• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Har själv både bott i ett brf-radhus och varit aktiv i styrelsen så här är ett par reflektioner. Skulle nog sammanfatta det hela med att du med radhus-brf har en större risk som du behöver hantera. Den kan i sig vara större eller mindre beroende på specifik brf, men att den ändå är högre jämfört med eget boende.

Vad jag menar med "risk" är att du är beroende av hur kompetent styrelsen är att hantera alla gemensamhetsfrågor avseende drift, ekonomi, områdets långsiktiga karaktär och värde etc. En mindre rutinerad styrelse kan ganska enkelt ingå mindre bra underhållsavtal, ta ofördelaktiga beslut eller dra på sig mer kostnader än nödvändigt. Detta måste man som brf-innehavare ha med sig i kalkylen. Att ha en bra och löpande kontakt med styrelsen, kritiskt läsa årsredovisningen etc kan minska risken.

Det andra som är ganska knepigt med BRF i radhusformnat är att förena folks vilja och förmåga att sätta sin egen prägel på sitt boende och "sin" trädgård kontra föreningens stadgar och att bibehålla långsiktigt värde på fastigheten. T ex kraftigt förändra trädgårdarna eller att bygga plank. Plank kanske man vill ha för att minska egen insyn men många uppfattar inte att ett område fyllt av plank är speciellt trevligt men likahetsprincipen innebär att det som tillåts för en automatiskt tillåts för alla andra. Så avseende detta så kommer antagligen en svag styrelse över tid troligen tillåta allt för att undvika gnälliga och sura grannar men kanske då riskera områdets attraktivitet och långsiktiga värde medans det åt andra hållet blir gnälliga och sura grannar som lackar för att de inte får göra som de vill och därmed riskera grannsämjan. Damn if I do, damn if I don´t!
Bra input, precis sånt jag var ute efter. Känns som att det är svårt att avgöra sånt innan. Man kan förstås prata med styrelsen för att försöka skapa sig en bild. Är van med brf i flerbostadshus, men det blir nog fler sådana frågor i en radhus-brf. Känns som att det lätt blir åt det ena eller andra hållet. Antingen så tillåts för mycket, eller så tillåts ingenting.

Ser ni brf som alternativ vid köp av småhus?
En stor fördel om man tänkt att bo kortare tid är ju att du inte betalar lagfart och pantbrev. Annars blir man ju "tvungen" att räkna med en värdeökning för att hamna på 0 om man flyttar. Villa måste man nog kalkylera med att bo ett antal år för att det ska vara vettigt.

En stor fördel om man tänkt att bo kortare tid är ju att du inte betalar lagfart och pantbrev. Annars blir man ju "tvungen" att räkna med en värdeökning för att hamna på 0 om man flyttar. Villa måste man nog kalkylera med att bo ett antal år för att det ska vara vettigt.
Ja, det var faktiskt en stor anledning till att jag började snegla på det. Säg att man köper ett radhus för 5 milj. Beroende på pantbrev så blir det lätt minst 100k i rena avgifter till lantmäteriet. Bo där i 10 år och du har betalat en tusenlapp i månaden bara på det. Värdeökning räknar jag ogärna med. Om inte annat så får du ju samma värdeökning i brf som du jämför med.

Absolut intressant, man vad har DI för journalister? Är det bara jag som reagerar på följande meningar;

"Bakgrunden är att priserna på bostäder även i USA, precis som i Sverige, rusar och säljs för skyhögt mycket mer än vad de värderas till av marknaden."

"Bostadsmarknaden är mer konkurrenskraftig än vad vi någonsin tidigare har sett, men ett par indikatorer får oss att fundera om vi närmar oss en topp när det gäller hur snabbt efterfrågan och priserna kan växa"
Det idioten till journalist menar är väl att marknaden värderar bostäderna högre än mäklarnas utgångspris. Dvs motsatsen mot vad han skriver....

Tittar på hus i denna härliga tid (ska sälja också så even steven).

Kanske fel tråd men fick höra att ett hus som var intressant där man kunde hyra ut en del av det: egen ingång/pentry/sov/uteplats för 9k/månad.

När jag läser på nätet ser det ut som man hur ut skattefritt 40k/år. Sen blir det knivigare. Någon här som har koll?

Tittar på hus i denna härliga tid (ska sälja också så even steven).

Kanske fel tråd men fick höra att ett hus som var intressant där man kunde hyra ut en del av det: egen ingång/pentry/sov/uteplats för 9k/månad.

När jag läser på nätet ser det ut som man hur ut skattefritt 40k/år. Sen blir det knivigare. Någon här som har koll?
Vad menar du med knivigt?
Finns bra info här :)

Jag hittar inget som direkt beskriver uthyrning där man också bor men det kanske är applicerbart ändå? Jag noterade vid googling att det var annorlunda vid uthyrning av rum där man också bor. Tar det säkra och ringer Skatteverket.
Min erfarenhet av att ringa till Skatteverket är att man kan få sjukt dåliga och ibland helt felaktiga svar av personen som svarar i telefon, skulle både dubbelkollat och trippelkollat om jag vore du.

Min erfarenhet av att ringa till Skatteverket är att man kan få sjukt dåliga och ibland helt felaktiga svar av personen som svarar i telefon, skulle både dubbelkollat och trippelkollat om jag vore du.
Det spelar heller ingen roll vad de säger, du är ansvarig för eventuella fel ändå och inget säger att bedömningen kommer vara i linje med vad som sagts.
Vill man vara på den säkra sidan måste det vara skriftligt svar.

Håller med!
Har varit i kontakt med dom 3-4 gånger avseende uthyrning av bostad inom samma fastighet som permanentbostaden samt frågor kring avdragsgill moms. Har inte varit något svar som varit likvärdigt det andra :)

Jag hittar inget som direkt beskriver uthyrning där man också bor men det kanske är applicerbart ändå? Jag noterade vid googling att det var annorlunda vid uthyrning av rum där man också bor. Tar det säkra och ringer Skatteverket.
Det avgörande är ju om det ska anses som en hyresrätt eller som uthyrning av privatbostad. Jag har dock svårt att se att det kan falla under hyresrätt. Finns det t.ex. dörr mellan er del av bostaden och den uthyrda delen så är det solklart uthyrning av privatbostad (samma regler om du hyr hela eller del av). Då har inte heller hyresgästen lika stark besittningsrätt (tips, skriv tidsbegränsade hyresavtal med rätt för dig att säga upp i förtid).

Då har du rätt att dra av 20% av hyresintäkten + 40.000 i schablon. Därutöver betalar du 30% i skatt. Du får inte göra några andra avdrag så momsfrågan dyker aldrig upp.

Om man hamnar ovan 4,5ggr sin bruttoinkomst i lån, så är det ju 3% som gäller i amortering.

Hur påverkas den av ökad inkomst? Säg att jag tjänar bra mycket bättre under 2021 än vad jag gjorde när jag tog bolånet, och med "färska" siffror inte längre är belånad över 4,5ggr bruttinkomsten?

Om man hamnar ovan 4,5ggr sin bruttoinkomst i lån, så är det ju 3% som gäller i amortering.

Hur påverkas den av ökad inkomst? Säg att jag tjänar bra mycket bättre under 2021 än vad jag gjorde när jag tog bolånet, och med "färska" siffror inte längre är belånad över 4,5ggr bruttinkomsten?
3% är väl det bara om du även ligger över 75% belåningsgraden mot värdet.

men precis tror du kan ta en diskussion med banken om du är upp i lön och hamnar under 4,5

Då ber du om omprövning pga ny lön och då får du bort den procent som "kickar in" vid lån över 4,5 om du hamnar under :)

Bostadsmarknaden gör en lite galen ibland. Mäklare som tidigarelägger visningar för att undvika konkurrens med andra objekt. Sett en mäklare som ständigt jobbar så på varje objekt. Visning först söndag, sedan förhandsvisning typ onsdag, sedan plötsligt ytterligare en förhandsvisning måndag kl 19 som annonseras några timmar i förväg. Allt för att stressa spekulanter så att de ska avsluta affären innan de hinner titta på andra objekt som konkurrerar. Antar att det bara är att åka med, men det är sjukt irriterande. Varför kan man bara inte köra fair play liksom? Kör två visningar så att alla intressenter får titta, sen budgivning så att alla får en chans. Tror inte man tjänar så mycket på att hålla på såhär, men vad vet jag :)

Bostadsmarknaden gör en lite galen ibland. Mäklare som tidigarelägger visningar för att undvika konkurrens med andra objekt. Sett en mäklare som ständigt jobbar så på varje objekt. Visning först söndag, sedan förhandsvisning typ onsdag, sedan plötsligt ytterligare en förhandsvisning måndag kl 19 som annonseras några timmar i förväg. Allt för att stressa spekulanter så att de ska avsluta affären innan de hinner titta på andra objekt som konkurrerar. Antar att det bara är att åka med, men det är sjukt irriterande. Varför kan man bara inte köra fair play liksom? Kör två visningar så att alla intressenter får titta, sen budgivning så att alla får en chans. Tror inte man tjänar så mycket på att hålla på såhär, men vad vet jag :)
Vem vill jobba helg om du inte behöver? :)

Vem vill jobba helg om du inte behöver? :)
Visst, men i det här fallet är det tydligt att man vill stressa spekulanter och få avslut innan de får chans att titta på konkurrerande objekt. De här förhandsvisningarna kommer ofta upp direkt efter att konkurrerande objekt annonserats. Är väl en del av spelet, men finns det en tråd på ett forum att gnälla i så gör man ju det ;)

Det beror nog på att presumtiva köpare går igång på olika upplägg. Vissa av oss vill att det ska vara transparent och rättvist, andra gillar att flyga in från sidan och ta hela bytet. De senare betalar mer för kommande objekt och för att slippa budgivning.

Senast ändrad:
Visst, men i det här fallet är det tydligt att man vill stressa spekulanter och få avslut innan de får chans att titta på konkurrerande objekt. De här förhandsvisningarna kommer ofta upp direkt efter att konkurrerande objekt annonserats. Är väl en del av spelet, men finns det en tråd på ett forum att gnälla i så gör man ju det ;)
Det är ju också bara effektivt på kort sikt. Det som kommer hända är ju att de andra svarar. Till slut har vi bara förhandsvisningar, som gått hela veckan runt och återigen hamnat på söndagar ;-)

Det är ju också bara effektivt på kort sikt. Det som kommer hända är ju att de andra svarar. Till slut har vi bara förhandsvisningar, som gått hela veckan runt och återigen hamnat på söndagar ;-)
Ja det är väl lite där vi hamnat. Många objekt säljs ju nu som "kommande", även med planerade förhandsvisningar och all info i annons osv. Har ju gått viss inflation i begreppet kommande kan man säga. Också en skitjobbig sak som spekulant. Vissa objekt är "kommande" men ska säljas imorgon, andra är "kommande" och kommer inte säljas på ett år.

Ja det är väl lite där vi hamnat. Många objekt säljs ju nu som "kommande", även med planerade förhandsvisningar och all info i annons osv. Har ju gått viss inflation i begreppet kommande kan man säga. Också en skitjobbig sak som spekulant. Vissa objekt är "kommande" men ska säljas imorgon, andra är "kommande" och kommer inte säljas på ett år.
Låter som mina grannars hus: Det har varit "kommande", "budgivning pågår" och "sålt" fram och tillbaka under 12 månader. De bor fortfarande kvar (och är dumma i huvudet, misstänker att de inte gått att göra affär med).

Ja jävlar. Vi är på väg för flytt 25 mil. Ett nytt hus kommer ut på nätet...

Zeke: ringer direkt (luttrad), är det möjligt för förvisning eller blir det enligt planerade visningar?

Mäklaren: nä, säljaren vill inte ha massa spring. Visning nästa helg enligt plan.

Zeke: Ok, då åker vi inte ner i förväg utan skriver upp oss på listan till visningsdagen.

sms till Zeke 3 dagar senare: PLING. Hej, säljaren har fått ett bud och skriver i morn.

🧑‍🦯

Husen går fort nu! Man måste klicka på refresh på mäklarnas hemsidor varje timme för att inte missa nåt. Som om det var nå jävla hårdrocksbiljetter man får billigt för 10 miljoner.

Senast ändrad:

Zeke: ringer direkt (luttrad), är det möjligt för förvisning eller blir det enligt planerade visningar?

Mäklaren: nä, säljaren vill inte ha massa spring. Visning nästa helg enligt plan.

Zeke: Ok, då åker vi inte ner i förväg utan skriver upp oss på listan till visningsdagen.

sms till Zeke 3 dagar senare: PLING. Hej, säljaren har fått ett bud och skriver i morn.

🧑‍🦯

Husen går fort nu! Man måste klicka på refresh på mäklarnas hemsidor varje timme för att inte missa nåt. Som om det var nå jävla hårdrocksbiljetter man får billigt för 10 miljoner.
Brist på schyssta hus nu när fler jobbar hemma

Screenshot_20210504-083856_Chrome.jpg

Jag kan bara säga av egen erfarenhet att allt stämmer.
Ja lär ju inte vara osant :) Även om jag tycker det lugnat sig lite på husfronten där vi söker (sthlm kommun). Upplever ingen uppgång sedan Feb/Mar. Ibland motsatsen. Tom några hus man ej lyckats sälja trots ok objekt och "rimligt" pris. Men det är väl min upplevelse som är fel. Eller att kranskommunerna drar ifrån.

Senast ändrad:
Ja lär ju inte vara osant :) Även om jag tycker det lugnat sig lite på husfronten där vi söker (sthlm kommun). Upplever ingen uppgång sedan Feb/Mar. Ibland motsatsen. Tom några hus man ej lyckats sälja trots ok objekt och "rimligt" pris. Men det är väl min upplevelse som är fel. Eller att kranskommunerna drar ifrån.
Håller nog med dig lite där, har varit vissa objekt i min stad som inte blivit sålda trots helt ok priser. Kanske folk avvaktar lite mer nu?

🧑‍🦯

Det blir man lite trött på.
Jag ringde faktiskt en mäklare igår för att fråga om en förhandsvisning på ett hus, fick till svar att de vill vänta till den vanliga visningen.

Ni som vet, hur skulle det fungera om man ändå la ett bud på huset? Säg att jag ringer mäklaren och ger ett bud som jag anser är ett rimligt slutpris. Måste mäklaren då förmedla det vidare till säljaren?

Det blir man lite trött på.
Jag ringde faktiskt en mäklare igår för att fråga om en förhandsvisning på ett hus, fick till svar att de vill vänta till den vanliga visningen.

Ni som vet, hur skulle det fungera om man ändå la ett bud på huset? Säg att jag ringer mäklaren och ger ett bud som jag anser är ett rimligt slutpris. Måste mäklaren då förmedla det vidare till säljaren?

Ja de är skyldiga att framföra budet.

Tillbaka
Topp