Hwoarang
Basic
Tror det är smart, tror du tänker rätt. Avanza?Jag har faktiskt köpt lite bitcoin, men med strategin köp och glöm. Kanske kan bli roligt att kika om ett par år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror det är smart, tror du tänker rätt. Avanza?Jag har faktiskt köpt lite bitcoin, men med strategin köp och glöm. Kanske kan bli roligt att kika om ett par år.
Jag började med Avanza och har blivit bekväm, suger dock att man ej kan köpa/sälja 24/7..Nej ville köpa den faktiska tillgången så köpte via Trijo igår. Men som vanligt är det en megapissig upplevelse att köpa krypto så det är såklart extremt mycket smidigare att handla certifikat.
Helt klart..Ser ni detta som REA och handlar på er? För det gör jag..
Crypto rör på sig snabbt i upp och nedgång.Jag började med Avanza och har blivit bekväm, suger dock att man ej kan köpa/sälja 24/7..
Först och främst är det värt att nämna att crypto generellt är extremt volatilt, så investera (chansa/riskera) endast summor som man är beredd att förlora. Jag rekommenderar cert via Avanza, dels för tryggheten samt beskattningen i ISK är fördelaktig. Nackdelen är att de enbart går att handla under börsens öppettider samt att man får betala courtage för varje affär.Ok. En total noobie här.
Min pappa har fått för sig att han vill investera i krypto. Har försökt varna honom för risker osv men han vill prova på detta. Jag förstår det som att krypto certifikat har fördelar men också en hel del nackdelar. Vill ändå att han investerar via Avanza än via någon obskyr eller superkomplicerad plattform som kräver mer engagemang.
Vad ska han köpa?? Finns ju en drös på Avanza ser jag.
Först och främst är det värt att nämna att crypto generellt är extremt volatilt, så investera (chansa/riskera) endast summor som man är beredd att förlora. Jag rekommenderar cert via Avanza, dels för tryggheten samt beskattningen i ISK är fördelaktig. Nackdelen är att de enbart går att handla under börsens öppettider samt att man får betala courtage för varje affär.
Vill han få bred exponering kan han investera i ex. Virtune crypto altcoin index eller Top 10 index.
Återigen viktigt att vara beredd på volatiliteten, och läsa på vad man investerar i.
Lycka till!
Ja, de är helt klart riskfyllt, så bör endast utgöra en liten del av en väldiversifierad portfölj.Yes, jag har försökt avstyra honom från denna typ av "investeringar" men han sitter och lyssnar på youtube dagarna lång. Har krävt att få veta vilka källor han hämtar sin kunskap och inspiration från.
Jag har iaf övertygat om att det är via Avanza / ISK som han får göra dessa transaktioner pg a säkerheten och bekvämlighetens skull och inte minst slippa deklarera manuellt.
Tack för tipsen. Virtune verkar backa upp certifikaten med underliggande krypto så det är ju positivt.
Saknar bitcoin i listan, men bra bredd är ju bra. Om han nu skulle insistera på bitcoin, vilket certifikat är det som gäller? Jag kommer i såfall rekommendera honom 50% Virtune och 50% Bitcoin.
Ja, de är helt klart riskfyllt, så bör endast utgöra en liten del av en väldiversifierad portfölj.
Det finns ett gäng bitcoin cert från flera utgivare ex Virtune, Coinshares, Valour etc. Många bygger ju på bitcoin som underliggande, men skillnader finns ex. Vissa är hedgade mot SEK och andra ohedgade i USD, så där tillkommer valutarisken. Tror du/han på någon speciell krypto kan man direktinvestera i den via cert på Avanza (Bitcoin, Ethereum, XRP, Solana, litecoin etc) annars är krypto indexen ganska bra om man vill ha en fördelning.
Är onekligen spännande månader framöver i kryptomarknaden
Hade nog valt nån av dom större framför Virtune. Tex XBT.
Nja, det är väl mer att det är en av dom äldsta och mest handlade med längst historik.Typ denna då? Är den mer trading(o)vänlig? Vill inte att pappa sitter framför datorn och försöker köra en massa trejd. Virtune är ändå avgiftsfritt i form av årsavgifter.
![]()
Avanza
Avanza erbjuder ett enklare sparande i fonder och aktier. Kom igång med ett sparande på 3 minuter. Välkommen till Avanza – en bank som den borde vara.www.avanza.se
Har de även nån "top 5-10" för att få lite bredd?
Nja, det är väl mer att det är en av dom äldsta och mest handlade med längst historik.
Har ingen koll på deras totala utbud, men ju mer komplex produkten är, ju svårare blir det för dom att tracka underliggande. Nån etherium variant lär ju finnas i alla fall.
Själv har jag mest guld och miners i alternativa-portföljen.![]()
Håller med. Har ingen koll på Avanzas portfölj, men hittills har det varit Bitcoin som styrt hela kryptomarknaden,Hade nog valt nån av dom större framför Virtune. Tex XBT.
Håller med. Har ingen koll på Avanzas portfölj, men hittills har det varit Bitcoin som styrt hela kryptomarknaden,
Går BTC upp följer andra med, och tvärtom.
Jag skulle välja någonting som innehåller BTC och ETH.
Det är inte jättesvårt att skapa ett konto på ex. vis Kraken och tradea direkt.
Enda nackdelen som jag ser det är att det kan bli lite pyssligare att deklarera.
Krypto är ingen investering, det är ren spekulation, och ett pyramidpsel.
Den kraschen har ju väldigt lite med tillgångarna att göra utan snarare hur man har kunnat handla/spela med 20-100x hävstång. Det ska man ju akta sig för. Men den sista idioten är ju inte född än
håller med alltid bästHade nog valt nån av dom större framför Virtune. Tex XBT.
Skall du trade-a eller att bara växla crypto till fiat och ev göra insättning/uttag?Vilken marknadsplats använder ni, är kraken bra?
tackSkall du trade-a eller att bara växla crypto till fiat och ev göra insättning/uttag?
Stora som kraken, coinbase och liknande är bra om man vill handla. Kolla vad det kostar att göra uttag, man kan spara massa om man jämfor några aktörer![]()
Jag är med på tåget såtillvida att jag köpt på mig några sorter som ska ligga i 8-10 år. Men jag funderar på vitsen om skatteverket ska ha all vinst. Hur ser beskattning ut av kryptovinster?