• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

tissoter

Audemars
Förstår inte att Tradera kan vara så långsamma med att plocka sådana annonser
Haha den här då!
Har någon klippt ut en sida ur en klocktidning och kränger...(ska tydligen bli en fin tavla)
Tradera upphör aldrig att förvåna :)
IMG_1290.PNG

IMG_1291.PNG
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Två annonser från Tradera, känns det inte lite som någon försöker att begå ett bedrägeri nu igen, långt pris och kort auktion!

http://www.tradera.com/item/190120/287392395/rolex-submariner

253183979_a552999b-958e-4d10-9204-605c918c03d0.jpg
253183979_a668f8dc-a923-4a88-87ac-628d39205325.jpg


hittade även samma klocka/bilder på ett annat ställe!
https://www.dba.dk/dykkerur-rolex-hermed-udb/id-1036016299/


http://www.tradera.com/item/190120/287373999/rolex-explorer-ii
253167446_763d3e82-d9f0-4380-8586-6d3a40ef01ec.jpg
253167446_f3fbfaa0-adb7-475f-8c38-f150face16d5.jpg


På denna hemska mod hittade jag inga andra bilder då jag bild googlade, nu är jag inget proffs på det, så det kanske finns någon annan som kan hitta bilder!
 

Ladrene

Omega
2-Faktor
Två annonser från Tradera, känns det inte lite som någon försöker att begå ett bedrägeri nu igen, långt pris och kort auktion!

http://www.tradera.com/item/190120/287392395/rolex-submariner

253183979_a552999b-958e-4d10-9204-605c918c03d0.jpg
253183979_a668f8dc-a923-4a88-87ac-628d39205325.jpg


hittade även samma klocka/bilder på ett annat ställe!
https://www.dba.dk/dykkerur-rolex-hermed-udb/id-1036016299/


http://www.tradera.com/item/190120/287373999/rolex-explorer-ii
253167446_763d3e82-d9f0-4380-8586-6d3a40ef01ec.jpg
253167446_f3fbfaa0-adb7-475f-8c38-f150face16d5.jpg


På denna hemska mod hittade jag inga andra bilder då jag bild googlade, nu är jag inget proffs på det, så det kanske finns någon annan som kan hitta bilder!
Mycket bra att dessa fortsätter att identifieras av KS-are. Fan att Tradera är så slöa med att granska/ta bort.
Läste så sent som idag om bedragare på Tradera som gjort sig 200 tuss på bedrägerier. Lukrativt tyvärr, och då kommer det fortsätta.
 

Kropoth

Cartier
Mycket bra att dessa fortsätter att identifieras av KS-are. Fan att Tradera är så slöa med att granska/ta bort.
Läste så sent som idag om bedragare på Tradera som gjort sig 200 tuss på bedrägerier. Lukrativt tyvärr, och då kommer det fortsätta.
Fast där gällde det väl stöld och häleri. Då drabbas ju iaf inte köparen, som handlar i god tro. Om man nu ska se lite optimistiskt på det.
 

tissoter

Audemars
Mycket bra att dessa fortsätter att identifieras av KS-are. Fan att Tradera är så slöa med att granska/ta bort.
Läste så sent som idag om bedragare på Tradera som gjort sig 200 tuss på bedrägerier. Lukrativt tyvärr, och då kommer det fortsätta.
Håller med! Har alltid tyckt att de är otroligt sega på att plocka bort annonser, men samtidigt kanske inflödet av anmälningar är stort :)
 

Salesmayne

Panerai
Fast där gällde det väl stöld och häleri. Då drabbas ju iaf inte köparen, som handlar i god tro. Om man nu ska se lite optimistiskt på det.
Att köpa något i s k "god tro" finns inte längre. Köpare måste/bör således ha god koll på sina affärer. Dock så håller ju inte det rent juridiskt i verkligheten men du kan inte åberopa "god tro" som argument i en utredning längre.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ja och det är ju just om du skulle hamna under luppen där något visar sig vara stulet och du åberopar "god tro" och märker..ahhh shieeeet, det ar ju 10 år sen det fungerade.

Ja, men det går att godtrosförvärva lös egendom. Det är inte helt ovanligt med försäljning av prylar involverade i exv. bedrägerier där personen kan göra godtrosförvärv av bedragaren. Var inte så absolut i dina bedömningar och läs på lite.
 

Salesmayne

Panerai
Om någon före den 1 juli 2003 har förvärvat egendom som olovligen tagits från någon annan ska godtrosförvärvslagen i dess äldre lydelse tillämpas. Enligt de bestämmelser som gällde före lagändringen spelade det inte någon roll på vilket sätt den ursprunglige ägaren hade blivit av med viss egendom, utan det var möjligt att enligt 2 § första stycket godtrosförvärvslagen göra godtrosförvärv även av stöldgods och därigenom få äganderätten till sådan egendom. Den som på grund av någon annans godtrosförvärv förlorat äganderätten hade rätt att få tillbaka egendomen bara mot lösen (se prop. 2002/03:17 s. 15).

Om förvärv av stöldgods däremot skett från och med 1 juli 2003 och framåt så kan stöldgods inte godtrosförvärvas oavsett hur kvalificerad god tro förvärvaren än kan uppvisa, utan ägaren har rätt att kräva tillbaka egendomen från innehavaren, se NJA 2011 s. 907.

Det var mest detta jag syftade på. Men du har säkerligen rätt.
 

Salesmayne

Panerai
Godtrosförvärv av äganderätt
2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.

En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

Den biten blir nog applicerbar i en hel del fall då den misstänkte alltid kan påstå (oavsett sanningshalt i uttalandet) att personen ifråga inte gav någon grund till att ifrågasättas och misstänkliggöras.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Om någon före den 1 juli 2003 har förvärvat egendom som olovligen tagits från någon annan ska godtrosförvärvslagen i dess äldre lydelse tillämpas. Enligt de bestämmelser som gällde före lagändringen spelade det inte någon roll på vilket sätt den ursprunglige ägaren hade blivit av med viss egendom, utan det var möjligt att enligt 2 § första stycket godtrosförvärvslagen göra godtrosförvärv även av stöldgods och därigenom få äganderätten till sådan egendom. Den som på grund av någon annans godtrosförvärv förlorat äganderätten hade rätt att få tillbaka egendomen bara mot lösen (se prop. 2002/03:17 s. 15).

Om förvärv av stöldgods däremot skett från och med 1 juli 2003 och framåt så kan stöldgods inte godtrosförvärvas oavsett hur kvalificerad god tro förvärvaren än kan uppvisa, utan ägaren har rätt att kräva tillbaka egendomen från innehavaren, se NJA 2011 s. 907.

Det var mest detta jag syftade på. Men du har säkerligen rätt.

Du generaliserade grovt och menade på att det inte går att godtrosförvärva. Det är fortfarande fullt möjligt. Men så kan det bli! :)
 

Salesmayne

Panerai
Jag trodde faktiskt inte att det gick enligt lagen men att det gick i praktiken...men jag hade ju bevisligen fel :) Så kan det gå he he
 

tissoter

Audemars
Jag känner till att folk säljer tidningsurklipp, till exempel på kungafamiljen. Det är oftast samlarobjekt. Någon har bara skapat tillgång och hoppas på efterfrågan.
Jo absolut men det jag undrar hur den fina tavlan ska se ut ;) rolig formulering, jag frågade sambon om det var okej och köpa och sätta upp hemma men det blev inget svar.
Antar att det betyder nej :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo absolut men det jag undrar hur den fina tavlan ska se ut ;) rolig formulering, jag frågade sambon om det var okej och köpa och sätta upp hemma men det blev inget svar.
Antar att det betyder nej :)
Inget tydligt svar är alltid ett "Ja". Det är sen gammalt! ;)
...om det sen innebär att du bör hänga upp en sunkig Bergströms-annons på väggen låter jag vara osagt.
 
Topp