• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om man inte kan skruva av bakboetten såklart. Som sagt, jag kan ha fel, har bara läst olika forum. Jag hoppas man kan öppna den utan att förstöra boetten.

Att byta verk ser inte jag som problem, då jag är fullt medveten om att bl a Seiko gör det vilket jag belyst i tråden.
Jag har inte orkat läsa hela tråden men förutsatt att den inte är limmad så bör den ju gå att öppna. 100m-ish betyder säkert snapback med en packning.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Beror väl på hur man ser det. Jag håller i och för sig med dig, men det finns ingen SEIKO under 15 papp som servad heller. Man byter verket. Tråkigt men sant.
Så är nog verkligheten men skillnaden ligger kanske här i att Swatch/Blancpain drar på stora växlar (som jag skrev tidigare) med miljövänliga natoband, hyllningar till nakensnäckor, slogans som ”Ocean Breath” och inspiration och hyllningar till världshaven.

Jag försöker inte återställa några våtmarker men det blir ju bara dubbelmoral och tramsigt PR-snack när det egentligen handlar om slit och släng verk som inte går att serva som de inte nämner ett ord om.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Så är nog verkligheten men skillnaden ligger kanske här i att Swatch/Blancpain drar på stora växlar (som jag skrev tidigare) med miljövänliga natoband, hyllningar till nakensnäckor, slogans som ”Ocean Breath” och inspiration och hyllningar till världshaven.

Jag försöker inte återställa några våtmarker men det blir ju bara dubbelmoral och tramsigt PR-snack när det egentligen handlar om slit och släng verk som inte går att serva som de inte nämner ett ord om.
Tycker ändå hållbarheten på verken (utbytbart eller inte) är tillräckligt för att det inte ska vara en ”slit och släng” produkt. 10-20 år läste jag någonstans Swatch hävdar. Antagligen bra mycket längre för oss som kommer ha en i rotation typ en månad per år som sommarklocka, max 😅
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har inte orkat läsa hela tråden men förutsatt att den inte är limmad så bör den ju gå att öppna. 100m-ish betyder säkert snapback med en packning.
Det är tydligen så att Swatch övriga Sistem51-klockor (i plast) är förseglade och inte går att öppna. Nu påstår en del att xBlancpain faktiskt ska går att öppna, så det är ju nytt för den här modellen i så fall. (Har inte sett någon som faktiskt gjort det dock.) Frågan är hur det går när man bänder loss ett snapback när allt är i ett plastliknande material...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Så är nog verkligheten men skillnaden ligger kanske här i att Swatch/Blancpain drar på stora växlar (som jag skrev tidigare) med miljövänliga natoband, hyllningar till nakensnäckor, slogans som ”Ocean Breath” och inspiration och hyllningar till världshaven.

Jag försöker inte återställa några våtmarker men det blir ju bara dubbelmoral och tramsigt PR-snack när det egentligen handlar om slit och släng verk som inte går att serva som de inte nämner ett ord om.
Jag har tolkat det som ett (desperat?) försök att bättra på sitt anseende. Historiskt har Swatch tillverkat klockor av plast. (Och då menar jag plast i meningen polymerer gjorda av fossilolja.) Det var plast, plast, och plast, och slit-och-släng. Köp en kul plastpryl, slit ut den, släng den och köp en ny! Några årtionden senare är det plötsligt inte något att skryta med, plast är nu en miljö- och klimatbov. Därav bioceramic; poängen är att det liknar plast, men inte kommer från olja. Och nu, oceaner, snäckor, och återvunna fisknät, allt för att visa att Swatch inte alls är miljöförstörande klimatbovar...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tolkat det som ett (desperat?) försök att bättra på sitt anseende. Historiskt har Swatch tillverkat klockor av plast. (Och då menar jag plast i meningen polymerer gjorda av fossilolja.) Det var plast, plast, och plast, och slit-och-släng. Köp en kul plastpryl, slit ut den, släng den och köp en ny! Några årtionden senare är det plötsligt inte något att skryta med, plast är nu en miljö- och klimatbov. Därav bioceramic; poängen är att det liknar plast, men inte kommer från olja. Och nu, oceaner, snäckor, och återvunna fisknät, allt för att visa att Swatch inte alls är miljöförstörande klimatbovar...
Blancpain har haft ”Save the ocean” som marknadsföringsgrej i typ 20 år också.
 

Snellskan

Breitling
Paris just nu.
Jag har en kollega på plats 🤩
Återkommer med rapport om hur det går!
 

Bilagor

  • IMG_2174.jpeg
    IMG_2174.jpeg
    1,002.4 KB · Visningar: 18

Snellskan

Breitling
Update från Paris:
Butiken öppnade 10.00 och 10.20 meddelade de att de skulle meddela hur många klockor de hade att sälja för dagen först klockan 12.00. Igår var det 54st.
Kollegan gav upp 🥹
Ny chans i oktober när jag ska till Köpenhamn.
 

Dangel

Omega
Någon här inne som har varit på plats och köat för nya Scuban eller Moonswatchen och har erfarenhet om köerna är mycket kortare vardagar än på helgerna? Känna som man kanske kan ha lite flax om man dyker upp runt öppning en vardag? 😊
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Någon här inne som har varit på plats och köat för nya Scuban eller Moonswatchen och har erfarenhet om köerna är mycket kortare vardagar än på helgerna? Känna som man kanske kan ha lite flax om man dyker upp runt öppning en vardag? 😊
Räkna inte med att de får in klockor varje dag. Det hade de inte förra veckan i Madrid. En påfyllning på 3dagar. Kanske att de kan få upp produktion efter första veckan? Det liknar dock moonswatch väldigt mycket där det kommer periodvis initialt för att sedan fyllas på varje dag med de mindre populära färgerna och tillslut kunna köpas över disk.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
För den som kan något om dels produktion och dels marknadsföring är det helt självklart. Om man har kapacitet att tillverka hundratusentals klockor i månaden, varför skulle man annars bara släppa några tusen under lanseringshelgen?
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Någon som varit till Köpenhamn och handlat? Är det någon mening att göra det eller får man stå i evighetsköer? 😅 har eventuellt lite tid över onsdag eller torsdag innan jag flyger hem och kanske man borde besöka för att prova/kika!? 😎

Övrigt, någon här inne som gjort en recension på klockan? 😃
 

Dangel

Omega
Någon som varit till Köpenhamn och handlat? Är det någon mening att göra det eller får man stå i evighetsköer? 😅 har eventuellt lite tid över onsdag eller torsdag innan jag flyger hem och kanske man borde besöka för att prova/kika!? 😎

Övrigt, någon här inne som gjort en recension på klockan? 😃
Jag skall till Köpenhamn imorgon och kolla läget. Kan uppdatera om hur läget ser ut just då 👍
Är rädd att det kommer vara kö som man inte orkar vänta på. Men vi får se!

Tyvärr helt barskrapat på alla modeller i Köpenhamn på Scuban. Dem vet inte när dem får in nästa leverans. Det kommer stötvis och mer eller mindre utan förvarning :(

Alla modeller av Moonswatchen fanns dock utom Neptune! Passade även på att prova Scuban. Riktigt trevlig!

C974BAFA-F771-4CF1-A62E-5A66B42EDEAD.jpeg
 

MarcusE

Omega
Tyvärr helt barskrapat på alla modeller i Köpenhamn på Scuban. Dem vet inte när dem får in nästa leverans. Det kommer stötvis och mer eller mindre utan förvarning :(

Alla modeller av Moonswatchen fanns dock utom Neptune! Passade även på att prova Scuban. Riktigt trevlig!

C974BAFA-F771-4CF1-A62E-5A66B42EDEAD.jpeg
Känns den lika stor som den ser ut?
 
Tyvärr helt barskrapat på alla modeller i Köpenhamn på Scuban. Dem vet inte när dem får in nästa leverans. Det kommer stötvis och mer eller mindre utan förvarning :(

Alla modeller av Moonswatchen fanns dock utom Neptune! Passade även på att prova Scuban. Riktigt trevlig!

C974BAFA-F771-4CF1-A62E-5A66B42EDEAD.jpeg
Skönt att allt vill ha begär försvinner allt mer. Har motsvarande handleder och den där ser bökig ut. Särskilt med Nato…
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tyvärr helt barskrapat på alla modeller i Köpenhamn på Scuban. Dem vet inte när dem får in nästa leverans. Det kommer stötvis och mer eller mindre utan förvarning :(

Alla modeller av Moonswatchen fanns dock utom Neptune! Passade även på att prova Scuban. Riktigt trevlig!

C974BAFA-F771-4CF1-A62E-5A66B42EDEAD.jpeg
tyckte den såg riktigt bra ut faktiskt, typ bästa IRL bilden jag sett hittills... blev lite sugen!
 

Dangel

Omega
Skönt att allt vill ha begär försvinner allt mer. Har motsvarande handleder och den där ser bökig ut. Särskilt med Nato…
Upplevde den dock inte som så bökig. Men förstår hur du tänker. Jag hade varit bekväm med att använda den utan bekymmer om man säger så 😃

tyckte den såg riktigt bra ut faktiskt, typ bästa IRL bilden jag sett hittills... blev lite sugen!
Kul å höra! Knäppte tyvärr inte så mycket mer :(
C09E1EE6-9ECA-4989-BE2F-D1290B5D0CCA.jpeg
 

Bilagor

  • EFC6659D-D2C3-4926-B0C7-4F97A92A22DF.jpeg
    EFC6659D-D2C3-4926-B0C7-4F97A92A22DF.jpeg
    337.4 KB · Visningar: 9
Topp