• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Men om köparen vill betala via Trustly är det ju inga problem. Förstår inte?

Det måste ju komma ett steg 2 där han försöker sig på en blåsning genom att fejka en inbetalning etc.
Magkänsla, räcker för att inte gå vidare om man är uppe i dom här beloppen. Hade gjort likadant. Sen behöver man inte fundera mer på om scam'en är möjlig eller inte.
 
Förstår att det är ett försök till blåsning men så länge man inte skickar klockan innan pengarna finns är det ju lugnt.
Tänker inte gå in på teknikaliteter kring hur svinen kan tänkas göra för att blåsa folk, men ta en titt på Blockets beskrivning av Trustly. Då ser du att pengarna inte kommer in på säljarens konto (utan ligger hos Trustly), förrän tidigast efter att varan mottagits av köparen. Sen får du väl spåna lite kring hur de kan gå tillväga...
 
1) Blockets direktbetalning funkar inte för belopp över 10.000:-
2) Språkbruket (=generell kommunikation, den exakta produkten nämns inte)
3) Blåsningen kommer vara att du får ett falskt mejl som bekräftar att pengarna har satts in.

Om du verkligen använder Blockets direktbetalning och mottar pengarna genom att signera med bank-id så kan du inte bli blåst. Alla blåsningar som involverar den här typen av betallösningar beror på att man luras att man använder en tjänst när man i verkligheten inte gör det. Falska mejl, falska sajter osv.
 
Om du verkligen använder Blockets direktbetalning och mottar pengarna genom att signera med bank-id så kan du inte bli blåst. Alla blåsningar som involverar den här typen av betallösningar beror på att man luras att man använder en tjänst när man i verkligheten inte gör det. Falska mejl, falska sajter osv.
Precis det jag menar. Det här kan bara vara steg 1 och jag ser ingen fara med att gå vidare. Nu är det ju troligtvis helt meningslöst men...
 
"Obs ge fan i och jävlas med min annons.."
Haha, kanske för det är det enda man kan göra med en så kass kopia :D
KS.png
 
Förstår att det är ett försök till blåsning men så länge man inte skickar klockan innan pengarna finns är det ju lugnt.
Nix - det är inte det. Det som händer är att en intet ont anande person sätter in pengarna till dig vartefter du glad i hågen skickar klockan. Den oskyldige har i själva verket svarat på en annons på en vara som inte finns och fått dina uppgifter som betalningsreferens. Nästa steg är att den oskyldige betalaren börjar banka på dig för att det inte kommer några varor, du blir polisanmäld och har förlorat både klocka och pengar. Alla de svar som börjar med "Vad är ditt bästa pris" följt av "Det är OK, skicka ditt bankkonto eller paypal så ska jag sätta in pengar" är känt för att vara denna typ av bedrägeri.
 
Tillbaka
Topp