tjock_röker
Basic
Riksbanken har redan sagt att de höjer även om vi är i en recession. Så inget konstigt där. Ingves har varit helt blåst på vägen upp och kommer vara lika blåst på vägen ner.
Framtiden är ljus på 10-års sikt. Kommer vara riktigt jobbigt till och från innan allt är löst, men vi har alltid gjort världen bättre med tiden och jag tror på människan. Vi behöver kriser för att utvecklas. Covid påskyndade ex digitaliseringen enormt mycket och det kommer vi ha nytta av för all framtiden. Inget ont utan något gott med sig.
Min tro är att vi får höga räntor som leder till deflationskollaps. Därefter kommer centralbankerna få panik och stimulera sönder. Det kraschar förtroendet hos folket och det blir rörigt. Därefter kommer man enas om en eller flera cbdc och styra ekonomin mer centralt. Vi kommer bli mindre ”fria” men allt kommer att fungera mycket bättre.
Ex. kan de styra vad vi kan använda pengarna för att köpa vid kriser i framtiden via cbdc. Finns lite mjöl? Då låses andel pengar som kan spenderas på mjöl. På så vis kan man styra inflationen mycket mer precist. Blir dock mer big brother av det hela, men att tro att mäktiga personer inte vill ha mer makt är för mig svårt att tro.
Hur jag positionerar mig? Kort tesla och annars håller jag mig utanför. Min tro är att när tesla brakar till slut så är marknaden över. Positionen är upp rätt fint och jag planerar att hålla den ett par månader till.
Tittar du på marknaden så ser du enorm skada hos många bolag. De stora är de enda som burit marknaden. Nu ser det dock ut som de är på väg ner också och det är sista fasen när en bubbla spricker. Obligationsmarknaden har varnat länge nu. Kreditmarknaden lika så.
Vi får se om han vågar. Tror han kommer följa ECB och de kommer nog inte sänka Europa! Tror inflationen också kan komma ner lite. Att det redan kraschar i sommar låter tight, du tror inte du kan ligga lite tidigt där? Även om 10 år fram ser ljust ut så spelar ditt scenario ut så lär vi uppleva de värsta åren på länge i Sverige och det lär hålla på x antal år.
Okej, cash alltså? Du är inte rädd för ligga cash om ovan spelar ut? Om du är väldigt säker på din tes bör du väl positionera dig därefter? Tech har ju som du redan säger haft sin krasch, många bolag ner >50%. Tycker det finns mycket fina små värdebolag därute, men vid en finanskris går ju dessa också ner rejält.