Vet inte riktigt om förslaget på att kalkylera om ringa misshandel är vad du menar med att man är laglydig och öppen för "lagens korta arm", som du skriver. Inte riktigt vad jag skulle kalla laglydig.
Självklart ska Laurentius inte använda våld under några som helst omständigheter såvida han inte blir attackerad. Det finns mer än ett exempel på när en ringa misshandel, (en knuff eller liknande), har lett till en helt annan juridiskt läge, tex vållande till annans död om man ska ta extremexemplet.
Det är "bara" pengar han har blivit av med, ingen anledning att riskera något själv bara för det. Dessutom tror jag till skillnad från dig att han har ett hyfsat läge att få tillbaka pengarna om han skulle välja den officiella vägen.
Är det person som strular omkring, saknar fast inkomst, har skulder sedan tidigare. Ja, lycka till att få ut nåt säger jag bara. (under förutsättningar man kan bevisa att det är just HON som har sålt klockan). Därför skriver jag alltid kvitto när jag köper/säljer. Ett steg närmare sanningen i alla fall.