Harmon Rabb
Basic
Känns märkligt att du blir upprörd över att jag pekade på felaktigheter i ditt inlägg och att du kallar det att märka ord. Slutkommentar från min sida men du får gärna länka var V har sagt att vill gå mer mot mitten för det har jag missat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här är en radikal tanke eftersom Sverige består av mer än Stockholm. Eftersom Bromma med största sannolikhet inte kommer att läggas ner, använd den tilltänka budgeten till satsningar på landsbygden och mindre städer. Kasta in potten till snabbtågen på en gång så blir det en rejäl säck pengar.
Om man ger folk möjlighet att bo kvar i mindre orter med utbyggd infrastruktur och ökad servicegrad samt gör det mer attraktivt att flytta till andra orter blir trycket på Stockholm mindre.
Inför subventioner för företagare inom t.ex dagligvaruhandel så att man vågar starta upp den lilla lanthandeln på den lilla orten. Förhoppningsvis ger det kanske inte bara ökad sannolikhet att folk stannar kvar i de mindre orterna utan även skapa en pulleffekt om affär, post, skola och vårdcentral finns tillgänglig närmre än 15 mil bort. Staten kan dra sitt strå till stacken och utlokalisera myndigheter i större utsträckning än vad som göra nu.
Det är inte bara myndigheter som man skulle kunna utlokalisera. Finns många företag som förlagt sina huvudkontor i Stockholm som säkert hade kunnat ha kvar dem på sina ursprungsorter. Det hade behållit en kvalificerad kompens kvar. Man har haft ett väldigt stort fokus på Stockholm. Finns andra regioner som också skulle kunna vara med i matchen om man tillät det ske. Men det finns intressen av att hålla maktens centrum i huvudstaden. Det ser man inte minst hur retoriken har sett ut när det gäller Öresundsregionen. Den hade varit ett allvarligt hot med tanke på dess läge till kontinenten.