• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Capital

Cartier
Håller med flera av er andra om att den vita med fuktindikator var den som verkar mest lovande. Ska till Italien om någon vecka får se om det ges möjlighet att prova.
 

Rooster91

Panerai
Om de släpper en hel serie olika kollaborationer så vill jag ha en av varje sort som en liten samling. Men jag hatar att behöva köpa i andra hand.
 
Frågan är väll hur många som inte redan är intresserade av klockor. Jag menar att man måste först/veta lite om Blancpain för att känna köpsugen kanske?
I ett vakuum skulle jag hålla med. Nu tänker jag om hypen spiller över på de som köpt Moonswatch. Dvs icke intresserade som bara vill ha den där fräna rymdklockan som alla har.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tror detta kommer gå hem enbart hos klocknördar. MoonSwatchen sålde(säljer fortfarande?) som smör eftersom många utanför klocknördiet känner till Speedmaster och märket Omega.

Detta är dock genidrag av Blancpain, man kommer få uppmärksamhet och på så vis komma åt kunder utanför klocknördiet.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hur funkar fuktindikatorn på Antarctic versionen? Indikerar den om det kommit in fukt i själva klockan så att man då kan räkna med att den är paj eller?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hur funkar fuktindikatorn på Antarctic versionen? Indikerar den om det kommit in fukt i själva klockan så att man då kan räkna med att den är paj eller?
Om den fungerar som på Sinn så kommer den att bli blå när den är mättad med fukt. Betyder inte att klockan är paj för det krävs inte så mycket fukt för att den ska markera men den visar väl i alla fall att det är dags för en service. Vilket inte går på dessa då så jag vet inte vad syftet är. Dessutom tror jag att man får byta hela tavlan om man ska "nollställa" fuktmätaren.
 
Var nog lite av en besvikelse för min del också faktiskt. Hade lite högre förhoppningar och med den uppskattade livslängden som anges i tråden känns det ju inte direkt mer lockande sett till priset. Hade den gått för runt 3 kanske men nu känns de väl dyra för att vara en "kul" grej att bära några dagar på stranden.

Dock kul med automatiskt verk iofs...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för det.
Och som jag skrev innebär ju inte det att varumärket och dess metavärde för den sakens skull gynnats på sikt.
Men om syftet var att blidka kvartalsekonomin fanns det säkert kortsiktiga landvinningar.
Slutprodukten var i mångt och mycket skräp i förhållande till priset. Att Swatchgroup gnuggade tassarna är väl givet men att deras kanske starkaste bolag i portföljen tog stryk är nog inte en helt onykter åsikt.
+1 på din argumentation! Såklart Omega sålde flera Speedy på kort sikt men på längre sikt tror jag varumärket tar stryk. Åtminstone fungerar nog inte den ständiga jakten på Rolex och ständiga prishöjningar särskilt väl ihop med Swatch hypen. Omega och rabatt känns som två ord som ofta förekommer i samma mening. Jag själv har iaf tappat allt sug efter Omega trots att min första "finare" klocka var en Seamaster. Idag känns Omega som lillkillen som försöker alldeles för mycket.
 
Tror detta kommer gå hem enbart hos klocknördar. MoonSwatchen sålde(säljer fortfarande?) som smör eftersom många utanför klocknördiet känner till Speedmaster och märket Omega.

Detta är dock genidrag av Blancpain, man kommer få uppmärksamhet och på så vis komma åt kunder utanför klocknördiet.
Tror folk överskattar hur många som känner till Speedmastern. Om jag frågar på mitt kontor, 40 pers som inte är klocknördar, så lär max 1 veta vad en speedmaster är. OM deras respektive eller förälder har en. Säger man Submariner eller Speedmaster till en icke klockintresserad så ser 99.99% ut som ett frågetecken. "Omega" har de säkert hört, men i deras värld är det som att säga "Daniel Wellington". Dvs ett märke de kan namnet på.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Självklart kommer det vara köer likt Moonswatch, spelar egentligen ingen roll hur dem ser ut :) Scalpers ser en chans att tjäna lite pengar igen.
 
Jag undrar om de kommer att fasa ut den ena när den andra kommer. Jag är skeptisk till att de kommer säljas online, har inte ett dugg bråttom sålänge de inte avslutar serien och en moonswatch börjar gå för 6000kr
Swatch har sagt att den inte är limiterad. De lär tillverka den så länge den säljer. Finns ingen anledning att sluta sälja deras antagligen mest lönsamma klocka så länge de säljer slut i ett nafs.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Självklart kommer det vara köer likt Moonswatch, spelar egentligen ingen roll hur dem ser ut :) Scalpers ser en chans att tjäna lite pengar igen.
Screenshot_20230907-092056.png
 
Ingen vanlig svensson skulle köpa en plastklocka för det priset oavsett. Folk tycker att jag köper galet dyra klockor och då kostar de oftast runt 10K.
Tror du har fel. Moonswtach säljer till vanliga Svenssons, det gör Daniel Wellington också. De här riktar sig till icke klocknördar. Att de tycker dina 10K är mycket är för de tänker att det är skräp, och du kunde fått en jättefin äkta Daniel Wellington eller Moonswtach för mycket mindre.
 
Topp