• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

triss

Omega
2-Faktor
Hur tror du annars affärerna går till?
Rimligt är väl i alla fall att man vet ett namn och telefonnummer så att man vet vem man gör affär med. Det tycker i alla fall jag känns ganska grundläggande.
Med tanke på tilliten till GG-trådar så bör det inte vara något problem för en säljare att lämna dessa uppgifter till en köpare med goda omdömen.
Nu säger jag inte att risken är stor att det händer något men om det gör det så är du ju ganska rökt som köpare om du blir lurad eller köper stöldgods tex om du inte ens vet av vem du köpt det.
 

Beatus

Omega
2-Faktor
Dagens Rolex.
52726707-B55D-4BB7-84FB-D1A3911BAF9D.jpeg
Haha! Man blir ju sugen!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det lär nog dröja :p
Men det inlägg du citerade pratade om en Daytona för 320k.
Förstår, det kanske blev lite rörigt.
men det ursprungliga Caset var att det skulle handlas en super Ocean av en väl renommerad Ks-medlem som varit med sedan start.
säkerligen även också en tydlig annons med bra beskrivning och bilder.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Förstår, det kanske blev lite rörigt.
men det ursprungliga Caset var att det skulle handlas en super Ocean av en väl renommerad Ks-medlem som varit med sedan start.
säkerligen även också en tydlig annons med bra beskrivning och bilder.
Inga problem. Skicka klockan så betalar man när den kommer blir min korta kommentar. Vi litar väl på varandra.
 

olig

Omega
Jag betalar hellre 150 för ett full set. Det är roligt att sitta o pilla lite på det som ingår när man köper en lyxklocka. Jag brukar ta en bärs eller något starkare och bläddra lite i manualerna lite då och då. Även om jag vet exakt vad som står där kan man ju ha missat något 😎⛄️
Instämmer! Värt minst 10k (plus eventuella utlägg för drycken) ;)
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Screenshot_20210510-184809_Chrome.jpg


556a 15% över list hos gråis. Preeeemium! 🤗
Så har det nästan aldrig fungerat på det här forumet.
Måste man veta säljarens hemadress?
Nej det behöver man inte veta om klockan kommer först. Varför ska JAG skicka stålarna först? Det är säljaren (annons att sälja) som ska skicka klockan först och få betalt när den anländer. Lägger jag ut en köpannons så skickar jag stålarna först. Det är väl schysst.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Nej det behöver man inte veta om klockan kommer först. Varför ska JAG skicka stålarna först? Det är säljaren (annons att sälja) som ska skicka klockan först och få betalt när den anländer. Lägger jag ut en köpannons så skickar jag stålarna först. Det är väl schysst.
Det är inte "praxis" att göra så vid affärer här på forumet. Man betalar i förskott
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nej det behöver man inte veta om klockan kommer först. Varför ska JAG skicka stålarna först? Det är säljaren (annons att sälja) som ska skicka klockan först och få betalt när den anländer. Lägger jag ut en köpannons så skickar jag stålarna först. Det är väl schysst.

Vem som lägger ut annonsen är väl oväsentligt? Köparen vill väl förmodligen köpa klockan också tänker jag, om hen inte lider av en OCD som gör att man måste svara på säljanonnser.
Känns inte som att många forum kör med "Klarna" varianten.
Jag har inte varit med om det i alla, inte sedan 2012.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej det behöver man inte veta om klockan kommer först. Varför ska JAG skicka stålarna först? Det är säljaren (annons att sälja) som ska skicka klockan först och få betalt när den anländer. Lägger jag ut en köpannons så skickar jag stålarna först. Det är väl schysst.
Med den inställningen kommer du ju aldrig göra en affär här, så förstår inte riktigt varför du argumenterar. 😂
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Funkar den taktiken när du "handlar" från butiker
Funkar den taktiken när du "handlar" från butiker också?
Eftersom diskussionen uppstår kanske det skulle kopplas en betaltjänst till klocksnack. Det är märkligt att det inte redan finns med tanke på att det görs en hel del affärer med betydande belopp. "men så har vi aldrig gjort" som påpekats. Det handlar om utveckling.
 

ChumpTime

Panerai
Eftersom diskussionen uppstår kanske det skulle kopplas en betaltjänst till klocksnack. Det är märkligt att det inte redan finns med tanke på att det görs en hel del affärer med betydande belopp. "men så har vi aldrig gjort" som påpekats. Det handlar om utveckling.
Hur ofta har du betalat i efterhand när du köpt saker över nätet? Den enda anledningen till att få göra det är typ för att göda Klarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom diskussionen uppstår kanske det skulle kopplas en betaltjänst till klocksnack. Det är märkligt att det inte redan finns med tanke på att det görs en hel del affärer med betydande belopp. "men så har vi aldrig gjort" som påpekats. Det handlar om utveckling.
Var ligger utvecklingen? Risken ligger hos säljaren vid alla sådana mellanhandstjänster som ger köpskydd, exempelvis paypal.
 

ChumpTime

Panerai
Nu säger jag inte att det ska vara så här men både kreditkort och faktura har fungerat utmärkt långt innan Klarna fanns.
”Klarna” i mitt inlägg ska förstås som en metafor för alla kreditköp. I de flesta applicerbara fall får säljaren även pengarna innan denne skickar den köpta produkten. Förutom när säljaren själv är kreditgivare. Ser inte riktigt hur det skulle funka på forumet.

Escrowtjänster är väl inte helt uteslutna och vad jag vet sker sådant ad hoc även här på forumet där vissa användare går i god för andra etc.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Eftersom diskussionen uppstår kanske det skulle kopplas en betaltjänst till klocksnack. Det är märkligt att det inte redan finns med tanke på att det görs en hel del affärer med betydande belopp. "men så har vi aldrig gjort" som påpekats. Det handlar om utveckling.
Menar du en betaltjänst som i en e-handelsplattform eller en specifik tjänst med andra funktioner som man betalar för?
Oavsett så är ju inte köp/sälj det primära syftet med KS. Men nu är vi OT de luxe. Kanske läge att flytta diskussionen till avdelningen för förttringsförslag?
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Hyr ska du lösa det i en distansaffär mellan två privatpersoner?
Menar du en betaltjänst som i en e-handelsplattform eller en specifik tjänst med andra funktioner som man betalar för?
Oavsett så är ju inte köp/sälj det primära syftet med KS. Men nu är vi OT de luxe. Kanske läge att flytta diskussionen till avdelningen för förttringsförslag?
Det är nog läge att stänga ner. Det började ju med "säljare som ville vara hemlig". (mer eller mindre i vart fall). Priserna börjar dra iväg t.ex. på svårfångade "lyx klockor" (inga märken nämnda). Vi ser priser på 300 och över för något som hämtats ut för 142. Det är naturligtvis ingen som blir blåst här på KS (medvetet). Det blir alltid så med "trådar" att de utvecklas något och det ursprungliga " försvinner". Det benämns som progressiv utveckling. Men att följa en tråd från början tills nu är intressant. Men det blir ju en "filosofisk" diskussion till sist. En säljare vill sälja en klocka. En köpare sitter inne på stålarna. Vem har företräde? Du förstår vad jag syftar på. Jag stänger min diskussion här.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det är nog läge att stänga ner. Det började ju med "säljare som ville vara hemlig". (mer eller mindre i vart fall). Priserna börjar dra iväg t.ex. på svårfångade "lyx klockor" (inga märken nämnda). Vi ser priser på 300 och över för något som hämtats ut för 142. Det är naturligtvis ingen som blir blåst här på KS (medvetet). Det blir alltid så med "trådar" att de utvecklas något och det ursprungliga " försvinner". Det benämns som progressiv utveckling. Men att följa en tråd från början tills nu är intressant. Men det blir ju en "filosofisk" diskussion till sist. En säljare vill sälja en klocka. En köpare sitter inne på stålarna. Vem har företräde? Du förstår vad jag syftar på. Jag stänger min diskussion här.
Anledningen till att folk vill vara anonyma och undvika betaltjänster är att dem är rädda för skattmasen. Säljer de en klocka för 300k som de plockat ut för 142k så skall de betala 50k i i vinstskatt. Den som vill ha mycket...
 
Har följt utvecklingen i diskussionen om GG-tråden och betalning osv. Kan bara tala av erfarenhet ifrån GG-tråden.
Gjort en handfull klockaffärer och alla varit F2F, alla utom en och den gick åt pipan.

Vad en medlem på KS med väldigt många och goda referenser. För att stänga affären betalade jag en handpenning, för att mötas upp F2F lite senare. Då jag hade ärenden till hans stad lite senare. Efter att handpenningen var betald gick personen under jorden och svarar inte på mail, telefon eller liknande. Önskar att GG-tråden verkligen varit "facit" på vilka man kan lita på och göra distansaffärer - efter den blåsningen är det endast F2F affärer för mig. Om inte säljaren vill skicka klockan innan betalning, vilket jag knappast ser som särskilt troligt.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Har följt utvecklingen i diskussionen om GG-tråden och betalning osv. Kan bara tala av erfarenhet ifrån GG-tråden.
Gjort en handfull klockaffärer och alla varit F2F, alla utom en och den gick åt pipan.

Vad en medlem på KS med väldigt många och goda referenser. För att stänga affären betalade jag en handpenning, för att mötas upp F2F lite senare. Då jag hade ärenden till hans stad lite senare. Efter att handpenningen var betald gick personen under jorden och svarar inte på mail, telefon eller liknande. Önskar att GG-tråden verkligen varit "facit" på vilka man kan lita på och göra distansaffärer - efter den blåsningen är det endast F2F affärer för mig. Om inte säljaren vill skicka klockan innan betalning, vilket jag knappast ser som särskilt troligt.
Låter förjävligt, hoppas att du delade med dig av affären i hans GG-tråd. Håller med om att det gått inflation i GG-trådarna, men det är ju ändå viktigt att man även skriver när det går åt pipsvängen istället för att knyta näven i fickan.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Var ligger utvecklingen? Risken ligger hos säljaren vid alla sådana mellanhandstjänster som ger köpskydd, exempelvis paypal.
Ligger visserligen en hel del risk hos köparen också som står helt utan skydd när hen får en klocka som inte motsvarar beskrivning eller är fejk om man inte använder dem. De flesta sköter sig när sådana situationer uppkommer, men det är inte något man kan räkna med.
 
Topp