• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

En mer relevant jämförelse:
Sparkonto hos en bank utan insättningsgaranti som går i konkurs?
Aktier i ett bolag som går i konkurs, köpta i en ISK eller KF?
I båda fallen får du skatta löpande, även om du skulle förlora alla pengar i slutändan.
Jo. Går det dock att jämställa en bank och en handelsplats för kryptovaluta?

Jag tänker alltså regleringar och liknande. Det är ett otroligt oklara regler idag. Beskattningsförfarandet leder till större skattefel med den modellen skatteverket har föreslagit än den modellen jag föreslår. Det målet jag har är att betala RÄTT skatt, det är det enda, men med dagens skattesystem går inte det :)

Senast ändrad:
Frågan är när man ska köpa, går den ner till 8 (eller djupare) för att vända eller vänder snart från strax under 10

Följer mina ETH-cert.

landscape-1473350299-ezgifcom-gif-maker.gif

Alltså på riktigt. Det här är ju typexemplet av en bubbla. Fullt jämförbart med hur det var under IT-bubblan.
Tyvärr var jag för ung då, men jag antar att det fanns folk som var på samma sätt då, dvs "Hmm, ska man gå in?" "Det vänder upp snart" osv.
Som vi alla vet tog det en jääääääkla tid att ta igen tappet för de bolagen som tog igen tappet och vi vet att många bolag gick under.
crypto.png

Kan det vara bubblan som har spruckit? Ser onekligt ut som det.

@aLiter
Okej, vi fattar!! Du gjorde en liten vinst och hoppas nu på krasch. Spelat inte mig någon roll.

Dock.. om du ska dra paralleller till IT-bubblor etc. får du gärna underbygga dem mer....

Jävligt mycket FUD överallt nu. Vi får softa några dagar och se hur det utvecklar sig. Förstår dock att det är jobbigt om man klev in med mer än man var villig att förlora vid ATH..

@aLiter
Okej, vi fattar!! Du gjorde en liten vinst och hoppas nu på krasch. Spelat inte mig någon roll.

Dock.. om du ska dra paralleller till IT-bubblor etc. får du gärna underbygga dem mer....

Det gåååår ju att vända på det där.
Om han nu är säker på att det är en bubbla så är det väl vettigt att prata för sin sak och försöka få ut så många i tid?

I dagens DN:
"Oro för att Sydkorea och Kina ska sätta stopp för handeln med kryptovalutor ligger bakom nedgången."
https://www.dn.se/ekonomi/bitcoin-tappar-annu-mer/

Man kan förstå att priset rasar då massor av människor säljer av pga osäkerheten. Detta ras medför förstås att även kretsarna runtomkring påverkas och börjar sälja av, priset sjunker ytterligare etc.
Om man kopplar raset till ovanstående, så känns det inte riktigt som en brusten bubbla tycker jag, utan en normal reaktion på en orolig marknad.
Skall verkligen bli intressant att följa detta iaf.
Jag köpte på mig lite ETH när dom låg på ca USD 1100 (REA REA REA!), så ni som klivit på runt 900 behöver inte skämmas :arghh: Jag behöver jobba lite med min impulskontroll :p

@aLiter

Jag har redan redovisat för varför jag tror det är en bubbla, flera gånger, tidigare i tråden. Prisutvecklingen är inte vettig sett utifrån real world adoption.

Edit: och bara för att jag TROR på en krasch betyder det inte att jag HOPPAS på en krasch.. så det kan du lägga ner..

Jag har redan redovisat för varför jag tror det är en bubbla, flera gånger, tidigare i tråden. Prisutvecklingen är inte vettig sett utifrån real world adoption.

Fortf, att påstå att bubblan kommer spricka NU NU NU när inte något stort beslut om förbud, eller att det kriminaliseras eller dylikt är imo jävligt magstarkt.

Min hypotes är att det är en (kraftig) correction som sker nu eftersom marknaden har gått upp något otroligt senaste månaderna. Tror vi kommer se rött åtminstone någon vecka till innan det börjar vända. Blir heller ej förvånad om t.ex Bitcoin inte återhämtar sig ordentligt, tror detta kan bli ett "dåligt" år för BTC.

Fortf, att påstå att bubblan kommer spricka NU NU NU när inte något stort beslut om förbud, eller att det kriminaliseras eller dylikt är imo jävligt magstarkt.

Min hypotes är att det är en (kraftig) correction som sker nu eftersom marknaden har gått upp något otroligt senaste månaderna. Tror vi kommer se rött åtminstone någon vecka till innan det börjar vända. Blir heller ej förvånad om t.ex Bitcoin inte återhämtar sig ordentligt, tror detta kan bli ett "dåligt" år för BTC.
Håller med om att det också är ett sannolikt scenario. Jag kan inte läsa framtiden så det jag säger kan lika gärna vara helt fel. Berättar bara vad jag tror och hur jag analyserar situationen.

Känns som att morgondagen blir lite grann en make it or break it-dag.
En dag till med tvåsiffriga nedgångar över hela kartan så är det nog många som vill ut. Intressant framöver, som sagt.

Känns som att morgondagen blir lite grann en make it or break it-dag.
En dag till med tvåsiffriga nedgångar över hela kartan så är det nog många som vill ut. Intressant framöver, som sagt.
Undrar om majoriteten håller sina uttag i Fiat på olika exchanges eller om de faktiskt plockar ut de snabbt till sina bankkonton. Tänker om folk väntar på en eventuell uppgång för att hoppa på tåget igen.

Är upp nästan 20% på 1 timme nu.. Vågar man hoppas att det fortsätter såhär nu?

Edit: var för snabb , ner igen :hungover:

Senast ändrad:
Ligger plus minus noll nu. Riktigt sugen på att gå ut, men.... Jag ska låta allt vara kvar för det var min ursprungliga plan. Historiskt sätt så har jag gjort bättre ifrån mig när jag hållt mig till det jag planerade vid ingången istället för att hoppa in och ut och försöka träffa rätt.
Den som lever får se, men det har inte gjort ont om det lyfte lite...:)

Nästan lite kul att se hur dom olika valutorna följer varandra nästan slaviskt upp och ner (dom stora iaf).
Måste nästan vara Bitcoin som "rules them all" ?

XRP handlas i groteskt stora volymer jämfört med alla andra. Kan man dra någon slutsats av det?

Tillbaka
Topp