• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Rent av felaktigt. Har funnits många tillfällen där man kunnat binda lånen på relativt lång tid och sparat stora pengar. Alla lägen där man lyckas binda innan reporäntan höjs är tillfälle. Jag band tex själv räntor sent 2009 på på 3 år och hade halva räntekostnaderna jämfört med alla som tyckte sig spara genom att ha rörliga räntor. Jag band även räntor 2015 med samma resultat. Sen finns det givetvis flera faktorer som spelar in, jag har i åratal legat på rörliga räntor också.

Såg svaret nu, bekräftar min tes :) Förlåt om jag var lite hård i argumentationen ovan.
"Det finns två tillfällen då man med bunden ränta kunde ha undvikit räntetoppar, 1999 och 2005."
1621511855597.png

-Institutet för Privatekonomi.

Äldre BRF är jag lite rädd för av den anledningen. Det är ofta ganska svårt att avgöra om de har kapital nog för nödvändiga renoveringar i närtid och om de långsiktigt sätter av tillräckligt med tanke på husens skick. Nyare BRF känns lite lättare att analysera då renoveringsbehovet kommer vara i det närmaste obefintligt i närtid. Där är det mer lånedelen som står för osäkerheten, samt synen på avskrivningar och om man täcker upp för dessa. Det är ju oerhört många BRF som bygger upp förlust år efter år, även om man klarar kassaflödet. Den biten vet jag inte riktigt hur man ska tänka kring egentligen.

Om man ställer upp ett hypotetiskt scenario där husen är rivningsmässiga i framtiden och ska ersättas av nya. Föreningen har inte tagit in kapital motsvarande avskrivningarna av byggnaderna utan ligger ett stort gäng miljoner back bokföringsmässigt. Vad händer då? Avvecklar man föreningen? River föreningen husen och bygger nya med nya insatser och nya lån? Vad händer med den bokföringsmässiga förlusten? Här tar liksom mina ekonomikunskaper slut :)

Skulle inte kategoriskt säga att det inte finns överraskningar i nyare konstruktioner. I teorin borde det vara enklare att förutsätta att det är ett litet underhåll på nya byggnader. I praktiken har det visat sig att det finns problem som byggherrar, fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar har fått lösa på fredlig eller konfliktfylld väg.

Äldre fastigheter som byggdes med kvalitetsmaterial från stomme till tegel och innanmäte på ett annat sätt än idag. Där man kan renovera upp fönster, golv etc eftersom allt är solida material. Hus man inte skulle kunna resa idag på grund av ekonomiska skäl. Det hade kostat för mycket. Ser man till att underhålla dessa husen har de en väldigt lång livslängd. Säkert några generationer minst. Säkert med större ingrepp då och då för att byta ut bärande konstruktioner. Armeringsjärn som förr eller senare kommer att rosta och oxidera ofrånkomligt. Finns ju fina tegelhus med gjutna stommar och tegeltak som byggdes för snart 100 år sedan. Deras tekniska livslängd är säkert oerhört lång borta i tiden.

Om en rivningsvåg skulle komma är det på grund av stadsplanering. Att man kanske vill bygga på höjden. Där undrar jag lite hur man tänker från ett statsperspektiv med massvis med bostadsrättsinnehavare. Det måste bli oerhört mycket dyrare att lösa in dem enskilt än att köpa en ett hyreskomplex och jämna det med marken. En liten annan tvist.

Jag vet inte hur det ser ut. Om det finns några bostadsrättsföreningar i fastigheter som har en teknisk begränsning som berör nuvarande bostadsinnehavarna eller nästkommande. Jag tror inte det finns en enda förening som har tagit höjd för ett sådant scenario. Det skulle slå hårt mot såväl föreningen och de enskilda bostadsrättsinnehavarna såklart om byggnaden behövde rivas och återuppbyggas. Skulle väl även gälla vid en brand. Tror inte att fastighetsförsäkringen skulle återuppbygga ett gammalt fint hus fullut ut med samma kvalitet som det en gång bygges i. Det skulle göras åldersavskrivningar och att sätta in solida trägolv, lister, dörrar etc. Glöm det. Det gäller att vara rädd om det kulturarv som finns runt omkring oss.

Skulle inte kategoriskt säga att det inte finns överraskningar i nyare konstruktioner. I teorin borde det vara enklare att förutsätta att det är ett litet underhåll på nya byggnader. I praktiken har det visat sig att det finns problem som byggherrar, fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar har fått lösa på fredlig eller konfliktfylld väg.

Äldre fastigheter som byggdes med kvalitetsmaterial från stomme till tegel och innanmäte på ett annat sätt än idag. Där man kan renovera upp fönster, golv etc eftersom allt är solida material. Hus man inte skulle kunna resa idag på grund av ekonomiska skäl. Det hade kostat för mycket. Ser man till att underhålla dessa husen har de en väldigt lång livslängd. Säkert några generationer minst. Säkert med större ingrepp då och då för att byta ut bärande konstruktioner. Armeringsjärn som förr eller senare kommer att rosta och oxidera ofrånkomligt. Finns ju fina tegelhus med gjutna stommar och tegeltak som byggdes för snart 100 år sedan. Deras tekniska livslängd är säkert oerhört lång borta i tiden.

Om en rivningsvåg skulle komma är det på grund av stadsplanering. Att man kanske vill bygga på höjden. Där undrar jag lite hur man tänker från ett statsperspektiv med massvis med bostadsrättsinnehavare. Det måste bli oerhört mycket dyrare att lösa in dem enskilt än att köpa en ett hyreskomplex och jämna det med marken. En liten annan tvist.

Jag vet inte hur det ser ut. Om det finns några bostadsrättsföreningar i fastigheter som har en teknisk begränsning som berör nuvarande bostadsinnehavarna eller nästkommande. Jag tror inte det finns en enda förening som har tagit höjd för ett sådant scenario. Det skulle slå hårt mot såväl föreningen och de enskilda bostadsrättsinnehavarna såklart om byggnaden behövde rivas och återuppbyggas. Skulle väl även gälla vid en brand. Tror inte att fastighetsförsäkringen skulle återuppbygga ett gammalt fint hus fullut ut med samma kvalitet som det en gång bygges i. Det skulle göras åldersavskrivningar och att sätta in solida trägolv, lister, dörrar etc. Glöm det. Det gäller att vara rädd om det kulturarv som finns runt omkring oss.
Finns lite mög i nya boningar men i regel är det lite mindre att göra i nya grejer... Enstegstätad putsfasad. Hammarby sjöstad?

Äldre BRF är jag lite rädd för av den anledningen. Det är ofta ganska svårt att avgöra om de har kapital nog för nödvändiga renoveringar i närtid och om de långsiktigt sätter av tillräckligt med tanke på husens skick. Nyare BRF känns lite lättare att analysera då renoveringsbehovet kommer vara i det närmaste obefintligt i närtid. Där är det mer lånedelen som står för osäkerheten, samt synen på avskrivningar och om man täcker upp för dessa. Det är ju oerhört många BRF som bygger upp förlust år efter år, även om man klarar kassaflödet. Den biten vet jag inte riktigt hur man ska tänka kring egentligen.
Det kan dock bli en falsk trygghet, jag har varit delaktig i förvaltningen av 100-talet föreningar i Stockholm och det är förvånansvärt många unga föreningar som åker på smällar redan inom tio år, det kan vara sättningar i marken, dåliga fasader eller avlopp som ställer till det. Äldre föreningar är ofta något bättre rustade just eftersom det sällan kommer som en överraskning att tak, vvs etc är dåligt på äldre hus.

Jag signade precis för en villa från 1920ish. Apdyrt för området men huset har en sån jävla själ och supersnyggt.

anekdot från mötet med arvingarna i 60årsåldern.

”Ja, det behöver renoveras. Badrummet är rätt nytt... el det byggdes på 70-talet” 😀

Härliga tanter som växte upp där i huset på 50talet och framåt.

Det kan dock bli en falsk trygghet, jag har varit delaktig i förvaltningen av 100-talet föreningar i Stockholm och det är förvånansvärt många unga föreningar som åker på smällar redan inom tio år, det kan vara sättningar i marken, dåliga fasader eller avlopp som ställer till det. Äldre föreningar är ofta något bättre rustade just eftersom det sällan kommer som en överraskning att tak, vvs etc är dåligt på äldre hus.
Det låter rätt. Bra input! :)

Jag signade precis för en villa från 1920ish. Apdyrt för området men huset har en sån jävla själ och supersnyggt.

anekdot från mötet med arvingarna i 60årsåldern.

”Ja, det behöver renoveras. Badrummet är rätt nytt... el det byggdes på 70-talet” 😀

Härliga tanter som växte upp där i huset på 50talet och framåt.
Älskar't! Hade själv gärna hittat något äldre, men där vi letar är det tyvärr mest 70- och 80-talshus. Förutom att de flesta är rätt osexiga så är många tyvärr rätt illa skötta (man har väl sett värdet öka med många miljoner ändå) och det finns mycket byggproblem från den tiden är känslan (platta på mark, impregnerade syllar, inte radonsäkrade, dyr uppvärmning t.ex.). På något sätt känns det som att man ska ha 50-tal eller äldre alternativt flång nytt. Men det är förstås lite överdrivet :)

Finns lite mög i nya boningar men i regel är det lite mindre att göra i nya grejer... Enstegstätad putsfasad. Hammarby sjöstad?

Men... enstägstätade fasader slutade man väl med för rätt länge sedan? Eller man hittade iaf på bättre metoder att bygga dem?

Men... enstägstätade fasader slutade man väl med för rätt länge sedan? Eller man hittade iaf på bättre metoder att bygga dem?
Finns väl en hel del problem bland husen på Liljeholmskajen och Hammarby Sjöstad. Finns en uppsjö av artiklar i mitti bland annat om de här problemen. Det började dyka upp en hel del diskussioner runt 2006, jag köpte min lägenhet från Veidekke och de ändrade sig och körde tvåstegstätning i huset jag flyttade in på hösten 2007. Dock fortsatte JM, Peab och de andra stora aktörerna med enstegstätade fasader. Läste att NCC slutade med det 2013. Jag är kanske lite för kategorisk, men jag ser väl typ allt som är byggt sen 2000 som nyproduktion..

Det var många områden runt om i Sverige som byggdes runt den tiden. Där byggherren fick göra om fasaderna. Ibland mer än en gång. I några fall där bostadsinnehavaren fick stå med problemen om garantitider gått ut eller att byggherren gått i konkurs. Köper man något byggt under den tiden får man vara vaksam. Byggbolagen har jagat kostnader och energi värden med blandade resultat.

Kan detta var något form av rekord? :D

Utgångspris 3.9mkr, nu uppe på 11.7mkr av budgivare 14!

Dvs senaste bud på 300% (7,8mkr) över utgångspris, budgivningen är iof inte klar heller.

Från din länk:

Taxerade värdet 6.6 milj inklusive huset (380 000). Någon vill åt tomten och bygga något annat.

Bilagor

• C18DFD44-4661-4BB6-8EAB-2CA15EF565E1.jpeg
    C18DFD44-4661-4BB6-8EAB-2CA15EF565E1.jpeg
    126.1 KB · Visningar: 6

Dvs senaste bud på 300% (7,8mkr) över utgångspris, budgivningen är iof inte klar heller.
Hörde jag "Ja du Barbro, det är ju en svår marknad med Corona och allt, vi kan väl gå ut lite försiktigt på 3.9 och sen en liten trappa med procent till mig på allt över 4.2, som ett incitament att slita lite extra"

Hörde jag "Ja du Barbro, det är ju en svår marknad med Corona och allt, vi kan väl gå ut lite försiktigt på 3.9 och sen en liten trappa med procent till mig på allt över 4.2, som ett incitament att slita lite extra"
Haha!! Det vore helt makabert om mäklaren har nån trappa på den.

Vår mäklare fick snålaste upplägget av oss och jag tycker mig känna av det ibland. Säljaren vill tex ha avslut på måndagen efter första visningen på söndag, vår andra visning är tisdag. Söndagens är fullbokad.. Min ”Säljaren berättar-text” är inte inlagd i annonsen. O lite annat kul. Man får vad man betalar för känns dock lite sådär när firman drar in 80.000kr. Visst har de o göra och omkostnader men lite kan man ändå begära..

Haha!! Det vore helt makabert om mäklaren har nån trappa på den.

Vår mäklare fick snålaste upplägget av oss och jag tycker mig känna av det ibland. Säljaren vill tex ha avslut på måndagen efter första visningen på söndag, vår andra visning är tisdag. Söndagens är fullbokad.. Min ”Säljaren berättar-text” är inte inlagd i annonsen. O lite annat kul. Man får vad man betalar för känns dock lite sådär när firman drar in 80.000kr. Visst har de o göra och omkostnader men lite kan man ändå begära..

Vem är säljaren? Är inte det du?
Avslut planeras innan omvisning?

Visst är det kul men risken är att en säljare och/eller köpare blir rejält lurade av en skrupelfri mäklare. Jag har skickat in en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen och råder andra att göra samma sak. Antar att det är större chans att de tittar på ärendet om de får in många klagomål. Branschen/marknaden skulle verkligen behöva en uppsträckning. Trams.

"Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Vid småhustaxeringen 2021 är det försäljningar under åren 2017–2019 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen."
Att då sätta ett utropspris 2,7mkr (40%) UNDER taxeringsvärdet, när snittpriserna på villor i området ökat mer än 30% samma period, är ett skämt.

Visst är det kul men risken är att en säljare och/eller köpare blir rejält lurade av en skrupelfri mäklare. Jag har skickat in en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen och råder andra att göra samma sak. Antar att det är större chans att de tittar på ärendet om de får in många klagomål. Branschen/marknaden skulle verkligen behöva en uppsträckning. Trams.

"Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Vid småhustaxeringen 2021 är det försäljningar under åren 2017–2019 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen."
Att då sätta ett utropspris 2,7mkr (40%) UNDER taxeringsvärdet, när snittpriserna på villor i området ökat mer än 30% samma period, är ett skämt.
Skickade in en anmälan. Gick förvånansvärt fort och smidigt. Kan bli kul och se vad som händer med detta. Råder andra att ta en minut att skicka också :)

Jag tycker nyckeltal för sparande för framtida underhåll ger en ganska bra fingervisning på hur föreningens finanser mår. Allt under 200kr/kvm skulle jag avstå från eller utgå från att det kommer bli höjningar.

angående byggnader tänker jag nästan tvärt om att det byggdes med bättre kvalitet förr. Inga enstegstätade fasader osv. Bor en förening från 40-talet. Original fasad och hissar. Hissarna i våra 6 hus har lägre underhållskostnader än de 4 hissar i den nybyggda föreningen jag bodde i tidigare. Fasaderna ser bra mycket finare ut än husen som byggdes i Hammarby Sjöstad för 20 år sen.
Har räknat lite på detta. Fått för mig att sparandet definieras som resultat efter finansiella poster + avskrivningar. Stämmer det? Detta bör då helst ligga på 200kr/kvm eller mer för att vara långsiktigt hållbart. Det säger i princip att man i föreningen har pengar över motsvarande 200 kr/kvm och år utöver löpande drift? Har man inte det så kan man räkna med höjningar då man inte kan bekosta framtida underhåll.

Verkar som att många föreningar är där och nosar iaf. Hur skiljer den här siffran från "avsättning till fond för yttre underhåll" som ofta är betydligt lägre? Typiskt får jag sparandet till runt 200 kr/kvm men avsättning till fond för yttre underhåll är ofta en bra bit under 100 kr/kvm.

Tacksam för all hjälp! :)

Vem är säljaren? Är inte det du?
Avslut planeras innan omvisning?
Jag är säljaren ja och min mäklare tycker att vi borde komma i mål redan på måndag. Vi har haft en digital visning där det inkommit bud men vi väntar o lägga ut den till efter söndagsvisningen iaf.

Nu är det säkert några från söndagen som vill gå på tisdagen också. En kvart är olagligt kort tid för att bestämma sig för ett köp på många miljoner kr. Men OM det dessutom är nån seriös intressent på tisdag (som inte fick plats på söndagen) vill man som säljare inte missa några 100 papp...

Jag är säljaren ja och min mäklare tycker att vi borde komma i mål redan på måndag. Vi har haft en digital visning där det inkommit bud men vi väntar o lägga ut den till efter söndagsvisningen iaf.

Nu är det säkert några från söndagen som vill gå på tisdagen också. En kvart är olagligt kort tid för att bestämma sig för ett köp på många miljoner kr. Men OM det dessutom är nån seriös intressent på tisdag (som inte fick plats på söndagen) vill man som säljare inte missa några 100 papp...
Ja det låter ju helt sjukt forcerat. Skrivning innan nästa helg är väl en bra plan.

Troligast är väl att han kammat hem ett sanslöst arvode med 15% på allt utöver 4 milj eller något. Får hoppas att det blir det sista arvodet i så fall.
Ja, det skulle jag också tro, kombinerat med tanken ”jag får säkert förklara mig för samfundet men det är 1.5 miljoner ner i fickan så det får väl vara värt det”

Efter en mängd visningar och budgivningar som stuckit iväg skrev jag äntligen papper på en bostadsrätt igår! Helt plötsligt dök det upp en lägenhet där jag verkade vara den enda intresserade och jag fick köpa till utgångspris, börjar misstänka att den är hemsökt eller något sånt...

Efter en mängd visningar och budgivningar som stuckit iväg skrev jag äntligen papper på en bostadsrätt igår! Helt plötsligt dök det upp en lägenhet där jag verkade vara den enda intresserade och jag fick köpa till utgångspris, börjar misstänka att den är hemsökt eller något sånt...
Den enda intressenten och till utgångspris. Ligger den way off?

Gissar annars också på hemsökt 😬

Tillbaka
Topp