• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Sjukt orimligt att sälja en tre år gammal klocka 27% (19k) över listpris - oavsett om man är företag eller ej.

19k över listpris? fanns inte en enda 11460 under 78' på chrono24. Ett Snitt var 83-86' och ja även från 2018.

Men fortfarande: Detta är ett företag, som går ut högre, med förmodligen utrymme för prut - så vad är problemet? De har kostnader att täcka som personal, lokaler och en Blocket-butik = kostnad.

De köper den för 60'
Lägger ut för 89'
Förväntar sig kanske 78-83'
Du som köpare känner att du gjort en bra deal - du går iväg som en nöjd kund > återkommer/rekommenderar.

Precis som det fungerar inom bilhandeln........... Drop it.

Well, nu är ju detta en butiksannons och ett Företag till att börja med.
Sen kan det ju mycket väl vara så att de sätter ett pris och lämnar utrymme för prutning - för mig låter det ju bara vettigt och perfekt säljknep att när väl kund hör av sig så erbjuder de hen att köpa för 87,5 eller det pris det tänkt om affär sker idag / inom 3 dagar eller nått i den stilen.

Det är väl ingen hemlighet att butiker och företag ALLTID har ett högre pris än privatpersoner..
Jovisst. Men nu handlade min fråga mer om ifall det är så att folk faktiskt betalar dessa pengar? Säg 85k då efter eventuellt prut. Även om det är en handlare som måste stå för garantier osv. Det vore ju knas deluxe om nån betalar detta. IMHO givetvis.

Jovisst. Men nu handlade min fråga mer om ifall det är så att folk faktiskt betalar dessa pengar? Säg 85k då efter eventuellt prut. Även om det är en handlare som måste stå för garantier osv. Det vore ju knas deluxe om nån betalar detta. IMHO givetvis.

Tittar man på chrono24 känns deras pris inte HELT tokigt, men om man kollar på KS och tidigare försäljningar - ja då verkar det detta pris tokfel. Håller med :)

Tittar man på chrono24 känns deras pris inte HELT tokigt, men om man kollar på KS och tidigare försäljningar - ja då verkar det detta pris tokfel. Håller med :)
Känns inte som om priserna på C24 representerar de svenska priserna så bra för tillfället heller, pga den svaga kronan. Sannolikt billigt att handla i Sverige för övriga européer just nu!

Känns inte som om priserna på C24 representerar de svenska priserna så bra för tillfället heller, pga den svaga kronan. Sannolikt billigt att handla i Sverige för övriga européer just nu!

Det är väl så, var länge sen jag var inne på LuxuaryWatches hemsida, men var det nu - det känns overall väldigt pricey. Känns inte som att det är där man gör "klippet" > men som sagt vet ej hur kontakten / prutmånen ser ut. :)

0D88E46B-553F-4421-BF5B-0EB47D9B436B.png

https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/rolex_daytona_116500ln_svensk_inplastad/83254223
En bit över 200k, really?o_O

Troligen ingen betalar de summorna som har insyn i den världen vi lever i här.

Hela marknaden håller på att rasa samman tyvärr. Jag ser fler och fler som skall krossa spargrisen och köpa rolex nu.
De har ju hört att det är en säker investering som ökar i värde och man kan dessutom flasha bland polarna :rolleyes: :D

Rent kunskapsmässigt ser de inte skillnad på en YM/GMT/SUB :D

Säger inte att man måste sitta på kompetens för att köpa en fin klocka. Men kombinationen med att inte vilja betala priset en handlare tar och argumentet om andrahandsvärdet... så är det ju lite skrämmande :)

Är det någon som får klämm på den här liraren?
Har mailat lite med honom för att bilda mig en uppfattning men får bara korta svävande svar tillbaks utan någon egentlig information. Har inte fått några fler bilder heller så jag hoppar nog denna. Så om någon utav er har mer is i magen så kör på. Onekligen en bra deal om det är kosher.
B578661D-B149-4EEE-923F-30858E263266.jpeg

652F848E-5E49-46D8-809B-4571742CE3B3.jpeg

Har mailat lite med honom för att bilda mig en uppfattning men får bara korta svävande svar tillbaks utan någon egentlig information. Har inte fått några fler bilder heller så jag hoppar nog denna. Så om någon utav er har mer is i magen så kör på. Onekligen en bra deal om det är kosher.

Inte varit inblandad personligen, men jag tycker att ett hederligt telefonsamtal ger bästa tänkbara information, frånsett F2F. Låter det för bra för att vara sant är det nog också det...

Mailat honom också, bett om fler bilder samt eventuellt service. Inget svar. Skulle det vara 09a 16610 är det ju riktigt lågt.

First time I've heard about that particular scam, how does it work?
They contact you saying they are interested, and to contact them on an email.. they offer PayPal usually more than full price and send the money. You send the watch, usually to The UK ....thinking you have the money all secure.. then the fun begins.. the address is non existent so the courier can't deliver the watch.... They use the tracking number to claim the watch from the courier depot. But tell PayPal that the watch did not arrive.... Then they put a claim in and PayPal take the money out of your account .... Ergo.... The villains get the watch and money both..... And you are fucked..... It is a little more detailed than that but you get the idea..... They have every corner covered.... Rule is.. if they don't contact you through Blocket and you can't confirm who they are... It's a bad situation potenially.
I nearly fell foul of this until @yonnson saved the day.... That's why he is my hero.... Haha...

They contact you saying they are interested, and to contact them on an email.. they offer PayPal usually more than full price and send the money. You send the watch, usually to The UK ....thinking you have the money all secure.. then the fun begins.. the address is non existent so the courier can't deliver the watch.... They use the tracking number to claim the watch from the courier depot. But tell PayPal that the watch did not arrive.... Then they put a claim in and PayPal take the money out of your account .... Ergo.... The villains get the watch and money both..... And you are fucked..... It is a little more detailed than that but you get the idea..... They have every corner covered.... Rule is.. if they don't contact you through Blocket and you can't confirm who they are... It's a bad situation potenially.
I nearly fell foul of this until @yonnson saved the day.... That's why he is my hero.... Haha...
@yonsson for President!

That's pretty solid, as far as scams go. I was once contacted by a buyer from Germany regarding a bike I had put up for sale on Blocket, they asked for details and then decided they wanted to buy it, but only through their chosen shipping company which I was supposed to pay in advance for...

Kan man inte lägga upp en hyfsad bild på en Rolex 2019 är det med största sannolikhet nåt skumt. Vem slänger upp en suddig bild på något värt 80.000kr om allt är som det ska och man verkligen vill sälja? Har man råd med en Rolex borde man dessutom ha råd med en kamera som har fokus och inte en mobilkamera från 2004.

Kan man inte lägga upp en hyfsad bild på en Rolex 2019 är det med största sannolikhet nåt skumt. Vem slänger upp en suddig bild på något värt 80.000kr om allt är som det ska och man verkligen vill sälja? Har man råd med en Rolex borde man dessutom ha råd med en kamera som har fokus och inte en mobilkamera från 2004.
If you wanna make 80 k on a watch, you should expect to have at least 12 good clean pictures and expect at least 20 emails and a face to face , I bring a loupe , UV mini light and even a telegrapher machine, to tell me how the workings are performing.... Best 1200k I ever spent... Such is the price of playing buy and sell in the 50k plus
market

Tillbaka
Topp