• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

azcii

Patek
2-Faktor
Aha. Oavsett verkar det vara helt acceptabelt för många att pumpa in pengarna i ett svart hål och sen vara närmast tacksamma när det inte är en scam.
Japp... Tänk exempelvis Kraken och Bitfinex.. Hur många anställda kan de totalt ha? 20? Samtidigt har de miljoner användare som försöker använda deras tjänster varje dag. Inte konstigt att det inte går att få tag i deras kundtjänst.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Det var bara någon tusenlapp. Hade jag inte räknat hade jag fått skatta lite mer om jag räknat på 30 % av vinsten. (Eftersom jag gjort förlustaffärer med avdrag på 70 % osv)
BTW, var det några problem med uttaget hos Kraken? Hur många dagar tog det? Tänkte eftersom du tog ut typ 30 000 euro.
 

mega

Rolex
Och ändå har det lugnat sig jämfört med för någon månad sedan. Tycker nog rent allmänt att det svänger betydligt mindre om dom stora valutorna numera jämfört med för en månad sedan och tidigare.
När jag tänker efter/filosoferar lite såhär en söndagskväll.... Dom bra egenskaperna med kryptos (öppenhet, snabbhet, decentralisering, anonymitet etc) finns ju egentligen kvar oavsett hur dyra/billiga dom blir. Man kan alltid växla in kryptobeloppet man behöver just för tillfället och göra ett köp. Man måste ju inte ha krypton på hög för att kunna genomföra köpet. Funktionaliteten och fördelarna försvinner ju liksom inte för att dom ändrar värde.
Så egentligen... vad handlar hypen om? Varför blir kurserna så vansinnigt höga? Hur kunde det börja spekulationerna bli såhär galna? Finns det inga vuxna som tänker styra upp detta? Tänker jag för mycket?
Tror jag lägger in trådens första klockbild dessutom, jajamen, så illa är det :greedy::hilarious::p

DSC_0345.jpeg
 

Belfort

Omega
Vilken krytpvaluta är det som faktiskt är den som passar allra bäst för handel? Bitcoin var ju först, men fått oförtjänt med credd.
Ja låt oss höra lite förslag här i tråden om vilken valuta som skulle kunna vara den valutan som faktiskt kommer användas längre fram i framtiden, som en riktig valuta.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Vilken krytpvaluta är det som faktiskt är den som passar allra bäst för handel? Bitcoin var ju först, men fått oförtjänt med credd.
Ja låt oss höra lite förslag här i tråden om vilken valuta som skulle kunna vara den valutan som faktiskt kommer användas längre fram i framtiden, som en riktig valuta.

En kryptovaluta som kan komma att ersätta fiat? Knappast, iaf inte inom en snar framtid. Å andra sidan är det knappast relevant, krypto är något som kommer att finnas tillsammans med fiat. Som ett slags smörjmedel mellan parter i ett kapitalistiskt system, det vill säga minska friktionen och effektivisera. Det kommer att finnas specificerade kryptovalutor inom en mängd områden med sina specifika ändamål.

Här kommer min lista med intressanta coins och tokens:
ETHLend
HTMLCOIN
Ark
Monero
NEO
Stellar
Ripple
RaiBlocks
Zcash
0x
Elixir
Walton
Dent
Power Ledger
Publica
SALT
LISK
Aion
DADI (ICO)
BNB
 

Tunnel

Omega
Hela grejen är ju att SKV inte klassar kryptovalutor som en utländsk valuta utan som en tillgång likt konst, aktier eller guld.
Det är därför de vill ha allt redovisat på samma sätt som om du skulle börjat med att köpa guld för SEK, använt guldet för att betala ett konstverk och sen sålt konstverket för 1000 H&M-aktier som till sist kan säljas för SEK. Att tillgångarna fluktuerar i värde är givet men förändrar inte redovisningsskyldigheten.
Jag förstår inte hur detta kan vara så problematiskt för den genomsnittlige chanstradern i denna tråd, som gör mindre än ett köp/sälj i timmen. Ni vill ju ändå ha koll på lönsamheten i er egen affär och måste isf ha kolla på transaktionerna. För ni sitter väl inte och masspsykosklickar på måfå under hejaropen som ekar i denna tråd?

När du byter dina ETH>XLM går du inte i vinst i kronor utan i BTC som i sin tur har ett dollar värde som i sin tur måste omvandlas till kronor, kursen kan diffa flera procent i timman och exakt värde i USD på klockslaget du köpte måste kollas upp och konverteras i alla din trades. Hade det varit möjligt att köpa ALTcoins i kronor hade nog dom flesta här gjort det. Det är inte lika enkelt som att deklarera trejds i aktier.

1000kr>10 hm aktier > 1100 kr > 11 classes > 900kr > 2 pärsons> 2000kr

vs

1000kr>110usd>1.4 xcoin > 0.00000235234 zcoins > 2000 kcoins > 5 acoins> 0.234 pcoins>500usd osv, det blir väldigt snabbt rörigt och är en av skälen schablon beskattning hade varit att föredra
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Och ändå har det lugnat sig jämfört med för någon månad sedan. Tycker nog rent allmänt att det svänger betydligt mindre om dom stora valutorna numera jämfört med för en månad sedan och tidigare.
När jag tänker efter/filosoferar lite såhär en söndagskväll.... Dom bra egenskaperna med kryptos (öppenhet, snabbhet, decentralisering, anonymitet etc) finns ju egentligen kvar oavsett hur dyra/billiga dom blir. Man kan alltid växla in kryptobeloppet man behöver just för tillfället och göra ett köp. Man måste ju inte ha krypton på hög för att kunna genomföra köpet. Funktionaliteten och fördelarna försvinner ju liksom inte för att dom ändrar värde.
Så egentligen... vad handlar hypen om? Varför blir kurserna så vansinnigt höga? Hur kunde det börja spekulationerna bli såhär galna? Finns det inga vuxna som tänker styra upp detta? Tänker jag för mycket?
Tror jag lägger in trådens första klockbild dessutom, jajamen, så illa är det :greedy::hilarious::p

DSC_0345.jpeg
Du måste ju tänka såhär:
När Bitcion stabiliserat sig på den rimliga nivån 100k $ och Ripple på 50 $ så kommer ju alla som köpte då de var nere på skit-och-ingenting att ha krypto-antal motsvarande en Maybach.
 
Topp