• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Är det bara jag som tycker att Blocket generellt har blivit en svår plattform att göra affärer på?

Det jag tänker på är väl mest att det numera bara går att kontakta annonsörerna via meddelande, och 3 av 4 svarar ju inte. Har flera saker som jag försöker hitta på Blocket, men när någon passande annons dyker upp så får jag ju inget svar..... Och nej, jag håller inte på och fulprutar osv direkt utan beter mig som vanligt fölk och ställer vettiga frågor.

Var ska man annars handla begagnade saker när inte Blocket funkar så bra? Tradera har ju inte samma utbud på större saker som cyklar osv t.ex. MarketPlace på Facebook känns som världens största hälarmarknad, så vill inte gärna använda det.
Jag har aldrig köpt något på Blocket, men ibland sålt saker. Sålde nyligen ett större sak på Blocket (ett digitalpiano), och råkade ut för ett problem:
Det var märkligt lite respons tyckte jag först... och upptäckte att de mystiskt hade stängt av mail-notifikation av meddelanden för mig. :mad:
Hade i själva verket drösvis med meddelanden, så det såldes utan problem. (Och mail ramlade in när jag väl hade slagit på det igen.)

Jag försöker alltid svara på relevanta frågor, men en del filtreras förstås bort direkt. Som säljare kan jag kanske ge några tips på frågor man inte ska ställa... ;)
  • "Kan du ta en iPhone i byte?" (Jo, fick det förslaget.)
  • Kan du ta <skambud>? Jag hämtar före kl. x"
  • "Finns det kvar?" Alltså, bara det, inget mer. Annonsen finns ju, säg om du vill köpa det i stället. Finns det inte kvar så får du veta det.
  • "Hur gammalt är det?" När det står uttryckligen i annonsen (Ignoreras, liksom alla andra frågor från folk som inte kan läsa innantill).
  • "Kan du skicka det?" När det är 15 kilo, 1,5m åbåke och det står uttryckligen att det måste hämtas, och i vilken stad.

Sedan är det en dåligt idé att vara allmänt vag eller krånglig och besvärlig. T.ex. "kan kanske hämta det om två veckor", "jag vill ha det, ska bara ... först", "en kompis kanske kan hämta det år mig på torsdag", osv...
Jag hade mellan 40 och 50 svar på min annons. En fjärdedel gick bort pga dumfrågor. Om jag sedan har hälften vaga, tvekande, eller krångliga svar, och hälften av typen "jag tar det, när kan jag hämta det?", så går det till den som är först i den senare gruppen. Jag har inte tid med tjafs, jag vill bara få det sålt med minsta möjliga strul. Och sedan meddelar jag alla seriösa spekulanter om att det är sålt.)

När det gäller andra ställen för annonser, känner inte till några. Tradera är oslagbart när det är saker som kan skickas (och speciellt när det är auktion man vill ha). I princip helt automatiserat, man behöver oftast inte kommunicera direkt med köpare/säljare alls. Jag använder bara Blocket för saker som inte passar in på Tradera, som exemplet ovan.

För brats!
_20221014_211346.JPG

Jag tycker det blivit sämre sen man gjorde det gratis att annonsera en massa saker.
Även när man började styra kommunikationen mot dm istället för över telefon.
Jag blir galen på alla skambud från nasare när man sätter ut en bil tex, de skulle aldrig ha tid eller mod att skambjuda så där över telefon.
Och är även förvånad över mångas ointresse att svara.
Ja det är märkligt vad många det är som annonserar saker men skiter i att svara...

Kan bara tala av egen erfarenhet men när jag använde blocket/tradera sist så fick jag så mkt dumma frågor och skambud att jag inte pallade gå igenom allt.
Absolut men jag fick försöka tre gånger nu innan jag kunde köpa en Apple Watch.
De två första svarade inte ens på ”köp med frakt”. De behövde alltså bara klicka på godkänn för att få varan såld.

Kan bara tala av egen erfarenhet men när jag använde blocket/tradera sist så fick jag så mkt dumma frågor och skambud att jag inte pallade gå igenom allt.
Näe det är iofs sant men då blir det ju hellre inte sålt. Men jag har tröttnat några gånger också. Särskilt på Marketplace. Där samlas eliten av rikspuckon ibland.

hur tänkte du nu @TimeDealer ?

Senast ändrad:

går de över list nu ?
Inte varit aktiv sen 2018. Loggar endast in ihopp om att få tjäna en slant 😅

Har inte frågat då jag inte siktat på att skaffa någon men en del inlägg har sagt att på grön SMP är det väntelista och rabatter ges inte. Övriga finns inne i montern (blå, svart, vit, silver/blå) och går att deala på.
Fanns inne hos AD sist jag kikade o det var inget spring eller kö på modellen.
Man ska inte betala över list för en ny ”begagnad” SMP. Kan inte se att vi är där o framförallt inte i desss tider

Vi har sett det förr, men jag kan inte låta bli att fascineras över detta...
Vet inte vilket som är konstigast, att någon tyckte att den bilden (den enda på framsidan) var okej, eller att folk bjuder som galningar baserat på den bilden och den fullständiga beskrivningen "I bra skick fungerar". 😲
Screenshot 2022-10-23 at 10.38.13.png

Vi har sett det förr, men jag kan inte låta bli att fascineras över detta...
Vet inte vilket som är konstigast, att någon tyckte att den bilden (den enda på framsidan) var okej, eller att folk bjuder som galningar baserat på den bilden och den fullständiga beskrivningen "I bra skick fungerar". 😲
Screenshot 2022-10-23 at 10.38.13.png
Det är så klart en bedrövlig annons, men åtminstone dessa summor hade jag ändå vågat bjuda, utifrån vad man ser.
Ser ut att vara någorlunda fin i skicket. Marknadsvärde med vettiga bilder borde ligga en bit upp.

Vad gick den för?

Det är så klart en bedrövlig annons, men åtminstone dessa summor hade jag ändå vågat bjuda, utifrån vad man ser.
Ser ut att vara någorlunda fin i skicket. Marknadsvärde med vettiga bilder borde ligga en bit upp.

Vad gick den för?
1666528013173.png

gick billigt trots bilderna tycker jag. Dock var annonsen inställd på endast frakt inom Sverige. Så minst hälften av alla spekulanter gick väl bort.

hur tänkte du nu @TimeDealer ?
Tuffa tider nu som någon annan skrev :D Var sjukt svår att få tag på och priser på Chrono24 indikerar att de säljs över retail. Var lite mer barmhärtig och sänkte. Inte fan är det någon som gnäller när en sub säljs för över 50-60k över retail!!!

Tillbaka
Topp