• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Riksbanken har redan sagt att de höjer även om vi är i en recession. Så inget konstigt där. Ingves har varit helt blåst på vägen upp och kommer vara lika blåst på vägen ner.

Framtiden är ljus på 10-års sikt. Kommer vara riktigt jobbigt till och från innan allt är löst, men vi har alltid gjort världen bättre med tiden och jag tror på människan. Vi behöver kriser för att utvecklas. Covid påskyndade ex digitaliseringen enormt mycket och det kommer vi ha nytta av för all framtiden. Inget ont utan något gott med sig.

Min tro är att vi får höga räntor som leder till deflationskollaps. Därefter kommer centralbankerna få panik och stimulera sönder. Det kraschar förtroendet hos folket och det blir rörigt. Därefter kommer man enas om en eller flera cbdc och styra ekonomin mer centralt. Vi kommer bli mindre ”fria” men allt kommer att fungera mycket bättre.

Ex. kan de styra vad vi kan använda pengarna för att köpa vid kriser i framtiden via cbdc. Finns lite mjöl? Då låses andel pengar som kan spenderas på mjöl. På så vis kan man styra inflationen mycket mer precist. Blir dock mer big brother av det hela, men att tro att mäktiga personer inte vill ha mer makt är för mig svårt att tro.

Hur jag positionerar mig? Kort tesla och annars håller jag mig utanför. Min tro är att när tesla brakar till slut så är marknaden över. Positionen är upp rätt fint och jag planerar att hålla den ett par månader till.

Tittar du på marknaden så ser du enorm skada hos många bolag. De stora är de enda som burit marknaden. Nu ser det dock ut som de är på väg ner också och det är sista fasen när en bubbla spricker. Obligationsmarknaden har varnat länge nu. Kreditmarknaden lika så.

Vi får se om han vågar. Tror han kommer följa ECB och de kommer nog inte sänka Europa! Tror inflationen också kan komma ner lite. Att det redan kraschar i sommar låter tight, du tror inte du kan ligga lite tidigt där? Även om 10 år fram ser ljust ut så spelar ditt scenario ut så lär vi uppleva de värsta åren på länge i Sverige och det lär hålla på x antal år.

Okej, cash alltså? Du är inte rädd för ligga cash om ovan spelar ut? Om du är väldigt säker på din tes bör du väl positionera dig därefter? Tech har ju som du redan säger haft sin krasch, många bolag ner >50%. Tycker det finns mycket fina små värdebolag därute, men vid en finanskris går ju dessa också ner rejält.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vi får se om han vågar. Tror han kommer följa ECB och de kommer nog inte sänka Europa! Tror inflationen också kan komma ner lite. Att det redan kraschar i sommar låter tight, du tror inte du kan ligga lite tidigt där? Även om 10 år fram ser ljust ut så spelar ditt scenario ut så lär vi uppleva de värsta åren på länge i Sverige och det lär hålla på x antal år.

Okej, cash alltså? Du är inte rädd för ligga cash om ovan spelar ut? Om du är väldigt säker på din tes bör du väl positionera dig därefter? Tech har ju som du redan säger haft sin krasch, många bolag ner >50%. Tycker det finns mycket fina små värdebolag därute, men vid en finanskris går ju dessa också ner rejält.
Han ligger redan före ecb. Ingves kör sitt race, det gjorde han 2019 också. Han agerar oftast vid fel tidpunkt.

Kommer hålla cash tills centralbankerna får panik. Då gör jag samma sak som i mars 2020. Skillnaden nu är att jag kommer att skala in guld också. Men det är om det blir som jag tror. Världen är komplex och det kan bli något helt annat än mitt huvudscenario.

Ett annat scenario är global skuldnedskrivning, vilket inte är allt för långsökt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

mrcasual

Omega
2-Faktor
USA hindrade bostadsmarknaden från att krascha under räntedrivna techkrashen kring 2000 genom att införa subprimelån (som ledde till kraschen 2007).

Liknande statliga lån till folk som inte är marknadsmässigt betalningsvärdiga verkar vara på gång i Sverige också med nya lånen till unga köpare, så kanske de kan hålla uppe marknaden trots ränteläget.
 
  • Like
Reactions: PJZ

PJZ

Cartier
USA hindrade bostadsmarknaden från att krascha under räntedrivna techkrashen kring 2000 genom att införa subprimelån (som ledde till kraschen 2007).

Liknande statliga lån till folk som inte är marknadsmässigt betalningsvärdiga verkar vara på gång i Sverige också med nya lånen till unga köpare, så kanske de kan hålla uppe marknaden trots ränteläget.
Pratar du om att första gångsköpare bara behöver 5% kontantinsats eller är det något annat/nytt som du syftar på?
 

Lindrothh

Cartier
Kanske inte rätt ställe givet mängden spekulanter och domedagsprofeter, men alltid kul med lite input. Vad tror ni om bostadsutvecklingen i Lund fram till nästkommande sommar? Är fundersam på om det lönar sig mer att sälja denna sommaren vid antagningsbeskedet, eller nästa. Har lagt majoriteten av kontantinsatsen själv, därav funderar man ju en del kring sin egna ekonomi.

Räntan är bunden fram till nästa sommar och vi skulle även klara höjningar, samt kunna leva med en mindre förlust om utfallet skulle vara så också. Med det sagt - bör det vara mest lönsamt att sälja nu eller nästa år? Hur kommer rimligen Lunds bostadsmarknad påverkas givet räntorna? Om någon är riktigt insatt och rutinerad vore det intressant med input.
 

zeke_varg

Omega
Kanske inte rätt ställe givet mängden spekulanter och domedagsprofeter, men alltid kul med lite input. Vad tror ni om bostadsutvecklingen i Lund fram till nästkommande sommar? Är fundersam på om det lönar sig mer att sälja denna sommaren vid antagningsbeskedet, eller nästa. Har lagt majoriteten av kontantinsatsen själv, därav funderar man ju en del kring sin egna ekonomi.

Räntan är bunden fram till nästa sommar och vi skulle även klara höjningar, samt kunna leva med en mindre förlust om utfallet skulle vara så också. Med det sagt - bör det vara mest lönsamt att sälja nu eller nästa år? Hur kommer rimligen Lunds bostadsmarknad påverkas givet räntorna? Om någon är riktigt insatt och rutinerad vore det intressant med input.
Var flyttar ni?

Jag själv skulle sälja idag om jag inte skulle flytta till större/dyrare i samma veva. I det läget skulle jag vilja vänta o se var krig och elände tar vägen.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Student så kommer bo kvar ett år åtminstone fast i lite mer spartanska former i sådana fall.
Tror jag undviker att lägga mig i, men en sak att ha i åtanke är att politikerna, som jag förstår det, är väldigt nära att införa stödlån för förstagångsköpare. Lägenheter som din är ju typiskt gynnade av det. Det finns ju också en risk att du säljer på botten i sommar. Räntemarknaden har tagit ut väldigt många höjningar (troligen för många). Tveksamt att bostadsmarknaden tagit ut de på samma sätt (tror ej), men priserna backar ju i detta nu, så något är iaf redan inräknat. I sommar höjer nog riksbanken igen, så skräcken kan mkt väl vara maximal då. Men det märker vi ju då :)

Du kommer säkert vilja ha en lägenhet efter plugget (i någon stad). Att gå utanför bostadsmarknaden har historiskt sällan varit bra. Du är troligen redan ”underexponerad” så tillvida att du vill köpa dyrare när du börjar jobba. I min värld är du då redan positionerad för en nedgång.

Undviker alltså att rådge kring prisutvecklingen generellt, men hade tänkt igenom ovan innan jag bestämde mig.
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Tror jag undviker att lägga mig i, men en sak att ha i åtanke är att politikerna, som jag förstår det, är väldigt nära att införa stödlån för förstagångsköpare. Lägenheter som din är ju typiskt gynnade av det. Det finns ju också en risk att du säljer på botten i sommar. Räntemarknaden har tagit ut väldigt många höjningar (troligen för många). Tveksamt att bostadsmarknaden tagit ut de på samma sätt (tror ej), men priserna backar ju i detta nu, så något är iaf redan inräknat. I sommar höjer nog riksbanken igen, så skräcken kan mkt väl vara maximal då. Men det märker vi ju då :)

Du kommer säkert vilja ha en lägenhet efter plugget (i någon stad). Att gå utanför bostadsmarknaden har historiskt sällan varit bra. Du är troligen redan ”underexponerad” så tillvida att du vill köpa dyrare när du börjar jobba. I min värld är du då redan positionerad för en nedgång.

Undviker alltså att rådge kring prisutvecklingen generellt, men hade tänkt igenom ovan innan jag bestämde mig.
Ett bra svar tycker jag. Du kommer oavsett vad behöva en bostad. Så går marknaden ner går även nästa bostad ner i pris. Att försöka tima marknaden lyckas sällan. I princip är man "down to luck" även om man kan göra mer eller mindre bra gissningar om framtiden. Men vet, det gör ingen.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ett bra svar tycker jag. Du kommer oavsett vad behöva en bostad. Så går marknaden ner går även nästa bostad ner i pris. Att försöka tima marknaden lyckas sällan. I princip är man "down to luck" även om man kan göra mer eller mindre bra gissningar om framtiden. Men vet, det gör ingen.
Jo lite så. Tror man kan välja ”exponering” mer eller mindre klokt. Men att ställa sig utanför innebär en stor risk.

Nu orkar/vill vi inte flytta men tror det kan vara läge nu, om man säljer och får ok betalt. Verkar vara oerhörd variation nu. En polare köpte just hus som säkert hade kostat 3-6 miljoner mer för en stund sedan. Samtidigt såldes just ett hus jag spanade lite på innan visning för 3 miljoner över utgångspris (som jag inte uppfattade som helt orimligt). Om marknaden som helhet backar 5% kommer ju vissa objekt inte falla alls medans andra kan plockas upp för 20% under high. Men man måste ju också våga köpa det ingen annan vill/vågar köpa och ha lite tur.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Ett bra svar tycker jag. Du kommer oavsett vad behöva en bostad. Så går marknaden ner går även nästa bostad ner i pris. Att försöka tima marknaden lyckas sällan. I princip är man "down to luck" även om man kan göra mer eller mindre bra gissningar om framtiden. Men vet, det gör ingen.
ett tillägg till detta är dock att du behöver räkna in den hävstångseffekt som kommer från att du behöver X% handpenning, vilket ofta är det som begränsar dig när du skaffat jobb och vill köpa större. En uppgång ger då exponentiellt bättre förutsättningar då all vinst går in som ny handpenning. Detsamma gäller givetvis åt andra hållet och en nedgång ger alltså exponentiellt sämre förutsättningar för nästa köp då all eventuell nedgång behöver absorberas av dig som säljare. Det är kanske något som talar för en "fågel i handen"-approach. ser du att du har vettiga förutsättningar att sälja i sommar så kanske det är vettigt. så pass stora osäkerheter finns trots allt i marknaden just nu.
Med det sagt tycker jag verkligen att @ANALOGUE har en vettig poäng när det gäller att en generell nedgång slår otroligt olika. Unika/eftertraktade/ovanliga objekt kommer nog alltid hitta köpare. medan generiska eller lite mer oslipade/riskabla köp kommer få en större premie mot förr.

Anyways, det var bara mina 2 cents. ta dem inte på för stort allvar då jag är minst lika stor killgissare som övriga i tråden.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
USA hindrade bostadsmarknaden från att krascha under räntedrivna techkrashen kring 2000 genom att införa subprimelån (som ledde till kraschen 2007).

Liknande statliga lån till folk som inte är marknadsmässigt betalningsvärdiga verkar vara på gång i Sverige också med nya lånen till unga köpare, så kanske de kan hålla uppe marknaden trots ränteläget.

Det här är inte i närheten av USA eller säg Spaniens subprime. Ofta kunde man låna långt över 100% i de länderna. Man kunde praktiskt taget köpa en fastighet utan några pengar på bordet samt sedan renovera den samt fylla den med möbler. Utan det är ett ganska light förslag i nivå med vad Finland haft ett tag.

20% tar redan blancolån för att finansiera sitt bostadsköp idag. Så detta har skett till viss del i många år redan.

Tar man hänsyn till skuldkvotstak och amorteringskrav så tror jag detta får marginell betydelse i närtid för marknaden. De flesta som har ekonomi och vill köpa har gjort det redan.
 
  • Like
Reactions: PJZ

oystercase

Cartier
ett tillägg till detta är dock att du behöver räkna in den hävstångseffekt som kommer från att du behöver X% handpenning, vilket ofta är det som begränsar dig när du skaffat jobb och vill köpa större. En uppgång ger då exponentiellt bättre förutsättningar då all vinst går in som ny handpenning. Detsamma gäller givetvis åt andra hållet och en nedgång ger alltså exponentiellt sämre förutsättningar för nästa köp då all eventuell nedgång behöver absorberas av dig som säljare. Det är kanske något som talar för en "fågel i handen"-approach. ser du att du har vettiga förutsättningar att sälja i sommar så kanske det är vettigt. så pass stora osäkerheter finns trots allt i marknaden just nu.
Med det sagt tycker jag verkligen att @ANALOGUE har en vettig poäng när det gäller att en generell nedgång slår otroligt olika. Unika/eftertraktade/ovanliga objekt kommer nog alltid hitta köpare. medan generiska eller lite mer oslipade/riskabla köp kommer få en större premie mot förr.

Anyways, det var bara mina 2 cents. ta dem inte på för stort allvar då jag är minst lika stor killgissare som övriga i tråden.
Absolut en synvinkel att beakta. Effekten av det du nämner beror ju dock på fördelningen lån vs. handpenning. Jag har alltid haft låg andel lån på mina boenden så för min del blir effekten väldigt liten. Har man varit i marknaden länge så har man förhoppningsvis låg belåning. Sitter man med 90% lån däremot...

Man får också beakta att man senare i livet (jobb vs student) har helt andra ekonomiska förutsättningar att uppgradera.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
intressant, nu vill väl säkert SBAB att folka skall binda sina räntor så dem säkrar inkomst
Men om det normaliserar sig på 4% under några år...

 

TooElite

Cartier
intressant, nu vill väl säkert SBAB att folka skall binda sina räntor så dem säkrar inkomst
Men om det normaliserar sig på 4% under några år...

Absolut intressant :)
 
Följer lite budgivningar och varit och tittat på en del 3or. Ingen av de lägenheter jag varit intresserad av har gått till avslut, utan det blir som jag misstänkte en extremt låg omsättning i försäljningarna. Folk kommer inte sälja med miljonförlust, utan härda ut då det fungerat bra historiskt. Även om min lägenhet gått ner i pris så tror jag 3or i Stockholm kommer tappa ner till gamla nivåer, dvs lägre kvm pris än mindre lägenheter, då bära 6-8m i lån inte är så kul när räntan är 2-3 %. Dom som köpte lägenheter på 80kvm för 130k/kvm lär nog göra den största relativa förlusten (min killgissning).
 

TooElite

Cartier
Följer lite budgivningar och varit och tittat på en del 3or. Ingen av de lägenheter jag varit intresserad av har gått till avslut, utan det blir som jag misstänkte en extremt låg omsättning i försäljningarna. Folk kommer inte sälja med miljonförlust, utan härda ut då det fungerat bra historiskt. Även om min lägenhet gått ner i pris så tror jag 3or i Stockholm kommer tappa ner till gamla nivåer, dvs lägre kvm pris än mindre lägenheter, då bära 6-8m i lån inte är så kul när räntan är 2-3 %. Dom som köpte lägenheter på 80kvm för 130k/kvm lär nog göra den största relativa förlusten (min killgissning).
Vilka områden kollar du? Följer själv mkt av de som händer här i Vasastan och även här känns det som att det svalnat en aning. Men samtidigt ser man fortfarande många lägenheter som går för 120-130k/kvm. Objektet är ju i många fall såklart avgörande, men räntehöjningarna är nog en stor anledning till att folk kanske är lite mer försiktiga, säljare som köpare.
 
Följer lite budgivningar och varit och tittat på en del 3or. Ingen av de lägenheter jag varit intresserad av har gått till avslut, utan det blir som jag misstänkte en extremt låg omsättning i försäljningarna. Folk kommer inte sälja med miljonförlust, utan härda ut då det fungerat bra historiskt. Även om min lägenhet gått ner i pris så tror jag 3or i Stockholm kommer tappa ner till gamla nivåer, dvs lägre kvm pris än mindre lägenheter, då bära 6-8m i lån inte är så kul när räntan är 2-3 %. Dom som köpte lägenheter på 80kvm för 130k/kvm lär nog göra den största relativa förlusten (min killgissning).

Jag följer inte bostadsmarknaden mer än på avstånd. Jag håller dig. Som vi har varit inne på tidigare sitter folk hellre kvar i sina bostäder än realiserar förluster när marknaden vänder. De behöver någonstans att bo kommer då vänta ut konjunkturnedgången. För att täcka hållen i ekonomin kommer istället att avyttra materiella ting med förlust om de behöver få in pengar kortsiktigt och härda ut.

Arbetslöshet, dödsfall, skilsmässor kan de dock inte göra så mycket åt. Det är sånt som utlöser försäljningar vid sämsta tänkbara tillfälle oavsett hur konjunkturen ser ut.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Det blir spännande att se hur många som vill sälja av sin bostad i panik nu innan priserna väntas falla. Det i kombination med avvaktande köpare kommer att spä på det här ytterligare. Min reflektion är att det som vanligt kommit ut mycket sommarbostäder på Hemnet senaste veckorna men fortfarande till väldigt höga priser, vilket gör att de förmodligen inte blir sålda alls.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
7% i "Stockholms stad" , antar att man menar Stockholms kommun eller menar man Stockholms innerstad? Vad menar man med "Stockholm", där nedgången varit 3,3%? Rätt oklar avgränsning, eller?


Lite tydligare där. Du kan ju ställa in centrala Sthlm också.
Som alltid när detta diskuteras så tycker jag att man bör påminna om att det faller från väldigt högra priser. I grunden sunt om det gick att komma tillbaka till en situation där det inte gick att göra stora vinster öht på 3 års ägande. Skapar konstiga förväntningar och underblåser riskbeteende imo.
 

leicaphile

Panerai
Det blir spännande att se hur många som vill sälja av sin bostad i panik nu innan priserna väntas falla. Det i kombination med avvaktande köpare kommer att spä på det här ytterligare. Min reflektion är att det som vanligt kommit ut mycket sommarbostäder på Hemnet senaste veckorna men fortfarande till väldigt höga priser, vilket gör att de förmodligen inte blir sålda alls.
Hur har det traditionellt sett ut för fritidshus under denna typen av nedgångar? Går de för låga priser eller sitter folk bara på dem tills marknaden återhämtar sig? Skulle gärna köpa något mindre (<2M) objekt men budgivningarna har tenderat att dra iväg nåt vansinnigt senate åren här (Västra Götaland).
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Följer främst Rönninge men även lite markanden i Salem, villor/radhus i lägre prissegmentet.


De senaste försäljningarna av dessa radhus har legat på 4,4-4,7 och de har Inte varit i sådant bra skick som ovan, som går väldigt trögt och bara hittat upp till 3,8 idag.


www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-salem-salems-kommun-varstigen-15-18604996

Liten gata i Salem, boxvillor á 154-165m2. 2st såldes under -21, ena sliten den andra ok/fin, 5,775 resp 6,350. Denna med bra tomt och i fint skick men lite äldre standard gick för 5 blankt, för 1 månad sedan.

Finns ju ff mycket pengar i marknaden, fina och "unika" objekt går ju ff rätt bra verkar det som. Min bild är att dessa generiska och tråkiga radhus/hus är de som kommer "visa vägen".
 
Topp