog bara tiden utvisa. Vet inte om det var i denna tråden de togs upp att en "bitcoinpsykolog" var med i nyhetsmorgon, men de är ju ändå ett tecken på att det är väldigt utbrett bland vanligt folk, vilket jag ser som en stor risk. Summa summarum står jag fast vid att ovan nämnda bok kan vara bra att läsa, och givetvis aldrig investera mer än man har råd att förlora :)
Håller med till 100%
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En kompis berättade att när han satt hos frisören så frågade hon - helt utan att han hade fört ämnet på tal - om han trodde att det var dags att sälja sina Bitcoins nu. Lite Telia-aktien över det hela...
 

mega

Rolex
Spännande att följa denna tråden, allt ifrån "experter" som tror att cryptos är framtiden till raka motsatsen som tror att allt är bluff och båg. Den största risken jag ser är all okunskap som finns i marknaden, jag skulle gissa på att mindre än 5% av alla som investerat verkligen vet vad dem investerat i. Snabba pengar och förstasides material på aftonbladet får många okunniga att slänga in pengar i marknaden.

Either way, ett boktips som jag tror många skulle tycka är intressant och nyttig att läsa oavsett om man investerar i cryptos, aktier eller fonder är "fooled by randomness - The hidden role of chance in life and in the markets" skriven av Nassim Nicholas Taleb. Kortfattat beskriver den hur slumpmässig marknaden är och hur människor ofta på felaktiga grunder tar investeringsbeslut. "Fooled by Randomness is a standalone book in Nassim Nicholas Taleb's landmark Incerto series, an investigation of opacity, luck, uncertainty, probability, human error, risk, and decision-making in a world we don't understand."

Lycka till alla :)
Det är som att spela men med mindre risk skulle jag vilja påstå. Svårt att förlora precis allting, i alla fall på en gång och just nu.
Jag tror att dom flesta som investerar i bitcoin har lika stor/liten koll på aktier och fonder. Gemene man har väldigt liten koll med andra ord.
Sen tror inte jag att det finns en endaste människa på denna jord som kan påstå sig veta ens ett litet någonting om hur marknaden kommer att utveckla sig, varken i framtiden eller om 30 minuter.
Får en känsla av att dom flesta i denna tråd ändå är ganska pålästa om riskmomentet, alltså, att man kan förlora väldigt mycket på extremt kort tid. Jag få inte riktigt samma känsla när jag hör "folk på stan" diskutera, det är mycker mer vilda västern.
 
Topp