• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Chad

Rolex
Ja alltså, hur skulle folk som tradat lite ens börja räkna ut skatten? Altcoins har inget dollar värde utan BTC/eth/bnb/ltc/osv värde som har ett motsvarande dollar värde, detta i sin tur måste omvandlas till sek...

Tyvärr har SKV inte en aning om vad dom sysslar med. Så fantastiskt ologiskt :) Glad att jag ej är skatteskyldig i Sverige..
 

Tunnel

Omega
Tyvärr har SKV inte en aning om vad dom sysslar med. Så fantastiskt ologiskt :) Glad att jag ej är skatteskyldig i Sverige..

Ja gör man sig en slant på trading I Sverige nu är man väl nästan tvungen att säga att man mineade dom 2012 och skatta 30% rakt av på allt istället, problemet är om binance/bitfinex/kraken blir tvingade att lämna ut uppgifter. Då är det många tusen som får EKOB efter sig....
 

Chad

Rolex
Ja gör man sig en slant på trading I Sverige nu är man väl nästab tvungen att säga att man minerade dom 2012 och skatta 30% rakt av på allt istället...

Är nog bara att skatta korrekt rakt av som gäller tyvärr. Kan tänka mig att SKV kommer bli riktigt hårda när dom börjar förstå (om dom inte redan gjort det?) omfattningen av krypto, hur mycket folk tjänar på det osv. Likt USA där IRS verkar benhårda och folk betalar in slaviskt.

#skattärstöld
 

Tunnel

Omega
Är nog bara att skatta korrekt rakt av som gäller tyvärr. Kan tänka mig att SKV kommer bli riktigt hårda när dom börjar förstå (om dom inte redan gjort det?) omfattningen av krypto, hur mycket folk tjänar på det osv. Likt USA där IRS verkar benhårda och folk betalar in slaviskt.

#skattärstöld
Många som inte har problem med skatten, det är mest redovisningen som kan bli riktigt jävla knepig för alla som dabblar i växling mellan kryptos. Detta är inte helt olikt pokerboomen, just nu bör man avvakta med växlingar och avyttringar tills nya fasta regler kommer!

Ps.
(Hört rykten om att folk varit ombedda att visa wallet nycklar transaktioner mm vid deklarations försök)
 
Senast ändrad:

azcii

Patek
2-Faktor
Många som inte har problem med skatten, det är mest redovisningen som kan bli riktigt jävla knepig för alla som dabblar i växling mellan kryptos. Detta är inte helt olikt pokerboomen, just nu bör man avvakta med växlingar och avyttringar tills nya fasta regler kommer!

Ps.
(Hört rykten om att folk varit ombedda att visa wallet nycklar transaktioner mm vid deklarations försök)
Antar att man även får vara noggrann med att redovisa alla avgifter som tagits ut vid olika insättningar, omvandlingar och transaktioner.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Helt ärligt. Sitter och försöker skriva ihop redovisning till deklarationen, men det är OMÖJLIGT.
Jag har bytt mellan XRP och ETH och mellan XRP till BTC till XLM och detta ska jag beräkna omkostnadsbelopp och dylikt för och redovisa VARJE transaktion?
Jag förstår inte hur Skatteverket tänker? Jag vill redovisa min vinst och jag vill skatta för den, men jag KAN inte sitta och räkna ut allt detta, det är OMÖJLIGT. För växelkurserna kan skilja 100 % på en dag, hur ska jag kunna göra exakt rätt på de sakerna!? Detta är ju ett skämt!

Är det någon som har några tips? Jag får panik..
 

azcii

Patek
2-Faktor
Helt ärligt. Sitter och försöker skriva ihop redovisning till deklarationen, men det är OMÖJLIGT.
Jag har bytt mellan XRP och ETH och mellan XRP till BTC till XLM och detta ska jag beräkna omkostnadsbelopp och dylikt för och redovisa VARJE transaktion?
Jag förstår inte hur Skatteverket tänker? Jag vill redovisa min vinst och jag vill skatta för den, men jag KAN inte sitta och räkna ut allt detta, det är OMÖJLIGT. För växelkurserna kan skilja 100 % på en dag, hur ska jag kunna göra exakt rätt på de sakerna!? Detta är ju ett skämt!

Är det någon som har några tips? Jag får panik..
Krångligt om det är så...

Hur funkar det om man inte tar ut en enda krona? Måste man ändå deklarera det man köpt?
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Alltså, det går inte att deklarera detta så att det blir skattemässigt rätt. Med alla valutakursomräkningar och dylikt så är det omöjligt, det blir mer fel än rätt.
Varför sjutton kan man inte bara räkna den fiat man satt in från början och sedan räkna övrigt som vinst?
Nuvarande system är ju helt absurt.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Alltså, det går inte att deklarera detta så att det blir skattemässigt rätt. Med alla valutakursomräkningar och dylikt så är det omöjligt, det blir mer fel än rätt.
Varför sjutton kan man inte bara räkna den fiat man satt in från början och sedan räkna övrigt som vinst?
Nuvarande system är ju helt absurt.
Med tanke på vilka struntsummor det handlar om i mitt fall är man ju lagom motiverad att börja deklareringsprojektet också ..

Ringer Skatteverket på måndag och frågar
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Är det någon som vet om man kan komma undan genom att helt enkelt bara betala in för mycket skatt?
Jag har bra lust att redovisa allt mitt under 2017 och bara skriva att allt är vinst. Då skattar jag förvisso 10000 mer, men det bryr jag mig inte om.
Eller kan skatteverket börja klaga på en då också?! Det här är det sjukaste skattesystemet jag har varit med om..
 

mega

Rolex
Artikeln beskriver Bitcoin väldigt bra, och blockkedjor med.
Jag har däremot så svårt att tro på dom där elkalkylerna som alla slänger sig med. Kan verkligen alla miners drar mer el än hela Irland per år?
Bl.a Amazon (AWS) har ju ett datacenter på Irland. Känns ju spontant som om det datacentret ensamt borde förbruka mer ström än alla miners tillsammans...
Ovanpå detta har även facebook ett datacenter på Irland... Och Microsoft... Säker fler.
Tror mer och mer att detta är någon form av vandringssägen, skulle vara intressant att se ett par vetenskapliga beräkningar.
 

Chad

Rolex
Jag kan också dra linjer på måfå. Neråt. ;)

Är ju ej på måfå. TA är dock inte alltid relevant.

Verge ska ju ha exploderat sedan länge sedan om man skulle trott hypen. Wraith Protocol lanserades och ingenting hände... En jäkla massa whales som håller nere kursen. Kommer nog gå upp så småningom (som typ alla alt coins).

Tålamod. Lätt o bli bortskämd när det sticker som det gör ibland. Wraith är ju inte heller färdigt än. Kmr nog lanseras i samband med Forbes-artikel m.m.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet om man kan komma undan genom att helt enkelt bara betala in för mycket skatt?
Jag har bra lust att redovisa allt mitt under 2017 och bara skriva att allt är vinst. Då skattar jag förvisso 10000 mer, men det bryr jag mig inte om.
Eller kan skatteverket börja klaga på en då också?! Det här är det sjukaste skattesystemet jag har varit med om..
Om det är som du säger att man måste redovisa varenda transaktion så vill de antagligen veta exakt vad du gjort. Även om du skattar på hela beloppet du plockar ut vill de säkert ha redovisat att du faktiskt plockat ut hela ditt innehav i FIAT och inte sitter på några kryptovalutor längre..?

Som sagt, ringer på måndag och frågar. Ska jag gissa kommer säkert personen jag pratar med ha ungefär lika bra koll som oss..
 
D

Deleted member 5780

Guest
Om det är som du säger att man måste redovisa varenda transaktion så vill de antagligen veta exakt vad du gjort. Även om du skattar på hela beloppet du plockar ut vill de säkert ha redovisat att du faktiskt plockat ut hela ditt innehav i FIAT och inte sitter på några kryptovalutor längre..?

Som sagt, ringer på måndag och frågar. Ska jag gissa kommer säkert personen jag pratar med ha ungefär lika bra koll som oss..
Hela grejen är ju att SKV inte klassar kryptovalutor som en utländsk valuta utan som en tillgång likt konst, aktier eller guld.
Det är därför de vill ha allt redovisat på samma sätt som om du skulle börjat med att köpa guld för SEK, använt guldet för att betala ett konstverk och sen sålt konstverket för 1000 H&M-aktier som till sist kan säljas för SEK. Att tillgångarna fluktuerar i värde är givet men förändrar inte redovisningsskyldigheten.
Jag förstår inte hur detta kan vara så problematiskt för den genomsnittlige chanstradern i denna tråd, som gör mindre än ett köp/sälj i timmen. Ni vill ju ändå ha koll på lönsamheten i er egen affär och måste isf ha kolla på transaktionerna. För ni sitter väl inte och masspsykosklickar på måfå under hejaropen som ekar i denna tråd?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hela grejen är ju att SKV inte klassar kryptovalutor som en utländsk valuta utan som en tillgång likt konst, aktier eller guld.
Det är därför de vill ha allt redovisat på samma sätt som om du skulle börjat med att köpa guld för SEK, använt guldet för att betala ett konstverk och sen sålt konstverket för 1000 H&M-aktier som till sist kan säljas för SEK. Att tillgångarna fluktuerar i värde är givet men förändrar inte redovisningsskyldigheten.
Jag förstår inte hur detta kan vara så problematiskt för den genomsnittlige chanstradern i denna tråd, som gör mindre än ett köp/sälj i timmen. Ni vill ju ändå ha koll på lönsamheten i er egen affär och måste isf ha kolla på transaktionerna. För ni sitter väl inte och masspsykosklickar på måfå under hejaropen som ekar i denna tråd?
Där har du svaret @aLiter :D
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Hela grejen är ju att SKV inte klassar kryptovalutor som en utländsk valuta utan som en tillgång likt konst, aktier eller guld.
Det är därför de vill ha allt redovisat på samma sätt som om du skulle börjat med att köpa guld för SEK, använt guldet för att betala ett konstverk och sen sålt konstverket för 1000 H&M-aktier som till sist kan säljas för SEK. Att tillgångarna fluktuerar i värde är givet men förändrar inte redovisningsskyldigheten.
Jag förstår inte hur detta kan vara så problematiskt för den genomsnittlige chanstradern i denna tråd, som gör mindre än ett köp/sälj i timmen. Ni vill ju ändå ha koll på lönsamheten i er egen affär och måste isf ha kolla på transaktionerna. För ni sitter väl inte och masspsykosklickar på måfå under hejaropen som ekar i denna tråd?

Du ska få se min deklaration sen när den är klar :) xlm till bitcoin till eur till xmr till xrp osv. Allt i ett svep. Sedan ska varje transaktion räknas om till sek. Lagomt kul är det. Lär ta ett tag att bli klar.
 

PerS

Omega
Hela grejen är ju att SKV inte klassar kryptovalutor som en utländsk valuta utan som en tillgång likt konst, aktier eller guld.
Det är därför de vill ha allt redovisat på samma sätt som om du skulle börjat med att köpa guld för SEK, använt guldet för att betala ett konstverk och sen sålt konstverket för 1000 H&M-aktier som till sist kan säljas för SEK. Att tillgångarna fluktuerar i värde är givet men förändrar inte redovisningsskyldigheten.
Jag förstår inte hur detta kan vara så problematiskt för den genomsnittlige chanstradern i denna tråd, som gör mindre än ett köp/sälj i timmen. Ni vill ju ändå ha koll på lönsamheten i er egen affär och måste isf ha kolla på transaktionerna. För ni sitter väl inte och masspsykosklickar på måfå under hejaropen som ekar i denna tråd?
Jag håller med; vill man göra investeringar så får man räkna med att deklarera! Klagar ni när ni får utdelning från aktier på icke-svenska börser också? Först deklarera i Sverige, och sen begära sänkt källskatt i tex USA... Var glada att ni, hitintills, tjärnar så mycket som ni gör :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag håller med; vill man göra investeringar så får man räkna med att deklarera! Klagar ni när ni får utdelning från aktier på icke-svenska börser också? Först deklarera i Sverige, och sen begära sänkt källskatt i tex USA... Var glada att ni, hitintills, tjärnar så mycket som ni gör :)
Jag tror att du missar vad "folket" menar.
Att undvika skatt är inte målet, utan snarare hur man får deklarationen att funka rent praktiskt.

"Folk" har ju daytradeat aktier hur länge som helst, det bör väl finnas en hel del erfarenhet där om hur man på ett praktiskt genomförbart sätt kan deklarera en mängd småtransaktioner?
 
Topp