• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Vet inte riktigt om förslaget på att kalkylera om ringa misshandel är vad du menar med att man är laglydig och öppen för "lagens korta arm", som du skriver. Inte riktigt vad jag skulle kalla laglydig.

Självklart ska Laurentius inte använda våld under några som helst omständigheter såvida han inte blir attackerad. Det finns mer än ett exempel på när en ringa misshandel, (en knuff eller liknande), har lett till en helt annan juridiskt läge, tex vållande till annans död om man ska ta extremexemplet.

Det är "bara" pengar han har blivit av med, ingen anledning att riskera något själv bara för det. Dessutom tror jag till skillnad från dig att han har ett hyfsat läge att få tillbaka pengarna om han skulle välja den officiella vägen.

Är det person som strular omkring, saknar fast inkomst, har skulder sedan tidigare. Ja, lycka till att få ut nåt säger jag bara. (under förutsättningar man kan bevisa att det är just HON som har sålt klockan). Därför skriver jag alltid kvitto när jag köper/säljer. Ett steg närmare sanningen i alla fall.

Jag har två nya omegor men har aldrig kollat speciellt noga på certen. Jag hade antagligen gått på den niten. Trodde inte heller i min vildaste fantasi att box och cert kopierades. Speciellt eftersom man ser så tydligt på verket att det inte är en äkta.

De som sysslar men kopior drar sig inte för någonting. Huvudsaken är ju dock att om man vet hur det ska se ut så kan man ju se vad som är fel. Vet man inte detta så finns det ju hjälp att få. Bäst är dock alltid om man är osäker att ta klockan till AD.

Håller med, vi kanske skulle ha en tråd på forumet där vi fotar äkta cert och delar med varandra. Baksidan är väl att vi visar förfalskarna hur ett äkta ser ut men det fixar dom väl ändå så nyttan är nog större.

Tycker det är en riktigt bra ide att ha ett samlat referensarkiv på hur äkta klockor/cert ser ut till de modeller som finns på forumet.

Självklart har man ju redan nu möjligheten att googla, söka på forumet eller fråga sina forumkamrater men det skulle ju underlätta om det fanns lättåtkomligt och samlat. Lämpligen som ett underforum likt Recensioner & Köpguide.

Ping daviden, Spencer66, Denke

Jag har två nya omegor men har aldrig kollat speciellt noga på certen. Jag hade antagligen gått på den niten. Trodde inte heller i min vildaste fantasi att box och cert kopierades. Speciellt eftersom man ser så tydligt på verket att det inte är en äkta.

En positiv sida av det här är ju att vi är några som har lärt sig ett par saker av det här!

Jag inser ju att det är ytterst liten chans att jag får tillbaka några pengar men det viktiga är att få stopp på henne och hennes son, med admins tillåtelse så hänger jag gärna ut dom här när dom haft sin chans att göra rätt för sig.

Sedan vill jag tacka alla som kommit med uppmuntrande kommentarer och pm, jag blev faktiskt rörd av all omtanke!

En positiv sida av det här är ju att vi är några som har lärt sig ett par saker av det här!

Jag inser ju att det är ytterst liten chans att jag får tillbaka några pengar men det viktiga är att få stopp på henne och hennes son, med admins tillåtelse så hänger jag gärna ut dom här när dom haft sin chans att göra rätt för sig.

Sedan vill jag tacka alla som kommit med uppmuntrande kommentarer och pm, jag blev faktiskt rörd av all omtanke!

..att hänga ut de kan inte vara bra för dig. Bara du kan åka på "förtal". Jag hade låtit bli oavsett vad Admins säger...

Har du skrivit nåt kvitto med henne? Kollat legitimation osv?

Ps. Det kan alltid bli värre...

Jag ser inte heller något problem med att hänga ut dom! Chansen att dom skulle anmäla honom för förtal är väldigt liten då jag tror dom är ganska rädda att själv bli anmälda för bedrägeri! Jag hade utan tvekan anmält dom om jag hade blivit utsatt för detta! Chansen att det skulle gå vidare är dock väldigt lite då hon kan hävda att hon trodde den var äkta!

Min egna reflektion kring detta är att om 5% av KS 5000 medlemmar engagerar sig och ringer, sms:ar, mailar etc. bedragaren i tid och otid så kommer det att skicka en tydlig signal.
Vi är grymt många medlemmar, vi måste kunna utnyttja det för att hjälpa varandra tycker jag. Det känns astrist att bara stå bredvid och se på.

Jag ser inte heller något problem med att hänga ut dom! Chansen att dom skulle anmäla honom för förtal är väldigt liten då jag tror dom är ganska rädda att själv bli anmälda för bedrägeri! Jag hade utan tvekan anmält dom om jag hade blivit utsatt för detta! Chansen att det skulle gå vidare är dock väldigt lite då hon kan hävda att hon trodde den var äkta!
Klart man ska anmäla de. Den saken äl klart. Resten är upp till rättsvårdandeinstitutioner att avgöra vad som kan göras åt det.

Att hänga ut de är nåt helt annt. Lagen tillåter inte det. Du får inte ens plocka ut domen om din granne och sedan hänga upp den i hissen. Du har redan där förtalat en redan dömd person.

Onödigt att utsätta sig för nåt som inte ger laurentius nåt tillbaka.

Men om jag förstått det hela rätt så har hon uppgivit falsk identitet och då tror jag nog att alla rekvisit för bedrägeri är uppnådda. Men någon jurist på forumet får gärna rätta mig om jag har fel.

Även om det skulle vara förtal så "oj måste glömt datorn på inloggad. Någon annan måste ha lagt upp det" eller oj det dök visst upp ett nytt konto på ks som hängde ut någon som förtjäna det men finns ingen bakom kontot.

Är förvisso inte helt klar med mina studier till jurist så jag reserverar mig helt och hållet och avsäger mig allt ansvar från eventuella felaktigheter och misstolkningar från så väl min, som andras sida. MEN, tror risken att åka på förtal kommer vara väldigt liten, förutsatt att "uthängningen" är saklig och klockan de facto är falsk. En annan förutsättningen är ju givetvis att det rör sig om ett uppsåtligt bedrägeri. Skulle det nu vara så att alla ovan nämnda krav är uppfyllda så får man väl ändå anse att det är försvarbart att lämna ut uppgiften för att skydda andra. Dessutom faller förtal i stort inte under allmänt åtal så det är den förmodade bedragerskan som själv får dra dig till rätten.

Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel.

Riktigt tråkigt Laurentius :( Hoppas det löser sig mer eller mindre!
Bedragare är jävla svin! Skit ska skit ha. Show no mercy!(utan att ta till våld)

Tack! Ja, innan detta har jag aldrig hört talas om något liknande! Jag bor i Trollhättan och det finns flera forummedlemmar härifrån och jag träffar gärna några så ni får se hur löjligt "bra" hela paketet är... Fan!
Trodde inte det bodde några klocksnackare här men det verkar det ju göra:)

Även om det skulle vara förtal så "oj måste glömt datorn på inloggad. Någon annan måste ha lagt upp det" eller oj det dök visst upp ett nytt konto på ks som hängde ut någon som förtjäna det men finns ingen bakom kontot.

Är förvisso inte helt klar med mina studier till jurist så jag reserverar mig helt och hållet och avsäger mig allt ansvar från eventuella felaktigheter och misstolkningar från så väl min, som andras sida. MEN, tror risken att åka på förtal kommer vara väldigt liten, förutsatt att "uthängningen" är saklig och klockan de facto är falsk. En annan förutsättningen är ju givetvis att det rör sig om ett uppsåtligt bedrägeri. Skulle det nu vara så att alla ovan nämnda krav är uppfyllda så får man väl ändå anse att det är försvarbart att lämna ut uppgiften för att skydda andra. Dessutom faller förtal i stort inte under allmänt åtal så det är den förmodade bedragerskan som själv får dra dig till rätten.

Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel.

Bedragerskan kan dra till rätten och få 5000:- till ;) varför skulle inte hon kunna göra det?

Saklig sa du?
hur saklig är inte den här då?
http://www.dn.se/sthlm/polis-domd-efter-att-ha-angett-pedofil/

Det finns domar oxå där ansvariga utgivare åkt på förtal, i detta fall Administratörer.

Lägg ut all info om personen ifråga, filma mötet med henne och lägg ut även det! Då kan du säkert förhindra att hon lurar fler i alla fall från detta forum. Risken för förtal är minimal och jag ser inte att hon skulle anmäla dig, du kan alltid motanmäla för bedrägeri då. Annars ser jag ingen nytta att anmäla över huvud taget då detta inte kommer leda till ett skit vilket redan alla vet. Åk dit och hämta dina pengar, så enkelt är det.

Bedragerskan kan dra till rätten och få 5000:- till ;) varför skulle inte hon kunna göra det?

Saklig sa du?
hur saklig är inte den här då?
http://www.dn.se/sthlm/polis-domd-efter-att-ha-angett-pedofil/

Det finns domar oxå där ansvariga utgivare åkt på förtal, i detta fall Administratörer.

Vet du vad som hände med överklagan?

Sen skiljer ju sig fallen åt rätt markant. Utan att försvara den för sexbrott dömde mannen så hade han ju trots allt avtjänat sitt straff och får då anses, relativt sett, stå på noll igen. Polismannens agerande känns ju i sammanhanget snarare som en hämnd eller sabotage, lite svårt att grunda det på bara den artikeln, vad det stod i domen framgår ju heller inte.

Om det visar sig att klockan är falsk och bedragerskan ändå beslutar sig för att stämma "offret" så kommer hon ju bli tvungen att redogöra för hela händelsen i tingsrätten. Det kan man ju fråga sig hur sugen hon skulle vara på.. Mannen som "vann" i rättsfallet ovan var ju redan dömd och hade således inget att förlora på att stämma polismannen.

Så resonerar jag utan att veta allt för mycket. Hade varit kul om nån med fullständig utbildning och erfarenhet uttalade sig!

OnT: hur går det med att få tag på henne?

Vet du vad som hände med överklagan?

Sen skiljer ju sig fallen åt rätt markant. Utan att försvara den för sexbrott dömde mannen så hade han ju trots allt avtjänat sitt straff och får då anses, relativt sett, stå på noll igen. Polismannens agerande känns ju i sammanhanget snarare som en hämnd eller sabotage, lite svårt att grunda det på bara den artikeln, vad det stod i domen framgår ju heller inte.

Om det visar sig att klockan är falsk och bedragerskan ändå beslutar sig för att stämma "offret" så kommer hon ju bli tvungen att redogöra för hela händelsen i tingsrätten. Det kan man ju fråga sig hur sugen hon skulle vara på.. Mannen som "vann" i rättsfallet ovan var ju redan dömd och hade således inget att förlora på att stämma polismannen.

Så resonerar jag utan att veta allt för mycket. Hade varit kul om nån med fullständig utbildning och erfarenhet uttalade sig!

OnT: hur går det med att få tag på henne?

vem har sagt att hon kommer att erkänna nåt i rätten? skall du vittna att det var hon som har sålt? eller. Allt beror vad det finns för bevisning. Finns det bevisning som binder henne på bedrägeri så åker hon på det. (men det kan vara så att hon inte har tillgångar,eller möjlighet att betala tillbaka). Men Hon kan stämma någon däremot för förtal och få skadestånd so inte går sen att mäta ut. Vad blir slutsatsen... jo hon får 5000:-, men har inte möjlighet att betala tillbaka för sitt straff.

JAg håller med dig, inte så att jag försvarar utan försöker bara måla en bild av den riktiga verkligheten.

btw.. du som juriststudent borde veta att man är oskyldig tills man har fått en dom som vunnit laga kraft. ;)

Rätten är inte helt blind i dessa fall, lägger du ut info om en person som lurat dig så ska det mycket till för att det ska bli något åtal om förtal. Självklart ska du lägga ut all info här, gör det nu före någon annan blir lurad!

Ja, det har ju minst sagt varit en lite annorlunda dag! Jag har inte fått tag på min fagra dam men däremot pratat med polisen om hur jag går vidare. Jag kommer ta lite extra ledigt någon vecka framöver och se till att hon får reda på vad jag anser om att bli lurad och vem vet, jag kanske tar det samtalet på hennes arbetsplats inför hennes kollegor :meh:

Ur något ont kommer alltid något gott, jag sålde min Zenith idag till en riktigt trevlig Göteborgare och tipsade honom om forumet. Jag passade på att visa både kopian och tråden och trots att han var betydligt mer kunnig än mig så var han överaskad av kvalitén på hela paketet...

vem har sagt att hon kommer att erkänna nåt i rätten? skall du vittna att det var hon som har sålt? eller. Allt beror vad det finns för bevisning. Finns det bevisning som binder henne på bedrägeri så åker hon på det. (men det kan vara så att hon inte har tillgångar,eller möjlighet att betala tillbaka). Men Hon kan stämma någon däremot för förtal och få skadestånd so inte går sen att mäta ut. Vad blir slutsatsen... jo hon får 5000:-, men har inte möjlighet att betala tillbaka för sitt straff.

JAg håller med dig, inte så att jag försvarar utan försöker bara måla en bild av den riktiga verkligheten.

btw.. du som juriststudent borde veta att man är oskyldig tills man har fått en dom som vunnit laga kraft. ;)

Ingen har sagt någonting, det här är ju bara spekulationer utifrån vad vi vet och vad som kan tänkas hända i framtiden.
Hur otroligt scenariot du beskriver ovan låter så är det ju så klart en möjlighet tyvärr. Sen om det är rimligt att anta att det kommer att sluta så kan iaf inte jag svara på med någon betryggande säkerhet.

Trodde jag med önskvärd tydlighet uttryckte mig på ett sätt som fick det att framgå att kvinnan inte på något sätt är bevisad skyldig, om inte ber jag om ursäkt för eventuella missförstånd. Självklart vet jag att det är så det ligger till, detsamma gäller för överklagade domar. Det var därför jag undrade om du visste hur det gått med överklagan i det fallet du refererade till i ditt tidigare inlägg? Om jag inte misstar mig så är/var polismannen också oskyldig till förtal tills dess att en eventuell dom i hovrätten vunnit laga kraft...

:)

Ja, det har ju minst sagt varit en lite annorlunda dag! Jag har inte fått tag på min fagra dam men däremot pratat med polisen om hur jag går vidare. Jag kommer ta lite extra ledigt någon vecka framöver och se till att hon får reda på vad jag anser om att bli lurad och vem vet, jag kanske tar det samtalet på hennes arbetsplats inför hennes kollegor :meh:

Ur något ont kommer alltid något gott, jag sålde min Zenith idag till en riktigt trevlig Göteborgare och tipsade honom om forumet. Jag passade på att visa både kopian och tråden och trots att han var betydligt mer kunnig än mig så var han överaskad av kvalitén på hela paketet...

Det var väl för väl att du inte sålde Omegan till Göteborgaren. Skämt å sido vad sa polisen?

Ja jäklar, jag hade ju en som ville köpa PO'n och ville träffas på Bergströms och göra upp det hela! Tänk hur det hade slutat och hur dum jag känt mig!!
Jag pratade med en riktigt sympatisk man som var hur hjälpsam som helst så jag fick ett antal goda råd angående anmälan och hur jag i övrigt ska agera. Pengarna får jag ju sannolikt inte tillbaka men det viktiga här är att min fagra dam lär sig en läxa av det här och inte lurar någon annan!

Ja jäklar, jag hade ju en som ville köpa PO'n och ville träffas på Bergströms och göra upp det hela! Tänk hur det hade slutat och hur dum jag känt mig!!
Jag pratade med en riktigt sympatisk man som var hur hjälpsam som helst så jag fick ett antal goda råd angående anmälan och hur jag i övrigt ska agera. Pengarna får jag ju sannolikt inte tillbaka men det viktiga här är att min fagra dam lär sig en läxa av det här och inte lurar någon annan!
fan vad surt :( det är då bara fan att folk inte kan vara ärliga

Tillbaka
Topp