• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Nej ville köpa den faktiska tillgången så köpte via Trijo igår. Men som vanligt är det en megapissig upplevelse att köpa krypto så det är såklart extremt mycket smidigare att handla certifikat.

Jag bytte till Nordnet efter att jag tyckte att Avanza hade för mycket downtime. Nordnet har varit stabilare men något mindre intuitivt GUI än Avanza, kan vara en vanesak dock.

Ok. En total noobie här.
Min pappa har fått för sig att han vill investera i krypto. Har försökt varna honom för risker osv men han vill prova på detta. Jag förstår det som att krypto certifikat har fördelar men också en hel del nackdelar. Vill ändå att han investerar via Avanza än via någon obskyr eller superkomplicerad plattform som kräver mer engagemang.
Vad ska han köpa?? Finns ju en drös på Avanza ser jag.

Ok. En total noobie här.
Min pappa har fått för sig att han vill investera i krypto. Har försökt varna honom för risker osv men han vill prova på detta. Jag förstår det som att krypto certifikat har fördelar men också en hel del nackdelar. Vill ändå att han investerar via Avanza än via någon obskyr eller superkomplicerad plattform som kräver mer engagemang.
Vad ska han köpa?? Finns ju en drös på Avanza ser jag.
Först och främst är det värt att nämna att crypto generellt är extremt volatilt, så investera (chansa/riskera) endast summor som man är beredd att förlora. Jag rekommenderar cert via Avanza, dels för tryggheten samt beskattningen i ISK är fördelaktig. Nackdelen är att de enbart går att handla under börsens öppettider samt att man får betala courtage för varje affär.

Vill han få bred exponering kan han investera i ex. Virtune crypto altcoin index eller Top 10 index.

Återigen viktigt att vara beredd på volatiliteten, och läsa på vad man investerar i.

Lycka till!

Först och främst är det värt att nämna att crypto generellt är extremt volatilt, så investera (chansa/riskera) endast summor som man är beredd att förlora. Jag rekommenderar cert via Avanza, dels för tryggheten samt beskattningen i ISK är fördelaktig. Nackdelen är att de enbart går att handla under börsens öppettider samt att man får betala courtage för varje affär.

Vill han få bred exponering kan han investera i ex. Virtune crypto altcoin index eller Top 10 index.

Återigen viktigt att vara beredd på volatiliteten, och läsa på vad man investerar i.

Lycka till!

Yes, jag har försökt avstyra honom från denna typ av "investeringar" men han sitter och lyssnar på youtube dagarna lång. Har krävt att få veta vilka källor han hämtar sin kunskap och inspiration från.
Jag har iaf övertygat om att det är via Avanza / ISK som han får göra dessa transaktioner pg a säkerheten och bekvämlighetens skull och inte minst slippa deklarera manuellt.

Tack för tipsen. Virtune verkar backa upp certifikaten med underliggande krypto så det är ju positivt.
Saknar bitcoin i listan, men bra bredd är ju bra. Om han nu skulle insistera på bitcoin, vilket certifikat är det som gäller? Jag kommer i såfall rekommendera honom 50% Virtune och 50% Bitcoin.

Yes, jag har försökt avstyra honom från denna typ av "investeringar" men han sitter och lyssnar på youtube dagarna lång. Har krävt att få veta vilka källor han hämtar sin kunskap och inspiration från.
Jag har iaf övertygat om att det är via Avanza / ISK som han får göra dessa transaktioner pg a säkerheten och bekvämlighetens skull och inte minst slippa deklarera manuellt.

Tack för tipsen. Virtune verkar backa upp certifikaten med underliggande krypto så det är ju positivt.
Saknar bitcoin i listan, men bra bredd är ju bra. Om han nu skulle insistera på bitcoin, vilket certifikat är det som gäller? Jag kommer i såfall rekommendera honom 50% Virtune och 50% Bitcoin.
Ja, de är helt klart riskfyllt, så bör endast utgöra en liten del av en väldiversifierad portfölj.

Det finns ett gäng bitcoin cert från flera utgivare ex Virtune, Coinshares, Valour etc. Många bygger ju på bitcoin som underliggande, men skillnader finns ex. Vissa är hedgade mot SEK och andra ohedgade i USD, så där tillkommer valutarisken. Tror du/han på någon speciell krypto kan man direktinvestera i den via cert på Avanza (Bitcoin, Ethereum, XRP, Solana, litecoin etc) annars är krypto indexen ganska bra om man vill ha en fördelning.

Är onekligen spännande månader framöver i kryptomarknaden

Ja, de är helt klart riskfyllt, så bör endast utgöra en liten del av en väldiversifierad portfölj.

Det finns ett gäng bitcoin cert från flera utgivare ex Virtune, Coinshares, Valour etc. Många bygger ju på bitcoin som underliggande, men skillnader finns ex. Vissa är hedgade mot SEK och andra ohedgade i USD, så där tillkommer valutarisken. Tror du/han på någon speciell krypto kan man direktinvestera i den via cert på Avanza (Bitcoin, Ethereum, XRP, Solana, litecoin etc) annars är krypto indexen ganska bra om man vill ha en fördelning.

Är onekligen spännande månader framöver i kryptomarknaden

Ja, jag förslog att han använder "lekpengar" för krypto. Definitivt inte sälja av indexfonder och börja i fel ände.
Tack för tipsen. Valutarisken får han ta.

Hittade denna :

Hade nog valt nån av dom större framför Virtune. Tex XBT.

Typ denna då? Är den mer trading(o)vänlig? Vill inte att pappa sitter framför datorn och försöker köra en massa trejd. Virtune är ändå avgiftsfritt i form av årsavgifter.

Har de även nån "top 5-10" för att få lite bredd?

Senast ändrad:
Typ denna då? Är den mer trading(o)vänlig? Vill inte att pappa sitter framför datorn och försöker köra en massa trejd. Virtune är ändå avgiftsfritt i form av årsavgifter.

Har de även nån "top 5-10" för att få lite bredd?
Nja, det är väl mer att det är en av dom äldsta och mest handlade med längst historik.
Har ingen koll på deras totala utbud, men ju mer komplex produkten är, ju svårare blir det för dom att tracka underliggande. Nån etherium variant lär ju finnas i alla fall.

Själv har jag mest guld och miners i alternativa-portföljen. 😄

Nja, det är väl mer att det är en av dom äldsta och mest handlade med längst historik.
Har ingen koll på deras totala utbud, men ju mer komplex produkten är, ju svårare blir det för dom att tracka underliggande. Nån etherium variant lär ju finnas i alla fall.

Själv har jag mest guld och miners i alternativa-portföljen. 😄

I sak har du rätt, Virtune har ju inte funnits så länge.
Ska kolla lite till. Men generellt gillar jag att Virtune har bredd i portföljen.

Hade nog valt nån av dom större framför Virtune. Tex XBT.
Håller med. Har ingen koll på Avanzas portfölj, men hittills har det varit Bitcoin som styrt hela kryptomarknaden,
Går BTC upp följer andra med, och tvärtom.
Jag skulle välja någonting som innehåller BTC och ETH.
Det är inte jättesvårt att skapa ett konto på ex. vis Kraken och tradea direkt.
Enda nackdelen som jag ser det är att det kan bli lite pyssligare att deklarera.
Krypto är ingen investering, det är ren spekulation, och ett pyramidpsel.

Håller med. Har ingen koll på Avanzas portfölj, men hittills har det varit Bitcoin som styrt hela kryptomarknaden,
Går BTC upp följer andra med, och tvärtom.
Jag skulle välja någonting som innehåller BTC och ETH.
Det är inte jättesvårt att skapa ett konto på ex. vis Kraken och tradea direkt.
Enda nackdelen som jag ser det är att det kan bli lite pyssligare att deklarera.
Krypto är ingen investering, det är ren spekulation, och ett pyramidpsel.

Ok, får bli coinshare xbt som har underliggande bitcoin.
Min far är införstådd med att han kan förlora det han "investerat", och han har lovat mig att höra med mig först innan han ändrar i portföljen. Speciellt om det skulle börja gå bra gäller det ju att inte bli för girig och pytsa in med mer kapital.

Ett annat sätt är att köpa t ex BMNR som är ett bolag som ska äga 5% av Eth, dvs köp dem istället för tillgången då den kommer följa kursutvecklingen.
Strategy för BTC och så finns det säkert ett treasury-bolag för Solana.

Passa på i en Trump-dipp som kommer då och då.

Krypto på decentraliserade blockkedjor är väldigt intressant teknik som likt bittorrent förändrat musik- och filmdistribution kommer att förändra metoder för finansiella system och värdebevis.

Edit: intressant diskussion om varåt det här med tokenization och DAT’s kan ta vägen.

Senast ändrad:
SilverGanggang! Någon mer på tåget? Vi ska upp någonstans jämtes Guldet 🥳
1000027859.jpg
1000027861.jpg

Jag är med på tåget såtillvida att jag köpt på mig några sorter som ska ligga i 8-10 år. Men jag funderar på vitsen om skatteverket ska ha all vinst. Hur ser beskattning ut av kryptovinster?

Tillbaka
Topp