Chad
Silver
Ingen rolig graf
![]()
Fan, du ställde ju en fråga om totala marknaden innan.. Hade tydligen fel
![Dead :dead: :dead:](/styles/baisik/xenforo/smilies/dead.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen rolig graf
![]()
Det är som att ha tid hos tandläkaren för en rotfyllning och bara låta bli att tänka på detSom sagt.. ingen vet.. antingen vänder allt igen inom någon/några dagar.. eller så fortsätter det ner. Gå in med så mycket du är villig att förlora och försök att inte tänka på det mer sen
Det här är väldigt intressant.Om någon är intresserad så håller jag på att dividera med Skatteverket gällande uttag av kryptovaluta.
Jag resonerar som så att det egentligen är först när pengarna kommit in på mitt bankkonto, eller något reglerat konto, som jag kan anse vinsten vara realiserad.
När pengarna befinner sig på en handelsplats, som är relativt oreglerad, har jag ingen säkerhet då det inte finns någon insättningsgaranti eller liknande.
Pengarna kan försvinna om handelsplatsen blir hackad eller dylikt, vilket det finns flera exempel på och då har man inte gjort någon vinst i realiteten - eftersom det inte finns några pengar att plocka ut och disponera.
Köper man något för pengarna, ja då har man använt dem och då är det realiserat i mitt tyckte, för man över dem till bankkontot då är det också realiserat. Men så länge som de är på handelsplattformen, då är inget realiserat i mitt tyckte, på grund av att det inte finns några garantier för att man får ut pengarna.
Jag försöker få dem att köpa min förklaring, vi får se hur det går.
Om någon är intresserad så håller jag på att dividera med Skatteverket gällande uttag av kryptovaluta.
Jag resonerar som så att det egentligen är först när pengarna kommit in på mitt bankkonto, eller något reglerat konto, som jag kan anse vinsten vara realiserad.
När pengarna befinner sig på en handelsplats, som är relativt oreglerad, har jag ingen säkerhet då det inte finns någon insättningsgaranti eller liknande.
Pengarna kan försvinna om handelsplatsen blir hackad eller dylikt, vilket det finns flera exempel på och då har man inte gjort någon vinst i realiteten - eftersom det inte finns några pengar att plocka ut och disponera.
Köper man något för pengarna, ja då har man använt dem och då är det realiserat i mitt tyckte, för man över dem till bankkontot då är det också realiserat. Men så länge som de är på handelsplattformen, då är inget realiserat i mitt tyckte, på grund av att det inte finns några garantier för att man får ut pengarna.
Jag försöker få dem att köpa min förklaring, vi får se hur det går.
Rent logiskt tycker jag att det är vettigt. Så länge som jag inte köper någon vara utanför handelsplatsen och så länge som jag inte tar ut pengarna, då finns det ingen realiserad vinst eller något som kan användas i verkliga livet. Därför bör det inte beskattas innan pengarna faktiskt kan användas eller har använts till köp utanför handelsplatsen. Hade det funnits en insättningsgaranti hade jag kunnat köpa gällande tolkning, men eftersom inga garantier finns är tolkningen om att vinster realiserat inte vettig.Håller tummarna för att du får dem att förstå. Dock har jag inte allt för höga förhoppningar på Skatteverket i sådana frågor.
Rent logiskt tycker jag att det är vettigt. Så länge som jag inte köper någon vara utanför handelsplatsen och så länge som jag inte tar ut pengarna, då finns det ingen realiserad vinst eller något som kan användas i verkliga livet. Därför bör det inte beskattas innan pengarna faktiskt kan användas eller har använts till köp utanför handelsplatsen. Hade det funnits en insättningsgaranti hade jag kunnat köpa gällande tolkning, men eftersom inga garantier finns är tolkningen om att vinster realiserat inte vettig.
Om du flippat klockor på KS genom konstanta byten och i slutändan lyckats byta en billig Seiko mot en dyr Rolex genom tusen byten. Ska du då slippa skatta för detta om rollen plötsligt blir stulen på gymmet? Låt oss anta att vinsten är större än vad du får göra som hobbyverksamhet och att du inte haft några direkta kostnader när du flippat.Rent logiskt tycker jag att det är vettigt. Så länge som jag inte köper någon vara utanför handelsplatsen och så länge som jag inte tar ut pengarna, då finns det ingen realiserad vinst eller något som kan användas i verkliga livet. Därför bör det inte beskattas innan pengarna faktiskt kan användas eller har använts till köp utanför handelsplatsen. Hade det funnits en insättningsgaranti hade jag kunnat köpa gällande tolkning, men eftersom inga garantier finns är tolkningen om att vinster realiserat inte vettig.
Det har det säkert. Den här marknaden påverkas ju av om någon gör ett roligt meme som får spridning...Läste nyss en spaning om att det kinesiska nyåret har en påverkan på marknaden, vad tror panelen om det?
Självklart inte. Hela tiden har jag ju sakerna i min ägo och jag kan fritt gå och byta i valfri butik eller med valfri person. Dvs jag har hela tiden tillgång till den och klockan eller pengarna är min garanti eftersom de faktiskt finns och går att disponera. Jämförelsen är inte riktigt relevant. Snarare så att om jag haft min klocka hos någon annan som skött bytena åt mig och jag inte kan komma åt pengarna eller klockan innan jag ber om att göra ett uttag. När jag sedan ber om att göra ett uttag, då finns inga pengar där. Då har jag inte gjort någon vinst. Samma sak med vinst, dvs om personen som skött alla byten åt mig ger mig pengarna, ja då har jag gjort en vinst.Om du flippat klockor på KS genom konstanta byten och i slutändan lyckats byta en billig Seiko mot en dyr Rolex genom tusen byten. Ska du då slippa skatta för detta om rollen plötsligt blir stulen på gymmet? Låt oss anta att vinsten är större än vad du får göra som hobbyverksamhet och att du inte haft några direkta kostnader när du flippat.
Tror det är Wall street som roffar åt sig av kakan. Ser man på priset sedan futures öppnade så är det en rejäl krasch:Jag följer mest denna tråd av fascination så missförstå mig inte. Tror ni att nedgångar likt den som nu sker kommer av att stora spelare hämtar hem vinster eller att det är stackars småsparare som blir skitnödiga och tar en loss?
Nu tror jag absolut att de som hämtar hem vinster i många fall ligger kvar med exponering och i vissa fall även köper i en nedgång. Jag skulle dock vara försiktig i en spekulationsdriven marknad där det är svårt att på något sätt ha en vettig riktkurs för vad kryptovalutor egentligen är värda. Det gäller inte bara BTC utan även mindre valutor. Där är risken nästan än större iom det räcker med att någon storägare bestämmer sig för att casha in så faller allt.
Jag tror absolut att det finns stora möjligheter att tjäna pengar på krypto om man har tur. Jag tror bara inte att man ska vara naiv då det ofta är vi småsparare som får betala för andras kalas.
Var försiktiga där ute.![]()
Precis. De som lämnar nu hämtar hem vinster och gör marknaden osäker. De som torskar är du och jag som trott på en ständig uppgång och köpt in oss högt. Vissa av oss säljer då och andra håller envist kvar. Det ska bli intressant att se var det vänder och hur efterfrågan egentligen ser ut då. Det är hopplöst att veta om det kommer en retur med en än högre uppgång eller om det är en korrigering till en lägre nivå. Historiskt sett så brukar det väl vända uppåt till nya rekordnivåer men det är samtidigt svårt att göra en sån jämförelse efter det senaste årets galna uppgång vilket gjort att många länder nu ser över lagstiftning mm gällande krypto. Förr brydde sig ingen förutom de som handlade. Idag är det annorlunda.Tror det är Wall street som roffar åt sig av kakan. Ser man på priset sedan futures öppnade så är det en rejäl krasch:
http://www.cmegroup.com/apps/cmegro...geCode=XCME&dataWidget=true&chartMode=dynamic
Känns som att de drev upp priserna, för att sedan kunna shorta. Men vem vet?
Kan ju vara så att småsparare drivit upp priserna, när priserna gick upp upp upp så ville fler och fler investera och det kom in mer pengar.
Nu när priserna går ner blir fler rädda, fler vill ta ut pengar och färre vill stoppa in pengar så det blir en negativ spiral.
Vi får se vart det slutar.
Kursen faller knappast för att småsparare har det knapert i januari.Rent privatekonomiskt är januari den kanske sämsta månaden för många och att då sälja av lite krypto är ju en enkel lösning.
Förstår inte heller paniken.Jag har bestämt mig för att sitta still i båten. Om det kommer en botten för ETH och en uppgång går jag troligtvis in med mera för att sänka GAV och sen blir det stop/loss.
Rent privatekonomiskt är januari den kanske sämsta månaden för många och att då sälja av lite krypto är ju en enkel lösning.
Förstår inte heller paniken.
Först verkar alla sååå överens om att inte sätta in mer än man klarar av att förlora.
Alla är även överens om att volatiliteten är hög.
Sen verkar alla få panik i situationer som denna.
Det vara bara en teoriKursen faller knappast för att småsparare har det knapert i januari.
Yes.Håller med, får man panik nu bör man kanske inte hålla på med krypto eller så sitter man med för stort kapital.
Jag tror det är svårt att se samband efter att kursen ökat från 800usd till nästan 20k usd. Det är helt andra sorters pengar som gått in i krypto där folks vardagsekonomi nog är sekundär. Iaf för kursförändringar. Förr så kanske småsparare kunde påverka. Idag så åker de bara med i den riktning tåget går.Det vara bara en teori
Hur förklarar du att det tydligen sett likadant ut, enligt tidigare grafer, i början på året för krypto?
Några stora spelare måste kliva in och börja köpa upp för att det här ska vända inom kort. Annars blir det en lång resa.Jag tror det är svårt att se samband efter att kursen ökat från 800usd till nästan 20k usd. Det är helt andra sorters pengar som gått in i krypto där folks vardagsekonomi nog är sekundär. Iaf för kursförändringar. Förr så kanske småsparare kunde påverka. Idag så åker de bara med i den riktning tåget går.
Det blir spännande att se var det vänder och hur det sedan utvecklas. Kanske tar det ny fart mot nya rekordnivåer. Vem vet?
Förstår inte heller paniken.
Först verkar alla sååå överens om att inte sätta in mer än man klarar av att förlora.
Alla är även överens om att volatiliteten är hög.
Sen verkar alla få panik i situationer som denna.
För att det är lätt att vara överens på pappret, men svårare när man förlorat x.xxx, xx.xxxx eller kanske xxx.xxx kr den senaste halvtimmen.
Just sayin'.
Dessutom - även om man tror på krypto som idé så kan det ju vara nice att missa en nedgång på 40% för att sen gå in igen.
Jag förstår att det sabbar för marknaden i stort när alla tänker så, men alla har väl lite day trader i sig? Och alla är definitivt sig själv närmst!
Yes.
Sen har jag respekt för att någon de senaste dagarna tappat motsvarande en Daytona eller en Ferrari.
Dock menar jag att om man haft förmånen att ha ens haft en sådan värdeuppgång i något så här volatilt så måste man också vara beredd på en korrektion.
Med det sagt har jag själv tappat en hel del de senaste dagarna, så jag talar ju från samma utgångspunkt. Det är inte så att jag "cashat ut" allt och kommer med pekpinnen nu. Jag har också varit helt öppen med att jag är tungt i ETH![]()
En mer relevant jämförelse:Självklart inte. Hela tiden har jag ju sakerna i min ägo och jag kan fritt gå och byta i valfri butik eller med valfri person. Dvs jag har hela tiden tillgång till den och klockan eller pengarna är min garanti eftersom de faktiskt finns och går att disponera. Jämförelsen är inte riktigt relevant. Snarare så att om jag haft min klocka hos någon annan som skött bytena åt mig och jag inte kan komma åt pengarna eller klockan innan jag ber om att göra ett uttag. När jag sedan ber om att göra ett uttag, då finns inga pengar där. Då har jag inte gjort någon vinst. Samma sak med vinst, dvs om personen som skött alla byten åt mig ger mig pengarna, ja då har jag gjort en vinst.
Utöver det säger skatteverket att uträkningarna ska vara korrekta och det blir de inte med nuvarande modell. Dvs räkna om Bitcoin till USD till sek osv. Jag har gjort uträkningar på hundratals transaktioner och det blir inte korrekt, pga olika växlningskurser. Därför är denna modell, dvs beskattning först vid uttag och räkna av omkostnaden som det insatta beloppet i FIAT, mer korrekt rent skattemässigt.