Förbigå? Hur menar du då?
Vad jag vet råder ingen anmälningsplikt vad gäller förskingring, eller vad man nu skall kalla detta.
Detta måste väl ändå vara ett solklart fall av bedrägeri (alternativt bedrägligt beteende) Hade misstankarna uppstått på plats och i direkt anslutning till affären så hade du kunnat envarsgripa personen och överlämnat vederbörande till polis. Nu ska du anmäla brottet och personen i fråga till polisen.
Vad gäller pengarna så är jag lite osäker på hur Brottsoffermyndigheten agerar i bedrägerifall men det är ju värt att kolla upp.
Något annat jag rekommenderar är att ni alltid begär legitimation av den ni gör affärer med ( åtminstone i den här skalan) och kvitto vid cashaffärer så att ni kan bevisa att ni överhuvudtaget köpt något.
Alltså:
Antingen så får han enkelt tillbaka sina pengar när han ber om dem, och då menar jag verkligen "ber" och inte "hotar"; eller så är det min bedömning att all ytterligare tid han lägger på detta kommer att vara helt bortslösad.
En polisanmälan kommer varken göra till eller från för brottslingen. Ur försäkringssynpunkt är han helt körd. Varför då satsa ytterligare pengar och tid på att jaga en Omega-AD som skall säga att klockan är fejk?
Nej, får han inte tillbaka pengarna när han ber om dem, har han i sanningen en
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs
och det är bara att gå vidare i livet.
Hade vi haft ett ordentligt rättsväsende i Sverige hade så klart en polisanmälan lett till en fällning i domstol, och sedan tvångsarbete vars lön gått till den skadelidande. Men så fungerar ju inte Sverige, tyvärr.