• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga spekulanter)

Oli

Omega
2-Faktor
Försökte sälja min Omega Speedmaster på blocket....Gör inte om det.
Omega speedmaster.png
Han påstår sig heta Jan, men det gör han inte.. Står i mailadressen att han heter Khadim.
Han har svarat på varenda annons jag haft på blocket det senaste året. Allt från att byta mot en Breitling utan cert som han påstår att pantbanken erbjöd honom mer pengar för än vad jag sålde min vara för, till att byta mot hans cartier love armband som det finns kineska cert på och skulle vara värda 10 gånger pengarna.
Skickade bilden på armbanden till frugan, fick ett svar på en minut. Kopior. Hon såg det direkt från bilderna då stansningen av Cartier på insidan ser annorlunda ut på alla armbanden samt att Cartiers armband är solida i guld, inte pläterade.
 

Oli

Omega
2-Faktor
En av de "roligare" spekulanter jag haft var killen som satt i mejl och skröt om hur mycket pengar han hade och hur bra koll han hade på klockmarknaden (han bjöd 36' på min 116710) och jag skulle aldrig få bättre betalt än så för det hade han minsann koll på.

Samtidigt höll killen på och annonserade mjukisbyxor på Blocket för 100 spänn, H&M skjortor och lite annat småkrafs. Starka signaler om god ekonomi...
Han kanske fått god ekonomi av att sälja massor av billiga saker? Många bäckar små.... :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Jag förstår inte var ni hittar alla galna köpare? :D
Har sålt 8-9 klockor de senaste månaderna på Blocket och inte fått ett enda konstigt erbjudande eller riktiga skambud.
Det brukade komma in 2-3 seriösa svar på varje klocka som jag gick vidare med och någon dag senare blev det sålt.
Kanske bara hade tur?

Däremot fick jag en hel del roliga svar när jag hade denna annons ute på Blocket för några år sedan:
----
Kategori: Husgeråd & Vitvaror, Övrigt, Säljes

Rubrik:
Värdelös dammsugare bytes

Annonstext:
Vill byta bort min dammsugare som inte suger upp damm eller skräp.
Den låter som skjutton men det är ungefär allt den gör.

Laddningsbar så inga sladdar behövs när du brummar runt med den.
Tyvärr är det lite glapp i laddningsdosan.
Därför har jag knutit en gayig rosett runt den så att laddningen ska fungera.

Tidigare stod den i sovrummet men den lyser så starkt så vi kunde inte sova.
Numer står den ledsen i hörnet i köket och lyser med ett härligt blått sken.

Bytes mot något annat roligt eller en bra att ha pryl.
Dock inte en Siemens/Porsche kaffebryggare eller en Sodastream.
De har jag redan och båda läcker som ett såll och har förstört bänkskivorna
hemma.

Pris: 1 kronor
11.jpg
Den där dammsugaren är nog det sämsta som tillverkats.. Gick också på den niten, funkade väl bra i en dag ungefär sen gjorde den samma grej som din :p
 

Oli

Omega
2-Faktor
Han tjatade säkert med 10 mejl med sitt skambud innan jag hittade hans mjukisbyxor. Sedan blev det helt tyst...
Då stämmer förmodligen din misstanke, förstärks av att om man behöver säga att man har god ekonomi till en säljare på blocket, är det nog högst troligt att han inte har någon ekonomi alls.
Har själv slutat helt att svara på skambud, om jag inte är på riktigt dåligt humör.. Då får dom ett hemskt elakt svar tillbaka.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Då stämmer förmodligen din misstanke, förstärks av att om man behöver säga att man har god ekonomi till en säljare på blocket, är det nog högst troligt att han inte har någon ekonomi alls.
Har själv slutat helt att svara på skambud, om jag inte är på riktigt dåligt humör.. Då får dom ett hemskt elakt svar tillbaka.
Det bästa är att inte svara alls (man vet ju inte vad de hittar på med din mejladress) men den här killen fortsatte tjata trots att han blev avspisad så då kunde jag inte låta bli att ge tillbaka.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Det bästa är att inte svara alls (man vet ju inte vad de hittar på med din mejladress) men den här killen fortsatte tjata trots att han blev avspisad så då kunde jag inte låta bli att ge tillbaka.
Använder alltid en "hotmail" till blocketannonserna. Blir alltid att man hamnar på någon spam lista annars :(
 

Ponlarsson

Panerai
Nu har jag inga skärmdumpar så ni får helt enkelt lita på mig.

För kanske fem år sen kom grannen över när jag och farsan grejade med nått i trädgården. Han säger att han sålt sin bil, en Merca. Följande konversation utspelar sig sen, min far står som "F" och grannen som "G".
F: Hehe, var det många pizzabagare som ringde?
G: Du skulle bara veta...
F: Vadå?
G: De som köpte bilen var pizzabagare, på riktigt.
F: Jaså?
G: Ja. De betalade bilen kontant. De kom med en plastkasse full med tjugor, femtilappar och hundralappar. Som luktade starkt av pizza!

En annan gubbe köpte en bil av farsan, där det klart och tydligt stod i annonsen att bilen var avställd. Några dagar senare ringde han och klagade, han hade blivit stoppad och fått böter för att han körde en avställd bil, böter som han tyckte farsan skulle betala.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte var ni hittar alla galna köpare? :D
Har sålt 8-9 klockor de senaste månaderna på Blocket och inte fått ett enda konstigt erbjudande eller riktiga skambud.
Det brukade komma in 2-3 seriösa svar på varje klocka som jag gick vidare med och någon dag senare blev det sålt.
Kanske bara hade tur?

Däremot fick jag en hel del roliga svar när jag hade denna annons ute på Blocket för några år sedan:
----
Kategori: Husgeråd & Vitvaror, Övrigt, Säljes

Rubrik:
Värdelös dammsugare bytes

Annonstext:
Vill byta bort min dammsugare som inte suger upp damm eller skräp.
Den låter som skjutton men det är ungefär allt den gör.

Laddningsbar så inga sladdar behövs när du brummar runt med den.
Tyvärr är det lite glapp i laddningsdosan.
Därför har jag knutit en gayig rosett runt den så att laddningen ska fungera.

Tidigare stod den i sovrummet men den lyser så starkt så vi kunde inte sova.
Numer står den ledsen i hörnet i köket och lyser med ett härligt blått sken.

Bytes mot något annat roligt eller en bra att ha pryl.
Dock inte en Siemens/Porsche kaffebryggare eller en Sodastream.
De har jag redan och båda läcker som ett såll och har förstört bänkskivorna
hemma.

Pris: 1 kronor
11.jpg

Gått på samma med den där... Vi verkar vara många som lyckats köpa världens sämsta dammsugare :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Nu har jag inga skärmdumpar så ni får helt enkelt lita på mig.

För kanske fem år sen kom grannen över när jag och farsan grejade med nått i trädgården. Han säger att han sålt sin bil, en Merca. Följande konversation utspelar sig sen, min far står som "F" och grannen som "G".
F: Hehe, var det många pizzabagare som ringde?
G: Du skulle bara veta...
F: Vadå?
G: De som köpte bilen var pizzabagare, på riktigt.
F: Jaså?
G: Ja. De betalade bilen kontant. De kom med en plastkasse full med tjugor, femtilappar och hundralappar. Som luktade starkt av pizza!

En annan gubbe köpte en bil av farsan, där det klart och tydligt stod i annonsen att bilen var avställd. Några dagar senare ringde han och klagade, han hade blivit stoppad och fått böter för att han körde en avställd bil, böter som han tyckte farsan skulle betala.

Är det vanligt att pizzabagare ringer för att köpa bilar eller hade bilen någon extrautrustning som din far visste att det skulle tilltala pizzabagare? Jag litar på dig till 100% iaf.
 

aadde81

Cartier
Har väl varit med om några konstiga saker på Blocket genom tiderna, har dessa starkast i minnet:

1.
Ska sälja en Omega SMP för 17 500 kr. Får ett mejl som lyder typ "Hej! Vill du byta den mot en stor exklusiv persisk matta? Jag kan skicka bild på den".

2.
Ska sälja en oanvänd Samsung-telefon för 4 500 kr. Får ett mejl som lyder:
"Hej. Jag ge dig 1 000 kr, du ge mig telefonen, ok?"

3.
Skulle sälja en Skoda Octavia 2001 för cirka 15 000 kr. Den lockade till sig många konstiga människor. En utlänning försökte pruta med argumentet "kom igen, du är svensk....5 000 kr mindre är ingenting för dig".
Kom överens om 12 500 kr med en annan (som talade dålig svenska), vi bestämde när och var vi skulle ses. Betonade flera gånger att jag inte prutar mer på priset och vi verkade förstå varandra. Innan jag satte mig i bilen och åkte ringde jag upp för säkerhets skull och kollade att affären fortfarande var aktuell, och det var den. Betonade återigen att 12 500 kr är det som gäller, får då till svar:
"Nej, är du galen - jag har bara 8 000 kr, ok?".
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det är många i denna tråd som är ivriga att beskrivs hur de ställts inför fasansfullt prutglada köpare som givetvis - det måste betonas - har sitt ursprung utanför den inavlade mellanmjölksby där säljaren är hemmahörande. Kanske är köparen till på köpet utländsk. Ve och fasa.

Som kontrast till ovanstående flora av multikultiaffärer kan jag ju nämna mina topp 3 trista affärer.

1. Bil via blocket. En fräsch bil i 250'-klassen med permanent AWD attraherade horder av norrländska bondfångare. Stämde träff med en tillsynes seriös spekulant som flugit till mig i södra Sverige från Luleå efter uppgjort pris. Vid ankomst hade han inte mer än hälften av pengarna men ville ändå ta med sig bilen...

2. Klocka (ca 12') via Blocket. Svensk spekulant som ville byta mot ett PS3. Efter avtal om pris och sittandes hemma hos mig med klocka på armen.

3. Bilköpare som till slut köpte bilen i 1) ovan. Ringde mig tre månader efter inköp och klagade över att han råkat köra på en betongsugga i främre kofångaren och ville att jag skulle betala reparationen eftersom p-sensorn fram inte pipit. Jag fick informera om att p-sensorerna aktiveras när man lägger i backen, alternativt med en knapp inne i bilen. Samt att det är lämpligt med mer än trafikförsäkring på en bil i den prisklassen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är många i denna tråd som är ivriga att beskrivs hur de ställts inför fasansfullt prutglada köpare som givetvis - det måste betonas - har sitt ursprung utanför den inavlade mellanmjölksby där säljaren är hemmahörande. Kanske är köparen till på köpet utländsk. Ve och fasa.

Som kontrast till ovanstående flora av multikultiaffärer kan jag ju nämna mina topp 3 trista affärer.

1. Bil via blocket. En fräsch bil i 250'-klassen med permanent AWD attraherade horder av norrländska bondfångare. Stämde träff med en tillsynes seriös spekulant som flugit till mig i södra Sverige från Luleå efter uppgjort pris. Vid ankomst hade han inte mer än hälften av pengarna men ville ändå ta med sig bilen...

2. Klocka (ca 12') via Blocket. Svensk spekulant som ville byta mot ett PS3. Efter avtal om pris och sittandes hemma hos mig med klocka på armen.

3. Bilköpare som till slut köpte bilen i 1) ovan. Ringde mig tre månader efter inköp och klagade över att han råkat köra på en betongsugga i främre kofångaren och ville att jag skulle betala reparationen eftersom p-sensorn fram inte pipit. Jag fick informera om att p-sensorerna aktiveras när man lägger i backen, alternativt med en knapp inne i bilen. Samt att det är lämpligt med mer än trafikförsäkring på en bil i den prisklassen.

Lider med dig. Har flertalet liknande incidenter också med köpare på blocket men jag vill inte ens minnas dem. Sälja bilar, klockor och mobiltelefoner verkar i alla fall av mina erfarenheter dra till sig de värsta köparna.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Lider med dig. Har flertalet liknande incidenter också med köpare på blocket men jag vill inte ens minnas dem. Sälja bilar, klockor och mobiltelefoner verkar i alla fall av mina erfarenheter dra till sig de värsta köparna.
Bilen jag sålde var en familjekombi utan "stekarpoäng". Kan bara tänka mig hur det hade varit att sälja en lagom dyr BMW M3 eller en svart MB AMG....
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Skulle sälja den första Xboxen, det ringde en kille som från Helsingborg.
Hade lagt ut den för 3000:-, då jag visste att det skulle ringa en massa folk och pruta, så de kunde få pruta ner till mitt pris jag ville ha(2500).
Han: Jag bjuder 2000!
Jag: Nej tack, har redan en annan kille som skulle komma imorgon och köpa för 3k.
Han: ok, ok, du får 2500!
Jag: Då måste du hämta den idag?
Han: Jag kör direkt från Helsingborg och hämtar (Jag bodde i Lund vid tillfället), men jag vill ha 200 kr rabatt för att jag kör och hämtar den, för bensin ersättning.
Jag: Det är tyvärr inte mitt problem att du bor i Helsingborg!
Han: Ok, jag kommer ändå.

Här borde jag anat att han skulle ställa till en massa problem.

Efter typ tre samtal där jag fick förklara vägen till mig och att han ville att jag skulle betala hans parkering i stan så ringde det på dörren.
Jag sade till sambon att stänga in sig i köket och inte komma ut om det inte var nödvändigt.

Det visar sig vara en man i 40 års åldern som hade med sig sina tre barn. :banghead:
Ungarna skulle pilla på allt i lägenheten.
Till slut får jag säga till honom att han får gå om ungarna inte sköter sig.
Ungarna skulle testa Xboxen och vi börjar snacka pris.

Han tar då fram en klocka och ville byta klockan mot Xboxen. (Detta va längesedan och jag hade noll koll på klockor.)
Han förklarar att det är en omega seamaster(smp) och att den är värd minst 10k.
Jag säger att jag bara vill ha pengar och inget annat.
Han säger att han inte har några pengar med sig då han trodde att jag ville ha klockan(?) som hade ett större värde än min begärda 2500:-
Han förklarar att om jag säljer klockan kommer jag tjäna ca 8k.
Jag säger att jag vill bara ha pengar och att han gå och sälja klockan på någonstans och få sina 10k och sedan betala mig 3k istället för 2,5k.
Han börjar nog förstå att jag är väldigt irriterad nu och helt plötsligt har han 2k i fickan.
Han började jiddra igen om bensin och parkeringspengar.

Efter många om och men så har han 2,5k och betalar allt.
--------------------------------------------------------------------------

En helt annan sak jag råkade ut för på blocket när jag skulle köpa en bil.
Ringde killen som sålde och han var ganska trevlig, vi snackar lite och jag frågar om en sak som stod längst ner i annonsen.
Det stod "IBT"
Vara han svarar (nu får in ursäkta mitt språk)
-"Inga blattar tack"
Jag blir helt ställd och lägger på.
Är det någon annan som sett detta i annonser?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En helt annan sak jag råkade ut för på blocket när jag skulle köpa en bil.
Ringde killen som sålde och han var ganska trevlig, vi snackar lite och jag frågar om en sak som stod längst ner i annonsen.
Det stod "IBT"
Vara han svarar (nu får in ursäkta mitt språk)
-"Inga blattar tack"
Jag blir helt ställd och lägger på.
Är det någon annan som sett detta i annonser?

Aldrig sett.
Helt idiotiskt så klart!
Den lite mer passiv-aggressiva "pratar endast svenska" betyder väl, i sak, ungefär samma och är väldigt vanlig.

Själv har jag faktiskt aldrig direkt drabbats av någon huvudvärk när jag sålt på Blocket.
Även om det givetvis finns en naturlag som säger att om jag lägger ut valfri pryl för X kr så kommer det komma åtminstone en handfull svar som bara säger "Jag köper din pryl för hälften av X kr."

Har faktiskt sålt bil till högre än utsatt pris vid ett tillfälle.
Sålde en gammal häckig Saab som hade spelat ut sin roll (t.o.m. för min fru i skitiga stallkläder).
Utsatt till 27.000kr och utan något särskilt intresse (ovan nämnda naturlag ej inräknad). Hyggligt prissatt, men knappast billigast i landet.
Till slut ringde dock en intressent som verkade seriös och trevlig.
Han gjorde något lite tafatt försök att pruta, men jag menade på att jag hade intressent som sagt att han kunde komma och hämta för utsatt pris lite senare i veckan (vit lögn - fanns ingen sån person).
Eftersom han inte kunde komma förrän först till helgen så gick han rakt emot sina tidigare prutförsök och erbjöd istället 29.000kr om jag höll den till helgen.
Sagt och gjort... Helgen kom, vilket också spekulanten och hans fru gjorde.
De skiljdes från 29.000kr och jag blev av med en bil. Smidigt.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tänkte sälja 4 st vinterdäck på blocket nu när löningen kommer, tror ni att däcksparkare kan dyka upp även när man bara säljer däck :)

Dubbdäck säljes utan dubb :)
 

Edin

Panerai
Jag tänkte sälja 4 st vinterdäck på blocket nu när löningen kommer, tror ni att däcksparkare kan dyka upp även när man bara säljer däck :)

Dubbdäck säljes utan dubb :)

Jag har sålt rätt mycket sommardäck och vinterdäck på Blocket då jag aldrig finner mig i det som följer med en bil vid köp. Man får ju räkna med att ett dussin idiot mail kommer likt ett eller annat sms från diverse stolpskott om man skriver ut nummer. Sätter man däremot rätt pris från början och inte prissätter efter affektionsvärde brukar det aldrig vara något strul.

Ett tips är däremot att skriva ut att man inte skickar däcken..
 

joca

Patek
2-Faktor
Hade en svart iPhone 5 ute på blocket när 5s släpptes.
Det ringer en snubbe och konversationen utspelar sig såhär (J = jag, K = Köpare)
K: Sho jag köpa iPhone (!?)
J: Hej, eh, ja den finns kvar..
K: Vilken färg är det?
J: Den är svart.
K: Aaaaasså min dotter hon vill verkligen ha en vit....
J: Okej, tyvärr, den är svart som sagt..
K: HMM.. ASSÅ hon vill VERKLIGEN ha en vit.
J: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då min är svart.
K: Ok ska snacka med min dotter, återkommer *klick*

Detta ca 20min efter att jag la ut annonsen på kvällen..
Dagen efter ringer en ny potentiell köpare..

K: Hej vart är du?
J: Hej, eh, vem är det?
K: Köpa iPhone vart är du?
J: Jag är på jobbet, Sveavägen ungefär..
K: Ok jag kommer om 15min *klick*
Sjukt förvånad och berättar till några kollegor/vänner samtidigt som jag skrattar bort 15 minuter..
15 min senare ringer han igen:

K: Jag är Sveavägen, nummer?
J: Jag kan komma till nummer 60.
K: Ok *klick*

Knatar ut till Sveavägen 60 och där står en snubbe i 35-års åldern med sin vita bil från 1980.
Han hoppar ut ur bilen och plockar fram en stor bunt med tusenlappar och skalar av några från bunten, ger mig de, tar mobilen och åker iväg :D
 

Aelgen

Omega
Skön tråd!
För någon månad sen så sålde jag min Audi R8, kan säga att lägga ut den på blocket var ju lika med självmord... Lade som tur var aldrig upp telefonnumret utan skötte all första kontakt via mail. Maken till skambud och idioter har jag aldrig varit med om innan. Men ett som stack ut från mängden var det här:
r8a.png

Observera att det inte är en vanlig V70, det är en 9 år gammal V70 med kameleontlack för 70 000! Kunde knappt tro mina ögon att just jag fick detta oemotståndliga erbjudande....

Kan ju inte klandra honom för att han försökte, men jag kan avslöja att det tyvärr inte blev någon affär för Martin.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Skön tråd!
För någon månad sen så sålde jag min Audi R8, kan säga att lägga ut den på blocket var ju lika med självmord... Lade som tur var aldrig upp telefonnumret utan skötte all första kontakt via mail. Maken till skambud och idioter har jag aldrig varit med om innan. Men ett som stack ut från mängden var det här:
[BILD]
Observera att det inte är en vanlig V70, det är en 9 år gammal V70 med kameleontlack för 70 000! Kunde knappt tro mina ögon att just jag fick detta oemotståndliga erbjudande....

Kan ju inte klandra honom för att han försökte, men jag kan avslöja att det tyvärr inte blev någon affär för Martin.


Var det byte rakt av, eller var det pengar upp från din sida? ;)
 
Topp