Det som jag tycker är intressant är att det verkar vara Stockholms innerstad samt hus i Sthlm som faller mest. Är väl logiskt mtp att det kanske stigit mest, men det är ju ologiskt ur klassikern ”läge läge läge”.
Det förvånar mig också att marknaden är så seg (även köpare). Räntemarknaden har prisat in kraftigt höjda räntor länge, och KPIinflationen har varit skyhög länge. Svårt att förstå hur köpare ändå var så heta på gröten för bara två månader sedan.
Att högt belånade brfer och renoveringskaos till hus med kass energistandard och tomträtt är svårsålda borde ju inte komma som en nyhet i det klimat vi haft ett tag…
Men samtidigt överraskas jag över att en del objekt jag följt fortfarande går svindyrt, där närheten till ”rätt skola” verkar varit avgörande, vilket då kanske mottalar det första stycket med ”läge”. Kanske skola är en faktor man inte är beredd att tulla på? Så man hellre köper lite enklare vid rätt skola? Känner ju själv likadant - mina barn ska ha bra förutsättningar, punkt…
Aja helt lätt är det inte men visst är det en miljö där man som köpare nog inte behöver känna stress utan kan passa på när ngn behöver sälja.
Det är väl ganska troligt att vi har en recession innan 2022 är slut och det kan såklart leda till större fall om folk blir av med jobben men det kan också få ner inflationen och därmed räntorna. Det som oroar mig är energi och mat då det är en stor risk att det fortsätter bli dyrare och räntehöjningar nästan inte gör ngn skillnad. Att Rix förstör köpkraften så alla slutar gå på restaurang och slutar köpa nya bilar gör lixom inte så mkt för elnätet, även om vi får viss demand destruction på allt tillslut. Man ska nog glömma FX-effekten eftersom alla gör samma sak, så om man vill se stigande bostadspriser får man nästan hoppas på en snabb och kortvarig global recession samt att kriget slutar och man förlåter Ryssland. Då får vi ner inflation och räntor, och bostäder lär stå sig bra.
Några saker jag klurar kring…
Dels är jag ”orolig” att 50+are skulle välja att flytta till sommarstugan och sälja sin huvudbostad, då det hade inneburit att Sthlm faller men sommarhus stiger, vilket gör det svårt att köpa sommarhus som är min plan..
Man bör nog ta in att det är stor risk för högre skatter. Dels tyvärr den skadliga och idiotiska värnskatten, men det kan nog bli någon form av förmögenhetsskatt/arvsskatt/gåvoskatt. Det är nog tyvärr mer populärt än fastighetsskatt, och nu måste man få in pengar till försvaret etc. Det skulle nog allt annat lika trycka upp bostäder då det är ett bra ställe att gömma förmögenhet… Det är vad jag förstår nära att regeringen ger någon typ av stödlån/garanti för förstagångsköpare. Skulle ju supporta små/billiga bostäder i städerna. (Idiotiskt förslag men det är ju politiker). Man ska också komma ihåg att det nu kostar svinmycket att bygga nytt och renovera. Därav att renoveringsobjekt borde tappa, men det bör också på sikt ge support till priser pga mindre byggande och högre alternativkostnad. Man ska också komma ihåg att hyror stiger som fan framöver (antar jag).
Räntorna ska bli väldigt mkt högre innan det är bättre att hyra motsvarande objekt, men visst kommer folk nöja sig med lägre standard när det kostar att ligga på topp…
Tror lixom inte man ska räkna med 50% ner från nuvarande nivå även om jag tror base case är fortsatt nedgång och min förhoppning (men avtagande tro) på kraftig fall på sommarhus
Klart är dock att världen inte är så lätt som många verkar tro, så jag tror man kan försöka tänka på eventuella scenarios och hitta en exponering och ett objekt som blir ok i så många scenarios som möjligt. Tex är det för mig obegripligt varför folk nästan helt verkat bortse från föreningsskuld, energiklass och tomträtt.
Jag tror verkligen inte jag ser hela bilden och haft mycket fel om bostadsmarknaden, men det är knappast binärt som man lätt får känslan av i både inlägg och nyheterna.