• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Enligt statistik ovan är det ju inte alls så, även om väl den baseras på sålda objekt... :)
Håller med om att det har lugnat sig lite jämfört med hösten. Ser inte samma hysteri. Köparna är fortfarande många men de verkar vara lite mer eftertänksamma och petiga nu. Har exempel på ett rätt risigt radhus i Stockholmsförort som inte fått några bud alls. Inte heller lika många budgivare på de heta objekten är känslan. Tycker också att priserna legat ganska stilla senaste kanske två-tre månaderna, men uppenbarligen säger fakta annat. Men, precis som du säger så blir det ju lite bias i statistiken. Vissa kanske väljer att inte sälja om de inte får de där drömpriserna osv.

Min rent amatörmässiga analys är att folk är lite skraja för att köpa på toppen efter alla rubriker om 25% uppgång senaste året. Man är rädd för att det precis ska komma en dipp efter att man köpt.

Håller med om att det har lugnat sig lite jämfört med hösten. Ser inte samma hysteri. Köparna är fortfarande många men de verkar vara lite mer eftertänksamma och petiga nu. Har exempel på ett rätt risigt radhus i Stockholmsförort som inte fått några bud alls. Inte heller lika många budgivare på de heta objekten är känslan. Tycker också att priserna legat ganska stilla senaste kanske två-tre månaderna, men uppenbarligen säger fakta annat. Men, precis som du säger så blir det ju lite bias i statistiken. Vissa kanske väljer att inte sälja om de inte får de där drömpriserna osv.

Min rent amatörmässiga analys är att folk är lite skraja för att köpa på toppen efter alla rubriker om 25% uppgång senaste året. Man är rädd för att det precis ska komma en dipp efter att man köpt.
Förstagångsköpare ja. De som sålt är redo att hosta upp premium. Iaf för de hus/bostadsrätter med rätt läge.

Jag ser att vissa hus ligger kvar ”för länge” där jag själv söker men mer än hälften går före visning.. Rätt hus pangas det in pengar för. Inget vilande där inte för att klicka på all-in-knappen.

Förstagångsköpare ja. De som sålt är redo att hosta upp premium. Iaf för de hus/bostadsrätter med rätt läge.

Jag ser att vissa hus ligger kvar ”för länge” där jag själv söker men mer än hälften går före visning.. Rätt hus pangas det in pengar för. Inget vilande där inte för att klicka på all-in-knappen.
Jo, visst går en del innan visning men tycker inte att det är en lika stor andel som tidigare. Även bra objekt ligger kvar till ordinarie visning i större utsträckning nu tycker jag. Men det är ju mest anekdotiskt och kan mycket väl se helt annorlunda ut nästa vecka.

Jo, visst går en del innan visning men tycker inte att det är en lika stor andel som tidigare. Även bra objekt ligger kvar till ordinarie visning i större utsträckning nu tycker jag. Men det är ju mest anekdotiskt och kan mycket väl se helt annorlunda ut nästa vecka.
Man kanske får mer betalt under en budgivning? 🧐

Ja nu gäller det att surfa runt på alla mäklarnas sidor istället.

Ja nu gäller det att surfa runt på alla mäklarnas sidor istället.

Booli har mer bostäder. Folk har kanske tröttnat på hemnet.

Skärmavbild 2021-05-06 kl. 16.24.31.png

Erik Selin i Dagens Industri: https://www.di.se/nyheter/erik-selin-da-ar-priset-1-miljon-per-kvadratmeter/

Nu kör vi!

Var tvungen kolla närmare på statistiken eftersom jag inte känner igen att priserna rustat senaste tiden... jämför man Sthlm och Huddinge kommun är prisutvecklingen i Sthlm kommun på villor mkt lugnare, och i April faktiskt nästan identisk som bostadsrätter med ca 1%.
Screenshot_20210507-062145_Chrome.jpg

Ger ju lite annan bild än 4% som vi hörde häromdagen.

Senast ändrad:
Det är utanför Stockholm som det rusat mest av det man kunnat läsa sig till. Landsbygd, fjällvärld, Österlen osv osv
Så är det helt klart. Och sthlm kommun under Storstockholm. Det är väl inte så konstigt när folk kan jobba hemma och har enorm budget för att de sålt i sthlm, men likväl intressant

Senast ändrad:
Håller med. Tycker det är väldigt avvaktande stämning på hus i Stockholmsförorterna. Visst, vissa säljs med dolda bud och går upp rätt rejält men man ser inte alls samma hets i budgivningarna som i höstas. Har förstås inte hela bilden, men är ju ute på marknaden och min bild är att priserna stått stilla sedan i höstas. Eventuellt gick de upp något i början av året, men är nu tillbaka på i stort sett samma nivå. Ska bli intressant att se var det tar vägen. Kanske är en sättning på gång?

Tror också att det framförallt är längre ut som priserna fortfarande går upp mycket och det drar upp statistiken som basuneras ut i media.

Ni som är ute och shoppar eller kränger, vad är känslan? Vill veta om jag är den enda som tycker sig se att det lugnat sig?

Ser nu många objekt som går riktigt trögt i budgivningar. Ofta står de kvar på utgångspris eller t.o.m. lägre. Vissa drar iväg ja, men inte lika många och inte lika mycket.

Ni som är ute och shoppar eller kränger, vad är känslan? Vill veta om jag är den enda som tycker sig se att det lugnat sig?

Ser nu många objekt som går riktigt trögt i budgivningar. Ofta står de kvar på utgångspris eller t.o.m. lägre. Vissa drar iväg ja, men inte lika många och inte lika mycket.
Klart lugnare... Hos oss har husen inga bud, eller bud upp till utrop. Ett hus är ute 1m under förra vändan. Det enda huset som stuckit är.... trumvirvel.... Det vi leder... 🤪

Det hade dock lätt gått högre för några månader sedan.

Klart lugnare. Även jag leder med mitt skambud på 1M under utrop. Hoppas få klart idag :nailbiting:

Vi säljer. Fotografering igår. Ute på Hemnet på fredag-ish. Nämnde hussälj i fb köp/sälj för vårt eget lilla område och fick två seriösa intressenter direkt. De ville gärna ha avslut. Södra Sthlm.

Vi köper. Dit vi tänkt flytta så försvinner hus innan visning. De med bäst läge. De med sämre läge ligger kvar veckor. Dessa gick för nån månad sen men nu verkar det trögare. Ort med 50000 invånare.

Kan tyvärr inte hålla med, kollar på bostadsrätt i Helsingborg och tycker det känns som att mycket går innan visning. Alla budgivningar jag varit med i har stuckit minst 10% över utgångspris, många runt 15-20% över. Känns inte som att utbudet är allt för stort heller så det är väl naturligt att det blir budgivning.

Senast ändrad:
Vi säljer. Fotografering igår. Ute på Hemnet på fredag-ish. Nämnde hussälj i fb köp/sälj för vårt eget lilla område och fick två seriösa intressenter direkt. De ville gärna ha avslut. Södra Sthlm.

Vi köper. Dit vi tänkt flytta så försvinner hus innan visning. De med bäst läge. De med sämre läge ligger kvar veckor. Dessa gick för nån månad sen men nu verkar det trögare. Ort med 50000 invånare.
Verkar absolut som att det är utanför Stockholm som drar. Kolla tex hus i sthlm kommun vs huddinge
Screenshot_20210507-062145_Chrome.jpg

Ja, det senare ser jag även här i Stockholm. De riktigt bra objekten går dyrt medan de lite sämre verkar vara svårsålda snarare. Köparna verkar mer kräsna och man gör inte längre allt för att få ett hus oavsett skick verkar det som.

Tillbaka
Topp