• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Jag hade nog gjort det för att öka på statistiken. Rent egoistiskt sett ger det inte honom något.

Själv anser jag att vi borde återinföra ett rättsväsende som skipar rättvisa. Som det är nu så får man själv bli olaglig för att få något gjort, och det är en dålig strategi om man själv är "laglig".

OK, jag kan delvis förstå hur du tänker. Men i detta fall finns det ju ett vittne och namn på bedragaren så det bör väl finnas ett visst hopp om att bedragaren blir straffad och eventuellt kan betala tillbaks pengarna.

OK, jag kan delvis förstå hur du tänker. Men i detta fall finns det ju ett vittne och namn på bedragaren så det bör väl finnas ett visst hopp om att bedragaren blir straffad och eventuellt kan betala tillbaks pengarna.

Som jag ser det handlar det inte om bevisläget i sig.

Det handlar om att det innebär mycket jobb för att försöka få tillbaka pengarna, och att det är låg sannolikhet ATT han får tillbaka pengar efter att han lagt ner detta arbete om det handlar om en yrkeskriminell - eller en person med drogproblem.

Om köparen tycker det är värt jobbet är ju upp till honom.

IMG_1151.JPG
IMG_1152.JPG
China har några kloka ord där som du bör lyssna på.
Kan du skjuta några bilder på box & cert så får vi kika lite på dessa.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig.

IMG_1150.JPG

Varför slösa pengar på ett !äktehetsintyg? Klockan är ju uppenbart fejk.

Antingen kan han enkelt få pengarna tillbaka från säljaren. Går inte det skulle jag lägga ner det hela. Är det en yrkeskriminell så kommer mycket jobb leda till ingenting. Bättre att jobba över eller göra något kul.

Tja, för dig är den kanske uppenbart fake men för mig som glad amatör såg jag inte något alls som såg fel ut! Jag har, fram tills igår, aldrig hört talas om en så "påkostad" kopia med boxar, cert, instruktionsbok och hela rubbet. Nu vet jag bättre men jag kan lova dig att många som inte är insatta hade gått på samma blåsning...

Tja, för dig är den kanske uppenbart fake men för mig som glad amatör såg jag inte något alls som såg fel ut! Jag har, fram tills igår, aldrig hört talas om en så "påkostad" kopia med boxar, cert, instruktionsbok och hela rubbet. Nu vet jag bättre men jag kan lova dig att många som inte är insatta hade gått på samma blåsning...

Trist historia. Hämtat tillbaka pengarna än?

Jag åker dit under dagen så får vi se vad hon säger, hon svarar inte på mail eller telefon...
Givetvis kommer jag lämna ut info här på forumet så hon (tillsammans med sin ena son) inte lurar fler...

Hoppas verkligen det löser sig. Tror dock knappast hon lämnar ifrån sig några pengar om du snällt ber henne. Verkar inte direkt vara någon hederlig donna.

Ja, jag tar med en som är mindre hetsig än vad jag är.

Okay, men glöm inte att chillaxa!!! :cool:

Är du i en position där t.ex. en "ringa misshandel" inte gör något så har du väl inget att tveka på. Jag vet att det du betalat är riktigt mycket pengar för många.

Personligen skulle jag inte kunna riskera något sådant, men hur du gör är upp till dig.

Jag säger: Filma gärna det hela, men då inte för bevisning för att få tillbaka pengarna, utan som skydd om hon senare skulle anklaga dig för t.ex. misshandel etc..

Jag menar att den jämfört med originalet är en uppenbar fejk. Det är en välgjort fejk, hade nog lurat många som sagt.

Men när det är glasboettlock bör man kolla urverket noga. Är det stålboettlock kan man lyssna på urverket, co-axialarna låter lite annorlunda än vanliga urverk!

Är du i en position där t.ex. en "ringa misshandel" inte gör något så har du väl inget att tveka på. Jag vet att det du betalat är riktigt mycket pengar för många.

Personligen skulle jag inte kunna riskera något sådant, men hur du gör är upp till dig.
....

En del av lösningen för Laurentius skulle alltså vara en nita bruden, enligt dig?

Har jag uppfattat det rätt?

Förbigå? Hur menar du då?

Vad jag vet råder ingen anmälningsplikt vad gäller förskingring, eller vad man nu skall kalla detta.

Detta måste väl ändå vara ett solklart fall av bedrägeri (alternativt bedrägligt beteende) Hade misstankarna uppstått på plats och i direkt anslutning till affären så hade du kunnat envarsgripa personen och överlämnat vederbörande till polis. Nu ska du anmäla brottet och personen i fråga till polisen.

Vad gäller pengarna så är jag lite osäker på hur Brottsoffermyndigheten agerar i bedrägerifall men det är ju värt att kolla upp.

Något annat jag rekommenderar är att ni alltid begär legitimation av den ni gör affärer med ( åtminstone i den här skalan) och kvitto vid cashaffärer så att ni kan bevisa att ni överhuvudtaget köpt något.

Alltså:
Antingen så får han enkelt tillbaka sina pengar när han ber om dem, och då menar jag verkligen "ber" och inte "hotar"; eller så är det min bedömning att all ytterligare tid han lägger på detta kommer att vara helt bortslösad.

En polisanmälan kommer varken göra till eller från för brottslingen. Ur försäkringssynpunkt är han helt körd. Varför då satsa ytterligare pengar och tid på att jaga en Omega-AD som skall säga att klockan är fejk?

Nej, får han inte tillbaka pengarna när han ber om dem, har han i sanningen en
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs
och det är bara att gå vidare i livet.

Hade vi haft ett ordentligt rättsväsende i Sverige hade så klart en polisanmälan lett till en fällning i domstol, och sedan tvångsarbete vars lön gått till den skadelidande. Men så fungerar ju inte Sverige, tyvärr.

Färgen är betydligt mer röd i verkligheten än på bild, däremot borde det tryckta datumet kanske varit något som fått mig att ana oråd...

Jo jag vet har själv sett dem på rikigt men omega loggan ska inte vara rosa. Jag ser det relativt snabbt då jag har haft flera omegor och jämför men de certen o pictogramen så ser man många olika saker (typsnitt, måtten på vad texterna sitter, finish) som skiljer inte bara färgen.

Hur har det gått med denna tråkiga historia?

sorry blev lite tokigt det där...

"Detta måste väl ändå vara ett solklart fall av bedrägeri (alternativt bedrägligt beteende) Hade misstankarna uppstått på plats och i direkt anslutning till affären så hade du kunnat envarsgripa personen och överlämnat vederbörande till polis. Nu ska du anmäla brottet och personen i fråga till polisen.

Vad gäller pengarna så är jag lite osäker på hur Brottsoffermyndigheten agerar i bedrägerifall men det är ju värt att kolla upp.

Något annat jag rekommenderar är att ni alltid begär legitimation av den ni gör affärer med ( åtminstone i den här skalan) och kvitto vid cashaffärer så att ni kan bevisa att ni överhuvudtaget köpt något.

Tyvärr är det ju så att han måste lämna tillbaka klockan i det fallet, annars riskerar han ju att åka dit själv. Det är den asymmetrin som råder i lama Sverige där kriminella kan begå ekonomiska brott i princip utan straff. Som "laglydig" är man dock öppen för lagens korta arm.

Jag säger: Filma gärna det hela, men då inte för bevisning för att få tillbaka pengarna, utan som skydd om hon senare skulle anklaga dig för t.ex. misshandel etc..

Vet inte riktigt om förslaget på att kalkylera om ringa misshandel är vad du menar med att man är laglydig och öppen för "lagens korta arm", som du skriver. Inte riktigt vad jag skulle kalla laglydig.

Självklart ska Laurentius inte använda våld under några som helst omständigheter såvida han inte blir attackerad. Det finns mer än ett exempel på när en ringa misshandel, (en knuff eller liknande), har lett till en helt annan juridiskt läge, tex vållande till annans död om man ska ta extremexemplet.

Det är "bara" pengar han har blivit av med, ingen anledning att riskera något själv bara för det. Dessutom tror jag till skillnad från dig att han har ett hyfsat läge att få tillbaka pengarna om han skulle välja den officiella vägen.

Håller med, vi kanske skulle ha en tråd på forumet där vi fotar äkta cert och delar med varandra. Baksidan är väl att vi visar förfalskarna hur ett äkta ser ut men det fixar dom väl ändå så nyttan är nog större.

• Like
Reactions: V
näe inte om man haft omega tidigare eller vet/tagit reda på hur det ska se ut.
men jag håller med om att det kan vara lätt att bli lurad om man inte vet detta.

Jag har två nya omegor men har aldrig kollat speciellt noga på certen. Jag hade antagligen gått på den niten. Trodde inte heller i min vildaste fantasi att box och cert kopierades. Speciellt eftersom man ser så tydligt på verket att det inte är en äkta.

Tillbaka
Topp