• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Hm, hur ska man tolka den grafen, att bostadspriserna var nästan desamma 1910, 1975, 1985, 1990 och 2010? Jag tänker bara på att ett hus som idag säljs för 4,5 miljoner kronor såldes för 450000 kr 1075, d.v.s. 10 gånger mindre. Men då har jag inte räknat med inflation eller ränteförändringar så det kanske blir som du visar här.
Det är ju intressant att titta på underliggande byggkostander med. Ur flera aspekter. Dels så har medelklassen fått det betydligt bättre med högre krav på boendestandard och dels har vi idag mer kostsamma byggkrav med ex energioptimering mm. Att det som förr var arbetarklass (i sverige) typ byggare och hantverkare numera är medelklass med goda inkomster påverkar ju så klart också. Så helt jämförbart över tid blir ju ingenting.

Finns ingen anledning att köpa om man inte är i akut behov. Priserna har inte justerats efter de kraftiga räntehöjningarna, många säljare som fortfarande tror att de kan sälja som det vore sub 2% räntor. Paff många människor kommer bli när deras bostad inte alls är värd lika mycket och det varit en bubbla skapade med nedtryckta räntor och ränteavdrag som skapat en otrolig konsumtion i övriga sektorer tack vare pengarna från lyckade bostadsförsäljningar.
Jag är inte helt övertygad om tesen att ökade bostadspriser lett till ökad konsumtion... Visst, indirekt genom folk som har lånat extra på sitt hus/lägenhet som gått upp i värde... Annars rent generellt så bor folk kvar i sina bostäder och har därmed inte realiserat någon vinst.

Upplevd fattigdom är farligt. Vården är katastrof, skolan blir sämre, SD är största parti för röstande män (25%). Får vi en krasch även på den sista lilla brickan som gav rikedom till gemene man är vi ute på djupt vatten.
Nu ser du ett dystopiskt scenario :) . Jag tänker att det inte är en krasch. Det är bara räntan som går upp lite. De som rider ut den kostnadsökningen kommer nog att behålla sin upplevda rikedom när vi alla kommer ut på andra sidan. Ingen depression har varat för evigt. Jag tror man ska tänka i längre perspektiv när man tänker bostäder. Istället för att tänka hur det ser ut just nu bör man tänka 20-30 år framåt och bakåt för att få sundare perspektiv.

Nu ser du ett dystopiskt scenario :) . Jag tänker att det inte är en krasch. Det är bara räntan som går upp lite. De som rider ut den kostnadsökningen kommer nog att behålla sin upplevda rikedom när vi alla kommer ut på andra sidan. Ingen depression har varat för evigt. Jag tror man ska tänka i längre perspektiv när man tänker bostäder. Istället för att tänka hur det ser ut just nu bör man tänka 20-30 år framåt och bakåt för att få sundare perspektiv.

Ja, du har nog rätt! Lätt att bli dystopisk med nuvarande spaltmeter av dåliga nyheter 24/7.

Jag är inte helt övertygad om tesen att ökade bostadspriser lett till ökad konsumtion... Visst, indirekt genom folk som har lånat extra på sitt hus/lägenhet som gått upp i värde... Annars rent generellt så bor folk kvar i sina bostäder och har därmed inte realiserat någon vinst.
Generellt så är det ändå relativt många som säljer sin bostad och realiserar sin vinst, som sedan kan stå till grunden för kontantinsats för ännu dyrare bostad eller att pengarna går till konsumtion.

Vissa (även fast det rör sig om ett väldigt litet fåtal) som haft bostad länge och inte realiserar en vinst använder till och med den teoretiska vinsten vid en försäljning som en säkerhet för att få lån till att köpa en annan bostad, exempel kan vara föräldrar som lånar så barnet kan få en bostadsrätt när det är dags att plugga. En typ av konsumtion som späs på tack vare stigande bostadspriser.

Ju mer räntan stiger, mer kommer vi skattebetalare få stå för notan till alla låntagare via ränteavdraget?

Generellt så är det ändå relativt många som säljer sin bostad och realiserar sin vinst, som sedan kan stå till grunden för kontantinsats för ännu dyrare bostad eller att pengarna går till konsumtion.

Vissa (även fast det rör sig om ett väldigt litet fåtal) som haft bostad länge och inte realiserar en vinst använder till och med den teoretiska vinsten vid en försäljning som en säkerhet för att få lån till att köpa en annan bostad, exempel kan vara föräldrar som lånar så barnet kan få en bostadsrätt när det är dags att plugga. En typ av konsumtion som späs på tack vare stigande bostadspriser.

Ju mer räntan stiger, mer kommer vi skattebetalare få stå för notan till alla låntagare via ränteavdraget?

Hur mycket har du tagit inspo från Flashback?

De allra flesta har haft sin bostad länge, belåningen (i nominella termer runtom i riket) är förhållandevis låg. Bara för att dina 25åriga konsultkompisar ska göra bostadskarriär innebär detta inte att det är den ultimata sanningen/verkligheten - väl värt att kliva utanför bubblan en aning och tänka efter.

Hur deffar du ett avdrag som en kostnad?

Hur mycket har du tagit inspo från Flashback?

De allra flesta har haft sin bostad länge, belåningen (i nominella termer runtom i riket) är förhållandevis låg. Bara för att dina 25åriga konsultkompisar ska göra bostadskarriär innebär detta inte att det är den ultimata sanningen/verkligheten - väl värt att kliva utanför bubblan en aning och tänka efter.

Hur deffar du ett avdrag som en kostnad?

Allt är väl relativt, men det finns ju ändå ett par människor där ute som lånat en hel del.

1% på 3,9 miljoner är ju trots allt 3250 spänn i månaden (se 27% av Stockholmarna)

2238F246-CAFE-49B7-811B-5B89895BBEDC.jpeg

Paniken är total och marknaden överreagerar. I media pratas det ständigt om att räntorna höjs och ska bli si och så höga och hur mycket dyrare lånen blir. Tiden måste få gå och folk måste få vänja sig innan man kan säga något om hur detta slår. Är alldeles för dynamiskt så här tidigt och man får mycket effekter av att tex såväl köpare som säljare avvaktar, en del som försöker sälja innan nedgången och skiter i det om man inte får bra betalt, osv. Effekter som inte kommer kunna finnas kvar hur länge som helst. Haglar anekdoter om hur bostäder inte säljs, skambud osv men är oerhört vinklat nu. Finns också exempel på objekt som sålts för ungefär samma som för ett år sen.

Mina tankar :)

Allt är väl relativt, men det finns ju ändå ett par människor där ute som lånat en hel del.

1% på 3,9 miljoner är ju trots allt 3250 spänn i månaden (se 27% av Stockholmarna)

2238F246-CAFE-49B7-811B-5B89895BBEDC.jpeg
Även om man bott länge så tror jag en del bidragit till ökad konsumtion direkt genom att man använt bostaden som bankomat och lånar upp för tex bil eller resor eller, mer vanligt tror jag, indirekt genom att man haft lägre tröskel för att låna upp för renoveringar/förbättringar/utbyggnader. Om man vet att man har en väldigt låg belåningsgrad så blir det nog lättare att låna upp lite för ett växthus, altan, extra rum, whatever och det bidrar ju indirekt till ökad konsumtion. Det gäller ju även bostadsrättsföreningar som till låg kostnad kunnat låna upp för att ”passa på” med renoveringar. Nog väldigt mycket lättare för en styrelse att fatta sådana beslut med 1% ränta än 4%.

Fattar inte riktigt? Menar du att de finns de som är överbelånade?
Var mest för att jag tolkade ditt inlägg som att det var försvinnande få med stora lån. Vad som är stort är ju relativt, men tycker ändå många i storstäderna är högt belånade.

Nu är kanske 7% ränta rätt orealistiskt, men det framgår ju av FI att rätt många nya bolånetagare får det jobbigt då (cirka 27.000 nya bolånetagare totalt) ”Med 7 procents ränta skulle 11 procent av de nya bolånetagarna få underskott,”

Oavsett är en räntehöjning jobbigt om man har lånat pengar, även om man inte går under slår det mot ens levnadsstandard. Många överlever så klart men blir tråkigare tider som kan ge följdeffekter i form av arbetslöshet osv.
Samtidigt kan det ju blåsa över och ingenting märkvärdigt händer på lång sikt..

@Limpas här skriver FI lite gällande att använda bostad som bankomat.

5A2DFC49-8C1E-4BB5-934D-C80B3A481B29.jpeg

Det som jag tycker är intressant är att det verkar vara Stockholms innerstad samt hus i Sthlm som faller mest. Är väl logiskt mtp att det kanske stigit mest, men det är ju ologiskt ur klassikern ”läge läge läge”.

Det förvånar mig också att marknaden är så seg (även köpare). Räntemarknaden har prisat in kraftigt höjda räntor länge, och KPIinflationen har varit skyhög länge. Svårt att förstå hur köpare ändå var så heta på gröten för bara två månader sedan.

Att högt belånade brfer och renoveringskaos till hus med kass energistandard och tomträtt är svårsålda borde ju inte komma som en nyhet i det klimat vi haft ett tag…

Men samtidigt överraskas jag över att en del objekt jag följt fortfarande går svindyrt, där närheten till ”rätt skola” verkar varit avgörande, vilket då kanske mottalar det första stycket med ”läge”. Kanske skola är en faktor man inte är beredd att tulla på? Så man hellre köper lite enklare vid rätt skola? Känner ju själv likadant - mina barn ska ha bra förutsättningar, punkt…

Aja helt lätt är det inte men visst är det en miljö där man som köpare nog inte behöver känna stress utan kan passa på när ngn behöver sälja.

Det är väl ganska troligt att vi har en recession innan 2022 är slut och det kan såklart leda till större fall om folk blir av med jobben men det kan också få ner inflationen och därmed räntorna. Det som oroar mig är energi och mat då det är en stor risk att det fortsätter bli dyrare och räntehöjningar nästan inte gör ngn skillnad. Att Rix förstör köpkraften så alla slutar gå på restaurang och slutar köpa nya bilar gör lixom inte så mkt för elnätet, även om vi får viss demand destruction på allt tillslut. Man ska nog glömma FX-effekten eftersom alla gör samma sak, så om man vill se stigande bostadspriser får man nästan hoppas på en snabb och kortvarig global recession samt att kriget slutar och man förlåter Ryssland. Då får vi ner inflation och räntor, och bostäder lär stå sig bra.

Några saker jag klurar kring…

Dels är jag ”orolig” att 50+are skulle välja att flytta till sommarstugan och sälja sin huvudbostad, då det hade inneburit att Sthlm faller men sommarhus stiger, vilket gör det svårt att köpa sommarhus som är min plan.. ;)

Man bör nog ta in att det är stor risk för högre skatter. Dels tyvärr den skadliga och idiotiska värnskatten, men det kan nog bli någon form av förmögenhetsskatt/arvsskatt/gåvoskatt. Det är nog tyvärr mer populärt än fastighetsskatt, och nu måste man få in pengar till försvaret etc. Det skulle nog allt annat lika trycka upp bostäder då det är ett bra ställe att gömma förmögenhet… Det är vad jag förstår nära att regeringen ger någon typ av stödlån/garanti för förstagångsköpare. Skulle ju supporta små/billiga bostäder i städerna. (Idiotiskt förslag men det är ju politiker). Man ska också komma ihåg att det nu kostar svinmycket att bygga nytt och renovera. Därav att renoveringsobjekt borde tappa, men det bör också på sikt ge support till priser pga mindre byggande och högre alternativkostnad. Man ska också komma ihåg att hyror stiger som fan framöver (antar jag).

Räntorna ska bli väldigt mkt högre innan det är bättre att hyra motsvarande objekt, men visst kommer folk nöja sig med lägre standard när det kostar att ligga på topp…

Tror lixom inte man ska räkna med 50% ner från nuvarande nivå även om jag tror base case är fortsatt nedgång och min förhoppning (men avtagande tro) på kraftig fall på sommarhus ;)

Klart är dock att världen inte är så lätt som många verkar tro, så jag tror man kan försöka tänka på eventuella scenarios och hitta en exponering och ett objekt som blir ok i så många scenarios som möjligt. Tex är det för mig obegripligt varför folk nästan helt verkat bortse från föreningsskuld, energiklass och tomträtt.

Jag tror verkligen inte jag ser hela bilden och haft mycket fel om bostadsmarknaden, men det är knappast binärt som man lätt får känslan av i både inlägg och nyheterna.

Senast ändrad:
Gällande diskussionen kring huruvida priserna var nere på pre-corona eller ej:

Screenshot_20220702-193255_Facebook.jpg
Screenshot_20220702-193422_Facebook.jpg

Det säger så klart ingenting om priserna i sig men indikerar ändå att marknaden överlag anser att många objekt är för högt prissatta.

Senast ändrad:
”Nu är det orimligt med ett tvångssparande i form av amorteringskrav, just under den här perioden”

Jag tror inte bankerna ser amortering som "tvångssparande" utan lite mer som att man betalar tillbaka det man lånat. Men vad vet jag, jag jobbar ju inte på bank :p
Fast gör de verkligen det? Ärlig fråga. Jag jobbar inte heller på bank men i det långa loppet är det väl till bankens fördel om man inte amorterar?! Högre skuld= Högre ränteintäkter

• Like
Reactions: iko
Fast gör de verkligen det? Ärlig fråga. Jag jobbar inte heller på bank men i det långa loppet är det väl till bankens fördel om man inte amorterar?! Högre skuld= Högre ränteintäkter
Så tänker jag också. Idealkunden måste ju vara någon med låg procentuell belåning men stor belåning rent pengamässigt. Och som inte amorterar ett smack, men har bra och säker inkomst.

Så tänker jag också. Idealkunden måste ju vara någon med låg procentuell belåning men stor belåning rent pengamässigt. Och som inte amorterar ett smack, men har bra och säker inkomst.
Säkert en bra idealkund. Men det besvarar inte frågan hur bankerna ser på amortering. Sparande eller återbetalning? 😉 Det måste ju finnas minst 100 hedgefondmäklare och annat bankfolk på Klocksnack. Låt oss reda ut denna viktiga fråga! 😅

Det som jag tycker är intressant är att det verkar vara Stockholms innerstad samt hus i Sthlm som faller mest. Är väl logiskt mtp att det kanske stigit mest, men det är ju ologiskt ur klassikern ”läge läge läge”.

Det förvånar mig också att marknaden är så seg (även köpare). Räntemarknaden har prisat in kraftigt höjda räntor länge, och KPIinflationen har varit skyhög länge. Svårt att förstå hur köpare ändå var så heta på gröten för bara två månader sedan.

Att högt belånade brfer och renoveringskaos till hus med kass energistandard och tomträtt är svårsålda borde ju inte komma som en nyhet i det klimat vi haft ett tag…

Men samtidigt överraskas jag över att en del objekt jag följt fortfarande går svindyrt, där närheten till ”rätt skola” verkar varit avgörande, vilket då kanske mottalar det första stycket med ”läge”. Kanske skola är en faktor man inte är beredd att tulla på? Så man hellre köper lite enklare vid rätt skola? Känner ju själv likadant - mina barn ska ha bra förutsättningar, punkt…

Aja helt lätt är det inte men visst är det en miljö där man som köpare nog inte behöver känna stress utan kan passa på när ngn behöver sälja.

Det är väl ganska troligt att vi har en recession innan 2022 är slut och det kan såklart leda till större fall om folk blir av med jobben men det kan också få ner inflationen och därmed räntorna. Det som oroar mig är energi och mat då det är en stor risk att det fortsätter bli dyrare och räntehöjningar nästan inte gör ngn skillnad. Att Rix förstör köpkraften så alla slutar gå på restaurang och slutar köpa nya bilar gör lixom inte så mkt för elnätet, även om vi får viss demand destruction på allt tillslut. Man ska nog glömma FX-effekten eftersom alla gör samma sak, så om man vill se stigande bostadspriser får man nästan hoppas på en snabb och kortvarig global recession samt att kriget slutar och man förlåter Ryssland. Då får vi ner inflation och räntor, och bostäder lär stå sig bra.

Några saker jag klurar kring…

Dels är jag ”orolig” att 50+are skulle välja att flytta till sommarstugan och sälja sin huvudbostad, då det hade inneburit att Sthlm faller men sommarhus stiger, vilket gör det svårt att köpa sommarhus som är min plan.. ;)

Man bör nog ta in att det är stor risk för högre skatter. Dels tyvärr den skadliga och idiotiska värnskatten, men det kan nog bli någon form av förmögenhetsskatt/arvsskatt/gåvoskatt. Det är nog tyvärr mer populärt än fastighetsskatt, och nu måste man få in pengar till försvaret etc. Det skulle nog allt annat lika trycka upp bostäder då det är ett bra ställe att gömma förmögenhet… Det är vad jag förstår nära att regeringen ger någon typ av stödlån/garanti för förstagångsköpare. Skulle ju supporta små/billiga bostäder i städerna. (Idiotiskt förslag men det är ju politiker). Man ska också komma ihåg att det nu kostar svinmycket att bygga nytt och renovera. Därav att renoveringsobjekt borde tappa, men det bör också på sikt ge support till priser pga mindre byggande och högre alternativkostnad. Man ska också komma ihåg att hyror stiger som fan framöver (antar jag).

Räntorna ska bli väldigt mkt högre innan det är bättre att hyra motsvarande objekt, men visst kommer folk nöja sig med lägre standard när det kostar att ligga på topp…

Tror lixom inte man ska räkna med 50% ner från nuvarande nivå även om jag tror base case är fortsatt nedgång och min förhoppning (men avtagande tro) på kraftig fall på sommarhus ;)

Klart är dock att världen inte är så lätt som många verkar tro, så jag tror man kan försöka tänka på eventuella scenarios och hitta en exponering och ett objekt som blir ok i så många scenarios som möjligt. Tex är det för mig obegripligt varför folk nästan helt verkat bortse från föreningsskuld, energiklass och tomträtt.

Jag tror verkligen inte jag ser hela bilden och haft mycket fel om bostadsmarknaden, men det är knappast binärt som man lätt får känslan av i både inlägg och nyheterna.

Det är en bra analys! Det som förvånat mig mest i det här är att jag trodde fritidshus skulle stå som spön i backen och rasa friskt, men snarare har det omvända hänt. Där jag bor har fritidshusen fortsatt att öka och det är extremt få objekt som ligger ute. Troligen ser de flesta med fritidshus det som en extra inkomst i tuffa tider, jag har aldrig hyrt ut mitt men funderar starkt på att börja göra det. Skulle ju med råge täcka de ökade räntekostnaderna.

Det är en bra analys! Det som förvånat mig mest i det här är att jag trodde fritidshus skulle stå som spön i backen och rasa friskt, men snarare har det omvända hänt. Där jag bor har fritidshusen fortsatt att öka och det är extremt få objekt som ligger ute. Troligen ser de flesta med fritidshus det som en extra inkomst i tuffa tider, jag har aldrig hyrt ut mitt men funderar starkt på att börja göra det. Skulle ju med råge täcka de ökade räntekostnaderna.
Ja kan var så, vi får se :) Jag tror mest det är en fördröjning, och ser nu fler och fler fritidshus med rätt stora sänkningar av utgångspriset. Men med dyrare och osäkrare utkandssemestrar och fortsatt hemjobb känns det helt klart osäkert vad som sker med priserna. Idag på DI
982BDF2C-5B61-4241-B0AF-81FB76DF5C34.jpeg

Ja kan var så, vi får se :) Jag tror mest det är en fördröjning, och ser nu fler och fler fritidshus med rätt stora sänkningar av utgångspriset. Men med dyrare och osäkrare utkandssemestrar och fortsatt hemjobb känns det helt klart osäkert vad som sker med priserna. Idag på DI
Frågan är hur långt fritidshusen faller. Jag håller själv lite span men många objekt ska ju ner 50% för att bli intressanta .

I Sörmland (vi har stuga där) är det väldigt blandat på objekten. En del går relativt högt (procentuellökning så alltså), medan andra behöver sänka priset. Där i krokarna upplever jag det som höga volla på priserna.

Men i normalfallet är det självklart fritidshus och extra boende som först får ta smällen vid en kraftig inbromsning. Men min personliga spaning är att corona vågen (en separatdiskussion för övrigt), med alla möjligheter att jobba hemma - ännu inte helt är över. Därför tror jag att fallet på fritidshus kommer följa övriga marknaden i en större utsträckning än tidigare.

Ett välbeläget sommarställe kan säkert vara värt en hel del i oroligare tider i omvärlden där reskostnader dit och uppehållen där blir dyrt för en hel familj.

Träffade en kvinna nyss hemkommen från en månads vistelse på en ö i Grekland som denne besökt i 17 års tid med sin familj. Trots att de hade vänskapsrabatt på boendet blev vistelsen mycket dyrare nu än bara för ett år sedan. Kaffet ute var dubbelt så dyrt och restaurangpriserna i nivå med Sverige nu efter pandemin och övriga oroligheter.

De som sitter på semesterboende utomlands får också högre boende och resekostnader. Får de inte tag i billiga flyg blir det dyrt att ta ner en familj till Sydspanien.

Det blir intressant att se hur folk kommer göra framöver. Många kommer få prioritera om sin tillvaro för att få kalkylen att gå ihop om inget ljus i sikte dyker upp efter semestrarna. Många företag sitter säkert febrilt och räknar på sin lönsamhet i olika scenarion för att ta höjd.

Senast ändrad:
Alla artiklar med ursprung i mäklarsamfundet eller mäklarstatistik ska man vara oerhört skeptisk till. De har en mycket tydlig agenda och belyser bara precis den del de önskar för tillfället. Mäklarnas mål är att få affärer att hända, sen om objekten säljs för 4 eller 5 miljoner är de helt ointresserade av. Det viktiga är att affärerna fortsätter att inträffa.

Trött på all domedags journalistik.

”Himlen faller ner”

Ja, lånen blir marginellt dyrare. Men det har väl folk räknat med när de köper dyrare bostäder?

Trött på all domedags journalistik.

”Himlen faller ner”

Ja, lånen blir marginellt dyrare. Men det har väl folk räknat med när de köper dyrare bostäder?
Så 3 gånger dyrare är marginellt?

Kan hålla med om rubrikerna men är ju brutalt fel att hävda marginellt dyrare. Om du dessutom tar in inflation med el/drivmedel kommer folks ”nödvändiga” utgifter i många fall mer än dubblas. Klart det påverkar… på det kommer med viss fördröjning höjda avgifter för brf.

Faktumet att bostadsmarknaden var på ATH för bara några månader sedan och nu fallit med över 10% på kort tid är ju ganska tydligt bevis på att köpare överlag inte räknat med det, ens när räntemarknaden hade prisat in detta scenario. Tror fortfarande inte folk förstår att de snart betalar 3-5% rörlig bolåneränta, om inte inflationen kommer ner ännu snarare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp