• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Svenskaklockor har lager här i Sverige, med gratis, försäkrad och spårbar frakt via DHL, vilket iallafall jag ser som en fördel. Den absolut största fördelen är att du har fri retur och pengarna tillbaks garanti vid fel, vilket du inte har alls via Aliexpress/Pagani. Finns många skräckhistorier med DOA klockor som inte täcks av garantin, och skulle du mot förmodan skicka tillbaka får du själv stå för internationell spårbar frakt för några hundringar. Då betalar hellre jag några hundralappar extra, får klockan på två dagar och Bara vetskapen att jag får pengarna tillbaks om något är fel känner jag som betryggande 😊

Och framförallt, man slipper avkoda knackig kines-engelska med massa missförstånd.
Om jag förstått det rätt nu så jämförs en Pagani för 700 kr med en ennan klocka för ca. 20 000 kr? Nu är jag inte intresserad av en kopia (eller vad ni vill kalla det) men om jag hade varit hade jag accepterat knackig engelska och osköna returer om jag kunde betala ca. 19 000 kr mindre. Det är ju helt sjuka skillnader i pris så tycker själva diskussionen blir konstig. Är det bara jag?

Svenskaklockor har lager här i Sverige, med gratis, försäkrad och spårbar frakt via DHL, vilket iallafall jag ser som en fördel. Den absolut största fördelen är att du har fri retur och pengarna tillbaks garanti vid fel, vilket du inte har alls via Aliexpress/Pagani. Finns många skräckhistorier med DOA klockor som inte täcks av garantin, och skulle du mot förmodan skicka tillbaka får du själv stå för internationell spårbar frakt för några hundringar. Då betalar hellre jag några hundralappar extra, får klockan på två dagar och Bara vetskapen att jag får pengarna tillbaks om något är fel känner jag som betryggande 😊

Och framförallt, man slipper avkoda knackig kines-engelska med massa missförstånd.

Förvisso, samtidigt så kan man köpa två st Pagani GMT från Aliexpress och spara någon hundring istället.

Om jag förstått det rätt nu så jämförs en Pagani för 700 kr med en ennan klocka för ca. 20 000 kr? Nu är jag inte intresserad av en kopia (eller vad ni vill kalla det) men om jag hade varit hade jag accepterat knackig engelska och osköna returer om jag kunde betala ca. 19 000 kr mindre. Det är ju helt sjuka skillnader i pris så tycker själva diskussionen blir konstig. Är det bara jag?
Jag pratar om att köpa från Sverige vs Kina 😊

Jag köper vad du säger, men Swiss made säger egentligen ingenting, då delarna med största sannolikhet är byggda i samma fabriker. Tex San Martin bygger Mycket delar åt många stora kända schweiziska märken.

Sen att de är ihopsatta i Schweiz gör ju inte stor skillnad för dem som gör delarna i Kina. Absolut är det skillnad i kvalité, men det är också en väldigt stor skillnad i pris. Jag har inget emot klockor så länge det inte handlar om kopior, men att försvara och föredra klockor som har merparten av delarna tillverkade i Kina, och ihopsatta i andra länder är ju precis lika illa, om inte värre, då de kapar sina kostnader med flera hundra procent, men ändå tar ut ett premiumpris.
Minst 60% av värdet ska vara tillverkat i Schweiz och schweiziska urverk måste användas så om man inte begår väldigt allvarliga överträdelser mot dessa bestämmelser så är delarna definitivt inte tillverkade i samma fabriker (även om en mindre del möjligtvis är det men det är svårt att komma undan oavsett vilken typ av produkt vi diskuterar).

Du verkar inte särskilt öppensinnad för andra tillverkare eller ens alternativa återförsäljare av samma märke (som f.ö. verkar vara baserade inom EU, skickar med DHL Express och erbjuder ett lägre pris) utan det låter mer som att du bara är här för att försvara butiken. Som av en slump så råkar du ha extremt goda kontakter med butiken där det ordnas rabattkoder i ditt namn och en av personerna bakom företaget har ett namn misstänksamt likt ditt eget användarnamn... 🤷‍♂️

Minst 60% av värdet ska vara tillverkat i Schweiz och schweiziska urverk måste användas så om man inte begår väldigt allvarliga överträdelser mot dessa bestämmelser så är delarna definitivt inte tillverkade i samma fabriker (även om en mindre del möjligtvis är det men det är svårt att komma undan oavsett vilken typ av produkt vi diskuterar).

Du verkar inte särskilt öppensinnad för andra tillverkare eller ens alternativa återförsäljare av samma märke (som f.ö. verkar vara baserade inom EU, skickar med DHL Express och erbjuder ett lägre pris) utan det låter mer som att du bara är här för att försvara butiken. Som av en slump så råkar du ha extremt goda kontakter med butiken där det ordnas rabattkoder i ditt namn och en av personerna bakom företaget har ett namn misstänksamt likt ditt eget användarnamn... 🤷‍♂️
Som i alla industrier handlar det om att minimera kostnad och maximera vinst, men, det är inte vad vi diskuterar 😊

Jo men absolut, visst är jag det, jag äger själv klockor i alla prisklasser och märken från Pagani till Rolex. Jag tycker bara det är tråkigt när det hela tiden ska hittas saker att klaga på, "bara för att".

Ja, jag har god kontakt med butiken, jag kontaktade dem via min Instagram, och förklarade OWG MARCH och vad det går ut på, där dem var snälla nog att ställa upp med både en klocka och en rabattkod, mer än så har jag inte med dem att göra 😊

Tror att han syftade på att det är helt ogenerade plagiat av Rolex. Dom t.o.m. benämner klockorna "Datejust" och Submariner" etc.
Det var underförstått ang. benämningen av deras modeller. Jag såg nämligen annonsen på Blocket imorse där de hade styrt sökord så den hamnade på sökord "Rolex submariner m.m". Inte okey anser jag och tydligen ansåg även Blocket detta. Den finns i vart fall inte kvar på sökordet "Rolex". Sedan kan man alltid fundera över vad "Brolle89" gör på KS - arbetar han som säljare på företaget? Alla har inte 100' som Brolle89 påpekar men det är bara spara o gneta. Och är man sedan i vart fall något intresserad av klockor - då köper man inte detta vi har diskuterat utan man kan spara 15-20' och köpa något annat. Sedan fortsätter man spara ihop till en till.

Det var underförstått ang. benämningen av deras modeller. Jag såg nämligen annonsen på Blocket imorse där de hade styrt sökord så den hamnade på sökord "Rolex submariner m.m". Inte okey anser jag och tydligen ansåg även Blocket detta. Den finns i vart fall inte kvar på sökordet "Rolex". Sedan kan man alltid fundera över vad "Brolle89" gör på KS - arbetar han som säljare på företaget? Alla har inte 100' som Brolle89 påpekar men det är bara spara o gneta. Och är man sedan i vart fall något intresserad av klockor - då köper man inte detta vi har diskuterat utan man kan spara 15-20' och köpa något annat. Sedan fortsätter man spara ihop till en till.
Det köper jag fullt ut 👍

Vad jag gör på KS, ptja, precis som ni, njuter av klockor och intressanta diskussioner. Jag har absolut ingenting med svenskaklockor att göra, jag jobbar som hästskötare uppe i västra Värmland 😂 just där, i mitt yrke funkar en sådan klocka ypperligt, då jag inte vill använda tex min Rolex i stallet men ändå måste ha bra koll på tiden.

Tyvärr har jag inte för tillfället ekonomi att använda en 5-10k klocka som en "beater", men jag har väl lika rätt som alla andra för det att tycka om klockor, oavsett prisklass?

Som sagt, alla Oris är fake.
Anmälde det igår.

Varför tar tradera inte bort klockor som anmäls? Ligger fortfarande massa skräpt kvar hos denna säljare? Dessutom verkar det vara en antikhandlare, har hen en koll på själv vad som säljs?

Varför tar tradera inte bort klockor som anmäls? Ligger fortfarande massa skräpt kvar hos denna säljare? Dessutom verkar det vara en antikhandlare, har hen en koll på själv vad som säljs?

Jag tycker de oftast tar bort dem. En "Patek Philppe" som togs upp i Fulursvarningar i går försvann rätt snabbt t.ex.

Världens dyraste 79220B?
Screenshot_20210219-143538_Blocket.jpg

Jag funderar på om det krävs flera anmälningar kanske, antar att de även får in felaktiga anmälningar.
Svårt att veta. Jag har bara själv anmält väldigt uppenbara fall, och kanske 9 av 10 (de senaste 1-2 åren) har tagits bort, men jag har förstås ingen aning om hur många andra som anmält samma annonser. Kanske spelar roll var man skriver också? Jag brukar försöka förklara varför, och helst försöka peka på referenser när det är möjligt. Anmälningar som bara säger "den där e fejk" kanske de inte orkar ta ställning till...

Det

Det känns ju tryggt att träffa säljaren utanför Bergströms ur i Malmö. typ med 180000 i femhundingar. "Du ska vara där 12:30". Undrar var oddsen är att bli rånad🏌🏼‍♂️
Det är något skumt med bilderna också. Jag tror inte de är tagna vid samma tillfälle (och olika bildkvalitet också), frågan är om de ens är av samma klocka?

Det är något skumt med bilderna också. Jag tror inte de är tagna vid samma tillfälle (och olika bildkvalitet också), frågan är om de ens är av samma klocka?
Dessutom är företaget han hänvisar till inte en Rolex AD. En typisk tysk gråhandlare. Så det blir fel, fel, fel och så fel på samtliga punkter i annonsen.

När det ska kollas om "klockan man fått från morbror" eller "boxen man hittat i garderoben" är äkta så är det påfallande ofta dåliga bilder med tillhörande ursäkt...
Det är väl då man verkligen borde lägga ner lite tid på att bra bilder ;)
Det verkar dessutom finns väldigt många fina rollar till salu i Malmö. Säljarens önskemål på betalning är alltid knepiga, bilderna dåliga och annonsutformningen knepig. Hmmm..... 🤔

Okej, ingen direkt felaktig annons? Men nu har la Undone blivit skogstokiga? 😂

Screenshot_20210222-090731_Facebook.jpg
Storyn är tydligen följande, den släpptes i april förra året i två exemplar, som ett aprilskämt, 4/20 som är grönt på klockan syftar ju på detta: 420 (cannabis culture) - Wikipedia. dessutom California dial.

Tanken var att man behövde ett gott skratt i pandemitider. Dessa två skänktes bort, sen blev efterfrågan så stor att de tillverkade fler.

Edit: Stavning

Senast ändrad:
När det ska kollas om "klockan man fått från morbror" eller "boxen man hittat i garderoben" är äkta så är det påfallande ofta dåliga bilder med tillhörande ursäkt...
Det är väl då man verkligen borde lägga ner lite tid på att bra bilder ;)
Vet inte om det är din klocka men serienumret syns. Kan va en bra idé att ta bort det...
Fixat: Har du checkat så det stämmer :)

De har nog inte råd med elen, så de sitter i halvskumt ljus med någon riktigt gammal ericsson-mobil...
Har varit i kontakt med säljaren och han ser inga problem med att åka ner till Malmö med 180 000 i cash. Det verkar helt normalt när man köper en klocka för 180 lök. Swish gick inte - banköverföring gick inte (han ville ju träffas b.la. på en bank). Det finns väl ingen bank som har 180 000 i cash nuförtiden. Det måste ju beställas i förväg + att det blir ett förhör inne på banken.

Tillbaka
Topp