• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det är ett lyckat släpp och en vinst för BP som får synas utanför en snäv kundkrets. För mig är det en Swatch, så som Swatch var förr, en kul plastklocka att variera sig med. Moderna Swatch före moonswatch var ganska tråkiga, visst någon rolig modell då och då men inte som förr.

Priset för oss svenskar blir troligtvis inte 4400 kr utan i praktiken 390euro x sek vilket idag är 4700kr. Helt ok så länge det är under 5000kr. Är man intresserad av bäst klocka för pengarna, well köp något annat. Poängen här är lekfullhet och design. Inget annat.
 

PNM

Panerai
Jag tycker det är ett lyckat släpp och en vinst för BP som får synas utanför en snäv kundkrets. För mig är det en Swatch, så som Swatch var förr, en kul plastklocka att variera sig med. Moderna Swatch före moonswatch var ganska tråkiga, visst någon rolig modell då och då men inte som förr.

Priset för oss svenskar blir troligtvis inte 4400 kr utan i praktiken 390euro x sek vilket idag är 4700kr. Helt ok så länge det är under 5000kr. Är man intresserad av bäst klocka för pengarna, well köp något annat. Poängen här är lekfullhet och design. Inget annat.
Har kundkretsen som köper denna klocka ekonomin, nu eller i framtiden, att köpa en riktig Blancpain? Och hur känner den snäva kundkretsen inför att Blancpain sitter på en plastklocka? Det är frågan jag ställer mig… känns som att Blancpain-köparens halva nöje är ”connoisseur-aspekten”, vilket inte är fallet med Omega…
 

F32

Panerai
2-Faktor
Tycker släppet är bra men håller med tidigare inlägg om att mannen på gatan inte har en aning om vad Blancpain är. Ingen på mitt kontor hade en aning om vad det var men Omega känner de till. Där är skillnaden som jag tror kommer märkas på hur många de säljer. Men det betyder kanske att jag kan knipa en gul Pacific utan större problem.
 

C J

Omega
Ett helt ok släpp men inte lika kul och spännande som det kändes med Moonswatch. Som flera redan konstaterat - gemene man kommer inte ha en susning om kopplingen till Blancpain. Jag kommer inte anstränga mig särdeles mycket för att komma över ett ex. Möjligtvis ett köp om jag nån gång råkar befinna mig i en stad där klockan säljs i butik och pengarna finns i fickan.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tycker den ger en lyxigare känsla än släppet med Omega men absolut kan man få en mycket trevligare klocka för dem pengarna, definitivt ingen flopp.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Synd att de kör natoband som sitter så sjukt illa på handleden och ökar höjden. Gummi hade varit mycket bättre imho
Är det 20mm mellan luggarna?
Något av de här gummisorterna som jag har till Jupiter borde nog göra sig bra på Arctic. På Antarktis borde nog vitt, svart eller något i nya s med bezeln passa
20230906_133436.jpg
IMG-20230904-WA0005.jpeg
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Hm, källa?

Googlade lite, och folk verkar säga 3-5 år.
Gångreserven verkar bli sämre också...

Det var vad Swatch angav som livslängd vid lanseringen:


Man kan inte bry sig så mycket om vad "folk" säger. De som skriver om kort livslängd är de som drabbas av problem vilket ger en bias. De som har klockor som bara fungerar skriver inte på internet att allt är som det ska. Alla klockor kan gå sönder när som helst, så det finns alltid några som kommer klaga på internetforum. Däremot är det såklart surt om den går sönder efter att garantin gått ut eftersom det inte finns någon möjlighet att reparera urverket.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det var vad Swatch angav som livslängd vid lanseringen:


Man kan inte bry sig så mycket om vad "folk" säger. De som skriver om kort livslängd är de som drabbas av problem vilket ger en bias. De som har klockor som bara fungerar skriver inte på internet att allt är som det ska. Alla klockor kan gå sönder när som helst, så det finns alltid några som kommer klaga på internetforum. Däremot är det såklart surt om den går sönder efter att garantin gått ut eftersom det inte finns någon möjlighet att reparera urverket.
Ok, då får man hoppas på det bästa då 😀
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Läste artikeln @Dr.D länkade och då jag var osäker på hur en “nudibranchs” ser ut bildgooglade jag "indian ocean nudibranchs” och detta var första träffen:
scs-s0460461and.jpg


Med den som referens gjorde jag en snabb Photoshopversion av hur en klocka eventuellt skulle kunna se ut.
Blancpain.jpg



Vänligen,
Martin

Den där var ju bättre än de andra riktiga, snyggt jobbat 😎
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Jag gillar dem och tror att de kommer att sälja bra. Men har svårt att se att de kommer att lyfta Blancpain speciellt mycket. Steget är för stort i folks kännedom om BP. Med Moonswatch (Omega) var steget betydligt mindre.
Men mindre under har ju hänt förut så vem vet?😊
 

MarcusE

Omega
Jag tycker det är ett lyckat släpp och en vinst för BP som får synas utanför en snäv kundkrets. För mig är det en Swatch, så som Swatch var förr, en kul plastklocka att variera sig med. Moderna Swatch före moonswatch var ganska tråkiga, visst någon rolig modell då och då men inte som förr.

Priset för oss svenskar blir troligtvis inte 4400 kr utan i praktiken 390euro x sek vilket idag är 4700kr. Helt ok så länge det är under 5000kr. Är man intresserad av bäst klocka för pengarna, well köp något annat. Poängen här är lekfullhet och design. Inget annat.
 

Bilagor

  • IMG_0650.jpeg
    IMG_0650.jpeg
    120.5 KB · Visningar: 4

DrDre

Patek

fc2

Rolex
Kortsiktigt bra för Blancpain då fler får upp ögonen för detta märke. Långsiktigt tror jag inte det gynnar. Klockan är fin och färgerna roliga men för de pengarna är man nästan uppe i en klart mer gedigen klocka, typ Hamilton Khaki. Jag tror inte det här typen av samarbeten är rätt väg för de finare märkena av Swatch Group att gå.
 
Topp